Jump to content

Volvo Penta D6 lekkasje vannpumpe


Kildal

Recommended Posts

Fikk en liten lekkarsje på vannpumpa på dekslet til impelleren etter vi skiftet den , satt på ny pakning og smurte den inn men fremdeles er det litt vann som drypper når vi går med marsjfart 2800rpm(ikke på tomgang) , hva kan det være - har ikke vert plaget med dette før ,har hatt av og sjekket men klarer ikke å se noe uvanlig-- noen tips?

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

smurte pakningen inn med marinefett, anleggsflatene så grei ut , men det kan være en ide og pusse dem helt rene.

Lekkarsjen kommer i fra vannpumpa - overgangen mellom pumpa og dekslet til impelleren, injektorene ble byttet i fjor - de nye typen så det tror jeg må være i orden-- er dette et sympton på injektorhavari?

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

joda det var irono. De nye animerte "wink" er ikke så gode synes jeg. Men det står nå et "wink" bak.

Poenget mitt er at alt som er feil med D motorene - selvom det er brukeren som har feil - er VP's feil og da kommer hylekoret løpende. Gud - enda en feil med D motorene skrikes det.

 

Nei - lekk impellerpumpe pga feil montering av pakning er ikke et tegn på injektorhavari.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er alle lekkasjemuligheter

 

20835.jpg

 

ption PartNo. Qty Price (EUR)

1 Sea water pump 3589907 1 Out of production

2 Cap 3583600 1 138,16

3 Hexagon screw 3583604 6 2,36

Included in kit.

4 O-ring 3583611 1 15,31

5 Sealing washer 804781 1 1,26

Included in kit.

6 Cam 3589908 1 61,49

7 Impeller kit 3593573 1 64,30

8 Wear washer 807589 1 27,15

9 Lock ring 809444 1 9,94

10 Washer 888388 1 25,96

11 Sealing 3583609 1 38,16

12 Pump housing 1 Out of production

13 O-ring 3583614 1 11,30

14 Screw 3583605 1 2,76

15 Ball bearing 181648 2 10,65

(3583610), (20450749)

16 Kit 21419000 1 517,59

17 Key 888386 1 7,64

18 Lock ring 825735 1 9,33

19 Pulley 3583599 1 130,14

20 Lock ring 804709 1 6,75

21 Pin 888387 1 3,74

22 Plug 981749 1

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-26-7563.aspx

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette var interesant, så du så tydelig at vannet kom fra akslingen?,, i mitt tilfelle så drypper det litt fra underkant av lokk/pumpehus ,har fått et tips hos en vp mekaniker om å pusse rent anleggsflatene på lokk og pumpa : 2 og 12.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Skiftet samme impeller som deg i fjor og det var noe mikk makk å få den ut. Det er viktig at du sørger for at pakningen ligger helt riktig og ikke får noen benn, likedan at du strammer jevnt på alle skruer. Jeg hadde også på litt vannfast fett. Pottetett hos meg.

Link to post
Share on other sites

I og med at det var tett før impeller ble byttet så er det nærliggende å tro at et eller annet har skjedd med anleggsflaten på impellerhuset eller dekselet. Det er fort gjort å få laget noen små riper eller grader ved demontering/montering av impeller. Vi vet jo at impelleren av og til kan sitte godt, og at man må "ta i et tak" :-)

Redigert av quattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På sist tur for en uke siden fikk jeg overoppheting på den ene motoren d6-350, sjekket filter og fant fullt av "spagetti" tang. Renset men motoren ble fortsatt varm, fant ut at det ikke var sirkulasjon i sjøvannspumpa, kom meg til land på den ene motoren.

 

Tok opp filter nok en gang og renset for ny tang, kjørte motoren på høy tomgang og den hadde nå fin tempratur 85 grader, trodde jeg hadde fått ut skiten og at alt var ok.

Når jeg nå i dag etter en uke vil teste båten oppdager jeg at kjølen er full av sjøvann, det drypper godt fra akslingen som du skimter under pumpa. Heldigvis har ikke sjøvannet kommet opptil motorene Tror det er sammme problem som Carthago har opplevd, dette er vel en tetning mot lekksje på akslingen.

Hadde full service på båten for ca 1 år siden (ca 50t) hos Garstad med bytte av impellere. Kan det være at impeller har gått tørr og overopphetet pumpehus som har ført til at tetningen har røket. Må si at jeg er litt overrasket hvor lite robust kjølesystemet er.

Båten er ellers gått ca 300t på 3 år.

 

Er det en grei sak å bytte denne tetingen og impeller eller bør man overlate dette til fagfolk, jeg hadde akkurat samme problem på min yanmar 6lp diesel og da var det en ok sak å bytte selv.

Har noen erfaringer som de kan dele om dette.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at årsaken til at du måtte rense sjøvannsfilteret to ganger, var at det lå rester igjen i systemet fra inntak og frem til filter som du ikke fikk fatt i da du renset første gang. Dette havner i filteret ved ny oppstart.

 

Videre sitter vel impellerpumpen før sjøvannsfilteret, stemmer ikke det? Dette innebærer vel at det er høyt trykk INN i filteret, ikke et sug, og tetter filteret seg, så blir det enda høyere trykk fordi lite vann passerer igjennom. Impelleren jobber vel med samme turtall uavhengig at tett eller ikke. Ser for meg at impelleren isåfall ikke nødvendigvis har gått direkte tørr, men at det er mye dritt som har kommet inn der og stor motstand/ trykk i impeller og hele systemet rundt den. Da kan det ha blitt høy temperatur, samt at vannet har tatt nye veier pga trykk.

 

Men jeg vet at det er flere her som overgår min kunskap, så det kommer sikkert noen godt kvalifiserte innspill straks :)

 

Hva slags type toppdeksel har du på sjøvannsfilteret? er det den gamle typen i sort plast og blankt underdeksel, eller den nye med gjennomsiktig inspeksjonsdeksel og 4 skruer i siden eller jekkestrammer.

 

Det har vært noe galt med den gamle typen sjøvannsfilterdeksel med sort skrulokk og blankt underlokk. Her har det oppstått lekkasjer på grunn av trykk og store mengder vann spruter ut langs dekselet.

 

Forleden fortalte en mekaniker på VP-verkstedet om en kar som hadde skrudd opp dekselet på sjøvannsfilteret hver dag, for å være sikker på at det ikke var rusk der. En dag satte han på underdekselet, som tetter, opp ned. Dermed ingen tetning og motorrommet ble fylt helt opp, dvs til toppen av motoren. Motoren overlevde, men det er jo en god påminner om at det er VIKTIG å være nøyaktig.

 

Har du noen ide om når og hvor dette ålegresset kom inn i systemet? - var det i forbindelse med en grunne?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for rask tilbakemelding,jeg tror jeg fikk ålegresset da jeg gikk på tomgang over en grunne, motoren overopphetet ca 10 min etterpå på gangsfart. Jeg har filterdeksel i sort som du skrur på, er nøye med å få festet dette skikkelig, det vil jo være en katastrofe om f.eks "glemmer" dekselet som sitter under. Ellers er det jo litt håpløst at man ikke kan se ned i filteret uten å åpne det, slik var Yanmar motoren mye kjekkere. Impeller sitter foran filteret og det er vel grunnen til disse ryker såpass ofte.

Link to post
Share on other sites

VP har kommet med en ny type deksel med inspeksjonslokk hvor lokket skrues fast med 4 bolter rundt en krans, når og på hvilke motorer dette blir standard, vet jeg ikke. Vi er flere her på forumet som har fått motoren spylt ned av betydelig mengde sjøvann fra det "gamle" sorte plastdekselet. Tror det var AndyMajor som hadde en svært god utredning om årsaken til lekkasje fra toppdekselet på sjøvannsfilteret. I korte trekk går det ut på at ringen på undersiden av det sorte dekselet presser ned mot senter av det gjennomsiktige tetningslokket og under høyt turtall og trykk i systemet, presses yterkanten av det gjennomsiktige lokket opp tilstrekkelig til at sjøvann trenger ut. Det sorte lokket har ingen direkte tettende egenskaper, men presser kun ned på det blanke lokket som gjør jobben med å holde tett. Så vidt jeg vet, blir det ikke nødvendigvis synlige skader på hverken det sorte eller det blanke lokket etterpå. Nytt type deksel skal kunne ettermonteres og er en "billig" forsikring mot utett lokk og ikke minst forenkler inspeksjon av sjøvannsfilter. Jeg kommer til å kjøpe og montere dette i løpet av vinteropplagstide til mon D6 310.

Lokaliserte du hvor på motoren/ sjøvannssystemet det hadde kommet ut vann, da du fant vann i kjølen? siden det er noe høydeforskjell mellom sjøvannsfilterdeksel og impellerpumpen så skal det jo være mulig å lokalisere lekasjen..

Det vil være viktig at du vasker godt med ferskvann og fille på motoren der det har kommet salt sjøvann, deretter sette inn med egnet beskyttende spray. Det bør ikke gå for lang tid.

 

Tenke meg at du har vært innover en grunne ja.. :) det er vel heller ikke utenkelig at ålegrasset har forårsaket at impelleren har slitt med å rotere. Ålegresset har kanskje blitt til en grøt inni der av impellerens rotasjon med avsetning i systemet både inni selve impellerhuset og i systemet opp til filteret. Tenker derfor at det kan være greit å demontere pumpehuset og se til at det er rent og fritt for "ålegrass-avsetning" både her og der...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...