Jump to content

12V støyfilter


bliss X

Recommended Posts

Skal montere noe i båten som må ha 12V uten støy, og er redd for at oppstart av pantypumpe o.l kan støye. Spenningen skal også være konstant 12V, dvs ikke 12.9, 13.2 e.l

 

max strøm til "duppeditten" vil være ca 5A

 

Finnes det noe slikt å få kjøpt, eller må jeg fram med elfa katalogen og loddebolten ?

Link to post
Share on other sites

OK, men er ikke dette relativt enkelt å snekre sammen vha et par effekt transistorer, noen voksne kondensatorer m.m. da? Blir kanskje ikke like bra men ...

 

Skal ha det til en flatskjerm TV som går på 12 volt, men der leverandøren ikke går god for at man kobler TV'en rett på. Med den prisen som er på disse omformerne blir det like billig å kjøpe en inverter, og så bruke 220V - 12V adapteret som følger med TV'n.

 

Huff og huff at det skal være så vanskelig å få sett på 12 Volt TV med 12 Volts anlegg  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hva slags strømforsyning er det som følger med? Er det en sånn vanlig klump som du setter rett i kontakten. Jeg ville ikke har kjøpt argumentet til leverandøren at TV-en ikke kan kobles direkte på 12 V. En ting er noe varierende spenning, en annen er støy. At den varierende spenning (11.8-13.9 f eks) er farlig tror jeg ikke. Mål hva originalstrømforsyningen leverer, test gjerne med en innstillbar strømforsyning.

 

Støy er kanskje noe annet men mot det kan en gjøre en del.

 

 

Men når det kommer til stykke så må du jo diskutere med leverandøren og ikke med meg  :headbang::lol:

Link to post
Share on other sites

Gjelder en philips flatskjerm TV jeg kjøpte i mai. TV'en går på 12 volt og har medfølgende 220V adapter.

 

Forsøkte å få tak i ledning for 12V / sigarett tenner. Ble litt skuffet da jeg fikk høre at philips har gått ut med beskjed til forhandlere om at TV'en ikke skal kjøres direkte på 12 volts anlegg i båt/bil, fordi de hadde fått inn flere som var blitt ødelagt. Ledning/utstyr for dette er derfor ikke å få tak i (men selvfølgelig mulig å lage selv)

 

Da falt jo litt av vitsen bort. Er ellers veldig godt fornøyd med TV'n og det nye glomex antennesystemet mitt, men har så langt ikke tatt sjansen på å kjøre rett på 12 V, men kun via landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Regner med to ting er mest sannsynlig kan knekke slik utstyr - spenningspeaker og støy. Normale variasjoner i spenning er lite sannsynlig spiller noen rolle. Når er det mest sannsynlig at spenningspeaker og støy kan forekomme? Når motor startes/stoppes og evt. når kraftkrevende utstyr alá vinsjer o.l. kjøres? Hvor stor er sjansen for skader hvis man greier å unngå at sensitivt utstyr står på ved motorstart/stopp og ved kjøring av vinsj o.l.? Liten? Hva med å kjøre TV'n rett på 12VDC og som en ekstra sikkerhet lage en releløsning som kobler ut TV'n i tilfelle man glemmer at den står på når f.eks. motoren startes? Burde bli både billig og idiotsikkert det.

Link to post
Share on other sites

Start av motor når TV'en står på er lite sannsynlig.

 

Det utstyret jeg har som vil kunne lage "spiker" mens noen ser på TV er følgende:

 

1) Pumpe til varmt/kaldvann

2) Ankervinsj

 

I havn med landstrøm eller når motor går står det  14.2  - 14.4 volt på batteriene. Så høy spenning kunne også være et problem i følge forhandler.  Problemet er at hvis dette skulle ta knekken på TV'en og man finner ut at den er kjørt rett på 12 V så gjelder ikke garantien (i følge forhandler)

Link to post
Share on other sites

Annet forslag er eget TV-batteri. Sammenkobling med de(t) andre for lading med rele styrt av ladelampe (Ingar-metoden) og samtidig frakobling av 12V til TV. Kanskje også automatisk frakobling når landstrøm tilkobles? Krever plass til enda et batteri og litt koblingsarbeide.

En mindre elegant løsning enn DC/DC-omformer, men prismessig bedre.

 

Tidligere i verden var det ofte trafo i disse strømforsyningene. Om det er det og du tør åpne denne kan en ide være og koble fra trafo'en før likeretterdelen og mate likeretteren med 12V i stedet. TV-en forsynes da av Philps sin egen strømforsyning. Forutsetter selvfølgelig at adapteren ikke er switch-mode type.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

La meg først få sagt det, når det gjelder philips kan jeg strekke meg til lyspærer, når ting blir mer komplisert/avansert velger jeg et annet merke. Og da snakker vi hvertfall ikke om ting som snurrer rundt.

Men så til "problemet", alle normale duppedingser av denne type har stabilisering av interne spenninger, og bør derfor ikke være følsomme for spenninger opp til over 30 volt. Lav spenning kan nok være et værre problem for funksjonen, men det ødelegger skjelden noe.

 

Mvh

Cato

Link to post
Share on other sites

Høres ut som jeg kanskje bør ta sjansen å gå rett på 12V. Snakket med en ekspert, og han sa at med en så stor forbruksbank som jeg har burde ikke dette være noe problem.

 

Andreas:

 

Har målt strømforsyningen til TV'en, og den er på 12.25 V ubelastet

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke ideen med et dedikert batteri hørtes så dum ut, jeg. Du har sikkert flere batterier i banken. Hva med å sette inn en ekstra vender som er slik at når du setter venderen i stilling "TV", så kobles alt annet bort fra batteriet og dermed er alle muligheter for grums borte (En rimelig batterivender gjør jobben). Dette forutsetter selvsagt at du kan ta av den resterende banken til det øvrige i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke ideen med et dedikert batteri hørtes så dum ut, jeg.

Ikke jeg heller!

 

Jump-startere er blitt ganske billig i det siste - har sett noen til 398. De inneholder jo en NiCd-batteri på ca 12V samt ladeutstyr til å lade dem fra 12V. Batteriet gasser ikke og kan monters opp ned. Kjøp en, kast kassen og alt du ikke trenger og monter i vei.

 

Jeg vet dog ikke hvordan kapasiteten er, effekten skulle jo holde  :cheers:

Link to post
Share on other sites

En måte å sikre jevnere strømforsyning på er jo også å montere en kondensator av typen som benyttes for bilstereoanlegg. Denne monteres der for å jevne ut strømtrekket fra intenese bass-dunk, som forplanter seg gjennom forsterkere til f. eks billysene. En skikkelig råne-bil kjennetegnes ofte ved at kjørelysene varierer i takt med musikken. Alle seriøse bilstereobutikker selger kondensatorer av den voksne typen som brukes til å stabilisere strømforsyningene for å motvirke dette. Dette vil garantert ta bort strøm-peaker fra nettet, både maksima og bunn peaker. Øvrig støy derimot slik som forplantinger via jordforbindelsen fra f. eks ekkolodd, vhf og annet utstyr som kan støye til jord ved dårlig montasje.........

Oso

Link to post
Share on other sites

Gjelder en philips flatskjerm TV jeg kjøpte i mai. TV'en går på 12 volt og har medfølgende 220V adapter.

 

Forsøkte å få tak i ledning for 12V / sigarett tenner. Ble litt skuffet da jeg fikk høre at philips har gått ut med beskjed til forhandlere om at TV'en ikke skal kjøres direkte på 12 volts anlegg i båt/bil, fordi de hadde fått inn flere som var blitt ødelagt. Ledning/utstyr for dette er derfor ikke å få tak i (men selvfølgelig mulig å lage selv)

 

Da falt jo litt av vitsen bort. Er ellers veldig godt fornøyd med TV'n og det nye glomex antennesystemet mitt, men har så langt ikke tatt sjansen på å kjøre rett på 12 V, men kun via landstrøm.

Hei Lasse,

 

har flere Philips TV'er selv som jeg er kjempefornøyd med. Skal også montere Philips LCD TV i nybestilt båt, og tok derfor kontakt med min Philips leverandør i Oslo - NSE AS på Ryen (holder til i bygget til Philips Norge).

 

Dette er proffe folk som ikke gjør annet enn å serve Philips og kunne fortelle følgende:

 

Vanlige Philips LCD TV'er med 230V adapter må IKKE tilkobles batterispenning. De har mottatt flere TV'er som har eksplodert ved batteritilkobling.

 

NSE har modifisert en 12V kabel for LCD TV'ne slik at de kan brukes i båt. Du ser hele 12V serien på deres nettsider http://www.nse.no/.

Kabelen kan du også sikkert få kjøpt løst. (PS! De har også 12V DVD spillere, det skal jeg også montere!)

 

Kontakt NSE på tlf. 22 74 92 00 menyvalg 4, så får du garantert proff hjelp.

 

Lykke til!

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...