Jump to content

Forlengelse av Viksund 27 Columbi


Anton Menneske

Recommended Posts

Til alle dere som har en 27 Columbi og som er glad i denne båten.

Noen av dere har kanskje av og til vært misfornøyd med med både utformingen og størrelsen på uteplassen.

Selv bruker jeg min Columbi til fiske, noe som ofte gjør den lille plassen med benkene og dobbelskroget at båten er helt uanvendelig til dette formålet.

Jeg går derfor med planer om å forlenge den.

Forlengelsen mener jeg kan skje etter det prinsipp som blir brukt til å forlenge sjarker hos mange av fiskebåtverftene i Nordnorge.

Prinsippet går ut på at det gamle skroget blir værende igjen og danner forsterkning under dekk etter forlengelsen.

Den flate bunnen akter gjør at Columbi er spesielt egnet til forlengelse.

Forlengelsen som jeg ser den strekker seg 1,5 neter (ca 5") med tverr akterende.

Dette innebærer at formen ikke blir større enn at den lett kan fraktes på en på en vanlig tilhenger.

 

Jeg er derfor ute etter samarbeidspartnere for å etablert kapital til å få bygget en form.

Dette må gjøresav kyndige folk.

Selve støping og forlengelse bør kunne utføres av den einskilde båteier ved at formen fraktes fra sted til sted.

Håper derfor på mange svar.

 

Med hilsen Anton Menneske.

Link to post
Share on other sites

Synes jo også at 1,5 meter forlengelse er veldig mye. Dette er jo en båt som er veldig smal i utgangspunktet. Men tanken om ombygging til tverrhekk liker jeg. Min far har vært inne på tanken for noen år siden og han skulle også la original skroget stå inni. Dissse båtene har bare godt av litt ekstra bæring bak da de synker ned ganske fort med litt last bak. På min fars båt som forøvrig er oppbygd etter brann så er det større dekk pga av at den ikke har det doble skroget bak med benker osv. Den har også rekker som går helt ut altså har den ikke "Dollbord" bak. Dette utgjør masse for plassen og med denne ombyggingen kan original kalesje brukes.

Link to post
Share on other sites

Er jo bare å justere litt på stengerne så går det helt fint. Der overbygget begynner eller der dollbordet begynner så bruker man en krok istedet for en kalesjeknapp.

Man får veldig mye mer dekksplass. minuset er at man mister benkene med stueplass og at det er vanskelig å komme seg bak på båten med lukket kalesje. Her må man bare velge hva man verdsetter mest. Kan prøve å få tatt bilde en dag jeg har anledning. årsaken til at det ble gjort sånn er at rekkene var brent nesten ned til fenderlista. Dekket var brent samt 1/3 av taket. Båten har ny innredning og kan etter min mening ikke sammenlignes med de originale uten oppgraderinger. men det er nå smak og behag.

Igjen skal prøve å få tatt bilder av båten å legge ut. Synes det er interessant å diskutere båt:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...