Jump to content

Matolje i toalett


945

Recommended Posts

Har tidligere hørt at matolje er ypperlig å tømme i toalettskåla ved gjevne mellomrom. Dette for å smøre pumpa (manuelt).

Leser i siste utgave av Båtmagasinet at det ikke bør bruke matolje. Er dette skadelig for pakninger, slanger eller septikktank :smash:

Begrunner de det?

 

Klar over at olje/fett generelt ikke er bra for gummi. Ringte selv LA-SA  som er importør av Jabsco ang matolje i toalett av og til. De sa at det er fornuftig å gjøre for å smøre opp.

 

Er ikke slev god nok på det med oljer/fett som er ugunstig, men hva bør man smøre pakninger med da? Silicon?? Vaselin??

Link to post
Share on other sites

Matolje.... Kan ikke se fornuften, dette er en gørre som stivner når den blir kald og all dritt fester seg til denne. Kan bare se for meg at resultatet over tid, blir innsnerving av slangene når driten fester seg her. Prøv heller grønnsåpe...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i sommer en opplevelse med at pumpen på toalettet begynte å virke svakere, for så å ikke stenge for nytt vann inn i skåla, (ved skylling). Vi lå da i uthavn, og noe nytt pakningsett hadde jeg ikke, så da var rådyra gode......... Vi fikk et tips om å helle matolje i toalettet, for å myke opp pakningene. Helte så en god slump ned i toalettet, med knallbra resultat. Nå virker den som den skal. Men til vinteren skal dassen ut og erstattes av en ny. Den er tross alt  23 år gammel, og har nok gjort sitt.

 

Men for meg funket matolje bra.

 

:smash:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det beste rådet jeg kan gi er å lese ekspertartikkelen om emnet:

 

Never put anything into a marine sanitation system that isn’t specifically marketed for that purpose. Do not use detergent, bleach, dish soap or other cleaners--especially cleaning products which contain pine oil, petroleum, or alcohol. Those substances will break down the seals, gaskets, and valves in the system, and will also break down the walls of the hose, causing it to be more susceptible to permeation. Above all, do not ever—as some people tell me they do—pour vegetable oil down the head to "lubricate" the parts; you wouldn’t put vegetable oil in your engine--why would you put it in your head? A layer of oil on the sewage will only seal the contents of the tank, keeping air out of it--and we already know what that causes! It will also combine with the animal fats present in sewage to "gum up" your MSD. Follow manufacturers’ recommendations for periodic head maintenance and lubrication—which usually involves taking something apart.

 

http://boatbuilding.com/content/sanitation.html

 

Putte noe i toalettet som tilsynelatende smører litt og virker bra der og da for så å lage kaos?

 

Pisse-i-buksa-for-å-holde-varmen-teknikk?   :smash:

Noen som sverger til slike metoder her?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det beste rådet jeg kan gi er å lese ekspertartikkelen om emnet:

 

Never put anything into a marine sanitation system that isn’t specifically marketed for that purpose. Do not use detergent, bleach, dish soap or other cleaners--especially cleaning products which contain pine oil, petroleum, or alcohol.

Håper ikke det skader at jeg vasker dassen og desinfiserer litt med klorin av og til? For ellers må dette være skjøre greier, for ikke å si ubrukelig.

 

En annet råd jeg fikk av en kar var å tømme en god slump (ca. 1/3 flaske) med grønnsåpe istedetfor sanitærvæske på septikktanken (via do). Vil dette skade toalettet og tanken (plasttank)? Gjæringsprosessen er jeg ikke så bekymret for da jeg tømmer tanken etter hver overnattingstur.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis pumpa skriker.... OK man demonterer den. Hva vil man da smøre med??

Mener bestemt at det sto noe om at man skulle smøre innerveggen av pumpen med et tynt lag vaselin på min nye toalett i 2001.

Noen som har andre forslag?  ???

 

Har sett litt på montører som monterer gearhus etc. De bruker litt olje på når de monterer sammen. Går det like dårlig? Nei, det fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Gearhus? Dassen din er ingen motor som trenger olje.

Pakninger holder ikke evig. De byttes ut når de blir harde.

 

Vannmurt hylse, vannsmurt pumpe. Vann er faktisk et ypperlig smøremiddel. Den dagen pakningene trenger noe annet enn vann, er det på tide å skifte 3 små pakninger. Det koster ikke all verden.  Hvem bytter diisse 3 små pakningene hvert 3. år? Ingen? Hvert 5.  år? Litt flere enn ingen? Steller folk like dårlig med motoren som med dassen?

 

Lotus

 

Psssst!  Part nr. 516, 517 og 518 er alt som skal til.

Link to post
Share on other sites

Gearhus? Dassen din er ingen motor som trenger olje.

Pakninger holder ikke evig. De byttes ut når de blir harde.

 

Vannmurt hylse, vannsmurt pumpe. Vann er faktisk et ypperlig smøremiddel. Den dagen pakningene trenger noe annet enn vann, er det på tide å skifte 3 små pakninger. Det koster ikke all verden.  Hvem bytter diisse 3 små pakningene hvert 3. år? Ingen? Hvert 5.  år? Litt flere enn ingen? Steller folk like dårlig med motoren som med dassen?

 

Lotus

 

Psssst!  Part nr. 516, 517 og 518 er alt som skal til.

 

Simringer, flekskoblinger i gummi etc... . Tåler litt olje.

 

Jabsco pumpen min pep etter ett år. Det var derfor jeg ringre LA SA og spurte, og de anbefalte matolje når det pep.

Link to post
Share on other sites

Når det nå snakkes om toalett så henger jeg meg på denne tråden. Har en toalettkværn av den typen de selger på Maritim.no.

 

Demonterte og tok ut toalettet i båten i går kveld etter at det hadde gått tett 2 uker tidligere. Hadde gruet meg til denne jobben og derfor ble den utsatt i 2 uker, noe som bare hadde forværret lukten og gørren som lå igjen nederst i toalettbollen. Utstyrt med gummihansker og de værste klærne jeg hadde startet jeg på jobben. Fikk rensket ut restene i toalettet og fant det like greit å løsne hele toalettet for å få ut selve motoren og knivene. Knivene, kværnen og rørstussen på pumpen var hardpakket av papir. Demonterte kniven, rensket opp og satte i sammen igjen og nå fungerer pumpen utmerket. Håper jeg aldri blir nødt til å foreta en slik, bokstavelig talt, drittjobb igjen. Var kvalm hele kvelden etterpå.

 

Synes imidlertid ikke det er rart at den går tett når jeg så hvor tynne rørstussene på pumpen er. Rørstussen som avfallet skal igjennom før den kommer til slangen er i tillegg utstyrt med en tilbakeslagsklaff som gjør at det ellers så smale røret blir enda smalere. Anslår et det under 10 mm åpning forbi klaffen.

 

Skal for fremtiden kun bruke anbefalt papir og instruere alle om å benytte små mengder og heller skylle flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Har selv montert/byttet til el-toalett i båten i år, og har mistanke om at der er papirrester rundt kniven. Er der noe man kan bruke for å få løst opp dette, og så skylle godt etterpå? Plumpo er vel for sterkt?

 

mvh

Kjelli, som ikke har lyst å demontere skiten igjen......

Link to post
Share on other sites

>Gunga Din

 

>Henger på ett följdspm!

 

>Skiftade pakkning '527' förra året o den lekker redan !  :seeya:

>(i og för sig ikke så farligt bare saltvann!)

>Hur finner man en 527a utan att behöve kjöpe en komplett sats för flere hundre!

 

Har samme problem.  Den må skiftes omtrendt hvert år.

Du får den hos Maritim i Arendal.  (Kanskje ikke så kurrant i Sverige?)

Bestillingsnummer 6004-00 Pumpestangspakning. Side 91 i katalogen kr 46.

 

Ellers tror jeg dette er en helt vanlig Zimmerring med rustfri fjær.  Her i Trondheim

selger de slike i samme forretning som selger kulelagre.  Mål diameteren på

pumpestangen, ytterdiameter og bredden, så skulle du ha det klart for 30-40kr.

 

MVH Kai

Link to post
Share on other sites

Hej Kai !

 

jag får ta o mäta opp o ringe runt, da kunde man haft några stycken liggande i båten sen!

 

(kul o höre att man ikke er ensam med problemet!)   :seeya:

 

 

(skall oxo kjöpe meg ett komplett pumphus på Biltema, så att det bare er o losse hele

'skiten' o 'banke' dit ett nytt, den dagen toan krånglar på ferien! så att man slipper

ligga o mekke under ferien!)

 

Bilde

279kr

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Psssst!  Part nr. 516, 517 og 518 er alt som skal til.

... og 535, 527 og 529. Dvs de delene som ligger i et standard pakningssett. Jeg har hatt lekkasje både i 535 og 527, og hvis det begynner å pipe er det 529 som er problemet.

 

Dassen er i bruk hver dag (bor i båten) Skifter pakninger ca hver 9. måned. Når jeg først har åpnet dævelskapen ser jeg ingen grunn til å skifte bare noen av pakningene.

 

For langturseilere er typiske samtaleemner som følger: Hvor kommer du fra, hvordan vind hadde du, hvordan fungerer toalettet? Etter 10 minutter er det bare det siste punktet som diskuteres.

 

Jo mer jeg bruker båt, jo mer skjønner jeg at båtutstyr ikke blir laget for å bli brukt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På et messingskilt på toalettdøren i min båt står det følgende:

 

" Do not put anything in this toilet unless you have eaten it first"

 

Jeg har valgt å følge dette slavisk, og kaster heller ikke toallettpapiret i toalettet, men i en pose ved siden av. Ikke helt ideelt, men jeg unngår i alle fall en del problemer med dette. Har i alle fall ikke hatt problemer med toalettet så langt, selv om det er 25 år gammelt.

 

Kanskje man burde ta seg en slurk matolje i ny og ne for å smøre pumpa litt?? :lol: :lol: :lol: :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...