Jump to content

Vinterprosjekt: 5,7 L / Alpha one storservice m/oppussing motorrom


Ben Sin

Recommended Posts

Etter å ha hatt en liten vannlekkasje et sted på hekken i flere år, og behovet for en generell sjekk av maskinist og drev, bestemte jeg meg i høst for å løfte ut motor og plukke av drevet. Dette sitter på en Bayliner 2855, 94 modell. Lekkasjen er endelig lokalisert til styreaksel. For å komme til dit må motor ut, og drevet inkludert transom må av. Ikke noe som fristet veldig, men jeg har lenge hatt et ønske om en opprenskning i motorrommet. Mange kriker og kroker det legger seg møkk som ikke lar seg vaske bort, og dessuten ville jeg benytte anledningen til å "rydde" litt i kabling og plassering av forskjellige komponenter. Så da var det bare å hive seg i det.

 

Først motor ut.

img_5116.jpg

 

På grunn av plassen mellom bakvegg og targabøyle måtte motoren mellomlande på et midlertidig rammeverk der motorromsluka skal være, for så å løftes videre uten talje.

 

img_5122.jpg

 

Dette gikk veldig smertefritt og gjort på et par timer. Manifolder, risere og varmeveksler ble plukket av på forhånd. Motoren måtte vris på tvers for å komme ut luka.

 

Ute:

img_5124.jpg

 

Så gikk jeg til innkjøp av verkstedboka for drevet. En hendig blekke på noen hundre sider hvor alt er forklart til minste detalj. En investering som har betalt seg mange ganger allerede.

 

Demontering etter at drev er fjernet: Trimsendere, hinge pin bolter (satt som f. Måtte til med varme og absolutt alt jeg hadde av krefter) belger, slange for kjølevanninntak, slange for drevolje inn til beholder i motorrom, knopmåler og gearwire.

 

img_5125.jpg

 

img_5129.jpg

 

Her er restene etter lekkasjen:

 

img_5128.jpg

 

Lenger har jeg ikke kommet på drevet. Venter på verktøy til eksorøret, for så å fjerne transom.

 

Tomt motorrom før vask. Servooljen sugde jeg opp igjen med en absorbentmatte.

 

img_5126.jpg

 

Her skal det males i en offwhite farge har jeg tenkt. Men det blir vel neppe før våren. Har mye annet å drive med imens.

 

Fortsettes.

Link to post
Share on other sites

Betyr vel lite nå... men den serviceboka til drevet kunne du fått av meg..gratis. Den svirrer rundt på nettet, jeg lasta ned heile greia til både drev og motor for noen år siden.. veeeeeeeldig praktisk.

 

Fin tråd, alltid lærerikt å se andres beretinger om slike jobber. :smiley:

 

Lykke til.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Boka er god å ha, men ellers takk Brynjar.

 

Jeg hadde bestilt 3/8" 12 kant pipe som skulle komme idag. Lykkelig dro jeg i båten etter jobb for å få av eksosrøret, og dermed transom. Jeg hadde bestilt med 1/2" firkant, og den var selvfølgelig for stor utvendig til å komme til de to nederste boltene. :headbang: Ny med 3/8" firkant kommer på tirsdag. 12 kant tomme er liksom ikke hyllevare.... Så da vet dere det de av dere som skal gjøre denne jobben senere. Hittil er det kun "hinge pin tool" og denne pipa det har vært behov for utover normalt tommeverktøy.

 

I frustrasjon gikk jeg løs på et råttent kryssfinerskott mellom motor og tank. Hvor råttent det var hadde jeg ingen anelse om. I om med at jeg hele tiden har hatt en vannskvett i kjølen, har vannet funnet veien inn i kjernen av dette skottet. Her har amerikanerne laget en idiotisk patent, med et lite hulrom under tanken med en liten rørgjennomgang i bunnen. Umulig å komme til for rengjøring og uttørking. Jeg har i lengre tid lurt på hvordan det egentlig sto til inni der. Jeg gikk derfor løs på dette skottet med mulitkutter. Turte ikke å bruke vinkelsliperen for klaringen til tanken var farlig liten... Men mulitkutter funket som bare det. Tok et bilde halvveis i prosessen. Lukten av råttent treverk var rett og slett grusom. Fikk fjernet det som skal fjernes før jeg gikk hjem. Det ene baller på seg det andre, så nå lurer jeg på om jeg skal ta ut tanken for en skikkelig rengjøring og tørking under og rundt den. Noen som har tatt ut tanken på en Bayliner 2855 før? Ser for meg litt demontering...

 

img_5132.jpg

 

Til venstre i bilder ligger noe av det som engang har vært kryssfiner. Ikke akkurat opptenningsved det der. Det skulle vært forbudt å bruke treverk som kjerne i båter. Kommer til å gjøre noen forandringer med denne løsningen. Har ikke bestemt meg for hvordan enda.

Link to post
Share on other sites

Kult at du fotodokumenterer arbeidet og poster det her så vi kan følge fremgangen! Slike tråder elsker jeg! Jeg gjorde samme type jobb i en Draco 20DC for noen år siden, i forbindelse med at motoren uansett måtte ut for bytte av bunnpanne som det hadde tæret et ørlite hull i (fikk lekkasje når olja ble varm).

 

Jeg monterte ikke av transomen, men drev ble pusset ned og overhalt, og motor ble rengjort og lakket opp + bytte av div slanger, gjennomgang/rens av kjølesystem, elektrisk etc. Og så ble motorrom rengjort og malt opp, og alle finerplateskottene i motorrommet ble byttet ut med nye.

 

Da alt var montert på plass ble jeg så fornøyd med resultatet at jeg egentlig kunne sittet hele båtsesongen og bare tittet i motorrommet, hehe. Var ikke lur nok til å ta bilder, da. Har angret på det i ettertid, for det er MYE arbeid som tar mange timer å gjøre noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har en 3058! Akkurat samme tanken. Om du skal ha denne ut skal du slite hardt. Den er 1,6 m lang forover, og bredere enn det du kan kutte i motorrommet. Du må skjære opp dørken i kabinen. La det være!

Ser du den tankmåleren på toppen? Om du skrur av den kan du suge opp dritten fra tankbunnen med ei håndpumpe. Dette gjorde jeg. Måtte lense 300 liter drivstoff først. Men fikk ut all gørra.

Når du har skåret plata bort kommer du kanskje til under tanken med vannsuger.

Jeg støpte nytt halvskott rundt ei kryssfinerplate og plastra den fast. Måtte sette inn tynnere plate uten list pga. at motoren var så stor. Nå får jeg akkurat klaring til å skifte kilereimer.

 

Et spørsmål om den tankmåleren. Min er defekt og merkelappen er borte. Ser at du har merket på din. Kunne du opplyse hvilke merke det er? Og vet du hvilken måleverdi man kan få mellom tilkoblingspunktene? Jeg får ikke utslag på ohmmeteret. Må sikker skaffe meg ny.

 

Lykke til med oppussingen! Hva skal du gjøre med motoren?

Link to post
Share on other sites

Ok trikkern! Klar tale. Grunnen til innfallet om å ha den ut, var at det er møkkete og fuktig klima under der. Får heller prøve alternative måter på å rengjøre og tørke ut. Ser ut som om den ligger an mot kryssfinerplater også på sidene. Har ikke problem med gørr på tanken.

 

Det er helt klart at konstruktøren av disse båtene har prioritert sengebredde fremfor plass til mekanikeren. Hadde ikke gjort noe om det var noe mer plass i lengden for å si det pent...

 

Jeg skal sjekke om jeg finner noe merking på måleren. Skal også prøve å få ohmet måleren.

 

Motoren er tipp tipp den, men måtte ut fordi jeg skal ha av transom. På innsiden/toppen sitter mutteren til styreaksel. Den kommer man ikke til, skråstrek, den er noe inn i h... vanskelig å komme til, uten å plukke alt ned. Men, jeg vurderer sterkt å bytte toppakninger, innsugspakning og litt kosmetisk oppgradering når jeg først har den i garasjen. Vanligvis sier jeg don't fix it if it's not broken, men dette kan vel kalles forebyggende, og latterlig mye enklere når man kan gå rundt, over og under motoren! Skal forresten uansett ha av innsuget, for jeg må borre ut en blindplugg til varmtvanssberederen. Vesentlig lettere å komme til når det er plukket av, og jeg unngår å få for mye spon i kjølekretsen.

 

Kikker mye på delepriser i USA om dagen. Det blir en del foringer og pakninger som må byttes. Kom over en nettsjappe som selger komplette transom med gimbal ring, bell housing og trimsylindere for 1100 kr. pluss mva og frakt. Hmmmm. Fristende. Da er det tolv bolter. Ferdig! Nytt! Vi får se hva det ender med..

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var billig. Mye å hente på handel med dollar for tiden. Det blir straks triveligere nedi der når du får fiksa opp.

 

Jeg har problemer med vannlekkasje inn i luftinntakene til motorrommet på begge sider. Vannet renner ned fra dollbordet akkurat over spjelda og rett inn. Det er rett og slett feilkonstruert. Har vurdert å tilpasse nye luftinntakskasser med vannavløp, men da må jeg skjære og plastre. Har laget "takrenne" av syrefritt rør over inntaka nå. Det hjelper. Har du dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Ja. :lol: Det er noen løsninger som er så idiotiske at jeg ikke skjønner hvordan de kom på å gjøre det så dumt. Jeg har vel hatt planer om å løse dette på en måte også. Skulle gjerne plastet en drenering på innsiden, som går ut igjen, men da må jeg nok benytte meg av barnearbeid, og det er vel ikke pent?

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål om den tankmåleren. Min er defekt og merkelappen er borte. Ser at du har merket på din. Kunne du opplyse hvilke merke det er? Og vet du hvilken måleverdi man kan få mellom tilkoblingspunktene? Jeg får ikke utslag på ohmmeteret. Må sikker skaffe meg ny.

 

På merkelappen står det kun at man ikke skal kortslutte måleren...... Multimeter glemte jeg igår. Prøver igjen!

 

Kom over en nettsjappe som selger komplette transom med gimbal ring, bell housing og trimsylindere for 1100 kr. pluss mva og frakt.

 

Her hadde jeg åpenbart fått noen øl for mye. 1100,- var fryktelig billig. :eek: Vi slenger på en null til. 11 000,-

Link to post
Share on other sites

Har fullført demonteringen idag. Pipa jeg skulle få idag kommer ikke før på torsdag. Og det greide ikke jeg å vente på. Da var det bare å fyre opp benkesliperen til pipa ble tynn nok.

 

img_5172.jpg

 

Da fikk jeg endelig av eksosrøret, så jeg kunne fjerne transom. Sitter festet med 8 gjennomgående bolter. Da var det bare å dunke det løs fra bakplata.

 

img_5171.jpg

 

Fra utsiden:

 

img_5167.jpg

 

Her er det ikke vanskelig å se hvor det har lekket vann. Det har dessuten blitt litt slark i styreakselen. Det blir godt å få dette i orden.

 

img_5164.jpg

 

img_5165.jpg

 

Jeg tar selvfølgelig nå jobben med å lakkere alle drevdelene før det monteres igjen. Må pynte litt for fisken som svømmer forbi.

 

Glad jeg startet på denne siden av vinteren. Blir nok stress om våren om man ikke skulle begynne med dette samtidig.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd :yesnod: Kjekt for oss med Alpha drev å få se hvordan ting ser ut. Dette bukkehornet (eksosrøret) er jo tydeligvis i støpejern...? Vi passer på å bytte manifolder og riser med ujevne mellomrom. Men hvor lenge varer bukkehornet?

 

Ser for meg morroa når det blåser hull i dette og havet kommer rett inn :cryin:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips her FredrikW. Det var ikke mer som skulle til. :cheers:

 

Kan ikke se en eneste ølboks (verktøy) på de bildene. :wink:

Ikke rart du ikke har fått av drevet ennå. :wink:

 

 

Dette bukkehornet (eksosrøret) er jo tydeligvis i støpejern...?

 

Aluminium. Dette er så absolutt en kritisk del. Det er noe korrodering helt øverst ved gummislangene, men ellers ser det veldig bra ut. Fant igjen en tilbakeslagsklaff i bunnet av røret. Den skulle vel ikke vært der.... Har kommet en ny type ser jeg, som ikke er henslet opp med gjennomgående aksel slik som mine, men som er tredd ned på toppen av røret.

 

Det er mange steder det kan lekke vann på et drev gitt. Men det går da som oftest bra!

 

Det er nå det blir gøy!

Link to post
Share on other sites

Betyr vel lite nå... men den serviceboka til drevet kunne du fått av meg..gratis. Den svirrer rundt på nettet, jeg lasta ned heile greia til både drev og motor for noen år siden.. veeeeeeeldig praktisk.

 

Fin tråd, alltid lærerikt å se andres beretinger om slike jobber. :smiley:

 

Lykke til.

 

:yesnod: Er veldig interessert i manualer til mercruiser drev (Alpha One) og 3.0l Mercruiser. Har du en link til hvor det kan lastes ned, eller kan du sende på e-post?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...