Jump to content

Kjøling av kjøleskapkompressor


Erik

Recommended Posts

På min nyervervede Nidelv 24 opplyste selger om at ett av skapene var til å ha kjøleskap i. Dette er et lukket skap med skap dør, og ingen lufting (mao tett når skap døren er igjen).

 

Etter mitt hode virker ett kjøleskap slik at det frakter varme fra innsiden av skapet til utsiden, og derretter vekk via kjøleribber.  

 

Dersom kjøleskapet ikke har lufting til disse kjøleribbene, blir det vel strekt redusert effekt på kjølingen? :seeya:

 

1. Er min antagelse korekt, eller kan ett kjøleskap stå i ett lite tett rom?

 

Jeg ser for meg at jeg kan ta vekk skapdøren, slik at kjøleskapets dør kommer i front i dette skapet, og dersom skapet da ikke fyller hele hullet, vil det få lufting over og på sidene.  

 

2. Vil dette være tilstrekkelig, og hvor stor klaring bør jeg da ha?

 

Dersom heller ikke alternativ 2 er godt nok, bør jeg da lage kjølekanal ut på baksiden, eller lage en liten luftvifte eller kanskje begge deler?

 

Bilde av skapet :

 

Bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Lag noen hull i bunn og topp av skapet, må hjerne vere skjult. Dette for at du skal få luftutskifting i skapet.

Har selv i tilegg i min kjøleboks montert en liten cpu vifte som fordeler kulden i boksen. Har redusert termostatinnstilingen fra 3 til 2 og  :puke: denne blir fortsatt minst like kald....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei Erik.

Det er nok beregnet på at kompressoren står i naborommet/benk :puke:. "Ribbene" som vanligvis sitter bak på kjøleskap står inne i skapet og avgir kjøling , altså en annen type konstruksjon. Kan ikke så mye mer om hvordan og hvorfor :puke:, har bare det slik selv (danfors).

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Etter mitt hode virker ett kjøleskap slik at det frakter varme fra innsiden av skapet til utsiden, og derretter vekk via kjøleribber.  

 

Dersom kjøleskapet ikke har lufting til disse kjøleribbene, blir det vel strekt redusert effekt på kjølingen? :puke:

 

1. Er min antagelse korekt, eller kan ett kjøleskap stå i ett lite tett rom?

Det er korrekt: aggregatet må jobbe hardere dersom varmesinken (=rommet bak kjøleskapet) etterhvert blir varmt.

 

Tar anledningen å vise 2 bilder fra mine "f&u"-aktiviteter rund vannkjølt peltierkjøling. Rakk ikke å få det ferdig men bildene sier jo noe:

BildeBilde

 

Nedre biten er vannkjøleren med peltierelementet i mellom dens varme side blir vannkjølt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du lager noen luftehull på sidene, så vil du nok få nok luftsirkulasjon rundt skapet, når du i tillegg har åpninger rundt kjøleskapet i fronten. Jeg byttet til et større kjøleskap for et par år siden. Det ble trangt på sidene av kjøleskapet, men jeg løftet det litt slik at det ble god lufting under, og over er det enda god plass. I tillegg til ekstra lufting i fronten over skapet, har jeg også lufting på sidene. Dette fungerer greit for meg.

Link to post
Share on other sites

Bruk 2 stk 120mm PC-vifter og kobl disse i serie.

Da blir turtallet så lavt at de knapt kan høres.

Kanskje du kan få montert disse i bakveggen på skapet slik at de suger fra utsiden og blåser på kondensatoren?

(Styringen for Danfoss-kompressorer har eget uttak for vifte)

 

Står mer om dette her.

Link to post
Share on other sites

hvor mange grader hadde vannet du gjorde peltierforsøket  med?

Det hadde stått i stålservanten i kjelleren hele tiden. Mener jeg målte 14-15 grd.

 

Som jeg skrev et annet sted kan forsøket ikke gi noe særlig relevant inntrykk for effekten av min endelige kjøleløsning: Den øvre kobberkoppen var isolert frem til jeg tok bildet (isoporbit med hull saget med hullsag, noen mm for stort) men på den andre siden bruke jeg bare 3.3V, 2,2A inkl vannpumpe.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg skaffet meg ett brukt kjøleskap (via baatplassen.no selfølgelig :yesnod:)

 

Har også kjøpt meg 2 pc vifter.

 

Leste siden som Ingar linket til da denne tråden var fersk, men tenkte jeg skulle gjennopfriske den før jeg skred til verket. Nå er linken imidlertid død. :yesnod:

 

Finner jeg denne informasjonen noe annet sted?

 

 

Det jeg hadde tenkt å gjøre, var å utnytte en kanal som går under skapet. Det er rett og slett ett hulrom under bunnen i rommet der skapet skal stå, som er åpent ut i front.  Tenkte da å lage en åpning i denne bunnplaten bakerst, og lage hull i bakveggen OVER kjøleribbene bak på skapet der jeg fester viftene.  Viftene tenkte jeg skulle blåse UT.  Tenkte å tette helt igjen over skapet.  Resultatet skulle da bli at det blir undertrykk i rommet bak kjøleskapet, og at den da trakk luft fra under skapet, som må passere ribbene for så å blåses ut.

 

Ser imidlertid at Ingar anbefaler å blåse luft direkte på ribbene.  Dette er jo ett vesentlig poeng, men vil gjøre at kjøleskapet må lenger fram (Pc viftene bygger noen Cm), og skapet er allerede 5-6 Cm dypere enn det er plass til.

 

Taper jeg vesentlig kjøle effekt med å 'dra' luft over kjøleribbene, isteden for å blåse rett på dem tror dere?

 

Enkel skisse av tenkt løsning :

Bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Takk, takk. :flag:

 

Da er det bare å sette igang.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Holder på med noe lignende, og lurer å hvordan det gikk (hvis du er ferdig da).... :cool: Hvis jeg har forstått dette riktig så blir det en strømgevinst på dette. Så effektforbruket på vifta er mindre enn det som kompressoren "sparer". Hvis ikke har jo ikke dette noe hensikt? Har det noe hensikt at denne vifta går når kompressoren hviler?

Link to post
Share on other sites

Dette er utført ja, slik som beskrevet i tegningen. Nå har jeg ikke vært på noen lengre overnattings tur etter at det er instalert, men har test kjørt det, og det funker fint. Skapet blir kaldt, og når det er kaldt nok, og stopper, så stopper viftene også.

 

2 vifter i serie resulterte i helt lydløse vifter.

 

Så nå gleder jeg meg til kalde :drink: til sommeren.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har det noe hensikt at denne vifta går når kompressoren hviler?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror neppe det blir noe særlig bedre kjøling med kontinuerlig drift. Men strømforbruket blir jo en del større i og med at et vanlig kjøleskap i båt om sommeren kun går i ca. 20% av tiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke behovet for kjøling i skapet omvendt proporsjonalt med tilgangen til kaldt vann under kjølen ?

På sommeren er det jo fort 20 grader + i sjøen, og det er DA kalde pils smaker best :wink:

 

Er det alikevell mye å hente på dette, og hvordan er slike skap i pris, kontra de mer tradisjonelle??

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er utført ja, slik som beskrevet i tegningen.  Nå har jeg ikke vært på noen lengre overnattings tur etter at det er instalert, men har test kjørt det, og det funker fint. Skapet blir kaldt, og når det er kaldt nok, og stopper, så stopper viftene også.

 

2 vifter i serie resulterte i helt lydløse vifter.

 

Så nå gleder jeg meg til kalde  :drink:  til sommeren.

 

Erik.

<{POST_SNAPBACK}>

Høres meget bra ut, takk for raskt svar. Bortsett fra at produsent opplyser at skapet jeg skulle bruke til kjøleskapet er for lite for et standardskap :headbang::headbang::headbang: Skibsplast 655, under passasjersetet, for de som kjenner til dette. I stedet har produsenten en løsning med en peltierboks, Waeco Tropicool 14 liter(!), i skottet aktenfor dette skapet. Til den nette sum av 5000 kr. Boksen koster 2150 i wecokatalogen :boxing:

 

Da blir det heller å stroppe fast supercoolboksen min på 40 liter en plass og kjøpe en batterilader.

 

Hvis det ikke er noen andre som har forslag??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...