Jump to content

dyrt orginalt bruce, eller billig kopi


Avmønstret4

Recommended Posts

kjenare grabbarna.

lurer på om det er greit å kjøpe brucekopier som er galvanisert feks. fra biltema, selv om originalen ser lekker ut i rustfritt

-er de sterke nok, eller kan de brytes istykker pga at de er støpt?

-er orginalen også støpt?

-isåfall hva er forskjellen i kvalitet?

-noen med erfaring?

:confused:

firefighter

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post

Min erfaring, etter flere års bruk av både originalt + senere 2 forskjellige kopier er; Kopiene har fungert like godt som originalen. Men, det finnes flere kopier. Jeg har sett Biltema sine og synes at de ser ut til å avvike fra originalen (og andre kopier) både mhp. finnish og utførelse. Men, erfaring fra produktet har jeg ikke, så la det være sagt.

 

Noen vil hevde at faren for brudd i kopiene er stor. (kvalitet i støp, legering etc etc). Jeg har til gode å ha møtt en båteier som selv har opplevd slikt. Eller som har bekjente som har opplevd det. Men, det finnes tydeligvis en god del mennesker som "har hørt at det finnes mange som har opplevd ankerbrudd". I en ikke navngitt båtutstyrsbutikk hevder man at det finnes en bortgjemt låve full av slike returnerte ankere. Slike historier bidrar selvsagt til å forsvare Bruce's markedsandel. Men om de faktisk beskriver en potensiell risiko, er vel en annen sak.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg har brukt bruce-kopi i snart 10 år og har aldri opplevd å miste feste og selvsagt heller ikke at det har brukket. Jeg kjøpte ny båt høsten 2003 da med ankervinsj og et annet anker på (usikker på type). Et par ganger på tur og vi opplevde for første gang at ankeret mistet festet, jeg har i tillegg kjetting hele veien så det var nedtur. Heldigvis skjedde det ikke på natta, det var ikke veldig mye vind heller.

 

Etter den opplevelsen kjøpte jeg en 10 kg bruce-kopi som reserve og drar den ut med jolla hvis vi er usikre før natta. Brucen tar mer plass bak og kommer i konflikt med jolla, det er eneste grunn til at jeg ikke har satt på Brucen og tatt anker som nå henger på vinsjen som reserve... Det på vinsjen er 16 kg, mens brucen er 10 kg, men jeg ville stolt mye mer på Brucen. Båten er vel 3 tonn med søkke og snøre...

 

Lykke til, ville ikke vært redd en Bruce-kopi mao.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har Biltema Bruce, og er fornøyd med denne.

Legg alltid ut MASSE kjetting, og hele taurullen, sålenge det er plass til dette.

 

MEN - etter at en kompis også handlet Biltema Bruce, blei jeg litt lang i maska. For hans kopi-Bruce hadde langt mindre klør, og vil således trenge dårligere ned i bunnen. Jeg kikka i kassa med ankere en gang jeg var på Biltema, og konklusjonen var at jeg IKKE ville kjøpt noen av de som fantes der da. Mulig jeg hadde flaks, for det jeg har, ser ganske så annerledes ut.

 

Kvalitet er mer enn kvalitet på stål.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:

For hans kopi-Bruce hadde langt mindre klør

Jøss, tok det for gitt at iallfall selve formen på alle kopiene på markedet var identiske med originalen...

 

Ville trodd det var enklere for produsenten å starte med en avstøpning av ett originalt Bruce-anker enn å lage sin egen "plugg". :rolleyes:

Link to post

Det er nok stor forskjell på Bruce-kopiene. Jeg har sett et bilde av et kopi-anker som har brukket tvers av, men hva slags kvalitet dette hadde i utgangspunktet, og hvor det var kjøpt vet jeg ikke. Felles for kopiene er at de er støpt, mens originalen er smidd. Dette koster selvfølgelig penger. Jeg ville nok ikke kjøpt et anker på Biltema, og så lagt meg til på svai i stiv kuling, men da er nok mangel på holdekraft like viktig som styrken i stålet. Det hele kommer vel ann på hvordan du skal bruke ankeret. Den ultimate testen på et anker får du hvis du ligger på svai i sterk vind og STORE bølger. Men de færreste gjør vel det. Som kaffedregg i en lun vik, og som hekkanker en sommerkveld med tamp i land duger vel det meste. Selv har jeg brukt et M-anker (Bruce-kopi), men for de tøffe jobbene bruker jeg den originale CQR-en, med 8 mm kjetting hele veien. I praksis ligger jeg da bare på kjettingen, med ankeret i enden som en sikring.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
  • 8 måneder senere...

lLegger ved et bilde med mål av mitt 10 kg Bruce-kopi anker. Ser dette OK ut?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5610/Attachment_..._Dimensions.jpg

 

Er ellers forbauset over mistroen mot støpt stål. Jeg tror alle Bruce ankere, originale eller kopier er støpt. "Herdet stål" gir liten mening for bruk i et anker. Generelt sett er disse ankerene slik dimensjonert at de vil tåle MYE mer enn kjettingen eller tauet. Skulle gjerne hatt mer detaljert beskrivelse (helst med bilde) av et type Bruce anker som er blitt ødelagt.

 

Ellers ville jeg vært mest skeptisk til galvanisert kjetting. Dette setter spesielle krav til materialet og prosedyren. Ellers vil kjettingen bri sprø og kan ryke "for et godt ord". Dette gjelder også ankere hvis de er blitt kaldeformert under tilvirkningen og deretter galvanisert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ankeret ditt er sikkert ok. Jeg har selv tre Bruce-kopier, to av dem er helt ok. På det tredje er skåla sveiset til leggen rett over skåla, før galvanisering. Dette ankeret er forankret i garasjen og kommer ikke ombord i båten.

 

Herdet stål er tøv. Ankere kan produseres i støpestål, slik som man produserer f.eks. krankroker, men jeg vil tro dette er uvanlig. Massen/dimensjonene i et anker er imidlertid så stor at vanlig aducergods holder i massevis.

 

Ellers så vil jeg imøtegå redselen for galvanisering og bruddstyrke. Dog vil dårlig jobb naturligvis som regel gi et dårlig resultat. Her skjærer du litt på utsiden. Derimot er det du skriver om kalddeformering mer korrekt. Man kan si at styrken sitter i korngrensene. Dess flere korn, dess sterkere jern (enkelt forklart). Ved overlast (les kalddeformering) kan man komme inn i en fase der man får kornvekst, og følgelig svekking av styrke. Brå, kraftige rykk i en kjetting vil kunne føre til slik reaksjon med påfølgende "sprøbrudd". Slike rykk vil trolig ikke kunne skje ved vanlig ankring med kjetting som er korrekt dimensjonert. Hulda veier 12 tonn, skal opp i 15 tonn, bruker 10 mm kortlenket ankerkjetting. Dette vil jeg tro er minimum. Jeg har sett liknende båter med 8 mm galv kjetting, det ser lovlig pinglete ut etter min oppfatning.

Link to post

Hulda, du har sikkert hørt om eldning og eldningsbestandig stål.

 

Ved uriktig stålkvalitet og kalddeformasjon (bøing av kjettinglenker) med etterfølgende varmebehandling (varmforsinking) kan det oppstå hurtigeldning. Dette kan være et STORT problem dersom kjettingprodusenten ikke er seriøs. Vi har hørt beretninger om kjetting som ryker så å si uten belastning, stigetrinn som brekker, osv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Les innlegget mitt en gang til. Noe av det du beskriver finnes på side 264 og 283 hos A. Almar-Næss ISBN 82-519-118-4. Merk at denne boken ikke er like god hele veien, en del av "sannhetene" kan være mangelfulle.

 

Det er ikke normalt, men heller spesielt, om man bruker stål som ikke egner seg for formålet. Eller at den prosessen man utsetter materialet for ikke er i samsvar med de sluttegenskapene man ønsker å oppnå.

Link to post
  Hulda skrev:

Det er ikke normalt, men heller spesielt, om man bruker stål som ikke egner seg for formålet. Eller at den prosessen man utsetter materialet for ikke er i samsvar med de sluttegenskapene man ønsker å oppnå.

Dette var ikke unormalt den gangen jeg ble uteksaminert. Har siden oplevd eldningsproblemer på meget viktige og avanserte produkter fra "seriøse" leverandører. Husk dessuten at vi i dag importerer masse billgvarer fra land som teknologisk ikke står på vårt nivå (enda). Jeg ville absolutt ikke brukt galvanisert kjetting uten å vite hvor den kommer fra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg låner denne tråden, siden ordlyden i emnet passer.

 

Hvor får jeg kjøpt det originale Bruce-ankeret?

 

Prisforespørsel er sendt til Malfix, men det må vel finnes flere.

 

Her er bilde av mitt nåværende. Det er hult, og veier lite.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10959/110_1036.jpg

 

 

Det er galvanisert på nytt i vinter, så det er blitt sjokkerende blankt :cool: .

Det må vel være et slags stokkanker. Det har aldri ( :smash: bank i bordet) sluppet. Det har 10 m kjetting, og resten tau.

Men etter den nye galvaniseringen så jeg at det var mye rusthull i bunnen av det. Derfor denne jakten på nytt anker.

 

:easter: God påske

 

Edit: lagt inn bilde

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)
Link to post

Industri Lamnbertseter kan kanskje skaffe deg det. De solgte orginale bruceanker før patentbeskyttelsen var foreldet og kopiene kom.

 

Jeg spør meg imidlertid hvorfor du vil kjøpe orginalen som koster ekstremt mye mer enn en god kopi?

Jeg mener en 10Kg orginal bruce (galvanisert) kostet ca 2500,- før kopiene kom. Kan jo hende de har blitt en del rimligere de orginale også nå :confused:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Hei

 

Jeg har lest alle tråder om anker som jeg har klart å finne. Da mener jeg å ha lest at noen kopier har vinkelen feil, og ankeret glipper.

 

Så er det mulig at jeg husker feil, men jeg mener at det var spesielt på 12 kg. Og kan noe gå galt, så gjør det det. Det har jeg erfart, og er derfor eier av ny propell, aksling, fleksibel kobling og stevnelager. $$$ :cryin:

Link to post

Hadde en litt "på siden" opplevelse med en galvanisert ankerkjetting for noen uker siden. En kompis hadde satt seg fast i all den hekkanes snøen vi fikk på Sørlandet med traktoren. Så jeg ble innkalt med en dertil større traktor. :yesnod:

Så var det å finne noe egnet til å taue med. Det eneste som ikke var nedsnødd var ankerkjettingen til kompisen min. En 8mm mener jeg å huske. Denne blei forankret i begge traktorer - og jeg begynte å dra... Tror kanskje jeg fikk rikka den fastkjørte traktoren 10cm før ankerkjettingen røk av og datt død til bakken. Skulle jo tro at en belastningen som skal til for å ryke en slik ville lage ihvertfall et lite smell. Men det var ikke tilfellet. Vi fant derfor ut at vi skulle prøve igjen. Satte ganske enkelt en knute på kjettingen der den hadde røket. Satte New Holland i gir og dro på. Kompisen min var ute av snøen før han fikk sagt "ankerkjetting".

 

Så til poenget. Denne kjettingen kom fra en annerkjent Sørlandsk båtprodusent, og skulle i så måte være av god kvalitet. Så jeg går nå med tanker om at man faktisk bør teste kjettingen sin på en eller annen måte før man tar den i bruk på båten...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...