Jump to content

DEFA Futura Tidsenhet


Suzuki

Recommended Posts

takket være ANDREAS, har jeg et DEFA FUTURA AUTOMATIC tids styre ur, jeg tenkte til bruk i båten ( lanterne, kjøleboks, varmer )

 

Dette kan imidlertid kobles til et rele, med maks 120mA strømtrekk på spolen.

Noen som har tips eller hint til hvor jeg finner et sånt rele, fortrinnsvis, Clas Ohlson eller ELFA, da original DEFA antas å være grisedyr..?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

takket være ANDREAS, har jeg et DEFA FUTURA AUTOMATIC tids styre ur, jeg tenkte til bruk i båten ( lanterne, kjøleboks, varmer )

 

Dette kan imidlertid kobles til et rele, med maks 120mA strømtrekk på spolen.

Noen som har tips eller hint til hvor jeg finner et sånt rele, fortrinnsvis, Clas Ohlson eller ELFA, da original DEFA antas å være grisedyr..?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg husker rett trekker et biltemarele ca 150mA. Hvis det er sant så kan du sikkert bruke en slik rele og henge en liten motstand i serie. Det pleier å holde i lange baner.

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg målte for mange år siden ett rele som brukes til ekstralys på biler. Dette trekte 100mA. Ta med deg ohm-meter til butikken så kan du måle motstanden i spolen. 100 ohm gir 120mA på 12V. Helst bør motstanden være en del over dette fordi strømmen vil øke hvis spenningen øker ( ladespenning). Det er mulig å koble motstand i serie med spolen slik Andreas skriver. Dette reduserer spenningen inn på releet, men fleste releene vil fungere med spenninger ned mot 7-8V.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sant så kan du sikkert bruke en slik rele og henge en liten motstand i serie. Det pleier å holde i lange baner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noe jeg ikke får til og stemme her, eller det er kansje bare jeg som ikke har nok EL peiling.

Hvis et rele har 150mA på spolen og man ønkser at det skal trekke mindre eks: 120mA, hjelper det å montere inn en liten motstand da?

Blir det ikke bare mer modstand da?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...