Jump to content

Kjøling Yamaha 9.9


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte jolle i går med Yamaha 9.9 -> 15 HK fra 89. Den fungerte fint under prøvetur. Glemte selvfølgelig å se etter om det kom vannstråle ut oppe (pilotstråle).

 

I kveld ville jeg prøvestarte den i en tønne. Da oppdaget jeg at det ikke kom pilotstråle. Det skal det være i.h.t. manualen. Den ble selvfølgelig stoppet. Den hadde vann over kavitasjonsplaten (+10cm), men lavere vannstand enn når den ligger på vannet. Hva nå ???

 

- Er dette et alvorlig kjølevannsprobem, eller

kan det bli bedre når den settes på vann (står dypere i vann), eller

kan det være problem bare med pilotstrålen som er tett ?

- Dersom det er et alvorlig kjøleproblem, da er det vel (sannsynligvis) bare impelleren? Er det overkommelig å bytte ? Jeg har byttet flere ganger på innenbordsmotor, men aldri på påhengs.

 

Hvordan går jeg frem for å sjekke / bytte ?

 

Fint hvis jeg får raske svar denne gang (også). Jeg må finne ut om jeg skal "gå på" selgeren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det som er sikkert er at det skal være vannstråle. Enten er vannstrålekanalen tett eller så er impelleren moden for bytte.

 

Dersom du påstår at det blåser luft ut av kontrollerhullet så er det noe som er galt. Det som kan hende at det er korrodert hull mellom vann kanalene og eksos. Ikke bra.

 

Prøv å blåse opp kontrollerkanalen, dersom ikke dette virker så må du ta ned undervannshuset og sjekke impelleren.

 

Lykke til

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

På enkelte typer påhengsmotorer sitter termostaten foran kontrollstrålen. Dermed kommer det ingen kontrollstråle før motoren er så varm at termostaten åpner. Slik er det i hvert fall på "hyttebåt-motoren" vår, en 6hk Mariner, ca. 1990-modell.

 

Jeg vet ikke hvordan dette er på din motor, men det burde ikke skje noen skade om du gjør følgende test:

 

Ta av motordekslet, start motoren i vanntønna og la den gå til den er varm, og se om det ikke da kommer kontrollstråle. Kjenn med hånda på sylinderveggen for å sjekke temperaturen. Så lenge du klarer å holde hånda der, er det ingen fare på ferde.  

Link to post
Share on other sites

På enkelte typer påhengsmotorer sitter termostaten foran kontrollstrålen. Dermed kommer det ingen kontrollstråle før motoren er så varm at termostaten åpner.

Instruksjonsboken sier:

1. Før du starter turen, skal motoren varmes opp på tomgangshastighet i tre minutter.

2. Forsikre deg om at det renner vann fra kjølevannshullene.

 

Kanskje det kan tolkes slik som du har erfart ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Kontrollstrålen skal komme etter noen få sekunder etter start, denne strålen er der som en indikasjon på at kjølevannsystemet fungerer. Jeg har hatt mange påhengsmotorer, her har strålen kommet rett etter start.

 

En gang var ikke strålen der, årsaken var fremedlegeme i selve strålespissen. Skrudde ut selve spissen og fjernet legemet. Testet OK.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

På enkelte typer påhengsmotorer sitter termostaten foran kontrollstrålen. Dermed kommer det ingen kontrollstråle før motoren er så varm at termostaten åpner. Slik er det i hvert fall på "hyttebåt-motoren" vår, en 6hk Mariner, ca. 1990-modell.

Det er nok neppe et slikt system på Yamaha'en. Vet at Mercury/Mariner har det på sine småmotorer. Min far trodde han hadde et kjøleproblem på sin 10 hk, men alt var i skjønneste orden. Der kommer ikke strålen før man er ute av havnen, og siden komer og går den litt etter belastning.

På min Yamaha, derimot, er strålen der hele tiden. Jeg har en 97-modell.

Link to post
Share on other sites

OK, da er det nok et problem med kjølingen. Da er det vel ganske sannsynlig at det er impelleren ?

Skjønner ikke den konklusjonen.

Som flere har nevnt er den abs. vanligste årsaken at hullet for kontrollstrålen er tett. Førsøk å stake opp dette først.

 

Ofte er det også mulig å se om det pipler vann fra tomgangs-porten på stammen.

 

Er impelleren defekt er dette en enkel sak å bytte.

Feste-boltene for gearhuset pleier ikke å sitte fast.

Link to post
Share on other sites

Det som kan være litt lurt at du får hjelp fra en person som har gjort dette arbeidet tidligere. Med en motor som er 15 år kan enkelte bolter sitte godt, bruk godt med CRC. Det som er litt "mek" er gear akslingene å få disse på plass igjen ved montering og bytte av selve impelleren. Impelleren kan sitte godt fast på akslingen sammen med sporkilen.

 

Det går somregel bra dersom du har med deg en person som har vært igjennom dette tidligere.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke den konklusjonen.

Som flere har nevnt er den abs. vanligste årsaken at hullet for kontrollstrålen er tett. Førsøk å stake opp dette først.

Den konklusjonen kom jeg til p.g.a. jeg synes jeg kjenne det blåse ut av hullet. Det var kanskje litt forhastet ? Skal prøve å stake først !

 

Ofte er det også mulig å se om det pipler vann fra tomgangs-porten på stammen.

Hæ? Er det flere høl ?

 

Er impelleren defekt er dette en enkel sak å bytte.

Feste-boltene for gearhuset pleier ikke å sitte fast.

Flott, da er ikke worst-case så ille !

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Den konklusjonen kom jeg til p.g.a. jeg synes jeg kjenne det blåse ut av hullet. Det var kanskje litt forhastet ?


Ja, det måtte isåfall vært fordi impelleren pumpet luft, noe som jeg anser som svært lite sannsynlig.
Hæ? Er det flere høl ?
Alle motorer har en port over vannlinjen som slipper ut eksosen når båten ligger stille. Her følger det gjerne med litt vann, hvor mye varierer.
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nå fremdeles at jeg først ville ha gjort en kontrollert test med motoren i vanntønna, med inkludert "håndspåleggelse" på sylinderveggen. Hvis det kommer vann ut av den eksosutgangen som Ingar nevner, og hvis motoren ikke blir varmere enn at du klarer å holde hånda på sylinderveggen, så er det neppe noe i veien med impelleren.

 

Hvis du heller ikke har samme systemet med kontrollstråle avhengig av termostat, som det som er på min motor, så er det sannsynligvis bare kontrollstrålesystemet som er tett og må stakes opp. Prøv i hvertfall dette først!

Link to post
Share on other sites

Har vært borte i en - kanskje - lignende situasjon. Les her. Mye arbeid for ingenting  :wink:.

 

Konklusjonen idag for meg er at vannet må stå GODT OVER KAVITASJONSPLATEN - ellers er det mulig at pumpa ikke greier å få tak i vannet. Selv om en impellerpumpe i prinsippet skal være istand til å tørr-suge litt, så er det vel så som så. Når vannstrømmen først er igang så er det ikke noe problem selv om vannoverflaten utenfor ligger på samme høyde som kavitasjonsplaten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takk for all hjelp !

 

Nå har jeg forsøkt litt mer.

- Først forsøkte jeg å heve vannstanden, for at den skulle slippe å suge så høyt. Ingen forbedring.

- Så forsøkte jeg å pirke i hullet. Ingen forbedring

- Så prøvde jeg å tenke litt mer.... Hvor kommer vannet inn i stammen ? Kanskje denne sorte slangen ?

Bilde

 

Jeg forsøkte å ta den av i den ene enden:

Bilde

Da kom vannet !

 

Jeg prøvde å stake fra oversiden også, men det hjalp ikke.

 

- Er det riktig tenkt ? Er det her vannet går ned og ut pilothullet ?

 

- Har vannet i pilothullet annen funksjon enn at det er en bekreftelse på at den kjøler ? Det kommer litt eksos ut av pilothullet. Må det kjøles av vann ? Kan jeg kjøre uten å reparere dette ? (På sikt ønsker jeg å reparere uansett)

 

Noen forslag til hvordan jeg får åpnet dette ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bra, da ser det ut til at du har funnet årsaken til at det ikke kommer vann ut av kontrollhullet!

Dette utløpet er kun for kontrollformål, og har ingen annen misjon. Dersom det ikke går å stikke opp utløpshullet med en tynn streng, ville jeg forsøkt å bore det forsiktig opp med et syltynt bor.

 

Men - det skal ikke komme eksos ut av kontrollstråleslangen (den sorte slangen på bildet ditt)! Dersom dette er tilfelle kan det være tegn på at toppakningen er defekt. Går motoren normalt ellers - går fint på tomgang og drar skikkelig på full fart?  

Link to post
Share on other sites

Neida, eksosen kommer der kontrollstrålen skulle ha kommet ut, nede på stammen.

Ok, dette er helt normalt, det ER eksos som skal komme ut her.

Åpningen er der for å unngå at eksos-trykket i stammen blir for høyt når båten ligger i ro.

 

Og som nevnt er det også normalt at det pipler ut litt vann sammen med eksosen, dette fordi det er en blanding av vann og eksos inni stammen.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig vi skriver litt forbi hverandre  :smiley:,

- men kontrollstrålen er i min forståelse den strålen som kommer ut rett under "motorkassen", i den dysa hvor den sorte slangen din er tilkoplet (der hvor du tok den av). I dette utløpet skal det bare komme vann! I eksosporten lenger nede på stammen kommer det både vann og eksos.  

Link to post
Share on other sites

Var nettopp på en bensinstasjon og satte trykk på den tette kanalen. (Denne overgangen for å pumpe sykkelhjul var perfekt) Men like tett....

 

Så kommer jeg hjem og leser litt til:

Det er mulig vi skriver litt forbi hverandre  :smiley:,

- men kontrollstrålen er i min forståelse den strålen som kommer ut rett under "motorkassen", i den dysa hvor den sorte slangen din er tilkoplet (der hvor du tok den av). I dette utløpet skal det bare komme vann! I eksosporten lenger nede på stammen kommer det både vann og eksos.  

Ingar har sagt det han også, men det har liksom ikke gått helt inn her.....

 

Ovenfor det hullet jeg har sett på (det med eksos) er det et lite hull til. Veldig lite hull ! Når man pirker der i et par minutter så kommer det vann ut av det.....

 

Det har vist seg igjen, å løpe mellom PC'n og båten er ikke så dumt. Selv om jeg måtte ta et par strafferunder.... Nok en seier for båtplassen. :cool:

 

Takk for hjelpen !

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...