Walter_S Startet 13.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2004 Her er det vel ingen tvil, tenker jeg. Motoren starter lett, men "jager" litt på et bestemt turtall. Dessuten soter den en del ved stor stigning på vingene og mellomturtall. Ingen svart røyk, eller spor av olje / uforbrent diesel, kun hvit røyk når motoren jobber tungt! Hva sier ekspertene til disse bildene - det er første gang jeg turte å ta av høyttrykksdysen på en diesel, så jeg har ikke sett en slik en i natura.... Ikke akkurat noe glatt, rundt hull hvor dieselen kommer ut....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Tar jeg ikke feil så er dette en såkalt tappdyse. En liten tapp kommer ut i hullet som "spruten" kommer ut av. Denne tappen må du være forsiktig med. Gjør rent med forsiktig skraping med lommekniv og messingbørste. Ta den med til dieselverksted for trykktesting/justering. Bruk nye kobberskiver ved montering og utvis stor renslighet både på dieselsiden og nedi hullet hvor dysa er montert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Denne så ikke pen ut... Siden det er rust på dysen så er det mulig at du har en dårlig toppakning, slik at du får vann i sylinderen. Det ville jo også forklare den hvite røyken.. Jeg hadde mine slike dyser ute for rens for ikke lenge siden. De er lette å demontere, sett dem opp ned i en skrustikke, og skru av selve dyseholderen. Merk deg hvor og hvilken vei delene sitter, slik at du kan få det rett sammen igjen. Vask delene rene i diesel, men ikke ta på dysespissen med fingrene eller noe av metall. Jeg brukte tannpirkere av tre til å gjøre ren kanten på tuppen av dysespissen og nedi selve dysen. Når alt er rent og pent, monter sammen igjen og sett dysen opp ned i festet med trykkrøret tilkoplet. Dette gikk i alle fall greit med min 2H. Så er det bare å sveive motoren rundt med full regulator, og se om dysen forstøver skikkelig. Det kan være litt vanskelig å se forstøvingen, i så fall er det lettere hvis du holder et stykke hvitt papir noen centimeter over dysen. Hvis alt ser bra ut, så er det bare å gjøre rent anleggsflatene og montere dysen på plass igjen. Hvis den fortsatt ikke forstøver pent, så må den nok skiftes. På mine stod det er Bosch delenummerpå selve dysen, så dette kan nok også skaffes fra en Bosch forhandler. tror ikke de er så dyre.. Åpningstrykket er visstnok ikke så kritisk på en slik forkammermotor, men dette kan jo også testes. PS: Nålen skal stikke litt ut av dysa når den er montert, men den skal ikke ha ""skjegg" slik som din har da... Tipper motoren vil gå mye penere etter rengjøring. Lykke til!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 13.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Dysen ble i ettermiddag innlevert til Marin Elektro på Gressvik for testing og eventuell utskiftning av dysespiss. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 13.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Dysen ble i ettermiddag innlevert til Marin Elektro på Gressvik for testing og eventuell utskiftning av dysespiss. Se det, da burde saken være i de beste hender. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 14.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Kapittel 2 - må liksom ha alt inn med teskje....... I morgen skal den nyoverhalte dysen hentes hos min god Sabb-pusher. Da gjenstår montering. Noen som har gode tips om hva jeg skal gjøre med "hullet" som den skal nedi? Dysen satt "noe inni hampen godt" da jeg skulle ha den av. Måtte først kjøre motoren driftvarm, kombinert med rikelig CRC-dusj og lette hammerslag (ja, bare en liten hammer da...) før den begynnte å rikke på seg. For å unngå dette til en annen gang, og for å gjøre ting riktig, er jeg litt avhengig av innspill fra "ekspertene"......lønner det seg, f.eks. å legge litt kobberpasta utenpå dysen? Dette med renslighet nedi der bekymrer meg også litt. Kan jeg bruke diesel / CRC / olje for å gjøre rent? Eller sier det "puff" når jeg starter opp? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 14.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Hallo Walter! Kobberpasta som du nevner er bra saker. Hullet inn til forkammeret tetter du med en filleball eller en trepllugg. Etter utført jobb bør det ikke være noe problem å "skyte" denne ut med noen omdreininger på startsveiva. Skraping med kniv og pussing med smergelpapir rundt en bit med "kosteskaft" er det som skal til. Nedre parti der kobberpakningen skal ligge får du skrape med et passende skrujernlignende redskap. Ta tiden til hjelp og gjør en god jobb, det lønner seg alltid. Et råd til slutt: Monter aldri en skrue eller mutter uten et smøremiddel på gjengene og under hodet. Når du henter dysa så bør du få med deg noen plasthetter som du kan bruke når du demonterer dyserør ved senere høve, dette for å hindre at dritt kommer inni dyse og dyserør. CRC og lign. som du nevner er intet problem så lenge du tetter inn mot forkammeret. Denne jobben takler du. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Takk, TMe! - Du svikter aldri når det gjelder Sabb! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
fredivar Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Hullet inn til forkammeret tetter du med en filleball eller en trepllugg. Etter utført jobb bør det ikke være noe problem å "skyte" denne ut med noen omdreininger på startsveiva Bare vær forsiktig her og ikke gjør som meg som hadde løsnet en av dysene på en VP MD21A, men den satt fortsatt i hullet sitt, og når vi da tørnet motoren på starteren, tente sylinderen med den løse dysa, og jeg fikk nesten dysa i panna. Heldigvis hang dysa fast i returrøret, ellers så hadde jeg fått et stort hull i hodet! Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Så var dysen hentet - for en forskjell! Fra: Til: Kobberskiven er glødet opp. Mitt Sabb-hjerte banket noen slag fortere når jeg fikk se den nye dysa..... (er dette tegn til at man er i ferd med å "vippe over"? Det man på engelsk kaller for: "crazy, and totally lost") Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Mitt Sabb-hjerte banket noen slag fortere når jeg fikk se den nye dysa..... Hei Walter, Når du engang ender opp med en 2-cyl SABB - da banker vel hjertet dobbelt så fort Lykke til med monteringen, det skal bli spennende å høre om du merker forskjell. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Det ser vakkert ut. Ble det ny innmat eller klarte de å berge den gamle? Og hva ble prisen? Nyskjerrig jeg nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 15.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 ...klarte de å berge den gamle? Og hva ble prisen?Dysespissen (nåla?) var nok hinsides redning. Som han sa "...han bare pessa såvidt!" (Nordlendiger er herlige mennesker - dem har slik et fargerikt språk!) Faktura: Skiftet dysespiss, justert trykk - 1 times arb. (495.- + Mva) og deler (180,- + Mva) Vel anvendte penger, spør du meg. Men, neste gang skal jeg gjøre hele jobben selv - ikke nødvendigvis for å spare penger, men for å lære meg det. Må liksom "gå gradene"! Har nå fått såpass mye god info her på baatplassen.no at jeg føler jeg burde kunne klare det! :o) I mellomtiden har jeg renset nedi dysehullet, så godt jeg kunne. Desverre "begynnt englan å pæss", her i Østfold akkurat da jeg skulle til å montere dysen, så monteringen måtte avbrytes. Vil ikke ha noe vann nedi der! Ikke så greit å være sjark-eier med motorkassa ute under åpen himmel! :o) Takker alle for velmenende kommentarer og tips! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Amorosa Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Har nå fått såpass mye god info her på baatplassen.no at jeg føler jeg burde kunne klare det! :o) Takker alle for velmenende kommentarer og tips! Hei Walter. Er så glad for at du bor så nærme. Har jeg problemer så kommer jeg å legger båten i brygga di :wink: Dieselekspert, starter, dynamo etc. Høyt kompetansesenter på Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 :o( Frustrasjonens dag! :o( Og jeg som har gledet meg sånn for å montere den "nye" dysa i dag. Fikk nå omsider er "værvindu" til å montere dysa i ettermiddag. Omhyggelig renslighet og nøye planlagt ble alt sammen montert. Godt trukket til, med dieselledningen luftet, startet jeg gamle Sabb'en. Til å begynne med så det bra ut, kjente igjen riktig Sabb-dunket fra lydfilen på internet - lot motoren gå på litt rask tomgang i omtrent 30 min. Så begynte det å smålekke diesel, oppunder dyseholderen. Først trodde jeg at utgangen av returledningen lakk, enda jeg spanderte 2 nye kobberskiver. Trakk til litt ekstra der, men nei - lekkasjen fortsatte. Selve dysepakningen i kobber, som skal tette nederst mot dysesete var glødet opp og så helt fint ut. Slik jeg ser på det nå, så må det vel være selve dysemutter som ikke er tett? Ikke godt nok tiltrukket? Det sitter vel en gjenge på selve dyseholderen (blå) som dysemutteren (med selve dysen inni) er skrudd fast i? Betyr det at jeg må ha helt ny, komplett dyse, eller er det bare verkstedet som ikke har teitet dysemutteren godt nok? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hebbe Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 :o( Frustrasjonens dag! :o( Betyr det at jeg må ha helt ny, komplett dyse, eller er det bare verkstedet som ikke har teitet dysemutteren godt nok? Regner med at det var tett mellom dyse og dyseholder før, så bare det tilsier at dette lar seg ordne på en enkel måte. Foreslår at du tar en telefon i morgen (på lørdag) til "mekanikeren din" for å få dette avklart, ja før du skrur hele stasen fast i ei skrustikke og bare drar til det du makter...... Er visst fintfølende saker dette, har jeg latt meg fortelle... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Brannmann Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Tetningen mellom dysespiss og dyseholder er bare stål mot stål, så det skal bare mikroskopisk dritt imellom før du får lekkasje. Det kan være det som har skjedd.Ellers må du sjekke dysemutteren godt da den har en tendens til og sprekke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Walter har ikke gitt lyd fra seg på flere dager. Normalt burde vi forlengst ha hatt full oppdatering rundt innsprøytningsventilen. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 Walter har ikke gitt lyd fra seg på flere dager. Normalt burde vi forlengst ha hatt full oppdatering rundt innsprøytningsventilen.Skal ikke svare for ham, men han er litt fortvilt over motoren og jeg tror han vil gjerne bruke de små grå til å finne og rettet feilen(e). Om jeg ikke tar feil så kommer det en oppdatering i løpet av kort tid her! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 Siden det regner i strie strømmer her i Fredrikstad, i dag - så får jeg ikke gjort noe med motoren. Da får vi heller bruke tiden på en kort oppdatering. Den opprinelige lekkasjefeilen viste seg å være den kobberpakningen som tetter mellom dysespiss og forkammer-innsats. Den var litt for romslig. Fikk tak i ny (dog ikke original) og monterte dysen igjen. Denne gang med bedre hell. Dysen satt "som støpt" - merket det ved oppstramming av boltene. Jevnere og bedre motstand der. Oppstart - alt var tett. Walter var straks i bedre humør....... :o) og etter 6-timers prøvetur var den fremdeles tett. Men, i går, etter å ha kjørt motoren ganske hardt i 4 timer, kom det en liten lekkasjer der (bilde over) igjen! Walter var straks i mindre godt humør igjen.... Prøvde å teite opp boltene igjen (varm motor) og fikk såvidt til noen brøkdeler av en mm-tørn. Jeg må innrømme at jeg har en litt "overdreven" respekt for overteiting av bolter, etter at jeg for 2 år siden "dro av" en tilsvarende bolt på en annen motor! Nå resonnerer jeg slik: Dysen satt tett nedi forkammer-innsatsen uten lekkasje i noen dager. Det er jo statiske ting, som ikke (skal kunne) beveger seg. Kan det være selve forkammer-innsatsen som er i "bevegelse"? - Dysen sitter nedi forkammer-innsatsen (3), med en kobberskive som tetning nederst, mot bunnen av forkammer-innsatsen. - Forkammer-innsatsen (rød ring - bilde under) er presset nedi toppen, med en kobberring (13) som tetning mellom toppen og forkammer-innsatsen. Gode forslag mottas med takk! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 Bare én ting til! Denne historien bare bekrefter min aversjon mot å skru på "viktige" deler av en motor. Gang på gang har jeg opplevd at når man "leer" på noe som har sittet i årevis så får man som regel en (kjede)reaksjon. Realistisk tankegang strekker, til tider, ikke til. Det skal la seg gjøre å skifte en dyse, slik jeg har gjort og få det like tett som før! Men praksisen viser at det er fallgruver underveis! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Brannmann Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 I tidligere posting og bilde forstod jeg det som om det var en ren diesellekkasje, men etter din siste post, forstår jeg det slik som det er kompressjonstrykket som lekker ut. Begge de omtalte kobberringer tetter kun mot komp/tenningstrykk og ikke mot diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 I tidligere posting og bilde forstod jeg det som om det var en ren diesellekkasje...Det stemmer nok det, Brannmann - det er diesel som lekker opp mellom forkammer og dyse-innsatsen! Motoren går som den skal, har kompresjon til å starte og kjøre motoren, men det lekker bittelitt diesel der hvor den hvite pilen peker. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Brannmann Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 I og med at du har fått dysa trykkprøvd så ville ev. lekkasje mellom dysespiss og dyseholder blitt avslørt da.Ergo har ikke dieselen mulighet til å komme nedenfra,det som kommer ut av dysa forbrenner jo. Prøv å få det så tørt og reint som mulig der dieselen går inn på dyseholder, og få på godt med kritt (skolekritt). Har vert ut for noen lure og nesten usynlige lekkasjer der. Dieselen har en merkelig evne til å "trekke" seg bortover for å samle seg et sted, gjerne et stykke unna lekkasjen,for å lure deg. Skolekritt og falkeblikk skulle gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 For et par år siden da jeg overhalte dysene på min AQAD 31A så strevde jeg også med å få tett en av dysene. Det kom litt diesel opp mellom godset i toppen og selve dysen. Forsøkte med å bytte om denne dysen med en annen men lekkasjen flyttet seg sammen med dysen. Ved litt høyt turtall på motoren så boblet (luftbobler i dieselen) det litt rundt dysen som kunne tyde på at det kom trykk opp forbi dysen. Denne motoren er direkteinnsprøytet med løse kobberhylser som dysen står i. Det er ingen kobberskive som skal skiftes. Rådførte meg med en bekjent som er verksmester og har jobbet mye med dieselmotorer og han mente at det kunne være ørlite kompresjonstrykk som slapp igjennom, men at jeg skulle forsøke å kjøre med det en stund for å se om det stoppet opp. Han hadde tidligere erfart at slike lekkasjer stoppet opp pga. at sot fra forbrenningen til slutt tettet igjen den ørlille lekkasjen. Det ser nå ut som om han hadde rett for etter en del timer forsvant lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.