Jump to content

Oppussing av tresjekte (vinter prosjekt)


Muhammed

Recommended Posts

1 September dro jeg å henta ei tresjekte i Kristiansand som sto på land og blei ødelagt, jeg fikk kjøpe den for nesten ingenting. båten er ca 21-22 fot med en 5hk Marna.

Bilde

Vindskjermen var ødelagt men ellers så båten sån tålig ut. Sier jeg med friskt mot og god arbeidslyst.

Kommer med mer seinere det er seint, jeg må opp tidlig å jobbe

Link to post
Share on other sites

.....jeg fikk kjøpe den for nesten ingenting.........

Når utgangspunktet er så rimelig, så går det an å "investere" noe fritid for å få båt ut av dette - synd det var så uskarpt bilde.....Lykke til, dospen! Flott at noen tar vare på St.Hansbål-kandidater!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

1 September dro jeg å henta ei tresjekte i Kristiansand som sto på land og blei ødelagt, jeg fikk kjøpe den for nesten ingenting. båten er ca 21-22 fot med en 5hk Marna.

Bilde

Vindskjermen var ødelagt men ellers så båten sån tålig ut. Sier jeg med friskt mot og god arbeidslyst.

Kommer med mer seinere det er seint, jeg må opp tidlig å jobbe

Første bilde var fra den dagen jeg fikk båten hjem det er en måned siden nå så jeg har kommet et godt stykke på veien.

her er flere bilder.

 

Bilde

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvordan motor er det som står i båten?

......en 5hk Marna.....står det i 1. innlegg, jonhei.......det er på øyne man blir blind først, sies det....... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Neida jeg hagebåt er det ikke, jobber som F hver eneste dag. Har et håp om at den skal ut om ca 14 dager - 3 uker. Slik så båten ut i høst før jeg fikk presseningen over den

 

Bilde

 

Nå holder jeg på under vannlinja, og der fikk jeg mer jobb enn jeg hadde trodd. :smash: Skal komme med bilder senere.

Link to post
Share on other sites

Når jeg begynte å skrape vekk bunnsmurninga fikkjeg meg en del overaskelser, på flere plasser var det brukt galvaniser stift som var rustet nesten helt vekk. Det var noe råte i et bord ca 1 meter, dette skjærte jeg bort og tilpasset et nytt og limte med epoksy lim fra West System. Bilde

Bilde

 

Bilde

 

I noen sprekker var det prøvd å reparere det med polyester. Dette har nesten ødelagt bordet, for bordet ikke har noen plass å trutne. Jeg har derfor frest ut sprekkene og limt inn list med epoksy lim.

Jeg bare håper resultatet blir bra og varig.

 

BildeBildeBildeBilde

Link to post
Share on other sites

Dette så jo bra ut!

Jeg ser du har brukt galvanisert klink. Jeg håper det er det det er brukt ellers i skroget også, ellers kan du få problemer med galvanisk tæring. Min forrige tresnekke var bygget i 1954 med galvanisert i spant og kobbersøm i bordgangene, med det resultat at alle hodene på de galvaniserte var tæret bort. Men det tar ofte mange år, så det er ikke noe umiddelbart problem.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette så jo bra ut!

Jeg ser du har brukt galvanisert klink. Jeg håper det er det det er brukt ellers i skroget også, ellers kan du få problemer med galvanisk tæring. Min forrige tresnekke var bygget i 1954 med galvanisert i spant og kobbersøm i bordgangene, med det resultat at alle hodene på de galvaniserte var tæret bort. Men  det tar ofte mange år, så det er ikke noe umiddelbart problem.

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke brukt galvanisert klink, det du ser er skruer som er der for å for å holde lista på plass under liming. Skruene er nå fjernet og hullene er fylt med epoxy.

Det er noen plasser det er galvaniser klink på skoroget, de som ser bra ut får være der denne sesongen så skal alle byttes.

Jeg synes jeg har det litt travelt med å få båten på vannet siden den ikke var de i fjor. Og så er jeg jævlig spent på om det lekker noen plasser der som treet er utbedret.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du har brukt galvanisert klink. Jeg håper det er det det er brukt ellers i skroget også, ellers kan du få problemer med galvanisk tæring. Min forrige tresnekke var bygget i 1954 med galvanisert i spant og kobbersøm i bordgangene, med det resultat at alle hodene på de galvaniserte var tæret bort. Men det tar ofte mange år, så det er ikke noe umiddelbart problem.

Det er nå engang slik at kobberstift ikke egner seg for innfesting i eikespant og kjøl. De plassene der det ikke kan benyttes gjennomgående søm med roe på innsiden har det i stort sett alltid blitt benyttet galvanisert stift. Kobberstiften blir "avvist" av eikespant trolig pga stort syreinnhold i eik, og kommer derfor ut igjenn etter kort tid. Dette er byggemetoden selv om resten av båten er klinket i kobber. Riktig nok er syrefaste skruer etterhvert blitt noe brukt ifm restaurering, men det jeg refererer til er den originale metoden benyttet bla i Hardanger i alle tider.

Oso

Link to post
Share on other sites

Det er nå engang slik at kobberstift ikke egner seg for innfesting i eikespant og kjøl. De plassene der det ikke kan benyttes gjennomgående søm med roe på innsiden har det i stort sett alltid blitt benyttet galvanisert stift. Kobberstiften blir "avvist" av eikespant trolig pga stort syreinnhold i eik, og kommer derfor ut igjenn etter kort tid. Dette er byggemetoden selv om resten av båten er klinket i kobber. Riktig nok er syrefaste skruer etterhvert blitt noe brukt ifm restaurering, men det jeg refererer til er den originale metoden benyttet bla i Hardanger i alle tider.

<{POST_SNAPBACK}>

På sjekta mi er fra ca 1950 og det forklarer jo at det det er galvanisert stift på det nederste bordet mot kjølen. Jeg trodde det at det var noe som var slått inn i ettertid. Det var godt å få den opplysningen. Har sett at på nybygg blir det brukt syrefaste skruer og har lurt litt på hvorfor de gjorde det når dem ikke gjorde det fra gammelt av.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har nå pusset opp en vinskjerm fra en annen båt og tilpasset denne til min og montert den. Fikk ikke gjort noe i båten etter at jeg tok av den gamle vinskjermen p.g.a. regnet. jeg har tro på oppholdsvær nå som jeg har fått montert kalesjen :cool:

Bilde

 

 

 

 

Går det ann å forandre på overskriften nå? vinterprosjekt høres litt rart ut nå

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...