Jump to content

Yanmar seildrev


rhea

Recommended Posts

Har Yanmar seildrev i båten. Ifølge  instruksjonsboka skal gummimemebran skiftes hvert annet år.  Dette høres litt rart ut. Yanmar bruker dobbelt gummimembran med alarm for vannintregning så dette skulle da være vel så bra som Volvo sin løsning med et enkelt gummimembran.  Kan det være nødvendig å skifte membran så ofte som angitt? Er det noen som har Yanmar med seilbåtdrev som har kjørt med dette noen år uten å skifte? Er det ingen derute som har erfaring

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jøss, da fant jeg et eldgammelt emne om akkurat mitt spørsmål, men uten svar ennå. Da er det jo nesten bare å løfte dette opp.

 

Jeg er i ferd til å bli medeier i en båt med Yanmar-motor og seildrev. Båten er fra sent 90-tallet og selges av forhandler (ikke kommisjonssalg). Forhandleren sier at membranen ikke ble skiftet på lenge. Hva skal jeg tro om dette?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det skal stå årstal på membranen. Eg trudde Yanmar tilrådde skifte kvart åttande år. Eg skifta på minde to SD20 etter ti år. Dei såg heilt fine ut.

 

Eg betalte ca. 1000 euro for to sett. Dette var i Portugal. Setta er dyrare i Norge.

Husk å skifta eit par tre o-ringar inne i dreva òg.

 

Sensoren kan testast ved å skru den ut å dyppa den i vatn.

 

Det er vesentleg lettare å skifta membranar på Yanmar enn på grønnjævlane (VP).

 

Lykke til.

 

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Etter hukommelsen gikk det på å dyppe dem i et glass saltvann for å se om alarmen gikk. Deretter vaske dem i ferskvann og tørke dem godt. Deretter tilbake på plass. Jeg pleide å smøre gjengene med silicon-fett.

 

Nå ble båten solgt i 1995, du må ta en viss høyde for min demens, jeg er tross alt en gammel mann.

Link to post
Share on other sites

De er doble og sannsynligheten for at begge sprekker er etter min mening veldig liten. At Yanmar og VP ønsker at vi skal bytte ofte er forståelig ($ og ansvar). På min forrige båt med VP byttet jeg etter 15 år, men det viste seg å være fullstendig bortkastet. Membranen var like fin og det var ingen tegn til at den ville gå i oppløsning.

Link to post
Share on other sites

..På min forrige båt med VP byttet jeg etter 15 år, men det viste seg å være fullstendig bortkastet. Membranen var like fin og det var ingen tegn til at den ville gå i oppløsning.

 

Eg har same erfaring, og er nesten frista til å leggja den gamle membranen ut for sal. For neste båt skal eg berre sjekka for sprekker, og bytta året før eg sel båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet på begge båtene jeg har hatt. Både 110 drev og 120 drev.

 

Det kan jeg skrive under på :wink: Sammen med Galdiator gikk bytte av belg som en drøm. Gruet meg litt på forhånd ....og var littt hmmmm skeptisk. Men det var det ingen grunn til.

 

Belgen på båten jeg hadde den gang var vel rundt 10 år gammel. Etter demontering inspiserte jeg belgen og den var like fin som ny. For de som måtte værte interessert i å kjøpe den gamle....beklager den er kastet :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Ser ut til å være mye kompetanse her, det er flott.

Har et spørsmål: Hvordan gjør dere det med vasking med høytrykkspyler. Møysommelig rundt membran, eller prøver dere å være forsiktig.

Jeg valgte det siste, før jeg la ut på hentetur.

Hadde vært greit å få noen betraktninger rundt dette.

Tenker selvsagt utvendig vask av skrog. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...