Jump to content

Frykter ny dødssommer


John_Kr

Recommended Posts

Og hvorfor burde de kjølhales?

 

Fordi de har råd til å kjøpe en Windy 34 til 2 millioner, eller fordi de har råd til å betale boten med et smil (det henger vel sammen med at de har råd til å kjøpe båten). Eller mener du generelt at alle som kjører for fort burde kjølhales? :nono:

5 knop med en planende båt er forøvrig en litt "tricky fartsgrense". Båten min trives godt i 7 knop - i 5 knop er den vinglete - så jeg tillater meg å ligge litt over 5 knop. Mulig at det er enklere med andre båter.

 

Forøvrig synes jeg det er veldig fint at Politiet er ute og patruljerer og slår ned på fartsoverskridelser. Ikke alle fartsgrenser er like godt merket, og det er båtførers plikt å vite hva som er fartsgrensen på stedet. De fleste husker vel rimelig godt fartsgrensen neste gang - om man blir tatt. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg deler politiets redsel. Jeg tror det blir galningenes sommer i år. Det er nesten så man håper på dårlig vær, så det blir færre utpå av dem uten nødvendige kunnskaper.

 

P.S. jeg kunne ikke dy meg for å klippe følgende fra artikkelen i VG:

 

Han selger racerbåter som uten problemer gjør 50-70 knop (om lag 130-170 km/t) i åpent farvann.

 

Ja ja...

Link to post
Share on other sites

Dette er så ille at jeg har ikke ord som dekker  :smiley:

 

Det er ille nok i fullt dagslys, men jeg også hatt den tvilsomme fornøyelse å støte på enkelte av disse galningene i mørke, uten lanterner. Og når jeg skal være helt ærlig så har jeg ikke det aller minste lyst til å finne en av dem smurt utover skutesidene når jeg sakte og bedagelig kommer sigende med 1000 tonn stål!

 

Oppfordringen må være: har dere vett  -  så bruk det!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

P.S. jeg kunne ikke dy meg for å klippe følgende fra artikkelen i VG:

 

Han selger racerbåter som uten problemer gjør 50-70 knop (om lag 130-170 km/t) i åpent farvann.

 

Ja ja...

Det viktigste for avisene er ikke hva som er sant, men hva som selger. :smiley:

 

Leste forøvrig at vår alles kjære Otto også er tatt for råkjøring.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Journalistene har problemer med å regne om knop/km.t ser, jeg. Men de har i hvertfall fått sett hva som er under panseret på båten!!! :lol:

 

Sitat : [glow=red,2,300]I langt over den tillatte farten på fem knop i Oslos indre havnebasseng viste Ringnes i går kveld frem litt av hva den 34 fot lange Windy-båten har under panseret.

[/glow]

 

Egentlig er jeg litt spent på hva han har der - under panseret altså   :smash:

 

Hvor er panseret på båten ??  :lol:

 

http://www.freewave.no/out_index.asp?page=...bs?artid=233054

 

syvers  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Norge er jo ett av de landene der misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften - så da spekulerer jeg i vei.  :smiley::lol:

Om du tror jeg er misunnelig fordi eventuelle bøter blir motatt med skam og ikke med et skuldertrekk og et smil, har du rett. Jeg er misunnelig på mennesker som har så lav moral, som regelrett driter i lov og orden. Så din spekulasjon er rett.

- eller kanskje ikke.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg i at det er dårlig moral å ikke ha respekt for loven, og tro at man får andres respekt bare ved å smile seg i vei fra en bot. De får heller ikke min respekt.

 

Dog vurderer jeg ikke folk ut i fra hva som står i avisene - til det har jeg erfart at journalister ofte har en egen agenda slik at ting kanskje blir vridd litt mye i forhold til virkeligheten. Derfor kommer jeg heller ikke med sterke utfall mot personer som er navngitt i aviser.

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en jævlig opplevelse i vår (dengang) skjærgårdsjeep. Hadde med svigermor og svigerfar ut en tur og gikk sakte utover og dorget. Gikk i et meget trangt område innenfor noen holmer. Der møtte vi på en stor hurtig gående båt hvor det satt en på flybridge med kurs rett mot oss. Med 5 meters klaring passerte han oss og holdt på og velte hele båten vår, men en MEGET bløt svigermor som resultat. Dette uten å engang sende et blikk om hvordan det hadde gått med oss.

 

Det er ikke bare det at de går fort og lager store bølger, men de skal absolutt gå den korteste veien i de trangeste områdene og i full fart. DA skaper det farlige situasjoner. Tror jeg hadde  :smiley: tatt en liten runde der og da hvis det hadde vært mulig.

 

Ikke spørsmål om ulykkene skjer, bare når..!  :lol:

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Dog vurderer jeg ikke folk ut i fra hva som står i avisene - til det har jeg erfart at journalister ofte har en egen agenda slik at ting kanskje blir vridd litt mye i forhold til virkeligheten. Derfor kommer jeg heller ikke med sterke utfall mot personer som er navngitt i aviser.

Da er vi enige da. Jeg selv har båtplass på Kongen, nærmest marinaen. Ser endel av kjøringa der   :nono:  :smiley::lol:.

I går måtte jeg gi opp å få gjordt noe på båten, trafikken til og fra bensinpumpene var av en sånn karakter at det var UMULIG å få ting til å ligge stille. Skruer, verktøy og tilbehør fløy veggimellom. Og jeg har en 30 foter, som er bra fortøyd og den er TUNG..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det er en rar verden vi lever i... Denne uka er det altså små båter med store motorer som er

bekymringen. VG lager en artikkel om frykt for "Dødssommer" og at statistikken viser "dobbelt så mange omkomne i år som i fjor" og organisasjoner og myndigheter viser sin bekymring...

 

I VG-artikkelen viser man til drukningsstatistikken til Norsk Folkehjelp. Jeg gikk inn på nettsidene deres og kikket på det som ligger tilgjengelig der. Drukningsstatistikken viser at hittil i år har 13 mennesker falt over bord fra båt, mot 2 i 2003 (??!!!), 5 druknet i forb. med kantring av båt mot 3 i 2003. Fra kano/kajakk har 5 druknet mot 1 i 2003.

Ut fra denne statistikken kunne konklusjonen også vært at:

 

* 4 ganger så mange mennesker druknet etter fall i elv/sjø/vann iår i forhold til 2003

 

* 5 ganger så mange mennesker  druknet fra kajakk/kano

 

Kanskje "dobling" og "økning" i ulykkene også har med andre ting å gjøre,- f.eks. været ??

 

Jeg finner ingenting i statistikken som viser ulykker som skyldes stor fart/unge/uerfarne båtførere. Hvorfor falt 13 mennesker overbord? Finnes det slik statistikk?? Det må da være mye mer interessant enn å sammenligne tallene fra et år med et annet. Vil tro at f.eks. været og dermed hvor mye folk ferdes ved/på sjøen betyr mye mer på statistikken enn andelen båter med store motorer......

Athene

Link to post
Share on other sites

* 5 ganger så mange mennesker  druknet fra kajakk/kano

Det er fordi alle havkajakkene velter når 3-etasjes gin palass kommer forbi i 12 knop...

 

Og når de ligger opp ned er de ikke så lett å få øye på når jeg kommer i min 2x225HK RIB. Den går tross alt i 50 knop, og da kan man ikke få med seg alt. Attpåtil er mange av disse kajakkene blå, slik at de går i ett med sjøen. Husk - det er fri fart på sjøen.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hadde med svigermor og svigerfar ut en tur og gikk sakte utover og dorget. Gikk i et meget trangt område innenfor noen holmer.

Det er ikke bare det at de går fort og lager store bølger, men de skal absolutt gå den korteste veien i de trangeste områdene og i full fart. DA skaper det farlige situasjoner. Tror jeg hadde  :boxing: tatt en liten runde der og da hvis det hadde vært mulig.

Ikke spørsmål om ulykkene skjer, bare når..!  :sad:

GipsyGirl

Er i utgangspunktet helt enig i det du skriver, Gipsy Girl. Ikke ta dette som noen kritikk av deg, dette er ment på generelt grunnlag. Men hvis det blir dorget midt i en vanlig innaskjærs trang led, så lurer jeg litt på hvorfor det må gjøres akkurat der? Har opplevd lignende situasjoner selv der jeg har måttet stoppe helt opp for å unngå å få snører i propellen. Det er jo ikke så lett for en annen båt å vike heller hvis det er trangt.

Det med farten er noe helt annet. Det kan ikke være nødvendig å holde god planefart i en trang led. Det er jo også et stort faremoment med i bildet her når det gjelder akkurat det.

Link to post
Share on other sites

Kanskje prikk belastning hadde vært noe, med prikken(ne) på båten altså :boxing:

Da kan man se hvem man skal holde seg unna :lol:

 

Mye uvettig båtferdsel er det ja. Guttunger som kommer planende innimellom flytebryggene er ikke akkurat hyggelig det heller.

Neste gang kaster jeg uti et flytetau  :sad:

Link to post
Share on other sites

Er i utgangspunktet helt enig i det du skriver, Gipsy Girl. Ikke ta dette som noen kritikk av deg, dette er ment på generelt grunnlag. Men hvis det blir dorget midt i en vanlig innaskjærs trang led, så lurer jeg litt på hvorfor det må gjøres akkurat der? Har opplevd lignende situasjoner selv der jeg har måttet stoppe helt opp for å unngå å få snører i propellen. Det er jo ikke så lett for en annen båt å vike heller hvis det er trangt.

Det med farten er noe helt annet. Det kan ikke være nødvendig å holde god planefart i en trang led. Det er jo også et stort faremoment med i bildet her når det gjelder akkurat det.

Hei Geir Frode.

Dette var ikke en led, men et meget trangt sund mellom utallige skjær helt inntill karlsøya i skjebergkilen, med den åpne skjebergkilen 50 meter lenger ut, og et mye sikrer farevann for større båter. (Ellers enig i det du skriver.)

 

Dette tar jeg ikke som kritikk Geir Frode  :flag:  :cool:  :lol:, bare en sunn diskusjon

 

 :flag:

 

mvh

Tommy J.

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hei Geir Frode.

Dette var ikke en led, men et meget trangt sund mellom utallige skjær helt inntill karlsøya i skjebergkilen, med den åpne skjebergkilen 50 meter lenger ut, og et mye sikrer farevann for større båter. (Ellers enig i det du skriver.)

mvh

Tommy J.

GipsyGirl

Da skjønner jeg hva du mener! Og er HELT enig.  :flag:

Lurer på om det er nysgjerrighet som gjør at noen absolutt må presse seg fram sånn, eller er det for å vise seg, eller hva? :cool:

Er i hvertfall fryktelig irriterende å bli snitta på den måten. Og ikke minst farlig!:flag:

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si hvorfor, men det er rart det ikke skjer flere ulykker med slik kjøring.

 

Gikk over til Strømstad i fjor med GipsyGirl og midt ute i sekken i litt ruskete vær, kommer det en hurtiggående båt (ca 18 fot) som tar sikte rett i akterenden min sikkert for å dra nytte av litt roligere sjø bak meg, når han holder på å treffe meg kaster han styrbord, og blir møtt av vind og bølger som kaster han mot styrbord side av GipsyGirl. et under at han ikke havnet oppå hyttetaket  :flag:. Når han vel har kommet forbi gjør han akkurat det samme med en større stålbåt forut for meg, med samme resultat.

 

:cool:

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg finner ingenting i statistikken som viser ulykker som skyldes stor fart/unge/uerfarne båtførere. Hvorfor falt 13 mennesker overbord? Finnes det slik statistikk?? Det må da være mye mer interessant enn å sammenligne tallene fra et år med et annet. Vil tro at f.eks. været og dermed hvor mye folk ferdes ved/på sjøen betyr mye mer på statistikken enn andelen båter med store motorer...

Hei Athene  :headbang:

Vi har lenge klaget på statistikken fra Norsk Folkehjelp fordi den er svært unøyaktig og upresis. Jeg har for eksempel en mistanke om at også Rokta-forliset er tatt med i denne statistikken. Odd Roar Lange i Dagbladet undersøkte for noen år siden hver enkelt ulykke og fant ut at det var tatt med drukninger som skyldtes fall fra brygge, fall fra fortøyd båt o.s.v. Det ble heller ikke skilt mellom ulykker i elver og vann og ulykker på sjøen. Sjøfartsdirektoratet har tatt konsekvensen av dette og har utarbeidet en statistikk som er langt mer nøyaktig og spesifikk enn den som kommer fra Norsk Folkehjelp. Det er også et problem at Norsk Folkehjelp ikke nøyer seg med å lage en upresis statistikk, men at de også belærer båtfolket  på en måte som tydelig forteller at de har svært lite forstand på båt og båtliv. Etter min oppfatning bør Norsk Folkehjelp holde seg til saker de har greie på.

Det er viktig å få frem saklig informasjon om sikkerheten på sjøen, men ingen er tjent med at de få ulykkene som skjer bidrar til å lage en skremselspropaganda som gir folk inntrykk av at det er farlig å være ute i båt. Det er et faktum at det skjer svært få ulykker med fritidsbåter sett i forhold til antall fritidsbåter som er ute på sjøen i løpet av hektiske sommermåneder.

Den krisemaksimeringen som Norsk Folkehjelp, forsikringsbransjen og enkelte andre aktører bedriver for tiden er ingen tjent med.

Hilsen Syvert  :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...