Jump to content

Hvordan gi gummibåten "redningsflåte egenskaper" ?


mateco

Recommended Posts

Som mange av dere de ute så har jeg en gummibåt (Aquaquick) på ca. 280 cm. Denne er bl.a. tiltenkt som "rednings farkost" hvis vi er nødt til å forlate moderskipet i en nødsituasjon!

 

Men en gummibåt flyter meget lett i sjøen og avdriften blir relativt stor hvis det blåser eller ved evt. helikopter-løft.

Den er grå av farge og derfor ikke lett å få øye på fra luften!

I regnvær og sjøsprøyt fylles den med vann!

 

Så til det store spørsmål: Er det mulig ved enkle grep å gi gummibåten tilnærmede egenskaper til en liten redningsflåte?

 

F.eks. ved enkle grep å feste "ballast-poser" under gummibåten, overtrekk i en lys farge som samtidig gir ly for nedbør og sjøskvett. Tenker da på ala "telt-duk" og bøyelige utrrekks spiler. Spiler som festes i strategisk plasserte plasthull som er pålimt pontongene for deretter å surre duken til gummibåtens løftestropper.

 

Ser for meg at ballastpose, trekk, spiler, og evt. pose-drivanker er så hendige at de kan tapes fast rundt og under tofta i gummibåten.

 

Kanskje det finnes noe lignende i handelen allerede?

 

Noen med ideer og tanker rundt dette temaet?

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg snur litt på det jeg.. Har likedan selv, altså gummibåt som redning hvis uhellet skal være ute.

Jeg valgte bevisst gummibåt istede for flåte. pga en rekke ting. Det ene var at jeg konkluderte med at hvis moderskipet skulle havarere, var det mest sannsynligvis ikke pga. høy sjø. Vi er stort sett ved kysten . Så brann, grunnstøtning eller en lekk slange er mest sannsynlige årsaker til at morderskipet går ned. Da holder gummibåten .

Skulle jeg over lange åpne strekninger hadde jeg kjøpt flåte.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

For mange år sidan, var det eit båtblad som tenkte same tankane: Korleis gjere ei gummijolle om til "redningsflåte". Hugser ikkje kva båtblad det var, kanskje Sjøsport, Båtliv eller noko slikt?? Trur det var på 80/ 90-talet. Dei fekk i alle fall laga bøyler og trekk slik at jolla fekk tak og vart tilnærma tett. Trur det også var snakk om drivanker og div andre ting. Hugsar i alle fall at konseptet vart prøvd ut i ein del meters sjø. Meiner at konklusjonen var at konseptet fungerte. Veit ikkje om det vart noko videreføring av ideen.

Link to post
Share on other sites

En gummibåt kan nok aldri bli noen redningsflåte.. en gummibåt er nok mest egnet til lek på sjøen... Skal man redningsflåte så kjøper man selvsagt det.... mye bra å velge i for 10k..

 

En gummibåt med duk over er og blir falsk trygghet, men er selvsagt bedre enn ingenting...

 

Så gummibåt og redningsflåte er greit å ha om en tenker sikkerhet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da må du se på egenskapene til en rednigngsflåte:

 

1: Må kunne sjøsettes raskt under stressende forhold som f.eks. brann og holde seg trygt ved båten før man hopper og kutter.

2: Skal være lett og trygt å hoppe inn i fra en båt også i store bølger

3: Skal være lett å klater opp i fra vannet

4: Må kunne snus lett dersom den havnet opp-ned

5: Ballastposer og nok bredde for stabilitet selv i store bølger

6: Utstyrt med div. overlevelsesutstyr, nødraketter, vann etc.

7: Farge som gjøre den lett å se fra luften

8: Trekk som beskytter mot sjøsprøyt og brytende bølger

9: Drivanker for å unngå for stor avvdrift

10: plass til antallet personer om bord

 

Tror du skal ha problemer med å få til dette med en jolle, men....

Link to post
Share on other sites

Redningsflåter skal vel strengt tatt kontrolleres, blåses opp og repakkes - hvert 4.de år ?

 

Hva med redningsdrakter med ferdig sikkerhetsline som kan klipses til gummibåten ? Da holder en også varmen mange timer i sjø og drev.

Nypris for 3 stk. tilsvarer omtrent en liten flåte og av og til får en også brukbare slike på auksjon - utskiftet fra storforbrukerne.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Mange inntresanne innlegg må jeg si!

 

Men la meg presisere at hensikten med tråden er ikke et tema om å velge mellom redningsflåte og gummibåt som redningsmiddel.

 

Derimot et åpent spørsmål om det lar seg gjøre, ved enkle grep, å gjøre gummibåten sikrere som eneste redningsmiddel når MODERFARTØYET må forlates.

(PS! Merk at ordet ”moderskip” er erstattet med ”moderfartøy” for å unngå senere mobbeuttalelser i evt. senere innlegg)

 

Faktum er at de fleste av oss har kun gummibåten som eneste alternativ hvis moderfartøyet må forlates i en nød situasjon..

 

Til alle dere som er i denne situasjonen:

Har dere ville vært villig til å spandert for eksempel 2 båtlapper for et universal-kit, med dokumentert virkning, og med følgende utstyr:

 

Signalfarget tynt refleks belagt ”telt” overtrekk med spiler med pålimbare festeanordning,

Ballastposer som trekkes under gummibåten som stabilisatorer,

Drivanker for å holde gummibåten opp mot vinden.

Alt nedpakket i en liten hendig pose som kan plasseres for eksempel under tofta i gummibåten.

 

Riktig nok ikke noe godkjent redningsflåte, men hvis det hadde hjulpet så hadde i alle fall jeg personlig anskaffet en slik pakke!!!

 

Når det gjelder øvrig utstyr så har jeg også startet en annen tråd der jeg forsøker å få forslag til hva en nød-grab bag bør inneholde.

 

Angående flåtekontroll som det refereres til lengre oppe: Flåtene gjennomgår tetthetstest, alt utstyr som flåten inneholder samt hydrostatiske utløsere gjennomgåes for evt. Utløps datoer og fornyes deretter. Generell tilstand av sømmer og sammenføyninger sjekkes og nye oppblåsnings patroner monteres før flåten bakkes ned i beholderen..

 

 

Når det gjelder gummibåten så er den vanligvis ferdig oppblåst og klar til bruk!

Nød-Grab –bag kontrolleres jevnlig og har alt nødvendig utstyr som man finner nødvendig.

 

I utgangspunktet nød utrustning for nær kystfart, men når det er sagt, hva innebærer egentlig begrepet ”nær kystfart”?

 

Her på Nordmøre og Trøndelag kysten har vi en unik skjærgård med mange gamle fiskevær og øyer langt til havs. For eksempel Veidholmen på Smøla og Titran på Frøya er et yndede mål for mange båt entusiaster.

Men skrekken må være om man, av en eller annen grunn, skulle måtte forlate moderfartøyet midt imellom Veidholmen og Titran og samtid ha en vindretning som ville føre redningsfarkosten rett til havs.

Men vil dere karakterisere at en slik posisjon befinner seg innenfor begrepet ”nær kystfart”?? (I nordøstlig retning ca. 6 nm til Titran, i sørvestlig retning ca. 6 nm til Veidholmen, i sørøstlig retning ca. 6 nm til Hitra, og i nordvestlig retning rett til havs)

 

Betraktninger jeg synes man bør vie ekstra oppmerksomhet nå som høst/vinter mørket gjør ekstra gjeldende.

 

Om man får slått alarm på AIS eller VHF med tilkoblet GSM, så registreres jo posisjonen hos impliserte nød rednings tjenester og omkringliggende fartøy.

 

Jeg vil anta at om man forulykker på feil sted med sterke tidevannsstrømmer for eksempel i en fjord utløp og på feil tid ved nedadgående tidevann så vil man kunne risikere å drive rett til havs, langt unna siste registrerte posisjon

Fra tid til helikopter/ redningsskøyta eller andre fartøy når min siste oppgitte posisjon så kan min redningsfarkost ha en avdrift på flere mil i forhold til siste oppgitte posisjonen som følge av vær, vind og tidevannsstrømmer.

 

Med dagslys så vil min Aquaquick med sin gråfarge bli meget vanskelig å finne i et søk.

Er det i tillegg mørkt så sier det seg selv at den vil bli bortimot usynlig !

 

Er den derimot trukket med en lys tynn duk, påmontert noen refleks striper, så mener jeg den vil bli betraktelig lettere å få øye på!

I mørket så vil et lys innenfor gjøre slik at hele den tynne duken vil virke som en lampeskjerm og bli betydelig lettere å se!

 

Hmmm!

 

Som alternativ bruk kan den jo brukes til å ha svigermor på slep!!

 

En foretnings ide ??

 

”Alle” har en gummibåt og er potensielle kunder!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

eneste redningsmiddel når MODERFARTØYET må forlates.

(PS! Merk at ordet ”moderskip” er erstattet med ”moderfartøy” for å unngå senere mobbeuttalelser i evt. senere innlegg)

Bjørn

Det var ikke at du skrev moderskip jeg fniste av. Det var at du skrev morderskip.

Var ikke ment som vondartet mobbing da :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv jolle i daviter. Så skulle jeg også ha en redningsflåte - men den har jeg ikke fått av forrige eier ennå. Om jeg skal gjøre jolla sikrere - og det har jeg bestemt meg for - så er det å investere i en bærbar VHF av god kvalitet som står slik til at den medbringes når moderfartøyet må forlates, kanskje også med nødrakett på samme sted. Dette tilsvarer vel litt mer enn de 2000 som du nevner - men jeg har ikke disse to tingene om bord i dag (bærbar vhf + raketter) så det blir mitt tiltak for å sikkerheten i jolla.

Link to post
Share on other sites

En viktig ting du absolutt bør ha i den båten er radar reflektor. Tro meg det skal ikke mye sjø til før andre fartøy ikke ser deg i den lille båten. Reflektoren vil hjelpe til her. De aller fleste (større) båter ha radar nå tildags.

En VHF, nødbluss og sjøsyketabeletter (som dere tar med engang dere går i båten) er vel det viktigste.

 

Og tenker du sikkerhet vet du at 1.000.000,- er lite å betale for et liv. Så ikke se på kronene, men kvaliteten på det du skaffer deg.

Link to post
Share on other sites

Ingen vanlige gummibåter eller RIB'er er, eller kan enkelt bli en "rednings farkost" brukenes i åpent farvann. :diving:

Alle båter som brukes i åpne farvann bør etter min mening ha godkjent og riktig utstyrt redningsflåte(ev. livbåt – MOB båt , men skulle ikke tro dette var veldig aktuelt for lystbåter :lol: )

Link to post
Share on other sites

Alle båter som brukes i åpne farvann bør etter min mening ha godkjent og riktig utstyrt redningsflåte

 

Helt enig, men hvor mange tror du her på forumet bruker penger på slikt utstyr? Er prisen mer en enn en kasse øl (i Svergie) står de aller flste over, har jeg inntrykk av til tider.

Link to post
Share on other sites

Ingen vanlige gummibåter eller RIB'er er, eller kan enkelt bli en "rednings farkost" brukenes i åpent farvann.

 

Faktum er at ved flere tilfeller så er akkurat gummibåten blitt benyttet som redningsfartøy og med lykkelige utfall, heldigvis!

 

 

Det er jo ikke snakk om at gummibåten skal være noe godkjent redningsfarkost! Det er vel heller ikke snakk om lystfartøy som ferdes i åpent farvann, og da mener jeg større havstrekk!

 

Derimot er det et faktum at de aller fleste småbåter langs kysten vår har kun en gummibåt å bruke som redningsfarkost om uhellet skulle være et faktum og man må forlate moderfartøyet.

Hvor du befinner deg langs den norske kysten er i denne sammenhengen uvesentlig!

 

Som jeg også har prøvd å belyse tidligere, så spør jeg: Hva er egentlig "åpent farvann"? Hvor mange nm fra land snakker vi om da?? Er begrepet diffrensiert i forhold til hvor på kysten du befinner deg??

 

Og det er da derfor jeg stiller spørsmålet "er det mulig ved enkle grep å gi gummibåten tilnærmede egenskaper som en redningsflåte ?"

 

Og i såfall, hvordan??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva som er åpent farvann vil jeg ikke diskutere… men la meg si det slik, du har med deg kjæring, unger og et vennepar med 2 unger på en liten dagstur. Det begynner å brenne i båten :nonod: og det blåser frisk bris eller mer. Det er ”bare” 3nm til land. God tur vil jeg tro med 7-8 personer jolla. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Og det er da derfor jeg stiller spørsmålet "er det mulig ved enkle grep å gi gummibåten tilnærmede egenskaper som en redningsflåte ?"

Og i såfall, hvordan??

 

Joda, det er mulig. Dette har vært diskutert før her på bp, men da fant jeg aldri den reportasjen i gamle Sjøsport som omhandlet dette. Den dukket opp i ettertid, og jeg skal se om jeg finner den igjen. Scanner inn og legger ut i så fall.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

'Portland Pudgy' er utviklet for å fungere både som jolle og fullverdig redningsflåte, eller egentlig livbåt. Siden den er rotasjonsstøpt så egner den seg nok best for båter som har daviter - eller godt med dekksplass. Seil, årer, overbygg osv. ligger lagret i stuerom i skroget.

 

big%20boy%20and%20boat%20square4web4-5.jpg

 

fullyrigged4in.jpg

 

http://www.portlandpudgy.com/index.html

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      97 104
×
×
  • Create New...