Jump to content

Gjør det selv!


Batdilla

Recommended Posts

Tenkte vi kunne prøve oss med en ny variant tråd av Gjør-det-selv typen hvor vi beskriver operasjoner av ulike typer som vi har gjort og derigjennom tilegnet oss kunnskap som kan deles med andre. Det kan være ting man har gjort som man ble fornøyd med, eller ting man har gjort som man ble mindre fornøyd med. Kanskje tips og lure ting man fant ut av underveis som kan gjøre jobben enklere/resultatet bedre. Kort sagt: Korte eller lengre beskrivelser av alle typer operasjoner man har gjort som den nevenyttige kan ha nytte av å lese. For de som har mulighet - kanskje fulgt av noen illustrerende bilder? Hvis du vet om bra artikler på nettet innen denne kategorien, går det fint ann å poste en link eller to også.

Link to post
Share on other sites

TREKKING AV SKAISETER UTEN Å FORMSY TREKKET - DEL 1

 

Er snart i ferd med å legge siste hånd på verket trekking av seter til Selco'n. Det er treramme i setene, så jeg valgte å stifte trekket istedenfor å sy det. Jeg har ikke utstyr til å kunne sy, så jeg mente å kunne spare noen kroner ved å stifte trekket istedenfor å sette bort sying og betale noen for det. Men på tross av iherdig egeninnsats, ble det som vanlig overveldende mye dyrere enn man ser for seg når man tar slike avgjørelser... :blush:

 

Alt gammelt fjernes

Det første jeg gjorde var å strippe alt ned til treverket. Underveis ble bl.a. 2 lag gammelt trekk fjernet. Deretter var det en fæl jobb med å dra ut alle spiker og stifter som satt igjen fra gammel moro. Jeg valgte å gjøre dette fordi slik har en tendens til å ruste etter hvert og man kan enten få gjennomslag som misfarger trekket, eller det kan oppstå svekkelser i trekket på grunn av rust. Etter at alle spiker og stifter var fjernet pusset jeg vekk alle rustflekker med sandpapir og grunnet treverket med et par lag grunning. Så var alt klart for den møysommelige jobben med å bygge opp igjen setene.

 

Litt strategi og så er vi igang

Strategisk valgte jeg å ta baksetene først fordi evt. "barnesykdommer i håndverket" er minst synlig på disse. Jeg regnet med å trenge litt øvelse før det kanskje ble pent... - noe som viste seg å stemme. Underst bygde jeg opp et lag med elastiske stretchreimer. Disse ble innkjøpt hos en møbeltapetserer for den ubluge prisen av kr. 80,- pr. meter. Jeg la disse reimene i begge retninger slik at de kunne veves sammen etter over-under-annenhver prinsippet. Her er det greit å ha både stiftepistol og møbelspiker innen rekkevidde. Er man alene, er pistolen fin når man forsøker å strekke det opp og så skal feste reimene. Etter at det er festet med stifter, kan man gå over og slå i spiker for å sikre at det sitter godt.

 

Er det kaldt i hobbyrommet - ja så er det kaldt!

Etter dette kom turen til skumgummien. Her ble det kjøpt inn 2 typer hos en lokal skumgummispesialist. I ryggen er det mindre krav til dempeevne, så der ble skumgummi av vanlig kvalitet valgt (Gul). I setene ønsket vi bedre dempeevne og valgte en bedre kvalitet (Orange). Fasongen ble grovskåret med kniv. Deretter ble skumgummi limt til rammen med 3M-90 lim på sprayboks. Et tips i denne forbindelsen er å IKKE flytte denne aktiviteten til stuen på tross av at det er ukristelig kaldt i hobbyrommet... Husfreden settes på store prøver når det etter noen timers iherdig aktivitet viser seg at det er lim på omtrent alt annet enn stolene...

 

Forming av skumgummi er ikke lett

Etter at skumgummien var limt på, var det tid for å forme fasongen på skumgummien slik at det blir fine, avrundede kanter på setene. Prøvde meg fram med ulike metoder, men endte opp med ei bra saks som jeg klippet til runde, fine kanter med (OBS - innhent tillatelse først - saksa var ikke så veldig bra lenger når jeg var ferdig med den). Samtidig brukte jeg grovt sandpapir og raspet med for å få en finest mulig form. I ettertid viste det seg at formen ikke ble fin nok - når skaien kom på vistes ujevnheter igjennom skaien. Jeg fant ikke noen metode for å få dette så bra som ønskelig, men en nødløsning ble å lime på et ekstra lag skai rett på skumgummien før den ytre skaien ble strukket på. Klippet til mange mindre biter skai og limte på med 3M-90. Bitene kunne ikke være for store rundt hjørner og kanter, ellers ble det skrukker. Dette ekstra laget med skai skjulte det meste av ujevnheter der jeg hadde forsøkt å runde av skumgummien, men da oppstod et annet problem: de limte delene gled fra hverandre når skaien ble strukket på utenpå og isteden vistes sprekkene under skaien. Det beste er nok å finne en metode som gjør at man får formet helt jevne flater og kanter, eller at man lar være å runde av skumgummien og bare skjærer alle delene av skumgummien mest mulig rett og heller strekker skaien slik at man får fine overganger rundt kanter.

 

Oppdatering 20.02.03: Måløy Båt og Industrisøm AS lager skumplast puter på bestilling. Ved å kjøpe skumplast puter som er ferdig utformet slipper man problemene nevnt over.

Link to post
Share on other sites

TREKKING AV SKAISETER UTEN Å FORMSY TREKKET - DEL 2

 

Strekking av skai

Så var turen kommet til strekking av skai. Til denne jobben må man være 2 stykker. Erfaring her er at det lønner seg oftest å feste skaien først på den siden som er mest synlig. Når man strekker skaien og skal feste i andre enden, blir ofte den andre enden litt mindre pen og litt mer ujevn. Etter at skaien var festet i ene enden med stifter og spiker, var vi en person som strakk skaien, mens en annen strøk skaien i retning mot den enden som det skulle festes i. Når man så skal feste i andre enden, lønner det seg som regel å feste noen stifter på midten, og deretter strekke på nytt og så stifte litt, og jobbe seg utover mot kanten etter hvert som man strekker og stifter. Ikke stift helt ut til enden - nå er tiden inne for å tenke litt på hvordan man skal gjør det rundt kanter og hjørner hvor det må brettes. Dette er den store utfordringen når trekkene ikke er formsydd. Man ønsker jo å ha det penest mulig, samtidig som det skal være sterkt og holde.

 

To må man være

Pent, samtidig som det skal holde ja... Erfaring her er at det lønner seg å ha med admiralinnen når denne delen av jobben påbegynnes. En mulig angrepsvinkel er at admiralinnen prøver seg fram med litt forskjellige måter å brette skaien på, mens man selv sitter på behørig avstand og kommenterer hvor pent/mindre pent det ser ut. Etter hvert kan man forhåpentligvis enes om en måte å brette på som blir minst stygg. Stygg, sa du? Dessverre er det utrolig vanskelig å få bretter og hjørner like pent som når det er formsydd. Jeg må innrømme at jeg mer enn en gang kastet lange, lengselsfulle blikk på sidene i Maritim katalogen hvor man kan få kjøpt nye seter - med trekk! Men etter hvert satt da trekket på. Planen var så å lime skaien i hjørnene og rundt kantene der den var brettet. Dette for å oppnå et tilnærmet utseende som om det skulle være sydd. Etter en del rådføring ulike steder ble Karlssons lim valgt som lim til skaien. Admiralinnen kom opp med en ide som skulle vise seg å være rett og slett genial. Før vi limte sammen selve bretten, brukte vi en engangssprøyte med lim som vi stakk inn på baksiden av hver fals som skulle limes sammen og sprøytet lim inn i selve falsen. På den måten fikk vi limt hver fals slik at de ble veldig flate og fine før falsene ble limt til hverandre! Når disse så ble limt sammen, ble det like fint som om det skulle vært sydd, forutsatt at man har vært heldig med brettingen. Engangssprøytene ble innkjøpt på apoteket. Når man påbegynner limejobben bør man sørge for å ha limfjerner innen rekkevidde. Det blir fort litt klin. Et annet tips er å sørge for å ha sterke klesklyper eller tilsvarende, og snøre innen rekkevidde. Dette brukes til å holde limte falser sammen til de er tørket ordentlig.

 

Vi er litt usikre på hvor sterke de limte brettene er, så disse skal forsterkes med et lag lerretstape i samme farge som trekket. Denne tapen limes utenpå limfugene for å forsterke.

 

Konklusjon

Sluttregnestykket viste at vi sparte 2000,- i forhold til å kjøpe de billigste setene hos Maritim. Vi har antagelig bedre komfort i setene våre ved at det er brukt tykk skumgummi av bra kvalitet, samtidig som det er elastiske stretchreimer under skumgummien. En annen fordel er at setene fremdeles er formlaget til båten, så de passer perfekt til båten, noe man ikke får med ferdig kjøpte standardseter. Finishen er ikke direkte sammenlignbar med ferdig kjøpte seter, men de nevnte fordeler, sammen med en besparelse på 2000,-, mener vi er nok til å kunne forsvare å gjøre en slik jobb selv. Hvis man er litt smart og planlegger trekkingen litt slik at de verste brettene havner på mindre synlige steder, går det ann å oppnå ganske bra resultat. Den eneste usikkerheten er hvordan limingen vil holde når setene tas i bruk. Setene er ennå ikke prøvd ut i praksis. Men vi har et godt håp om at forsterking med lerretstape vil gjøre susen. Jeg har dessverre ikke noen bilder av hvordan sluttresultatet ble, men er det interesse for det, kan jeg legge inn noen bilder senere.


Håper dere ikke synes innlegg av denne typen minner for mye om innlegg av en annen unevnelig signatur. Synes dere det er nyttig å dele slike erfaringer, oppfordrer jeg andre til å poste noen ord om noe gjør-det-selv-aktig som andre kan ha interesse av å lese! For de som lurer på det, innlegget ble så langt at det måtte deles opp i 2 innlegg for at forumet skulle akseptere det. Hvem er nestemann ut?
Link to post
Share on other sites

[glow=red,2,300]Nød lærer naken kvinne å spinne!![/glow]

Dette fikk jeg erfare da jeg sto med en Volvo B-20 uten tenning langt ute i ingenmannsland.

B-20`n er jo som kjent brukende til langt mer enn i gamle svenskebiler, så derfor dette glimrende rådet hvis fordelerlokket skulle miste kontakten med rotoren.:

Man tager 1 stk. blyant, spikker (evt. gnager) av treverket til man sitter igjen med ca. 15 mm. kullstift. Deretter plukker man frahverandre en kulepenn og beholder fjæra.

Plukk ut både stift og fjær av fordelerlokket, putt inn kulepenn-fjær og blyant-

innmat i samme rekkefølge og VIPS så har man kontakt igjen.

Det hører med til historien at jeg kjøpte nytt fordelerlokk, men lot vær å bytte det for å se hvor lenge 142`en gikk med nødløsningen. Den klarte nesten 30 mil før jeg byttet lokket.....

 

Mvh Roger  

Link to post
Share on other sites

Jeg holder for tiden på med å overhale en VP Aq 130 (B-20). I den forbindelse har jeg erfart at det er mange som tror de kan og vet, uten at dette behøver å stemme. Derfor begynner min oversikt over denne motoren å bli ganske bra. Hvis noen har spørsmål, så fyr løs .-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg holder for tiden på med å delevis overhaling av en Ford Sabb 150  2704 ET. Dette gjør jeg mens motoren er i båte, har bare løftet/taljet motoren opp slik at jeg fikk bunnpannen ut. Tidligere prosjekter hellakkereing av båt hjemme i hagen og montering av baupropell. Skal noen til med noe av dette er jeg åpen for spørsmål. Wikingboat 28.   :crazy: marton@remek.no

Link to post
Share on other sites

Lakkering båt.

 

Enkelt fortalt: Fikk lånt meg 2-4” plank og knutepunkt (knutepunkt = profiler sveist sammen av alu/stål) og bygget hall rundt båten båten som et campingtelt. Brukte da billigste presenning som duk. Dette var utrolig enkelt og greit.

 

Så er det bare til å pusse/slipe, vaske og dekke til. Selve forarbeid står beskrevet i brosjyrer fra malingleverandør som ligger hos forhandler. Har også egne nettsider for. eks. www.jachtpaint.com  Her er spørsmål og svar på det meste. For min del brukte jeg 2 komp. International Perfection med meget bra resultat. (mal aldri 2 komp. på 1 komp.)

 

Etter båten er grundig mattet/sparklet og vasket er det bare å vente på høy nok temperatur og tørt vær. Er temperaturen for høy er dette ingen fordel da du har mindre tid på deg til  selve lakkerings jobben. Max og minimums temp er beskrevet i brosjyrer. Vi begynte å sprøyte skroget i ene hjørnet av båten og forsatte rundt til vi var fornøyde. Etterpå bygget jeg stilas  slik at vi kom til overbygg og dekket til skrog. Opplevde å ha veldig god tid på intervallene som også er beskrevet i brosjyrer. Tror jeg tynnet lakken med ca 20%.

 

Brukte 2 stk. hobbykompressor og en ekstra tank på ca. 300L (husk vannutskiller) Ble trykket for lite var det bare å ta en kopp kaffe og vente.

 

Husker jeg riktig kom hele lakkerings jobben  på ca. 4000,- og det med rikelig med lakk.

 

 

Viktig:   be naboen kjøre bilen i garasjen.

            Tildekking, meget flyktig lakk.

            Bruk maske. Du klarer ikke holde pusten.

            Avtal med forhandler om å levere lakk som er til overs tilbake.

           

             

Skulle til å legge inn bildet men det ble for mye bla-bla.

Så er det noen som har lyst på bilder send meg en e-post.

 

M.V.H.Marton :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...