Jump to content

verdivurdering Jeanneau Sun Odyssey 45.2


Noflow

Recommended Posts

Hei baatplassen, lenge siden sist!

 

min far har en jeanneau sun odyssey 45.2, 2001 mod. planen var egentlig å få brukt denne båten mye til reising om somrene for meg om min far. han bor i båten hele året. på vårparten i år fikk jeg vite at han hadde fått kreft, så det ble nok ingen båttur i sommer på oss. alt så bra ut den gangen, men siden det har det gått både opp, og ned. nå i det siste, har det gått såpass mye ned, at forrige lørdag fikk jeg vite at han ikke kommer til å klare seg. en rett og slett jævlig bekjed å få... men fikk ihvertfall tatt en tur fra bergen opp til ålesund i høstferien med pappa og en god kompis. virkelig et minne for livet.

 

så nå skal dessverre båten selges. den er i fin stand, men kunne trengt en vårpuss med bunnsmøring og polering. er ikke noe sørgelige tilstander, så kan godt bruke den ut vinteren, men anbefales å ta en liten vårpuss på den. innvendig er det dog ingen behov for vedlikehold.

 

båten har følgende utstyr:

 

Blått skrog med gulldekor.

Teak på dekk, cockpitt og badeplattform.

Rullegenoa.

Rullestorseil.

Spribom.

Flyttbart innerforstag.

Sprayhood blå med grabrail.

Port i rekken på styrbord og babord side.

2 Elekriske vinsjer til Genua.2 trins.

2 Vinsjer på hyttetak for storseil og spinnaker.

Elektrisk anker i bau m/100m kjetting.

Elektrisk anker akter med blytau og fjernkontroll.

Landstrøm.

50 AH batterilader.

2 bruksbatterier nye 2007.

1 startbatteri nytt 2007.

Sleipner SP95 baupropell med 2 batterier nye 2007.

Generator 4kw Paguro 4000.

Autohelm ST 6000 type II.

Vindinstrument.

Windex.

Kombinert Raytheon Pathfinder Radar/kartplotter RL70RC 8" skjerm inne og ute.

Raytheon Radar på pedestal akter.

Tridatarepeator.

VHF.

220v avfukter.

Varmtvann Isotemp 50l ny 2008.

Stor kjøleboks Isottherm 370 asu ny 2008.

Tv 15"flatskjerm.

Radio/cd med høytalere i cockpitt.

Varmeapparat 5,5kw.

Dusj på badeplattform.

Fortøyningstau med Fendere.

1 stk.septiktank på aktre WC.

400L vann.

205L diesel.

Vinterpresenning.

 

 

 

og nå, over til noen bilder :wink:

 

DSC_0236.jpg

 

DSC_0241.jpg

 

DSC_0243.jpg

 

DSC_0245.jpg

 

DSC_0247.jpg

 

DSC_0248.jpg

 

DSC_0249.jpg

 

DSC_0250-1.jpg

 

DSC_0257.jpg

 

DSC_0261.jpg

 

DSC_0263.jpg

 

DSC_0690.jpg

 

DSC_0616.jpg

 

DSC_0618.jpg

 

DSC_0742.jpg

 

de utvendige bildene ble tatt i høstferien, de innvendige ble tatt i dag (2. desember)

Link to post
Share on other sites

Det var en utrolig trist tråd. Er du sikker på at du vil selge båten enda?

 

Den ser utrolig flott ut og er av de fineste eksemplarene av 45,2 jeg har sett. Mener å ha observert den i Bergen flere ganger. Båten er veldig godt utstyrt for turseiling rundt om i verden. På den tiden bygde jeanneau finere innredninger enn de gjør i dag. Det er lett å se på bildene. Vil anta at du kan får 1,3-1,7 for båten. Ta og skru ned termostaten på kjøleboksen litt slik at det ikke iser mer i kjøleboksen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vil bare først få si at det var veldig trist å høre dette om faren din , når det gjelder båten så bør den kunne legges ut for rundt 1,5mill ,det ligger en lik båt på finn.no nå til 1490 000.- den er eldre og etter min mening ikke så fin som deres båt samt at den ligger i Tyrkia nå tror muligens ikke den er momset inn heller.

1,5 burde den være verdt men om det er mulig å selge den til en slik pris det må nesten markedet svare på

Link to post
Share on other sites

Her ligger det en tilnærmet ny 2008 modell til 2,3 mill.

 

Sammenlikn litt utstyr og så få du vurdere en aldersfratrekk. Jeg ser at de båter jeg ser på (en helt annen klasse) har et typisk aldersfratrekk på 20 % fra begynnelsen av 2000 tallet til "helt ny bruktbåt".

 

La oss si det ligger 10 % prutningsmonn på de 2,3 mill. er vi ned i 2,1. 20 % av dette blir 1,6 til 1,7 mill. Så etter denne kalkulasjonen ligger Sun Flyer og Enzo sine anslag ikke så langt unna. Men for all del - dette er spekulasjoner. Nå vi snakker slike verdier bør du få skikkelig takst på båten. (Og ta den med en klype salt etterpå og sette det i forhold til hva du ellers vet om markedet.)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det var veldig trist å høre. Kondolerer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kondolerer dal-z,

Du nevnte i et innlegg at du ikke var komfortabel med å kjøre/flytte så stor en båt. Skulle det bli aktuelt eller nødvendig kan du gi beskjed, så skal du få hjelp - uten at det skal koste noe.

Er pensjonist og har derfor god tid - samt 30-års erfaring fra seil- og motorbåter.

 

Føler med deg.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

takk for støtten alle sammen

 

Kondolerer dal-z,

Du nevnte i et innlegg at du ikke var komfortabel med å kjøre/flytte så stor en båt. Skulle det bli aktuelt eller nødvendig kan du gi beskjed, så skal du få hjelp - uten at det skal koste noe.

Er pensjonist og har derfor god tid - samt 30-års erfaring fra seil- og motorbåter.

 

Føler med deg.

 

FredT

får nok hjelp av onkel med båten, så det blir ikke noe store problemer. skulle gjerne ha beholdt båten, men det blir nok umulig for meg, pga lån :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...