Jump to content

Opplag i egen hage


Sydvesten

Recommended Posts

:smiley: Vet det er litt tidlig å snakke om dette nå  :wink:

Men naboen min hjemme er ikke helt fornøyd med den nye hageblomsten min Stauden, han påstår at den tar utsikten hans. Det er vel ikke helt umulig at en 30 foter med "takterasse" og det hele gjør. Hva sier reglene om opplag i egen hage... Mener det ble noe forandringer der fo et år eller to siden.... eller var det mere...  årene går jo raskere og raskere med alderen :yesnod:

 

Siden jeg bor utaskjærs for tiden så blir nok Stauden stående ennå i noen måneder på land (håper kun ikke slår rot der hun ligger), til mai neste år. Naboen er jo ikke særlig glad for dette, men er det noen som kjenner reglene i detalj... Tror jeg kommer til å ta ned terassen på taket, det vil jo gjøre Stauden 1 m lavere og kanskje utsikten inn Frierfjorden og mot Herøya blir bedre da.. Takterassen trenger litt glassfiber rep også samt montering av nye instrumenter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En så stor gjenstand er nok desverre søknadspliktig etter plan og bygningsloven, så her må du egentlig inn med søknad til komunnen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så sant båten kun skal ligge der i vinterhalvåret er jeg ganske sikker på at du ikke trenger å søke kommunen. Mener å huske at du må søke kommunen kun når det er snakk om ting som skal stå permanent (rett meg hvis jeg er feil)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Så sant båten kun skal ligge der i vinterhalvåret er jeg ganske sikker på at du ikke trenger å søke kommunen. Mener å huske at du må søke kommunen kun når det er snakk om ting som skal stå permanent (rett meg hvis jeg er feil)

Jeg jobber innen byggebransjen og oppfatter lovverket slik at også midlertidige "byggverk" er søknads pliktig. La oss ta et eksempel. Du plasserer båten din inntil husveggen, avstanden til nabovegg er nå mindre enn de foreskrevene 8 meterne(mindre hvis veggen er uten vindu/brannvindu/andre tiltak)hva skjer nå hvis deet blir brann hos en av dere.

Dette er bare et eksempel, det kan jo hende du tar utsikten fra naboen?. Jeg skal ikke bastant påstyå at det er søknads pliktig men jeg ville kanskje ha forhørt meg hvis jeg viste at plassering kom i konflikt med noe/noen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

8 meter?? Er det ikke 4 meter for permanente ting da? Jeg tror du kan sette båten nærmere grensa enn 4 meter.Naboen min klaget også på at båten tok utsikten der vi bodde før. Han klaget til kommunen som bare gjespet og ikke gadd å se på det engang da dette ble sett på som midlertidig plassering.

Jeg flyttet båten for å berge nabofreden selv om jeg var uenig med naboen :eek:

Link to post
Share on other sites

4 meter er til tomtegrense 8 meter totalt garasje kan stå 1 meter fra grensen, mulig dwet blir samme sak med båt da blir det totalt 5 meter  tro om forsikringsselskapet hadde gjespet. Tror nok at det er forskjell på hvordan ting praktiseres ihht regler og, hadde man satt en plasthall fra ob-wiik over båten hadde vel denne heller ikke hvert søkepliktig ettersom det er en midlertidig sak?? Håper ikke båtplassen misforstår meg da jeg ikke har noe imot båter i hager, har selv min der av og til. Er det ingen av medlemmene som har komunal bakgrunn som kan sjekke opp i hva reglene sier her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt rundt dette en gang, og det er Plan- og bygningsloven som er utgangspunktet. Denne overstyres av eventuelle lokale forskrifter og/eller reguleringsplan. Det som normalt skaper konflikt er om båten tar utsikt fra naboen(e) og om blafrende pressenninger skaper støy, særlig om det går utover nattesøvn.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Asker har sære "regler" som kanskje strider mot enkeltmennesker rettigheter?

 

Jeg har vært borti tilfeller som ditt, og i et tilfelle var det et selvbyggerprosjekt som drøyde ut noen år. Her var det bygget "hus" rundt båten, for komfortabel jobbing vinterstid. Det røyk han på, båtbyggeren, som måtte rive "huset". -Men båten kunne stå!   Det var jo ikke så smart, for da gikk det jo enda lengre tid å få bygget den ferdig...

Link to post
Share on other sites

I følge Plan og-Byggningsloven er det intet til hinder for båt i haven. Se www.lovdata.no § 85.

 

Imidlertid kan hver kommune utarbeide egne forskrifter som setter de generelle paragrafer i loven, om ikke til side, så i hvert fall i en mer spesifisert utdyping, noe loven åpner for. Her kommer Grannelova også inn i bildet, her er det vel særlig § 2 som kommer inn i bildet.

 

Med andre ord; sjekk reglene i din kommune, snakk med naboen om alternative plasseringer. Blir du enig her, vil han ikke klage, og kommunen ligger unna, som regel.

 

mvh

 

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hører fra diverse hold om en sak i Vestfold hvor det blei klaget over at en person lot båten overvintre i hagen.  Naboen skal ha klaga, og enden på visa blei at båten måtte bort.

 

...så til spørsmålet:

 

Er denne typen bestemmelser kommunale eller er det sentralt gitte bestemmelser som evt. regulerer dette?  

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kommunale. Det er ingenting i loven som spesifikt hindrer deg i å legge båten i hagen. Du kan jo sjekke på din kommunes hjemmeside, under forskrifter. Vet at f.eks. Asker kommune har sterke restriksjoner på dette (hvis jeg husker rett).

 

Gå også inn på www.lovdata.no og les igjennom "Grannelova". I Plan og-byggningsloven leser vi at midlertidige konstruksjoner ikke kan stå i lengre enn tre måneder. Spørsmålet er da når båten i haven blir å betrakte som en midlertidig konstruksjon. Antagelig blir den ikke det før du bygger deg en heftig krybbe med hus rundt. Hvis ingen av naboene dine har noe problem med dette, er det bare å sette i gang, så sant du ikke har en "smyger" 200 meter bort i gaten da :-)

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Det bør vel egentlig ikke være noen forskjell på å ha en båt i hagen kontra en campingvogn........ eller motsatt.....

Derfor mitt innlegg, har sett at folk har reagert på båten som kommer. Ingen har reagert når campingvognen har blitt rygget opp i haven.

Tror nok at det er en viss forskjell i folks reaksjon. Den ene har jo tross alt hjul :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er plan -og byggningsloven som regulerer dette, ja så sandt at folk bryr seg... Jobber selv i en kommune administrasjon der dette heldigvis ikke er noe problem. Diskuterte dette i går med byggesaksbehandlerne i min kommune (etter et avisoppslag). De mente at hos oss ville dette aldri bli et problem, ja om det ikke var en nyinflyttet som laget rabaldret, og sa i fra til kommunen om "problemet" da... De begrunnet det med at i sommerhalvåret når folk er ute er jo også båten ute...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Derfor mitt innlegg, har sett at folk har reagert på båten som kommer. Ingen har reagert når campingvognen har blitt rygget opp i haven.

Tror nok at det er en viss forskjell i folks reaksjon. Den ene har jo tross alt hjul :lol:

Det er nok der hesten er begravet ....... :yesnod: :yesnod:.

campingvogna kan de ikke gjøre noe med da den har hjul og kan flyttes på ,

det har ikke båten når den ligger i "krybbe"

så nå må vi ha "tralle"som krybbe så vi kan flytte litt på den  :confused: :confused:

for da er den mobil og unngår loven om midlertidig byggverk.... :confused:

politikk og byggningslov er ikke enkelt   :discuss..........

:headbang: :headbang: :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har selv båten i hagen, hvor den ikke er til sjenanse for naboene. Men jeg kan godt skjønne at noen reagerer dersom de eksempelvis får naboens båt med blafrende pressenning like utenfor soveromsvinduet. Båten må plasseres med fornuft. Dersom den medfører betydelig ulempe for naboene, så bør en vel vurdere plassering annet sted. Her, som på mange andre områder, gjelder det å ta hensyn til hverandre  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er denne typen bestemmelser kommunale eller er det sentralt gitte bestemmelser som evt. regulerer dette?  

Egentlig er det vel regulert i Plan- og bygningsloven § 85 Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg, herunder campingvogner, telt o.l. der det fremgår:

Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg må ikke plasseres slik at de hindrer allmenn ferdsel eller friluftsliv eller på annen måte fører til vesentlige ulemper for omgivelsene. For ovennevnte tiltak gjelder bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven så langt det passer.

Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg skal på forhånd meldes til kommunen. Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg må ikke plasseres for et lengre tidsorm enn 3 måneder uten at kommunen på forhånd har gitt samtykke, og skal straks fjernes når tiden har utløpt, eller hvis samtykke er gitt på utbestemt tid, når kommunen krever det.

Ved vedtekt som er gyldig uten departementets stadfesting kan bestemmes at midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg ikke kan plasseres innenfor bestemte deler av kommunens område, eller at de bare skal kunne plasseres på nærmere fastsatte vilkår. Reglene i annet og i tredje ledd første punktum gjelder ikke bygninger, konstruksjoner eller anlegg på bygge- og anlegstomt eller plassering av campingvogn på eiendom bebygd med helårsbolig i form av småhus eller for plassering av mindre, bærbare telt.

 

I en kommentarutgave til loven av Carl Wilhelm Tyren m. fl. er det angitt følgende momenter:

For campingvogner som plasseres på tomt som er bebygget med småhus og som er helårsbolig gjelder bare reglene om ulempe i første ledd. Campingvogner på tomt som nevnt ovenfor kan således plasseres på ubestemt tid uten kommunens samtykke dersom det gjøres uten slike ulemper som er nevnt.

Loven innebærer at plassering av campingvogner på tomter for rekkehus, kjedehus og blokkbebyggelse må ha kommunens samtykke dersom de blir stående for lengre tidsrom enn 3 måneder.

For båter sier kommentarutgaven videre: Loven nevner ikke fridtidsbåter som i vinterhalvåret ofte plasseres på vogn og hensettes på boligeiendom. For å få sammenheng i reglene bør fritidsbåt på størrelse med en campingvogn kunne fritas fra søknadsplikt, mens det ved plassering av større båter må kunne kreves melding til kommunen.

 

Det fremgår imidlertid av ovennevnte lovparagraf at det kan gis vedtekter til denne paragrafen (av kommunen). Disse vil man kunne finne under de lokale forskriftene til plan- og bygningsloven (forskriftene finnes på internett). Jeg har imidlertid ikke registrert at noen kommuner har gitt slike lokale vedtekter (har for så vidt ikke gjennomgått vedtektene for så mange kommuner). Kan dog nevne at jeg ikke kan se at Asker kommune har noen vedtekter til ovennevnte paragraf.

Link to post
Share on other sites

Derfor får ikke jeg slike klager:

1.   Meget gode naboer; Jeg på min side MÅ akseptere gjødsellukt høst og vår!!:puke:

2.   Båtene står på hengere (vinterlagrer for et firma i byen, opptil 10 stk!);

3.   Trær og bygninger på gården er vesentlig høyere / større enn båtene;

4.   250 meter til nærmeste nabo (som OGSÅ har båter.)

 

Og kanskje er det slik: I trangere og like boforhold kan misunnelsen tidvis være større enn seksualdrifta :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

bare sånn for ordens skyld; jeg har ikke båten i hagen enda, men planlegger å sette den uskjenert til bak garasjen.  Nå er den muligens litt ruvende i terrenget, men den kommer garantert ikke i veien for noen.

 

Ville liksom være litt forberedt på eventuelle innsigelser (...men jeg tror ikke det kommer noen??)

 

Har fått gode svar og henvisninger i denne tråden, og det ser ikke ut til at hverken plan- og bygningslov eller lokale forskrifter hindrer meg, men jeg må nok varsle kommunen.  ... men det er jo ingen problem.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hører fra diverse hold om en sak i Vestfold hvor det blei klaget over at en person lot båten overvintre i hagen.

Og her er en konkret sak fra Sande i Vestfold (januar 2005).

 

Striden om nabokrangelen om båten behandles i disse dager. Men de kranglende naboene må vente lenge på resultatet.

Avdelingsingeniør Einar Lærum i Sande kommune opplyser at de nå behandler klagen fra Rolv Johansen.

Johansen klaget til kommunen da naboen med en 33 fot stor båt ikke etterfulgte en avtale om plassering av båten. Under fjorårets vinterlagring var det uenighet om båtplasseringen. Johansen reagerte da baugen på båten var gjennom hekken og 20 til 30 centimeter inne på hans tomt. For å få plass hadde også hekken blitt klippet helt ned. Etter dette ble de ifølge Johansen enige om at båten skulle plasseres slik at den ikke hindret utsikt og var til mindre sjenanse. Da båten skulle lagres i høst var den på nytt plassert tett opp til grensen.

Lærum sier de først behandlet saken som en melding, men at de nå skal behandle den som en klagesak.

- Vi vil fatte et vedtak i saken i løpet av neste uke. Samtidig vil vi sende saken videre til Fylkesmannen, sier Lærum.

Kommunen minnet båteier Trygve Halvorsen om å holde båten en meter fra nabogrensen. Dette i henhold til plan- og bygningsloven. Halvorsen mener at saken ikke kan behandles på bakgrunn av denne loven. Rolv Johansen på sin side viser til at båter som er så store at de må fraktes av semitrailer skal behandles etter plan- og bygningsloven. Dette i forhold til paragraf 85 - og er da ikke å regne som et transportabelt anlegg og skal da byggemeldes til kommunen.

Saken ruller dermed videre og det vil ta lang tid før en endelig avgjørelse faller i saken.

 

Det kunne jo være interessant å se hvordan denne saken ender.

Link to post
Share on other sites

Jepp, skal bli meget interessant. Hadde tilsvarende sak selv, den kokte bort i kålen, og kommunen gjorde seg ikke bryet å svare på henvendelser om lovlighet en gang.

 

På den annen side, jeg hadde en 18 fot, båten det her er snakk om er en langt større, og ikke minst høyere båt. Den klagende nabo har jo, slik det ser ut, strukket seg for å imøtekomme plasseringen av båten. Når så hans ønsker blir neglisjert, igjen hvis vi skal tro avisen, blir man jo irritert, og smidigheten forsvinner.

 

Regelen bør være å snakke med de det angår, og søke å imøtekomme de ønsker som naboer har. En flaske vin eller to som takk for velvillighet, er vel heller ikke det dummeste en gjør. Eller kanskje en årlig nabobåttur?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...