Suzuki Startet 16.November.2004 Link til dette innlegget Startet 16.November.2004 trenger 5V spenning i båten, til mating av et voltmeter ( Takk Joelle ) Vedlagt voltmeteret var en spenningsregulator, type TS7805 ; antatt fra Clas Ohlson. MEN - det var ikke vedlagt noen form for koblingskjema. Disse finnes heller ikke på Web sidene til nevnte firma. Noen som kan hjepe med dette ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Det pleier å funke utmerket å lete på google etter ts7805. I dette tilfelle var det jo dataarket som kom opp med ihvertfall en prinsipell anvendelse. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 ser denne kan belastes med 2A. Bør den da ha kjølefinne ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seiler Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Du må ha kjølefinne, hvis du skal trekke ut 2 A. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 ser denne kan belastes med 2A. Bør den da ha kjølefinne ? Suzuki (12volt minus 5volt) ganger 2ampere=7x2=14watt ==> kjølefinne eller vannkjøling Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Jeg har brukt disse spenningsregulatorene mye. Her er skjemaet: (Hvaslags voltmeter har du)? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Hei du, den kommer fra elfa, jeg ska sjekke i katalogen og sende over spec Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 (12volt minus 5volt) ganger 2ampere=7x2=14watt ==> kjølefinne eller vannkjøling Husker nå at du skulle bruke den til et voltmeter. Det trekker nok neppe 2A, Så da kan du bruke formelen oppe og kjølefinnen kan da antagelig bli ganske symbolsk, ville jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Jeg har brukt disse spenningsregulatorene mye. Her er skjemaet: (Hvaslags voltmeter har du)? Takker for skjemaet; Martin ! Tja - åssen voltmeter ja. Det er noe Kina-noname-greier, kjøpt på ebay for 4$ tror jeg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Enig i at det neppe trengs kjøling i denne applikasjonen, sannsynligvis trekker voltmeteret bare noen milli-amp. Et alternativ til 78xx serien er en LM317. (OBS: har annen ben-konfigurasjon enn 78xx, se tegning under) Denne er justerbar og har også innebygd temperatur og overstrøms-beskyttelse. Man trenger en 240ohms motstand pluss en 5kohms trimpot i tillegg til selve regulatoren. Tilsammen koster det under 20kr for å lage en regulator. Eneste ulempe med 317 er at den trekker litt strøm gjennom R1/R2, noe som kan ha betydning i en båt dersom den står konstant innkoblet. For å minimalisere dette kan man øke verdiene til R1=1.2k, R2=10k, i denne oppkoblingen må det være noe strømtrekk (ca 4mA) for at den skal regulere korrekt. LM317 kan løse flere oppgaver som kan være aktuelle i en båt, her er noen eksempler. (Data-skjema med fler eksempler ligger her.) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Ingar; du nevner 50mAh batterilader. Hva slags batterier kan dette være ok til ? Lommelyktbatterier ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.