Jump to content

Eksosrøret gikk av. Trenger tips.


Jawik

Recommended Posts

Har ett aggregat med tør eksos ut i skutesiden. Slangen fra potta gikk av for nte gang. Stussen på potta er så liten, ca. 2.5 cm, at det er vanskelig å få noe til å henge fast. Har prøvd med klemmer men det lar seg ikke gjøre å få teitet dette opp når jeg bruker fleksibel stålslange. "Gummislange" fra TESS går i oppløsning etter noen timer og brekker av ved potta. Denne lar seg feste med klemme.

 

Bortsett fra å sveise på en lengre stuss lurer jeg på om noen har noen glupe ideer som kan anvendes. Vanskelig å få ut potta da det er nokså trangt i det område. Ellers må jeg heise aggregatet helt ut.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har du forklart for tess hva du skal bruke slangen til?? dei har jo slanger for absolutt alle behov dei har jo feks en slange som heter EKSOTESS og er laget for tørr eksos :wink:

Hva er minensjoen på den stussen som stikker ut? for hvis de er en gunstig dimensjon kan du feks sette på en klemringskobling med slangestuss sånn at du får litt bedre plass og skru klemmene til :smash:

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd med den type slange som brukes på Wallas kokeapparater? Den er forholdsvis tynn i godset, og derfor lettere å forme enn f.eks Biltemas eksosslange. Det kan også være lurt å bruke litt eksosmontasjepasta på stussen, når denne tørker tetter den og holder delene også litt sammen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Erland. EKSOTESS går i oppløsning. Brekker av. Derfor ønsker vi å bruke TESS sin fleksible stålslange. Kostet flesk. Hva i huleste er dette >> klemringskobling med slangestuss. Dimensjonen er 32.5 mm.

 

Index. Wallas sin slange er jo en tynn fysak. Vist du mener disse som vi har på eksosen fra Eberen. Bruker pasta.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Wallas slangen er tynn ja, og kun 25mm. jeg har en bit av den der Tess slangen i båten, da Wallas slangen ikke passet på stussen i skutesida ble det til at jeg måtte skjøte med en bit sånn. En stiv og vemmelig sak det der, ikke rart den hopper av. Hvis du får tak i en syrefast klemringskopling som passer både på slangen og på stussen burde det bli bra, men neppe billig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei , ikke sånn. Den typen du bruker på vannrør mm, dvs en union med mutre i hver ende og klemringer innvendig som skjærer seg inn i godset på stussene. men å finne en slik som passer på stussen i ene enden og på utsiden av slangen i andre enden er vel ikke lett. Spørs om du ikke bør få noen til å sveise på en lengre stuss...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får ta en tur til rørleggeren i morgen og forhøre meg om dette. Eventuell sveising foretar jeg selv og da legger jeg opp til vannkjøling med det samme. Men hadde håpet å slippe å ta aggregatet ut nå. Har jo nok å gjøre ellers :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør det, men det er forferdelig trangt. Må forsøke å få flyttet aggregatet - 70 killo - framover. Ikke mye å gå på.

 

Og stå på hue i en akrobatisk stilling mens armene gjør jobben :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg festet fleksibel stålslange til eksospotta. Akrobatisk øvelse ble det. Så skulle jeg koble slangen til utgangen i skutesida og da viste det seg at dette var for trangt til å smette på stussen.

 

Skrudde av stussen og saget en bit av slangen for å sikre meg rett dimensjon. Tok turen til rørleggeren. Dagens flause oppsto da rørleggeren tok min avsagde slangebit og tredde inn på stussen uten problemer. Tok med meg mitt og lusket ut av butikken med hengende hode og stusset på hvordan han fikk dette til. Hadde slangebiten vokset i dimensjon mens den lå i lomma eller var det et triks for å få til dette. I forvirringen glemte jeg å spørre hvordan dette lot seg gjøre. Har slangebiten og stussen liggende foran meg og biten lar seg tre innpå stussen. Ingen tvil om dette. Men ombord vil ikke slangen la seg tre innpå stussen. Og da lurer jeg på om noen vet noe som ikke jeg vet. Den fleksible stålslangen lar seg trekke og forkorte alt etter hva en ønsker.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Får jeg låne denne tråden litt? Takk.

Har ett kipor aggregat og jeg lurer på om det er mulig/tilrådelig å sette en eksosslange på eksosen. Vil det ta skade ved en slik tilkobling?Dette pga.at da hadde jeg sluppet å sette det ut på dekk når jeg ligger i uthavn.Legger da bare slangen ut hullet for selvlensing.

Link to post
Share on other sites

Vårt aggregat er et KIPOR KDE3500 (diesel) som nå er bygd inne og det funker bra. Problemet ovenfor er i ferd med å løses - håper jeg. Har også et KIPOR IG2000 (bensin) til utebruk. Har hadd litt startproblemer med dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå er eksosslangen på plass. Måtte splitte denne. Fenomenet med att slangen ikke gikk på stussen tror jeg skyldes at denne ble montert motsatt vei. Kuttet av en bit til og denne gikk også på stussen. Så isteden for å snu det hele splittet jeg denne.

 

sebi_0021.jpg

Aggregatet montert på plass.

 

sebi_0022.jpg

Eksospotta som ikke ville holde på slangen. Måtte gi seg til slutt.

 

sebi_0023.jpg

Utblåsing av eksosen gjennom skutesiden.

 

sebi_0025.jpg

Sluttfasen med aggregatet inni og kartbord oppå. Dette har en i grunnen ikke så mye behov for i dagens teknologiske verden, men kjekt å ha.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Muligens du har rett i dette. Og da bare muligens...

 

Er det noen forskjell på ett aggregat som får lufttilførsel via eksterne vifter og blir nedkjølt og et marint aggregat innebygget i en kasse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Marine aggregat er vannkjølt med vannkjølt eksos, og beregnet og godkjent for inboard montering.

Ditt aggregat er beregnet for bruk ute i friluft.

 

Jeg lurte en stund på å gjøre det samme som deg, bygge inn et billig diesel eller bensinaggregat.

Men jeg kontaktet forsikringsselskapet først.

Svaret var klart. Finner de noe slikt bygd inn i båten har du et alvorlig problem ved en eventuell brann, og det selv om brannen er forårsaket av noe helt annet.

Om du kan bli økonomisk ansvarlig overfor eventuell 3.part også vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ønsker ikke å kverulere rundt dette spørsmålet, men skal det bli brann må det varme til - mye varme - noe alle vet.

 

Heldigvis finnes det flere forsikringsselskap.

 

 

Ta for eksempel mitt Kipor IG2000 aggregat. Blir ikke varmt i det hele tatt så lenge det får normal kjøling. Grunnen til at jeg ikke brukte dette var bensinen som jeg ikke ønsker å ha nede i båten. Og at det også har en veltesikring som løser seg ut ved sjøgang. Egnet seg ikke til mitt formål.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det tanken å oppholde seg der i lugaren med agregatet durende inni skapet? Dette så ikke bra ut - håper ikke jeg ligger siden av deg med denne brannfellen.

Vil ikke eksosrøret bli veldigt varmt? hdu bør dekke dette på et vis så det ikke legger seg noe som kan tenne borti røret - kart feks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...