Jump to content

Uoppdragne båtførere


Das_Boot

Recommended Posts

Hva gjør man med uoppdragne båtførere, som ikke setter ned farten eller sjekker hekkbølgene sine i trange sund der det ligger mange båter til land ? Forøvrig har disse andre alternative ruter, som å kjøre i leia.

Mange ser ut til å leve i en verden helt for seg, og tror bare at det skal være slik....

 

Kaster egg appelsiner eller stein på de?

Link to post
Share on other sites

Om jeg kan påvirke dem pleier jeg å plystre og vise teng til at de kanskje kan slakke av litt. Om det ikke hjelper foretrekker å være overbærende, dvs. at jeg ikke gjør noe mer. Jeg tror ikke man kan påvirke dem i stor grad uansett - så smil og vær glad og vis god folkeskikk selv.

 

Forøvrig tror jeg nok at jeg også irriterer enkelte av og til. Ikke det at jeg gjør det med hensikt - men utifra hvor mange jeg leser om her på baatplassen som irriterer seg over andre på sjøen kan jeg umulig være så heldig at ingen andre har irritert seg over meg. Vi får være glade for at båtprodusentene ikke har "liten kanon" på utstyrslistene sine - for da hadde det nok blitt noe slag :smiley:

 

I dag har nok risikoen for at jeg har irritert en hel del andre vært stor (ref. diskusjoner som har vært her på forumet før)

1. Jeg har vært på sjøen - og båten min går i nesten 30 knop (det er tydligvis nok til å irritere)

2. Jeg har snorklet i område der det fantes andre båter uten at jeg hadde dykkerflagg oppe. Tenkt at jeg har både dykkermaske, snorkel og svømmeføtter uten å ha en dykkerflagg på 100x150 cm ombord. :smash:

3. Kjørte litt fortere enn fartsgrensen på 4 knop (fordi båten min omtrent er "umulig" å styre over lengre strekk i 4 knop - den vingler), så jeg holdt vel ca. 6 knop

4. Kjørt i over 20 knop forbi seilbåter som krysset i relativt smalt farvann (mindre enn 1 nm bredt) i den fine vinden - og jeg var mindre enn 100 meter fra dem fordi det var andre båter å ta hensyn til også - men jeg valgte å holde farten for ikke gå ut av plan for da lager båten mindre bølger. Dog passerte jeg aktenfor seilbåtene - for det har jeg lært her på forumet er bedre enn å passere foran.

5. Passerte båt som kjørte i 2 knop i smalt farvann der det er 4 knops grense  - jeg kjørte vel i omtrent 5 knop. Samme årsak som pkt 2. Passerte til og med på bb side - for å ikke gå på grunn fordi den andre båten "smøg seg langs land"

6. Guttungen på 6 år fikk lov til å styre båten i 5 knops fart mens jeg tok bilde av ham (skal si han var stolt). Antakelig irriterte jeg ingen - for det var ingen båter i nærheten.

 

Forøvrig syntes jeg at jeg var hensynsfull som vanlig - og det var en vakker dag på sjøen som vi gledet oss over sammen med et stort antall andre båter  :cryin:

 

Dette var vår siste dag i denne båten. I morgen overleveres den til nye eiere. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg invisterte i "pumpehagle" i sommer. Fant ett kjempe Vanngevær i en leketøysforretning i Kristiansand. Glorete farger og tank for 3 liter vann (med isbiter). Ikke flittigt brukt, men jeg har "skutt" noen. 99% tar hintet med ett smil. Det holder som regel med å vise fram artilleriet, og de skjønner hva jeg mener. 25-30m rekkevidde. Om de alltid er enige er en annen sak. Har aldri hatt trua på trusler og hevn ala mobil-historia fra tidligere i år, det får bare gjennomsnitsmennesket til å dra ned rullgardina og stikke ut piggene. Litt iskaldt vann fyrt av med ett smil derimot..... det har så langt gjort susen!!!!

Link to post
Share on other sites

Jaja - ser ut som om nivået blir stadig høyere på sjøen. Vannpistol av typen "pumpegevær" er etter min mening sånn som russen holder på med. Er du solbrent på kroppen (dvs. rød) oghar stort stereoanlegg får du passe deg så andre ikke tror du har startet litt tidlig på årets russefeiring. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jaja - ser ut som om nivået blir stadig høyere på sjøen.

Tror ikke at alle problemer nødvendigvis finner sin løsning på et høyt nivå jeg. Det enkle er som regel det beste. Om en kan spre litt morro som uttrykk for sin mening tror jeg kanskje en får mere respekt enn om en bruker pekefingeren. Barnslig?? Ja jøss!!! Men er ikke hele båtlivet de da?

Hilsen Sigurd som nekter å bli voksen og fornuftig, for da må jeg selge båten.

Link to post
Share on other sites

Må le jeg - synes det er glimrende at du sier i fra med en vannsprut!

 

Husker jeg hørte en historie om Bandidos som hadde skaffa seg ei gammal skøyte eller noe slikt. Hele gjengen la til ved Aker brygge og ville ha øl på en av uterestaurantene. De ble nektet servering alle sammen. Båten hadde derimot brannsprøyte... Tror ikke alle gjestene som ble spylt var helt happy med kelnerens avgjørelse!

 

Senere på natta holdt de på å gå ned - og måtte få pumpe fra brannvesenet. Ble visstnok spurt om de hadde vært ved Aker brygge av brannfolka, men kan tenke seg de humret litt da de så samme gjengen som holdt på å gå ned! Ting kommer alltid tilbake til en - er vel det som kalles karma?

 

Selv så har jeg i årevis nå ønsket meg en liten salutt-kanon i messing, hadde vært flott å ha på fordekket! Sikkert mange bøller på sjøen som hadde flirt hvis jeg hadde brukt den mot dem. Helt til de hører plasket fra nedslaget.... :-)

 

Ellers hadde jo ørsmå torpedoer, sånn på 30-40 centimeter og med en liten ladning til å lage bare et lite hull vært tingen...

 

Dette tenker jeg ofte på når jeg må hjelpe bøllene fram på sjøen fordi de ikke kan de mest elementære reglene, eller når hekkbølgene nærmer seg taifun-størrelsen i små sund... Da blir det jo bare litt morsomt istedet - og frustrasjonen får utløp i litt dagdrømmeri om å bygge skuta om til et regulært krigsskip!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også forslaget til Sigurd var glimrende.

 

Ungene kan jo få hver sin også, så blir det moro for de også.

 

Jeg har vært på sjøen i hele mitt liv, og fått sjøvettet inn med "morsmelken".

Skikkelige sjøfolk oppfører seg ordentlig på sjøen og tar hensyn til andre.

 

Hvis ingen gjøres oppmerksom på at de kjører for fort, så vil de heller aldri senke farten.

 

Det er jo ikke morsomt å få kaffen i fanget fordi en eller annen idiot ikke kan ta hensyn.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ganske lenge siden jeg tok båtførerprøven, men jeg forsøker å praktisere at jeg passerer på stb side. Mulig det er feil

 

Påstanden om at man må være barnslig for å ha båt - mulig det er derfor vi trives på vannet. Ikke vet jeg. Dog har jeg ikke tenkt å kjøpe meg vannpistol for å forsøke å oppdra andre. Jeg velger i stedet å smile fornøyd over at jeg i det hele tatt har mulighet til å kose meg på vannet, og ikke irritere meg over andres oppførsel.

 

Kanskje vi skulle utstyre uerfarne båtførere med et sånt "sitron halsbånd" som vi kan sette på hunder (det er den humane varianten av strømhalsbånd). Da kan man via fjernutløser gi båtførerne en liten dusj med sitronsyre i øyet når de gjør noe vi ikke liker. Etter et par års prøvetid og vurdering av den lokale "innavl i båt foreningen" kan man vurdere om man har oppført seg godt nok til å kunne føre båt uten "pålagt hånd".  Fordelen er at man da har rekkevidde nok til å kunne påvirke alle som muligens kommer i nærheten av en selv.

 

Fortsatt god sesong til alle dere som har båt - her i huset er det bare abstinenser for tiden. Det er jo bra for alle andre - så slipper de å irritere seg over at jeg tar opp plass på vannet  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er det ganske lenge siden jeg tok båtførerprøven, men jeg forsøker å praktisere at jeg passerer på stb side. Mulig det er feil.

Det er ikke nødvendigvis hverken feil eller rett; som innhentende fartøy har du full vikeplikt og det er opp til deg selv å vurdere situasjonen:

 

a) om det er forsvarlig å passere

b) på hvilken side du i så fall velger å passere

c) om du eventuelt vil avtale/klargjøre passeringen med den andre båten via f.eks VHF

 

Det finnes forøvrig fløytesignaler som kan brukes av det innhentende fartøyet for å anmode om passering på den ene eller den andre siden, hhv _ _ . for styrbord, _ _ . . for babord. Det innhentede fartøyet kan da bekrefte med bokstaven C, altså _ . _ . at det er iorden å passere. Men jeg kan ikke huske å ha hørt disse brukt noen gang   -   og man bør slett ikke basere seg på at motparten kjenner dem  :yesnod:

 

Men å avtale en passering på VHF det praktiseres ofte blant større fartøyer i trange farvann.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Innbilte meg at en fortrinnsvis skulle passere på BB side av fartøy som innhentes? (men at situasjonen kan tilsi at STB er bedre). Er jeg helt på jordet?

På jordet er det mest vanlig å kjøre forbi slik som du antyder, men på sjøen er det slik som jeg har beskrevet i innlegget ovenfor  :yesnod:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Das_Boot:

 

> Hva gjør man med uoppdragne båtførere, som ikke setter ned farten eller sjekker

> hekkbølgene sine i trange sund der det ligger mange båter til land ?

 

... og ka er det med folk som på død og liv skal passere mellom meg og land

sjøl om det bare såvidt er plass? akk ja...

Link to post
Share on other sites

Det finnes forøvrig fløytesignaler som kan brukes av det innhentende fartøyet for å anmode om passering på den ene eller den andre siden, hhv _ _ . for styrbord, _ _ . . for babord. Det innhentede fartøyet kan da bekrefte med bokstaven C, altså _ . _ . at det er iorden å passere. Men jeg kan ikke huske å ha hørt disse brukt noen gang   -   og man bør slett ikke basere seg på at motparten kjenner dem  :cryin:

 

Men å avtale en passering på VHF det praktiseres ofte blant større fartøyer i trange farvan

Jeg har heller aldri hørt noen av disse signalene brukt. Derimot hører jeg stadig oftere lydsignaler for "jeg går mot bb" "jeg går mot stb" og "jeg bakker", også fra frititdsbåter. Det er bra. I tillegg hender det at enkelte bruker fem korte støt også. Enkelte bruker også "nå er jeg stressa" signalet som er et ubestemmelig langt eller kort støt i hornet  :eek:

 

For min egen del er jeg kommer dithen at jeg har begynt å tenke på å ta "Kystskipper Light" (lurer på om det heter 5E eller noe sånt) - både for å friske opp og for å få mer kunnskap - særlig om nattnavigering og radar

Link to post
Share on other sites

For min egen del er jeg kommer dithen at jeg har begynt å tenke på å ta "Kystskipper Light" (lurer på om det heter 5E eller noe sånt) - både for å friske opp og for å få mer kunnskap - særlig om nattnavigering og radar

Hei igjen,

Sertifikatet heter D5L og er som du er inne på en "light utgave" av D5  -  som før ble kalt Kystskipper. Pensum er omfattende og inneholder mange interessante emner, så hvis du er heldig med kursarrangøren har du noe hyggelig og lærerikt i vente.

 

mvh

Poseidon

(Som selv arrangerer kurs for D5L i Stavangerdistriktet)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Sertifikatet heter D5L og er som du er inne på en "light utgave" av D5  -  som før ble kalt Kystskipper. Pensum er omfattende og inneholder mange interessante emner, så hvis du er heldig med kursarrangøren har du noe hyggelig og lærerikt i vente.

 

mvh

Poseidon

(Som selv arrangerer kurs for D5L i Stavangerdistriktet)

Hva koster det å ta et slikt kurs Poseidon?

Hvor langvarig er det?

Har 3 års fartstid som matros/Motorpasser på passasjerbåter.

Link to post
Share on other sites

Hva koster det å ta et slikt kurs Poseidon?

Hvor langvarig er det?

Har 3 års fartstid som matros/Motorpasser på passasjerbåter.

Hei Espen

Kursprisen varierer veldig, jeg har sett tall på både 10 - 15 - 20.000 og enda mer :eek: Høstens pris hos meg er 6.500 pluss ca 1000 i lærebok, kart og materiell.

Kurset er ca 100 skoletimer. I praksis er det en kveld pr uke fra oktober til april, med lang juleferie og ellers skolens vanlige ferier.

"Fartstiden" for D5L er et krav om at man skal ha disponert og brukt regelmessig en båt på minst 8 meter i minst 3 år, alternativt en fartstid som kan godkjennes for vanlig D5. Det som du oppgir bør sikkert være rikelig.

 

Bare kom tilbake hvis du har flere spørsmål eller kommentarer.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...