Jump to content

Svenske Seilbåter


Jonny

Recommended Posts

Denne kåringen sier vel ikke noe annet enn at Bavaria seilbåter bl. a. er ikke innovative båter. Den sier vel bare at de nevnte båter kan ha spennende løsninger og på en eller annen måte er innovative. Det behøver ikke bety at Bavaria er dårlige båter, bare dusinvare. Min drømme seilbåt er forvøvrig Najad 371.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes heller ikke at dette var noe godt bevis, Jonny. Bavaria greier seg mye bedre enn mange svenske verft. De har svært mange mye bedre løsninger enn det "svenskene" har.

 

Hvis vi nå skal skal gå til det drastiske, å skjære alle over èn kam.

 

Bavaria er konstruert av folk som er glad i båter. Det synes jeg å kunne se i de små, men viktige detaljene. Som fullstendig mangler i mange svenske. Også i  min finsk/svenske.

 

At ikke alle detaljene er like vellykkede er en sak for seg. Men det er vel bedre å forsøke. For å gjøre feil. Enn å ikke forsøke?

 

Om noen år, når soliditeten er bevist. Og de har "fått opp farten" på skrogene sine... Ja hvorfor ikke?

 

Ellers er vel hver mann lykkelig i sitt skrog? For nåde den som forsøker å si noe ufordelaktig om båten.......

Link to post
Share on other sites

Det du finner på Bavaria er løsninger som jeg så i Bavaria 34 tror jeg det var, på Sjølyst for et par år siden. Tenk deg at du holder på å koke i byssa, så trenger du noe fra skapet rett bak komfyren. Du tar vekk gryta, men glemmer å skru av flammen på gassblusset og åpner døra. Da har du max. 5 cm. mellom flamme og dør. Slike kjekke detaljer har jeg faktisk ikke sett på noen svenske båter. Dette er jo et kjempe godt tegn på konstruksjonsdetaljer gjort av folk som kan sine ting.

Det de kan er å rpodusere billig resten tenker vi andre. :smiley::lol: :lol: :sad:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Bavaria for en tid tilbake bygget en av sine båter uten 'innmat'. Isteden sveiset de sammen en svær stålrammekonstruksjon inne i båten og festet mange steder av skroget til denne konstruksjonen over kraftmålere. Når denne båten så seilte kunne de måle på millimeteren alle deformeringer av skroget. Har ikke hørt om noe annet som er i nærheten av slik avansert F&U.  (Eller er jeg dårlig informert?)

 

Ellers mener jeg man ikke burde la seg påvirke av smarte detaljer, som utstillere gjern henviser til. Det er tross alt detaljer og kan ofte ordnes på annen måte også.

 

Det som imidlertid irriterer meg veldig av detaljer på noen båter er når de ståldelene som fører kraften fra vantene ned til skroget (hva heter de?) går mer eller mindre tvers gjennom salongen, midt foran vinduer osv. Jeg synes at det burde være et minstemål at interiørdesignere tar hensyn til slik.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Per Arve

 

Hvilke detaljer er det du tenker som du finner på Bavaria, men ikke i svenske båtene?

 

 

Hei igjen, Lasse.

 

Jeg er usikker på om verden er tjent med å trekke denne tråden videre? Og tror vel at folk flest vet på hvilket grunnlag de velger båt. Selv om det for tiden synes politisk korrekt å ha noe imot spesielle båtmerker.

 

Gleder vi oss til sommeren?

Link to post
Share on other sites

Til Andreas, du tenker på røstjernene. Det er disse som videre fører kreftene fra vantene og ned til kjølen. Etter mitt syn er det greit at de ikke er bygd inn, kan være enig i at det ikke alltid er like vakkert, men det er greit at de er lett tilgjengelig for inspeksjon. Skulle et røstjern gå av, er det duket for store og DYRE reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen som er uenig i at båter som Hallberg-Rassy, Najad og andre enda finere merker er noe av det beste man kan ha. Med ubegrenset budsjett velger man selvsagt det beste.

 

Ingen er vel uenig om at Volvo er bedre enn Daihatsu?

 

Synes det er interessant å se på vekt/deplasement når jeg samenlikner seilbåt. For meg er ofte høy vekt et tegn på høy kvalitet. Blir skremmt når jeg ser hvor mye tyngre enn dyr kvalitetsbåt kan være i forhold til en lettere, billigere båt.

 

Selv er jeg ikke så veldig glad i Bavaria. Mitt eneste møte med Bavaria var at jeg var oppi en på messen i Bergen og jeg synes det var mye plastikk og falsk treverk. Dette gav en litt "kald" båt og særlig platene i taket gav et billig inntrykk.

 

Likvel skjønner jeg at folk kjøper Bavaria. Si at du skal kjøpe båt i størrelse 32 fot +. Da kan du kjøpe en 20 år gammel Comfortina for 400 000 hvor du etter all sansynlighet må bytte motor om noen år noe som vil komme på kr. 100 000. Har du litt mer penger må du vel ut med 5-600 000 for en HR 312 og da får du også en eldre motor. På en slik båt vil du også stadig måtte bytte deler som er blitt gamle og ha et omfattende vedlikehold. Tenk bare på et teakdekk som må byttes eller overhales.

 

For en vanlig seiler som ikke er hardcore båtmekker kan man vel da skjønne at blir fristet av å kjøpe en nesten ny Bavaria til samme pris? Med garanti på båt og utstyr?

 

Etter min mening er bruktprisene kunstig høye på en del modeller. Tenker da ikke så mye på HR og Najad som er i en klasse for seg men på båter som Comfortina med flere...

 

Hvis jeg kommer til pengene tror jeg nok at jeg selv ville valgt en noe eldre og mer solid båt. Har veldig sansen for HR 312 og er slettes ikke så sikker på om det ikke lønner seg med en slik med tanke på både vedlikehold, båtglede og økonomi på sikt. Men valget er langt fra opplagt!

 

Dette er forøvrig en analogi til den klassiske debatten i bilverdenene der noen vil ha en 10 år gammel mercedes for et gitt beløp mens andre vil ha en ny småbil. Epler og bananer!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så lett å sammenligne disse båtene heller. En ting er innredning, treverk o.l, og det kan man sikkert diskutere, og ha ulike meninger om. En annen ting er hvordan båten oppfører seg i sjøen under seil. En seilbåt er ikke en seilbåt. Måten skroget er utformet på avgjør mye her, og det finnes alt fra trauste motorseilere til ekstreme regattamaskiner.

Det er også en utbredt mistforståelse at det å seile fort er det samme som det å seile bra.

 

En HR 312 seiler ikke spesielt fort, men den seiler bra, og det er som sagt ikke det samme. Hvordan en Bavaria seiler vet jeg ikke, for jeg har aldri prøvd, men jeg vil tro den oppfører seg nokså annerledes enn f.eks en HR 312.

[table]

[td]Bavaria 32[/td]

[td]Hallberg Rassy 312[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]p><p>

[/td]

[/table]

Link to post
Share on other sites

Helt enig med i det Lasse sier.

Kjøper jeg stor seilbåt har jeg absolutt ambisjoner om å seile langs mest mulig av kysten. Da er akkurat sjøegenskapene til HR et solid element i regnestykke.

 

Egentlig er jeg litt skeptisk til finnekjøler, men HR skal jo være bra på dette området? Har i alle fall hørt at en tradisjonell finnekjøl er veldig lite optimalt i det bølgemønsteret vi typis har langs norskekysten.

 

 

Har desverre ikke praktisk erfaring med seilas i noen av disse båtene, har kun vært ombord i dem.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: ......Kjøper jeg stor seilbåt har jeg absolutt ambisjoner om å seile langs mest mulig av kysten. Da er akkurat sjøegenskapene til HR et solid element i regnestykke.

 

Egentlig er jeg litt skeptisk til finnekjøler, men HR skal jo være bra på dette området? Har i alle fall hørt at en tradisjonell finnekjøl er veldig lite optimalt i det bølgemønsteret vi typis har langs norskekysten......


Her skriver en som prøvde HR-312 i 14 - 16 m/s: http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=27

 

Om dette med fart, OK - da spiller strategi, og hvor god du er til å seile inn. HR-312 har i alle fall hevdet seg blandt de beste på korrigert tid i typiske hardværsregatta'er. I lettværsregattaer med korte krysslegg, er den tung å akselerere. Dette spiller ikke særlig rolle på tur hvor den har godt driv i lett vind på lange legg.

 

Nå viser Lasse skrogene sett fra siden. Kanskje enda tydeligere ville forskjellene kommet frem om skrogene var vist sett rett forfra. HR-312 går mykt og behagelig i grov sjø. Båter som er bredere og flatere i bunnen gjør det ikke i den grad. Jeg har seilt brede flatbunnede båter i Caribien og jeg setter pris på båten jeg seiler her hjemme.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Jeg synes heller ikke at dette var noe godt bevis, Jonny. Bavaria greier seg mye bedre enn mange svenske verft. De har svært mange mye bedre løsninger enn det "svenskene" har.

 

Hvis vi nå skal skal gå til det drastiske, å skjære alle over èn kam.

 

Bavaria er konstruert av folk som er glad i båter. Det synes jeg å kunne se i de små, men viktige detaljene. Som fullstendig mangler i mange svenske. Også i  min finsk/svenske.

 

 

Ellers er vel hver mann lykkelig i sitt skrog? For nåde den som forsøker å si noe ufordelaktig om båten.......


 

Kunne ikke annet enn la meg friste til å komme med noen spørsmål.

 

Er lure løsninger

 

Feste rekkestøttene så det blir lekkasje hvis de belastes mer en ved normalbruk?

Å skru håndrekker fast med karosseriskruer ?

Bruke slangeklemmer der skruen er vanlig jern ?

Skruene under garneringen er vanlig jern ?  iallefall renner det rustvann.

Sette luker slik at de svies hull i hvis de står åpne (innover) og spotlighten i taket står på ?

Skaplukene hengslet i overkant og det ikke er satt noen kanter på hyllene inne i skapet ?

Kjølemotoren står nede i ett skott med kjøleribbene nesten helt inntil skottet?

Brønnen til ankervinsjtauet bak er bøtta blytauet ble levert i?

 

 

Eller kanskje det lure er

 

Levere akkurat godt nok

Tilpasse båten til nye kundegrupper med løsninger de er vant til.

Levere til en pris som "alle" har råd til.

Skifte modeller ofte slik at alle har lyst på nyeste modell

Levere det folk betaler for.

Ha kort leveringstid- iallefall i kontrakten.

Følge opp kunden med god service fra importøren.

 

 

Når vi bestemte oss for ny båt i 2001 vurderte vi helt klart Bavaria. Det var ikke på på grunn av "lure" løsninger, men mye mer på tross av.  Bavaria er utrolig mye båt for pengen når du måler i fot. Du kan gå på messa på Sjølyst og bestille for levering samme sommer. De har isolert skrog, kan levers med blykjøl og seiler trolig bra hvis du setter på et nesten fullspilet storseil av ok kvalitet og tilsvarende fokk. Ryktet forteller også om svært god oppfølging hos importør.

 

Men etter nærmere gjennomgang av "lure" løsninger og en del detaljer som vi neppe tror vil holde i så veldig mange år konkluderte vi med at vil ville få det vi betalte for. Hverken mer eller mindre. Så da falt valget på noe annet.

 

Besluttningsprossesen er beskrevet litt uhøytidelig på hjemmesiden min.  

www.rhea.tk

 

 

Knut

Link to post
Share on other sites

Rhea: Veldig hyggelig side og fin fortelling. Gleder meg til du får oppdatert det om blindleiahavner!!

 

Det med industriproduksjon kontra håndverk er jo et komplisert emne. Selv på bavaria finner man jo en del kurant håndverk. Jeg og samboeren har for ikke lenge siden bestillt ny båt. Den er også 35 fot, så det var intressant å lese om deres kjøp. Vårt valg falt på en Sun Odyssey 35 som er en typisk industriprodusert båt. Standardprisen på en slik båt er 799 000,- I følge nyeste seilmagasinet er standardprisen på din comfortina 1070 000,- I så fall er det jo greit å vite hva som gjør at den er verdt de 270 000 mer.

 

Hva er det som gjør at vi kan vite at disse svenske båtene er mer holdbare enn sine franske slektninger? Mye kan man jo finne ut ved å se på bruktpriser, men vi vet jo ikke sikkert før om mange år enda.  Hvis man ser på bruktbåtpriser finner man at rush 77 koster mye mer enn maxi 77 nå for tiden.

 

Dessuten kan man vel ikke si at svenske båter er og alltid har vært de "beste". Når Maxi var mest populært på 70 tallet, var vel ikke akkurat håndtverket og seilegenskapene det som gjorde at de solgte? Alle de gamle maxiene hadde jo flere tekniske svakheter. Syns å huske at 95eren måtte modifiseres for å bli typegodkjent. Ellers har jo også comfort produsert modeller som gamle comfort 30 som hadde svakheter i bunnstokkene.

 

Jeg mener at bavaria fyller samme funksjon nå som de gamle maxiene gjorde på 70-tallet. De er lettseilte, billige men funksjonelle. Vi vurderte å kjøpe bavaria selv, men siden vi skal bo i båten fast hele året, likte vi ikke plastflatene og den generelle trivselfølelsen om bord. Vi fant ut at sun odyssey og forsåvidt gibsea hadde et bedre kompromiss mellom kvalitet og pris.

 

Er du klar over at gib sea 41 koster den samme som comfotina 35? Utrolig, ikke sant? Jeg vet iallefall at hvis jeg hadde hatt så mye penger, hadde jeg neppe kjøpt comfortinaen...

 

Hilsen Viggo Vea

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei gutter!

 

Jeg har altså Bavaria 34. Kan se bilde a'n i 'Min båt, hvordan er din' tråden.

Har hatt gamle båter før. Forrige var en Granada 31'. Og det er deilig at båtprosjektene mine nå kan tilføre båten noe nytt, det er ikke lenger helårsjobb å holde gang på det som allerede finnes i båten. F.eks. kunne skru på en bryter og være 100% sikker på at ting virker som det skal. På den forrige båten var det ca. 60% sikkert at det forventede skjedde (eller det føltes sånn).

 

Jeg er veldig fornøyd med båten. Funker perfekt på tur med to unger som kan ha hvert sitt 'rom', slipper å re opp hele båten om kvelden og seile med salongen full av sengetøy og bag'er. Lempe rotet til ungene inn på de respektive lugarer når man skal avgårde, og heller ta finryddingen når det passer. Går an å stelle seg på badet om morgenen uten å få dobbeltsidig kink i ryggen.

 

Men flat under er den. Smeller fælt i høy motsjø inntil man lærer seg knepet (må passe på å 'lande' med minst 20 grader krengning på båten - autopiloten har litt vanskelig for å fatte akkurat det, selv etter en alvorsprat).

 

Og skapdøra over ovnen tar ikke fyr om man åpner den. Den står bak ovnen, ikke over, og det er noen lange 5 centimeter klaring. mer 45 centimeter etter hukommelsen.

 

Ellers må man huske, som Tage Voss (tror jeg) skrev: En båts viktigste - og kanskje eneste nødvendige egenskap er å behage sin eier. 100% subjektivt m.a.o.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å fortsette å blande meg i diskusjonen igjen, det er helt klart at Bavaria selger mange båter for tiden. Det skal de ha honnør for, at de kan gjøre sjølivet tilgjengelig for mange. Men det er tidligere i strengen sammenlignet ny Bavaria med gammel Granada. For at sammenligningen skal bli rettferdig, må man se på Bavariaen når den blir like gammel som Granadaen. Da kan jo resultatet bli et annet.

Da vi kjøpte motorbåt ifjor så vi på Bavaria motorbåt samtidig, de var jo utstilt i samme lokale som Marex. Vi kjøpte en mindre Marex til samme pris omtrent som BMB. Utslaget var følelsen og utnyttelsen av plassen, vi følte den gang at vi fikk en "bedre" båt m.h.t. materialvalg og plassløsninger i Marexen. Dessuten er Marexen bygd på en helt annen måte når det gjelder muligheter for andre løsninger enn standard. Det siste er nok veldig viktig når du skal bruke 1 mill.+ på båt. For oss var det viktig å kunne ha rimelig nærhet til verft, slik at du kan mulighet til å påvirke byggeprossessen.

Det er også blitt trukket frem Maxi båter fra 70 tallet og verden har da gått fremover siden da? Både med hensyn til produksjonsmåter og godkjennnelseskrav.

Link to post
Share on other sites


mini: .... Men det er tidligere i strengen sammenlignet ny Bavaria med gammel Granada. For at sammenligningen skal bli rettferdig, må man se på Bavariaen når den blir like gammel som Granadaen. Da kan jo resultatet bli et annet.... .


 

Jeg mente at hvis jeg skulle kjøpt svensk seilbåt (HR, Najad) med like mye plass som i Bavariaen til samme pris ville den ha vært i samme generasjon som Granadaen. Det kom kanskje ikke tydelig nok frem.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at så mange hiver seg innpå her med erfaringer om sitt båtvalg.

 

Hadde noen spurt meg for 12 år siden ville jeg sagt at seilbåter er for dem som ønsker selvpining. "Koneplager" er et annet uttrykk jeg har hørt. Da jeg skulle kjøpe min båt nr. 2 tok det meg flere år å bestemmme meg. Jeg hadde i utgangspunktet lyst på en halvplaner på rundt 30 fot.

 

Scand var meget aktuell en lang stund da jeg synes disse har et tiltalende utseende, men etter å ha vært ombord i en 31 foter og en 29 foter ble jeg nokså skuffet. Det var liksom ikke helt min stil.  :smiley:

 

Fikk etterhvert litt sans for seilbåter, ikke fordi jeg var spesielt opptatt av seiling (mente fortsatt at det var selvpining og koneplaging), men fordi jeg synes seilbåter ligger så stødig på sjøen. Rolige bevegelser, lite rulling og behaglig å oppholde seg i.

 

Neste prosjekt ble da naturlig nok motorseiler, og da spesielt Nauticat. Det falt også etterhvert bort. Nauticat 33 seiler etter sigende dårlig, og Nauticat 38 ble for stor og dyr. Dessuten var utvalget av brukte båter svært begrenset, og jeg tor ikke jeg ville trives på det høye akterdekket når en slik båt krenger under seiling.

 

Jeg kom etterhvert fram til at jeg ville ha en stødig familieseiler, og etter en guttetur med en Hallberg Rassy 34, samt en del lesing og surfing, sto det nokså klart for meg hva jeg ville ha.

 

Jeg ville ha en orust båt. Hallberg Rassy, Najad, Malø  eller muligens en Vindø, men du verden for noen priser! Utvalget av brukte båter var også svært begrenset. Kunne ikke akkurat velge og vrake, og det kunne gå flere uker mellom hver gang det sto et passende objekt til salgs.

 

Så først på en Vindø som var 100.000 for dyr, og som ikke falt helt i smak, og deretter på en Najad 34 som var for nedslitt, og som admiralen ikke likte.

 

En vakker sommerdag dukket det opp en Hallberg Rassy 312 på markedet. Hadde aldri sett en slik før, og jeg hadde ikke all verdens forventninger, etter nedturen med Najaden.  

 

Da vi kom ombord sa det bare PANG!! Selv admiralen som var langt mer skeptisk enn meg, uttalte i klare ordelag at denne båten skulle vi ha ! Den var jo noen fot mindre enn det vi i utgangspunktet hadde tenkt oss, men det hadde liksom ingen betydning lenger.

 

Båten skulle selges raskt gjennom megler til høyeste bud, så det ble et par hektiske dager med spennende budrunder.

 

Admiralens ord ble tatt til følge, og båten ble vår. Har aldri angret et sekund på dette. Vi trives veldig godt ombord. Til tross for båtens høye alder, fungerte alt perfekt. Det var ikke en ting å påpeke. Innredingen var som ny, og alt som er av teknisk utstyr er av nyere dato (også motoren). Har kostet på den litt etterhvert, litt elektronikk, litt nytt treverk og et nytt toalett, men det har ikke vært de anstronomiske summene. Synes alt ombord virker veldig gjennomtenkt og solid. Ingen irritasjonsmomenter eller ting jeg er misfornøyd med.

 

Har vel etterhvert savnet litt det å ha en kabin til, men tror det skal veldig mye til før jeg bytter til noe annet.

 

Seiling:

 

Som motorbåt menneske lurte jeg litt på hvordan det ville gå med seilingen. Hadde vært med å seilt litt i ny og ne, men kunne ikke si at dette var noe jeg behersket.

 

"Du må gå seilkurs" var stort sett det rådet jeg fikk.

"Du må ikke finne på å legge ut på egenhånd uten opplæring" ble det sagt.

 

Jeg valgte alikevel å sette igang på egen hånd, og det gikk ikke lange tiden før jeg begynte å få det til. Spesielt morro var det å se at jeg som helt uerfaren klarte å seile fra andre båter på samme størrelse. Det jeg tabbet litt på, er dette med å ha rev i storseilet. Fikk et par overraskelser, og nå rever jeg heller for mye enn for lite  :puke:

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...