Jump to content

Hvor sterk lader?


ter-av

Recommended Posts

Hei

 

Har skummet gjennom en del tidligere innlegg om batteriladere, men får ikke godt nok svar. Så altså:

Hvor sterk lader bør jeg ha til min batteripakke på to forbruksbatterier og ett startbatteri (ca.300 tilsammen) ? Noen anbefalte merker? Prisnivå? Må batteriene kobles fra el-anlegget i båten? Er det likegyldig hvilket av batteriene klemmene står på?

 

Det er ikke bryggestrøm i hjemmehavnen, må derfor benytte anledningen når jeg ligger i gjestehavn og har da stort sett en ettermiddag/natt til rådighet.

 

Mange spørsmål, håper dere har svar.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hvor sterk lader bør jeg ha til min batteripakke på to forbruksbatterier og ett startbatteri (ca.300 tilsammen)


Kapasiteten på batteribanken er irrelevant.

Det som betyr noe er hvor mye lading du normalt trenger å tilføre batteriene.

Ankommer man vanligvis havna med flat forbruksbank og forventer at den er full neste dag må man  ha en svært kraftig lader.

Men dersom man, som de fleste, har ladet banken på turen til havna og bare trenger å toppe/vedlikeholde den, holder en 4A vedlikeholdslader fint.

Skal du bruke den i gjestehavn vil kapasiteten på laderen være avhengig av hvor mye strøm du bruker når du ligger stille.  


Må batteriene kobles fra el-anlegget i båten? Er det likegyldig hvilket av batteriene klemmene står på?
Batteriene må ikke frakobles og det har intet å si til hvilket batteri du kobler laderen.

Går ut fra at du snakker om flere batterier koblet sammen til en forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har en gammel Sønnico 5A, og da holder vel den...........?

Er vanligvis veldig gjerrig på strømforbruk. Bruker heller reiseradio enn den faste, batterilampe istedet for lampetter osv. Går jeg i dagslys begrenser bruk av strøm seg stort sett til kjøleskap (på minimum) og en kartplotter. Hvor lenge må jeg normalt gå for at generatoren skal ha gitt maks til batteriene? Vil en time eller to på ca.3000 omdreininger være nok?

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at en 5A lader høres veldig lite ut til en båt som har 300A m batterier.  Mener å huske at man bør ha opp mot 10%, dvs en lader på mellom 25 og 30A.  Hvis du har en 5A lader ville jeg koblet den til start og evt hatt en separat 20A lader til forbruk.  Dette er selvfølgelig avhengig av forbruk (baugpropell, ankervinsj, septikkvern, kjøleskap osv)

På 4 x 75A hadde jeg en lader på 2x5A og det var ikke nok.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge må jeg normalt gå for at generatoren skal ha gitt maks til batteriene? Vil en time eller to på ca.3000 omdreininger være nok?

Det er igjen umulig å svare på.

Helt avhengig av hvor utladet batteriene er og hvor stor ladekapasitet du har.

Ved en uheldig kombinasjon er det ikke gitt at du klarer å lade opp forbruksbanken på 2 timer gange.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seil båt med begrenset tid jeg går for motor.

Min forbruks bank er 2 * 115, og 70 i start. Kjøpte meg en ny 70A dynamo, og en 40A lader.

Tenkte som sådan att det er mye peng som ska ut på en gang uansett så det er like bra att ha mer ladning en hva jeg trur att jeg trenger.

Synte att det ble litt "klent" med en 10A lader.

Men det er klart som det sas tidligere her. Det spiller ikke noen rolle hvor stor bank du har eller hvor mye ladning du har, det er mest ett spørsmål om hvor mye du bruker.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har en lader på 5 eller 6 amp. Det er ikke alltid jeg plugger den inn samme dag som jeg ankommer havnen. F.eks. kan det jo bli landligge lenger enn opprinnelig planlagt. I fjor opplevde jeg det et par ganger. Dvs. at laderen ble satt inn først dagen etter ankomst. Baterien (150A forbruk) var helt ok, men for å være føre-var så ønsket jeg vedlikeholdslading.

 

Laderen min er utstyrt med automatsikring (gjelder vel de fleste i dag?). Det som skjedde var at den ladet tilsynelatende ok, en periode (10 minutter? 20? 30?) Vet ikke eksakt når det skjedde, men gang på gang var i alle fall sikringen slått ut (sjekket kkun en gang i blant). Jeg antar at årsaken  var at batteriene, som altså var langt fra utladet, likevel hadde tappet seg noe i løpet av natten/formiddagen.  Såpass mye, at de etterspurte strøm i større kvanta enn ladren kunne gi.

 

Konklusjon: Jeg tror ikke det er så irrelevant med laderens størrelse i forhold til batterikapasitet som det er antydet tidigere. Jeg angrer i alle fall på mitt kjøp, og kommer til å erstatte med 10A eller der omkring. (Krise var det forøvri ikke for meg. Jeg trykte inn aut.sikringen hver gang, og etter hvert holdt det seg hele tiden. Natrulig nok, siden batteriene etter hvert nærmet seg topp nivå).

Link to post
Share on other sites

Ut fra det en kjent batteri- og ladespesialist på 'det andre forum' en gang sa - ikke ordrett, og fritt etter hukommelsen:

 

En god regel er, at du ikke lader batteriene med mer enn 10% av batteriet/bankens kapasitet (300Ah -> ladestrøm <=30A). Det er best for batteriene. Men siden de fleste har hastverk så brukes det gjerne større ladere/dynamoer. Det går litt på levetiden. Men hvis du altså mener at du har tid nok ... 10%

Link to post
Share on other sites

Ut fra det en kjent batteri- og ladespesialist på 'det andre forum' en gang sa - ikke ordrett, og fritt etter hukommelsen:

 

En god regel er, at du ikke lader batteriene med mer enn 10% av batteriet/bankens kapasitet (300Ah -> ladestrøm <=30A). Det er best for batteriene. Men siden de fleste har hastverk så brukes det gjerne større ladere/dynamoer. Det går litt på levetiden. Men hvis du altså mener at du har tid nok ... 10%

 

Helt uenig. Langt flere batterier tar kvelden fordi de blir stående uten å være toppladet (sulfaterer) enn p.g.a. overlading.

 

Er batteriene toppladet ved turens start har man dessuten mer energi tilgjenglig og trenger ikke å tappe batteriene så dypt.

 

En lader som brukes går over til vedlikeholdslading etterhvert er et "must".

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg svært mange båteiere og ikke minst bileiere må skifte ut dynamoene sine med mindre dynamoer. :confused:

Åpne bly-syre batterier tåler å lades med en strøm opp til 25% av kapasiteten når de er en del utladet, og de færreste har så stor dynamo i forhold til batteribank. I tillegg må man ha dynamoregulator med ekstern senseledning for å utnytte dynamoen skikkelig, tapene i kablene/koblingene blir ganske store ved såpass høye strømmer, og dynamoen vil ikke gi mer en 14.4V i målepunktet (som ofte er på dynamoen).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Åpne bly-syre batterier tåler å lades med en strøm opp til 25% av kapasiteten når de er en del utladet, og de færreste har så stor dynamo i forhold til batteribank. I tillegg må man ha dynamoregulator med ekstern senseledning for å utnytte dynamoen skikkelig, tapene i kablene/koblingene blir ganske store ved såpass høye strømmer, og dynamoen vil ikke gi mer en 14.4V i målepunktet (som ofte er på dynamoen).  GeirKS  

:yesnod: Korrekt!

Litt på siden kanskje, men her er litt info om lading og regulator.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke at den var så lett å finne igjen. Her kommer originalen.

:headbang: Jess, mye bra info der også (Men den ble vel skrevet 2-3 uker etterpå?? :yesnod: )

Dessuten var vel et av spørsmålene lite relevant: Det handlet om et lite motorsykkelbatteri...  Våre store batterier TÅLER mye større ladestrøm. OG: Det er viktig å skille mellom en "batterikoker" og en fler-trinns lader.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:headbang: Jess, mye bra info der også (Men den ble vel skrevet 2-3 uker etterpå?? :yesnod: )

Dessuten var vel et av spørsmålene lite relevant: Det handlet om et lite motorsykkelbatteri...  Våre store batterier TÅLER mye større ladestrøm. OG: Det er viktig å skille mellom en "batterikoker" og en fler-trinns lader.

Nå står det noe der om prosenter, og da går jeg ut fra at det gjelder både små og store batterier. Men slik jeg tolket det var det uansett bare en optimalisering - batteriene dør ikke umiddelbart dersom de 10% overskrides. Ikke vet jeg hvor mange prosent - eller promille - levetiden kortes ned heller. Og helt sikkert er det også avhengig av batteritype (gel, vanlig, glassmatte etc).
Link to post
Share on other sites

For å gå litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet; jeg synes laderen bør være så stor at den har en grei sjanse til å lade et relativt flatt batteri over natten. I tillegg må laderen fore forbrukere som er i gang under lading, f.eks. kjøleskap og varmeapparat.

 

Og dessverre er det slik at de siste prosentene med lading må foregå langsomt over tid...

 

Det blir vel et spørsmål om hvor mye penger en vil bruke, men jeg ville ikke kjøpt mindre enn 30A lader til seilbåt og 15A til motorbåt (da er sjelden batteriet tomt når du ankommer).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Og helt sikkert er det også avhengig av batteritype (gel, vanlig, glassmatte etc).

Ja, enig. Slik jeg har forstått det, er det vel to viktige faktorer som bestemmer batteriets levetid: Høy temp. og dårlig lading.

Hvis batteriet utsettes for ALTFOR høy ladespenning og går varmt (ca 50 grader++) begynner platene å deformeres, samt at det skjer reaksjoner i batteriet (ikke be meg om å utdype kjemien her :yesnod:).

Men det som i de FLESTE tilfellene forkorter batteriets levetid, er dårlig lading, ofte over lang tid. (Les: ladespenning). DET resulterer i at batteriet sulfaterer MYE raskere og taper etterhvert så mye kapasitet (Les: lagringskapasitet) at det tilslutt må byttes. (Fin diskusjon om sulfatering her. )  :headbang:

HVIS et batteri passes på: Skikkelig lading, dest. vann og temperatur, kan det leve i MANGE år!

(Kjente en kar som hadde et batteri som var 24 år gammelt! Det var produsert på Troll batterifabrikk, og varte faktisk i 10 år etter at nevnte bedrift var opphørt. Og startet hans Volvo Amazone i alle år!)

Et annet eksempel er et større buss-selskap med over 200 busser; Der er levetiden på batteriene ca. 2,6 år... Årsaken: Batteriene er plassert tett ved motoren (høy temp.!!) og bussen står ofte med motoren avslått (av miljøhensyn) men med fulle lys innv. og utvendig. Dynamoene har ikke "sensing" på batteripol, og de klarer nesten aldri å lade opp batteriet fullt. Og de laderne som finnes på natt-stoppeplassen, er innkjøpt av økonom uten peiling på egenskapene (kun prisen).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...