Jump to content

Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøye tråden


oslofjord

Recommended Posts

Nå er kampen om våre lune viker virkelig i gang. Det er som da nybyggerne i amerika haster vestover for å sikre seg gratis tomter på prærien eller gull i Califrmia......ja for sjøen er jo gratis....bare man har en bøye og tilatelse fra staten er det bare å slenge ut bøyer.

 

Vårt eget interkommunale Oslofjorden friluftsråd klarte ikke å dy seg....så de har sikret seg en del av viker eksklusivt for de som betaler årsavift for å bruke dem.

 

Nytt for meg er at NORSK HAVSEILER- OG KRYSSERKLUBB også har egne bøyer hvor andre blir jaget bort.

 

Når kom disse Norsk havseiler og krysser bøyene ?

Hvor mange er det ?

Hvor er de ?

 

Det fortvilte er at Oslo og omlands friluftsråd som jobbet mot ekslsive medlemsbøyer har satt seg selv på sidelnjen ved å selv forsyne seg av ankringsplasser for egne "medlemmer".

 

Friluftrådet som vaktbikkje har jo ingen troverdighet eller mulighet til å uttale seg mot bøyer fra Norsk havseiler og krysserklubb når de selv også har egne bøyer med fortrinrett for avgiftsbetalere.

 

The good guy i denne sammenhegng er KNBF som legger ut bøyer for alle !

 

Men altså dette er tråden for (eller mot) Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøyer.

 

 

Men, en ting har jeg lært. Respekten for bøyene til NORSK HAVSEILER- OG KRYSSERKLUBB, eksempelvis i Sandspollen er nå terminert, om jeg skjønner noen av dere korrekt. De har i eget regelverk bedt sine medlemmer om at båter uten riktig vimpel skal bortvises....

 

 

http://www.havseilerklubben.no/NHK/media/d...lement-2009.pdf

BØYEREGLEMENT

 

 

(Vedtatt av NHKs styre 9. april 1986 med endringer på Generalforsamlingen 26. mars 2009)

 

Norsk Havseiler- og Krysserklubb har lagt ut bøyer på gunstige steder langs kysten med

tillatelse av havnemyndigheter og grunneiere. Bøyene ligger på steder som er angitt i en

spesiell bøyeoversikt. Bøyene, som fortrinnsvis ligger i naturhavner, er hvite eller røde og

merket med klubbens emblem, samt teksten: PRIVAT NHK maks. 24 t.

 

1. NHK’s bøyer får kun brukes av seilbåter som er under kommando av et NHK-medlem,

og som fører NHK’s stander. Standeren skal føres under babord saling. Båten må videre ha

lett synlig navn. Kun medlemskap i NHK er ikke nok til å benytte klubbens bøyer.

 

..6. Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i

bøyereglementet. Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter,

og i overensstemmelse med deres instruksjoner.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: rimelig ledende spørsmål, men jeg er i prinsippet enig. Legges bøyene ut på ellers gode ankringsplasser, eller legges de ut der det ikke er naturlig å ankre i første omgang?

 

Blir jo litt morsomt når enhver forening skal ha sin egen lille ekskusive bøye rundt på de gode stedene.

Link to post
Share on other sites

Blir jo litt morsomt når enhver forening skal ha sin egen lille ekskusive bøye.....

 

Ja når en tilfeldig liten klubb som Norsk havseiler og krysserklubb får legge ut bøye i sandpollen er det vel redferdig om alle andre foreninger også får legge ut sin bøye i sandpollen for å fikse medlemsfordeler.

 

Først ut blir nok bedriftsidrettslag....for de har mange penger....så til våren kryr nok sandpollen med bedrift idretslagsbøyer...gjerne med firalogoer i hel sandspollen.

 

De politiske partier bør gi sine partifeller lit medlemsfordeler etter en hard valgkamp så til våren blir det nok også eksklusive Krp bøyer og Ap bøyer i Sandpollen...kun for de medpartiboken i orden.

 

ja så har vi alle båtforeningene i indre oslofjord da....Greit å å ha en bøye eller fem i Sandspollen for helgeturer.

 

Ja så må vi ikke være ekskluderende for sjøen er jo for alle så ymseforeninger for husmødre, enslige, homifile må ogsåfå egen bøye i sandspollen....ja også foreninger mot sykdom må da kunne få donasjonspenger til en bøye slik at også de syke or plass på fjorden.

 

Nå har jeg en vennegjeng også som gjern kan tenke seg en gutteklubbbøye....kun for oss i vakre Sandpolle.......halve moroa blir når vi ankommer sent fredag og vennlig men bestemt anmoder den som ligger der om å stikke av snarest fra vår egen bøye...vi er jo så privilgerte å leve på tidpunktet bøyekonssjoner for all evighet blir delt ut til de foreningene som kommr først til mølla...jeg var tidlig ut da de hadde frislipp på internett domener....nå gjelder det å skaffe seg sitt eget sjødomene feks. i Sandspollen ....

 

kappløpet om bøyeplasserpå fjordalmenningen er i gang.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legges bøyene ut på ellers gode ankringsplasser, eller legges de ut der det ikke er naturlig å ankre i første omgang?

 

De to NHK-bøyene i Sandspollen er midt i indrefileten, rett utenfor badebøyene ved den lille sandstranda midt på sydsiden. Jeg har selv hengt i en av disse i et par timer. Skjønner nå at det er risikosport...

Link to post
Share on other sites

Fint om noen fra havseiler og krysserklubben kan fortelle litt om bøyene og foreningen i denne tråden, ja for det må vel være mange på baatplassen som er medlem i denne foreningen som er stor og viktig nok til å kunne få bøyekonsesjoner av kystverket/kommuner (?)

 

Er det andre som kjenner til hvor og hvor mange bøyer Norsk havseiler og krysserklubb har lagt ut ?

Hvor og hvor mange de har planer om å legge ut.

 

Er det bare å sende påmelingsmail til foreningen eller er det vanskelig å bli medlem ?

 

Hva koster medlemskap ?

 

Noen som vet ?

 

Friluftsrådet har profilert seg i medier når de legger ut bøyer, men norsk havseiler og krysserklubb har tilsynelatende holdt en litt lavere profil i medie om sitt bøyeprosjekt så fint om noen kan fylle ut info om dette i denne tråden.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jo denne foreningen en egen hjemmeside så det er vel bare å gå inn der og søke opp kunskapen? Ser ut til at det gjelder visse kriterier for å bli opptatt som medlem.

 

http://www.havseilerklubben.no/index.html

 

Fint at det legges ut bøyer til almen bruk, men det må være almen bruk og ikke betinget av noe medlemsskap noe sted, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bøyer med ekslusiv rett for dem som betaler er det sterkeste angrepet på allemannsrettighetene

noensinne.

 

Prisen på å få være i det gode selskap kan bli høy, slik den jo blir med monopol. Medlemmene vil jo også kreve at de hver for seg får plass, når de tross alt har betalt. Så antall bøyer vil stige brått når dette har gått seg til uten motstand.

 

Jeg ser jo fordelene med ekslusive bøyer, man får jo vekk fattiglusene fra uthavnene. (Ironi ! )

Og det blir slutt på ankerdram - for du må kunne flytte båten vekk på korteste varsel.

 

Det er jo i tillegg slik at kommunene regulere hvem som får legge ut bøyene. Så du må betale til

hver enkelt kommune i ditt nærområde. Som for undertegnede er Austevoll, Sotra, Os, Øygarden,

Bergen, Askøy, Meland, Lindås og Fedje-osv. De vil alle komme til å ha betaling i sitt område. Dette kan jo finasiere vedlikehold av friområder, veier, barnehager osv.

 

De første aggresive konfrontasjoner har kommet igang, jfr tråden med de som vurderer å ha hagle ombord. Konfliktnivået blir garantert ikke lavere med flere ekslusive bøyer.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo denne foreningen en egen hjemmesidehttp://www.havseilerklubben.no/index.html

 

Men jeg fant ingen oversikt over hvor de har bøyer. Når det gjelder medlemskap stå det klar at både båten og fører må være medlem av foreningen for å bruke bøye. Og motor godtas ikke så her er terskelen høy !

 

siatat: "1. NHK’s bøyer får kun brukes av seilbåter som er under kommando av et NHK-medlem,

og som fører NHK’s stander. Standeren skal føres under babord saling. Båten må videre ha

lett synlig navn. Kun medlemskap i NHK er ikke nok til å benytte klubbens bøyer. "

 

Sitat: "Bøyene, som fortrinnsvis ligger i naturhavner, er hvite eller røde og

merket med klubbens emblem, samt teksten: PRIVAT NHK maks. 24 t".

 

http://www.havseilerklubben.no/NHK/media/d...lement-2009.pdf

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det henvises til en "spesiell bøyeoversikt" som jeg formoder man får ved tegnet og godkjent medlemsskap. Bøyene er fortrinnsvis lagt ut i naturhavner står det også å lese. Med andre ord på de mest attraktive stedene og med ekslusiv bruk for medlemmene med godkjenning av myndighetene, makan til frekkhet! :headbang:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bøyer er posetivt om de legges i lune viker hvor det er så dypt eller så dårlig bunnfeste at det ikke er forsvarlig for andre å ligge på svai. Om de settes ut i populære viker og steder slik at de fortrenger muligheten for andre å ligge på svai med eget anker, er det etter min mening en uting. At en bøye skal oppta en fin ankringsplass hele året og være forbeholdt medlemmer av en eller annen organisasjon, synes jeg er uhørt. Ligger det moringer på 20-30 meters dyp, kan jeg ikke se at det skal spille noen rolle fra eller til, selv om det jo hadde vært ok om bøyene er for alle.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

For folk flest er det umulig å bli medlem av denne eksklusive klubben med egne bøyer der det er naturhavner.

 

Sjekk dette fra søknadsskjemaet!

 

 

Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og siste seilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse.

 

Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok.

 

Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren.

:headbang: :headbang: :headbang:
Link to post
Share on other sites

7467-1.jpg

Søndre Missingen er et eksempel på en naturhavn som er svært viktig nødhavn for alle som færdes i Ytre Oslofjord.

 

Et eksempel på en havn hvor vi ikke ønsker en privat medlemsbøye fra Norsk Havseiler og krysserklubben, husmorlaget eller andre foreninger.

 

(Den friluftsrådsbøyen som ligger der alerede bør omgående bli tilgjeneglig fopr almenheten.)

Link to post
Share on other sites

Med andre ord på de mest attraktive stedene og med ekslusiv bruk for medlemmene med godkjenning av myndighetene, makan til frekkhet! :headbang:

 

Tja, bøyene har ligget der i alle fall i 10 år. Mest sannsynlig mye lengre. Og det har vært lite "støy" rundt dem. Kunne vært morsomt å høre om de som er mest irritert på bøyene noen sinne har sett de? En av de ligger utenfor Hankø bad sammen med 15 andre bøyer. Tror de fleste av båtplassens medlemmer velger å ligge inntil flytebrygga i Hankøbukta og ikke på svai i sundet, men det er mulig at jeg tar feil der.

Link to post
Share on other sites

Det finnes et flott sak som heter innbyggerinitiativ. Da må kommunestyret behandler en sak når den støttes av 300 underskrifter av personer som bor i kommunen. (500 for Fylkeskommunen)

 

Har selv vært med i en gruppe som har benyttet seg av dette instrument i en helt annen sak her i Bergen. Dette er en ganske bra greie, spesiellt når man får lokalt media med seg. Og et tema som "Private bøyer i Oslofjordens Indrefilet" er en garantert vinnersak i media. Få man 300 underskrifter og leverer de med lokalavisen til stede til kommunestyret tror jeg er mye gjort for å få bukt med dette bøyeproblemet. Da må kommunen behandler saken, media vil skrive om det og da tror jeg private bøyer mot betaling ligger tynnt an.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bøyer med ekslusiv rett for dem som betaler er det sterkeste angrepet på allemannsrettighetene

noensinne.

Nå vel, det finnes nok inngrep som er større angrep på allemannsretten enn dette, men det er uansett dumt å lage et bøyereglement som ikke er i samsvar med norsk lov:

 

Friluftsloven §7, siste punktum:

Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

Med andre ord er det bare å benytte disse bøyene, bare man er grei og gir fra seg plassen når et av medlemmene ønsker å bruke bøya.

Link to post
Share on other sites

Bøyene er fortrinnsvis lagt ut i naturhavner står det også å lese. Med andre ord på de mest attraktive stedene og med ekslusiv bruk for medlemmene med godkjenning av myndighetene, makan til frekkhet!

 

At "sjøen er for alle" er det tydeligvis noen som driter i.

Har selv ingen erfaringer m dette, men høres jo rett og slett særs egoistisk ut!

 

Hvordan kan dette bli godkjent? Har de "kjøpt" seg til slike rettigheter? Nei, hadde ikke hatt samvittighet til å være medlem i en sånn ego-organisasjon. Pfhøy...

 

Hva med "sivil ulydighet"? Vi (som ikke er innviet i det gode selskap) kan jo "forene" oss og gå til "okkupasjon" av disse ufyselige bøyene. Eller kansje hærverk er tingen? :smash:

Link to post
Share on other sites

Med andre ord er det bare å benytte disse bøyene, bare man er grei og gir fra seg plassen når et av medlemmene ønsker å bruke bøya.

 

Som vel egentlig betyr at man ikke vet om man kan ligge der de neste fem minuttene eller de neste 24 timene, og hvem vil ha det slik?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, bøyene har ligget der i alle fall i 10 år. Mest sannsynlig mye lengre. Og det har vært lite "støy" rundt dem. Kunne vært morsomt å høre om de som er mest irritert på bøyene noen sinne har sett de? En av de ligger utenfor Hankø bad sammen med 15 andre bøyer.

 

Ikke det at jeg er så veldig irritert over de bøyene, jeg bruker de innimellom selv, men:

Ja NHK bøyene i Sandspollen har ligget der lenge, men de er umulig å ikke legge merke til da de ligger på de mest atraktive svaiplassene. Igrunn litt rart at såpass erferne seilere som de som er medlem i NHK er trenger bøyer i Sandspollen, når 1000vis av Oslofjordsseilere klarer å slippe dreggen der hver eneste helg.

 

Men skal man "ta" noen ift bøyeutsetting så mener jeg man bør "ta" NHK før man tar OF. OF sine bøyer er tross alt tilgjengelige for alle mens NHK mener bøyene deres er ekslusive for de ekslusive medlemmene.

Link to post
Share on other sites

Det finnes et flott sak som heter innbyggerinitiativ. Da må kommunestyret behandler en sak når den støttes av 300 underskrifter av personer som bor i kommunen. (500 for Fylkeskommunen)

 

Har selv vært med i en gruppe som har benyttet seg av dette instrument i en helt annen sak her i Bergen. Dette er en ganske bra greie, spesiellt når man får lokalt media med seg. Og et tema som "Private bøyer i Oslofjordens Indrefilet" er en garantert vinnersak i media. Få man 300 underskrifter og leverer de med lokalavisen til stede til kommunestyret tror jeg er mye gjort for å få bukt med dette bøyeproblemet. Da må kommunen behandler saken, media vil skrive om det og da tror jeg private bøyer mot betaling ligger tynnt an.

 

Pent forslag!

Da er det jo bare å legge ut lister på et par sentrale steder, så er vi igang. Skriver selvfølgelig under jeg!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg stifter en ny bøyeforening kan den feks. hete Norsk Anarkistisk Skjærgårsjeep Klubb (NASK).... Hankøsundet ved siden av NHK bøyen er et fint sted å starte. Budsjettet er overkommelig....jernskrap som moring og litt kjetting og bøye fra Biltema blir vel under 1000 kroner...

 

For å være seriøs bør vel min nye forening (gutteklubb) ha like mange medlemmer som NHK, men folk flest har vel flere facebookvenner enn NHK har medlemmer...?...eller (hvor medlemmer har NHK ???) ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en salt-tråd - pollen betyr ingenting, oppfatter den heller som misbruk av forumsfasilitetene.

Endelig godt at flere kaller en spade for en spade her på forumet..

 

Det hadde jo ikke skadet om saltet hadde konkludert i noen av sine tidligere poller da,.... før man snekret sammen en ny hjernedød poll.. Ja jeg mener og står for min menig om at alle poll som er startet med ledende spørsmål er fullstendig hjernedød, så kan de som vil være uneig med meg om dette enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...