Jump to content

Merking av hull ved hjelp av to magneter


TMe

Recommended Posts

Sakset fra BM

 

Tittel: Det helv..... hullet  

Ja, alle vet hvor nervepirrende det er å borre hull til gjennom- føringer i enten skrog eller andre steder. Du skal overføre ett punkt innvendig til samme sted utvendig eller omvendt. Du kan bruke meterbånd og passere, men det hele blir usikkert. Da har JEG løsningen for deg. Skaff deg to kraftige magneter. Fest den ene magneten på skroget innvendig/utvendig der hullet må være, og tape den fast. Gå ut/inn og let fram stedet, med den andre magneten, og du har nå funnet to punkter overens med hverandre på hver side av skroget. Du avgjør lettere om det er det riktige stedet for oppborring av hullet.

 

 

 

Overnevnte er skrevet av vår "kjære men unevnlige venn" som et innlegg hos "de andre" 1/2-03

Han fikk der en rekke mer eller mindre seriøse svar.

 

Magnetene han refererer til leveres av gipsplateleverandøren Gyproc og er beregnet som et hjelpemiddel for snekkere som skal lage hull for elektriske veggbokser. Utstyret er dyrt og koster skjorta.

 

Jeg gjorde en prøve med to magneter fra gamle høyttalere og disse funket utmerket, selv

med en 15mm plate i mellom var det ingen problem å føle hvor den andre magneten befant seg.

 

Jeg har ved flere anledninger registrert at vår venn faktisk har en god del praktisk sans.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Hvis man skal ha tak i en virkelig kraftig magnet så kikk inni en kassert harddisk.

 

Disse kan også settes på oljefilteret.


 

 

På oljefiltert?? hvorfor?  :lol: for å samle opp meltallrester ??

 

Spent på svar  :sad:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Magnet på oljefilteret var ikke dumt. Metallpartikler vil da samle seg på innsiden av filteret. Når filteret byttes vil partiklene følge med. En forutsetning er at magneten blir sittende på hele filterets levetid. Magnet i bunnpanna eller oljepluggen er det mange motorer som har.Disse må rengjøres ved oljeskift, dette slipper man når metallpartiklene kastes sammen med filteret.

 

En annen ting er om det er nødvendig. Det dannes trolig mer jernspon i en gearkasse.

 

:sad:

Link to post
Share on other sites


BK: Vill nesten tro at magneten på oljefilteret har liten virkning, ettersom filteret alikeveld ville ha fjernet metallet

 

Det er nok en del partikler som går gjennom filteret uansett, det finnes en mengde teorier om dette emnet, samt teoretiske formler for hvor mange ganger oljen må passere et filter før partiklene iht til filterets mesh blir tatt opp. (Tommelfinger regel = 3 passeringer tar opp over 98% av partiklene.)

 

Dette fordi at nesten ingen filtere er absolutt, og det er alltid en viss toleranse på åpningene i filterduken (mesh). Dessuten så kan partikler se forskjellige ut, noen er "klumper" på størrelse over filterduk, som da kan bli tatt opp, noen kan se ut som en liten "tannpirker", og passere duken "på langs".

 

Dette, samt og forlenge levetiden på filterduken, er årsaken til at en del oljefiltere har magnetstav innebygget som default. (Som alltid ser ut som et piggsvin når du tar den opp.)

 

Uææhhh..... :sad: Jeg hadde en gammel ødelagt harddisk liggende i lang tid, (Neida, jeg hiver aldri noe sånn uten videre, og det bærer garasjen min preg av, kjente toner ?? :lol:) før jeg heiv den for 2 måneder siden da jeg ennå ikke hadde funnet noen praktisk nytte for den. Før NÅ ! Ærsj....

Link to post
Share on other sites

Du har nok helt rett, men jeg vil tro denn i bunnpanna er viktigere (Tror jeg hiver på en på filteret jeg og)

----------------------------

Uææhhh.....  Jeg hadde en gammel ødelagt harddisk liggende i lang tid, (Neida, jeg hiver aldri noe sånn uten videre, og det bærer garasjen min preg av, kjente toner ?? ) før jeg heiv den for 2 måneder siden da jeg ennå ikke hadde funnet noen praktisk nytte for den. Før NÅ ! Ærsj....  

-------------------------------

Hvor mangen trenger du ?? (lider av samme viruset  :lol:)  :sad:

Link to post
Share on other sites


BK: Hvor mangen trenger du ?? (lider av samme viruset )

 

Alt det gamle skrotet jeg har liggende kunne sikkert fyllt et helt forum på egenhånd :lol:

 

Tror det er rimelig mange menn som er like på dette området, mens kvinner hiver over en lav sko med hard hånd. Det er ikke få ganger jeg i smug har plukket tilbake ting som har blitt hevet uten mitt vitende. :sad: Sunde har en egen evne til å treffe spiker'n på hodet til den Norske folkesjela, liten tvil om det !

 

Men å importere ødelagte harddisker til SørAmerika for å ta ut magnetene, der går vel grensen også for meg..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Bunnpannen er sikkert det beste stedet, men mange båtmotorer har støpte panner hvor tykkelsen på godset vil skjerme feltet.

Man må også være sikker på at magneten ikke blir fjernet, den må bli sittende til bunnpannen demonteres... :sad:

Det tynne blikket i oljefilteret gir bedre effekt.

 

De magnetene er utrolig kraftige, spes. på nyere disker.

Slik ser de ut:

Bilde

Link to post
Share on other sites


Per Atle: Tror det er rimelig mange menn som er like på dette området, mens kvinner hiver over en lav sko med hard hånd. Det er ikke få ganger jeg i smug har plukket tilbake ting som har blitt hevet uten mitt vitende. :sad: Sunde har en egen evne til å treffe spiker'n på hodet til den Norske folkesjela, liten tvil om det !
At koner kaster og menn samler stemmer nok. Men ble rimelig overrasket da kona rundt juletider fortalte at det lå en mengde Donald Duck blader i papirinnsamlingscontaineren utenfor huset. Naboen hadde ryddet.

 

Dermed øket samlingen min med 11 nesten komlette årganger 78-89 av Donald! Hvor jeg skal gjøre av dem? Foreløpig ligger de i 11 pent sorterte hauger på gulvet i gjesterommet (sammen med alt som et tatt hjem fra båten for vinteren). Håper vi ikke får gjester.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ja du Lars.. Jeg har samme problem..  ( Pussig du?) har nå begynnt å tegne en garasje som jeg forhåpentligvis får ferdig om ikke så lenge..  Vi kjøpte båt istede for garasje vi da... så bilene fryser mens vi har det bra i båten.. men vi får se om jeg noen gang får litt mer plass å stuve unna ting når garasjen blir ferdig :cheers:

 

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites


Pjolter: ja du Lars.. Jeg har samme problem..  ( Pussig du?) .. men vi får se om jeg noen gang får litt mer plass å stuve unna ting når garasjen blir ferdig :cheers:
Og jeg som trodde du skulle ha bilen i garasjen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...