Jump to content

Status for GPS med EGNOS korreksjon


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Som vist nedenfor, ser det ut til at EGNOS først kommer i full drift i 4. kvartal.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger spør man dumt, men.....

 

Som jeg oppfatter det så vil EGNOS fortelle deg hvor du kan stole på signalene som du mottar. Dette betyr at du hvet med sikkerhet at du er på rett sted og kurs.

 

Men hva med WAAS da, er ikke det noe av det samme. :rolleyes:

 

Kanskje det trengs en opplæring på dette.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men hva med WAAS da, er ikke det noe av det samme. :rolleyes:

Når du bruker en GPS som utnytter EGNOS, betyr at du mottar korreksjonssignaler som forbedrer nøyaktigheten på GPS'en din i størrelsesorden fra 5 - 10m til 2 - 5 meter. Signalene sendes fra Geostasjonære satellitter. Her i Europa er det de tre satellittene vist på bildet over. I USA bruker de andre satellitter, og der heter systemet WAAS, men er ellers likt det europeiske. Så en GPS kjøpt i USA for WAAS, fungerer like godt i Europa. I Østen er det et annet navn på systemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når du bruker en GPS som utnytter EGNOS, betyr at du mottar korreksjonssignaler som forbedrer nøyaktigheten på GPS'en din i størrelsesorden fra 5 - 10m til 2 - 5 meter.

Lars H.

GPS systemet slik det fungerer idag sier man at det skal være bedre enn 15meters nøyaktighet 90/95%  av tiden, ellers stemmer det vel med 2-3 til 5meters nøyaktighet med EGNOS.     (Bare for å være pirkete :rolleyes:)
Link to post
Share on other sites

ligger WAAS og EGNOS på samme frekvens eller måste man stelle om något på GPS'n

min manual snakker bare om WAAS ?

Neida, det er ingenting å stille om på, De geostasjonære satellittene sender på samme frekvens om GPS-satellittene over hele verden og bruken en av de 12 kanalene GPS'en har. Min GPS (Interphase) viser også WAAS når sattelitt PRN131 er inne med testsendinger. Du vet, amerikanerne er seg selv nærmest. WAAS har jo vært i drift en tid allerede, og amerikanske produsenter har nok ikke tenkt så langt som til Europa og at vi i periferien også skulle få et slikt system. Derfor har de nok "glemt" å legge inn i SW fra hvilke satellitter korreksjonene kommer fra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

GPS systemet slik det fungerer idag sier man at det skal være bedre enn 15meters nøyaktighet 90/95%  av tiden, ellers stemmer det vel med 2-3 til 5meters nøyaktighet med EGNOS.     (Bare for å være pirkete :rolleyes:)

Og det er helt lov å være pirkete, er det selv til tider.

Men en ting er teori og praksis. Her et utdrag fra EGNOS newsletter, May 2004

 

Our first EGNOS performance results based

on SIS-1 (16 RIMS, 1 MCC, 1 NLES and

1 GEO) are very encouraging.

Together with our IMAGE (Independent

Monitoring Assessment of GNSS signal-inspace

Emission) partners, we have measured

accuracies of 1-2m (95%) horizontal, and

1-2 m (95%) vertical. These are far better

the 7.7 m (95%) specified and are a testament

to all who have been involved in the EGNOS

development.

With this limited SIS-1 RIMS configuration, we

have also measured APV performance in the

centre of Europe, already very similar to those

obtained with the operational US Wide Area

Augmentation System (WAAS).

 

Imponerende, spør du meg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Lars!

 

..................................... måste man stelle om något på GPS'n

min manual snakker bare om WAAS ?    (Trimble pathfinder)

Nå kjenner jeg ikke til Trimble, men Garmins GPS'er må kobles inn eller ut allt ettersom man vil motta EGNOS eller ikke. Ikke absolutt alle GPS'er er brukbare for dette, det er kun de som er laget de aller siste årene som er klargjort, min urgamle Garmin 12XL fra tidlig 90tallet kan ikke motta EGNOS.

 

PS: Utifra mine eksperimenter med EGNOS forrige sommer vil jeg på det sterkeste anbefale og IKKE ha EGNOS mottak i funksjon. (U)Nøyaktigheten ble laaangt utover det forsvarlige. Muligens dette har bedret seg i år, men jeg vil ikke bruke EGNOS før dette er i fast drift.

Link to post
Share on other sites

Utifra mine eksperimenter med EGNOS forrige sommer vil jeg på det sterkeste anbefale og IKKE ha EGNOS mottak i funksjon. (U)Nøyaktigheten ble laaangt utover det forsvarlige. Muligens dette har bedret seg i år, men jeg vil ikke bruke EGNOS før dette er i fast drift.

Hvordan kan man påvise dette?
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man påvise dette?

Er dette et problem? Slå av EGNOS mottak på GPS'en frem til offisiell "kick off". Testsendingene er ikke for navigering! Selv om jeg ikke har noe ansvar for dette, skal jeg følge med og legge ut en melding her så snart systemet er fullt operativt. Ellers er GPS-systemet mer enn godt nok for småbåteierne slik det er. Men en ekstra nøyaktighetsbonus tar vi selvfølgelig imot med takk. Vi klarte oss med å føre bestikk vha. kart og kompass før også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er dette et problem?

Jeg spurte fordi jeg ønsker og lære av andre og sette svar i sammen med min egen erfaring. Mente ikke å "problematisere", stusser egentlig litt på hele svaret du har skrevet til mitt innlegg.... :rolleyes:

 

Ganske enkelt ved å se på kartsiden på gps/plotterskjerm. Viser denne at du kjører OVER holmer&skjær eller er på feil side av staker o.l. er du trygg på at EGNOS ikke er i tilfredstillende drift!

OK! Jeg har brukt EGNOS på kartplotteren min siden april 2003. Meget sjelden jeg ser avvik av noen betydning, men der jeg har sett det - har det vært konsekvent likeartet hver gang. Jeg har tolket det som at *kartet ikke stemmer med terrenget*. Jeg har også sjekket samsvar mellom dybdekoter og visning på ekkolodd, og jeg er imponert over hvor godt dette samsvarer.

 

Den beregnede nøyaktighet plotteren viser er ca 5 til 6 meter med Egnos inne (95% av målingen innenfor sirkel med denne radius).

 

Men neste gang jeg passerer et sted hvor jeg har påvist systematisk og konsekvent avvik skal jeg forsøke å huske å koble ut EGNOS og se hva jeg da får... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Wide Area Agumention System (WAAS) er en tilleggsfunksjon til GPS systemet som er et krav fra det Amerikanske Luftfartsverket for at flyene skal kunne bruke dette som hjelpemiddel ved presisjons innflygninger. Dvs klare seg uten dagens ILS (Instrument Landing System) basert på bakkestasjoner.

GPS er idag tillatt for flynavigasjon "En Route" (underveis), og i Terminalområder, (nært flyplassen). Siste biten ned er det ILS som gjelder fortsatt!!

I forbindelse med WAAS er det bygd ut flere bakkestasjoner i USA som mottar GPS signalene. Disse bakkestasjonene kjenner sin egen posisjon, og sammenligner disse med det som kommer fra GPS-satelittene.

Er det noen avvik, blir korrigeringssignaler sent opp til geostasjonære satelitter som igjen sender disse korrigerte signalene til GPS-mottageren i flyet (eller båten) og kapteinen leser da av den korrigerte posisjonen kontinuerlig. Uten noen hoderegning selv!! Kapteinen mottar bare dette korrigerte signalet.

Dette korrigerte signalet er basert på satelittene som er over USA og som har samband med  amerikanske bakkestasjoner. Korrigeringen er basert på meteorologiske- og sambandsforhold der og da mellom bakkestastasjonen og satelittene. Det vil også være en del "overspill" slik at skipsfarten i de nære havsområder og kanaler kan bruke dette hvor det er behov for god nøyaktighet. Signalene vil også kunne mottas så langt unna som Carribien/Sydamerika men vil da gjøre mere ugagn enn nytte etter som siganlet er korrigert for forhold i USA!!!

 

Mvh Fa

Link to post
Share on other sites

GPS er idag tillatt for flynavigasjon "En Route" (underveis), og i Terminalområder, (nært flyplassen).


Obs! Dette gjelder kun for USA og IKKE for noen europeiske flyplasser  
Dette korrigerte signalet er basert på satelittene som er over USA og som har samband med  amerikanske bakkestasjoner.
Og når EGNOS er operativt, vil det europeiske systemet bli  basert på satellittene som er over Europa og som har samband med  europeiske bakkestasjoner.
Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å slå av EGNOS så må du slå av WAAS, stemmer ikke dette? :rolleyes:

Helt riktig, dersom produsenten ikke har oppdaget at vi her i Europa har et system som kalles EGNOS (og som er det samme som WAAS men met et annet navn), må du slå av WAAS og ikke EGNOS.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dykkerklubben kjøpte den GPS "musa" med EGNOS som Clas Ohlson selger.

Etter å ha lest her på forumet tidligere at man ikke må enable EGNOS før dette er off. i drift ville jeg sjekke at det var slått av.

Men jeg kunne ikke finne noe innstilling for dette.

Noen som har vært borti dette?

Link to post
Share on other sites

Hei Lars Trudelutt

Det er mulig vi misforstår hverandre, men ren GPS uten WAAS navigering for fly foregår daglig i Norge.

For fly som er RNav sertifisert og utsyrt med RAIM-warning (Random Access Integrity Monitoring) som er et system som beregner satelittenes konstellasjon på ankomstplassen ved din ankomstid. Dette for å kunne garantere kravet til navigasjon i Terminalområder som er strengere en Underveis. Dette har foregått minst 5 år i Norge. Det er egen rubrikk på flygeplanen som må fylles i hvor du anmerker om du har GPS eller ikke! Både for komersiell luftfart og business/privat flighter.

Dette er ren rutine. Jeg har selv fløyet RNav sertifisert fly i noen år, og før dette brukte jeg GPS som Back-UP allerede i 1988. Selv da var GPS mer nøyaktig enn datidens godkjente bakkeinstallasjoner.

Nå er jeg spent på hva EGNOS kan gi oss.

 

God sommer.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Hei Lars Trudelutt.  Nå er jeg spent på hva EGNOS kan gi oss.

Det kommer til å gi oss ca. 5meter bedre posisjonsangivelse! Og GPS er IKKE godkjent for innflyging til norske flyplasser. Men at det brukes under vanlig flyging (i hvert fall privatflyging) vet jeg av egen erfaring. Men da jeg var med og logget GPS posisjoner under flyging med småfly og vi (forsvaret) jammet sendingene, sa det meg at en skal være særdeles forsiktig med å stole på GPS'en i "urolige" militære situasjoner. Om dette med jamming kan jeg dessverre ikke si mer om, og det er vel til å forstå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars.

Da er vi enige. Sluttsegmentet, selve innflygningen til plassen er ikke tillatt med GPS. Da er det navigasjon m.h.a bakkeinstallasjoner som gjelder.

 

Et spørsmål ang. EGNOS.

Har hørt at det kommer til å bli forskjellige grader av nøyaktighet som sendes ut, og at beste og kanskje nest beste blir avgiftsbelagt. Stemmer dette?

1. og 2 sortering til komersiell luft- og skipsfart samt landmåling/industrien, og 3. sortering for oss andre.

Men tross alt; 5m slingringsmonn er godt nok for meg!

Jeg vet at Norge som eneste land i Europa prøvde å avgifstbelegge nåværende GPS-system for norske brukere, men fikk ikke lov av amerikanske forsvaret da det var US eiendom.

Kan EGNOS/Gallileo bli lisensbelagt på samme måte som Radio/TV? Da blir det vel ikke solgt så mange mottagere i Norge, kan man tenke seg!

 

Mvh Fa

Link to post
Share on other sites

Har hørt at det kommer til å bli forskjellige grader av nøyaktighet som sendes ut, og at beste og kanskje nest beste blir avgiftsbelagt. Stemmer dette?


Dette har jeg aldri hørt noe om fra kompetent hold, hverken om EGNOS eller GPS, - helt usanne og løse rykter!  
1. og 2 sortering til komersiell luft- og skipsfart samt landmåling/industrien, og 3. sortering for oss andre.
GPS (sivil) og EGNOS er lik, og skal fortsette å være det for alle. Men det er selvfølgelig mulig å betale for bedre nøyaktighet. Skal du ha decimeter eller centimeter nøyaktighet er det fullt mulig mot betaling. Ta en kikk på Satref. Der finner du alt om både CPOS, DPOS og etterprossering av data. Og det militære systemet som bruker både L1 (den sivile) og L2 frekvensene og faseberegning, har hele tiden vært bedre enn vanlig sivil GPS, - litt bedre enn med sivil DGPS fra kystfyrene.
Men tross alt; 5m slingringsmonn er godt nok for meg!
For meg og!  
Kan EGNOS/Gallileo bli lisensbelagt på samme måte som Radio/TV?
Så klart det kan, men ingen signaler er kommet om noe slikt, meningen er at Gallileo skal være helt fritt på samme måte som GPS.  Vi hadde frem til for et par år siden gratis DGPS formidlet via RDS på NRK P2 kanalene. Og det var helt gratis. Det er nedlagt og erstattet av CPOS og DPOS. Har en slik ubrukelig mottaker liggende i skuffen på jobben. I Sverige var/er det noe lignende, mot betaling.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Siden Galileo er nevnt og mange kanskje ikke vet noe særlig om dette prosjektet,

sakser jeg litt fra Satref sine sider:

 

Hva er Galileo?

Galileo er et europeisk globalt satellitt systemer under utvikling. Det skal bli et sivilt satellitsystem, i motsetning til amerikanske GPS og russiske GLONASS som er militære satellittsystemer.

Eierne er EU og ESA (European Space Agency).

 

Den første satellittoppskytingen beregnes skje ca år 2005 og systemet beregnes å være i funksjon ca år 2008.

Systemet skal ikke utstyres med forstyrrelsessignaler, slik at navigasjonsdata via Galileo-satellitter skal være fullt på høyde med tilsvarende GPS-data.

 

Norge har en rolle i utviklingen

Norge er med og påvirker Galileos tekniske utforming ved at Norsk Romsenter er representert i ESA sin styringsgruppe.

 

Tidsplanen for Galileo ser slik ut:

[table]

[/table]

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Simrad anbefaler i egen advarsel som følger deres plottere at en ikke benytter EGNOS før det er i full drift. Installerte nettopp CP44 Sun View og der ble det spesielt gjort oppmerksom på dette. EGNOS/WAAS eller ikke defineres enkelt i oppsettet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Simrad anbefaler i egen advarsel som følger deres plottere at en ikke benytter EGNOS før det er i full drift. Installerte nettopp CP44 Sun View og der ble det spesielt gjort oppmerksom på dette. EGNOS/WAAS eller ikke defineres enkelt i oppsettet.

Ja, GPS gav dårligere nøyaktighet med EGNOS aktivert uten at systemet var idriftsatt eller bare sendte testsignaler en hvis du avdefinerte funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...