Jump to content

Montering av trimplan på snekke


Avmønstret4

Recommended Posts

Har lurt på å montere trimplan på min scand classic 25, og jeg fikk kontakt med en hyggelig kar på båtplassen med lik båt, som hadde dette på sin.

Da jeg har tenkt å strippe ned skroget for bunnstoff/primer iår, lurer jeg på å eventuelt montere trimplan samtidig.

Er det noen her som har ettermontert dette?

Hva vil isåfall være best og enklest?

 

-Å montere disse som fra fabrikken med treskruer fra innsiden og med støtter til skroget?

:crazy:

-Eller montere vinkeljern i rustfrit stål på skroget med maskinskruer og deretter montere trimplanet i disse med feks. støtter som går til skroget eller til badeplattformen, og bruke sikaflex/silikon mellom planet og skroget?

:crazy:

-Hva med trimplanet, (regner med å bruke finerplater) bør disse plastes, eller holder det å behandle de med 3-4 strøk epoxyprimer, samme som med skroget.

:crazy:

Med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Å montere disse som fra fabrikken med treskruer fra innsiden og med støtter til skroget?

 

-Eller montere vinkeljern i rustfrit stål på skroget med maskinskruer og deretter montere trimplanet i disse med feks. støtter som går til skroget eller til badeplattformen, og bruke sikaflex/silikon mellom planet og skroget?

 

-Hva med trimplanet, (regner med å bruke finerplater) bør disse plastes, eller holder det å behandle de med 3-4 strøk epoxyprimer, samme som med skroget.

-------------------------------------------------------------------

 

Har du sjekket om det finnes standard trimplan / flaps løsning fra fabrikk ?

 

Hvor lenge holder finerplata ? Ville i allefall ha plastet den om du skal benytte dette, men jeg ser for meg vannintrengning og spenging pga at den vil svelle ut med tiden.

 

Evt. om du kan få laget en flaps i syrefast som du bolter fast i båten. Da trenger du ikke tenke så mye mer på den i ettertiden !

 

Jeg ettermonterte flaps bakpå en Skarpnes 28, og denne ble mye bedre i sjøen etterpå, samt at jeg kunne gå en god knop fortere uten at den begynnte å grave seg ned bak.

 

Hvilke forbedringer mener du selv at du vil oppnå ?

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Har vært med på dette på en Scand 25 før,

Slipte rent i vannlinje og litt innunder båten.

 

1) Laget en mal som begynt et stykke frem på siden, litt innsvinget bak til midt på akterspeilet!

2) Skar til 2 halvdeler i finer (speilvend malen), rundet av ytterkanter.

3) La på glassfiber 2-3 lag

4) Laget støttebukker tilpasset høyden bak som trimplanet kunne ligge på når det skulle festes!

5) Festet platene ved å sparkle en hulkile med glassfibersparkel rundt hele, for å få en fin bøy/overgang og styrke,

6) La deretter på duk/polyester i overgangen til skrog over og under platene

7) Overflatebehandle som skrog!

 

Ingen ekstra støtter eller annen leamikk, og du slipper skruehull under vannlinjen, hverken i skrog eller finerplate, 110% stabilt! Brukte biltema polyester/duk og glassfibersparkel Gjort på en helg, det som tok lengst tid var malen, brukte 500w halogenlampe for å sikre god varme under herding!

 

Kan ikke huske at det gav noen spesiell effekt på farten, men båten satt seg ikke så mye bakpå!

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon. Etter motorbytte i min 27 fots glassfibersnekke sist sesong, er trimplan det neste for meg også. Funderer på ulike festemetoder. Har etter litt reasearch blitt frarådet å feste med gjennomgående bolter eller skruer uansett festemetode forøvrig. Grunnen er faren for lekkasjer og skader ved store krefter på trimplanet. Har sett på en del løsninger andre har benyttet. Den mest effektive og elegante minner om den som siste innlegg nevner. Slip ned til ren polyester og plastre fast til skrog. Bruk gjerne divinycell i 1cm tykkelse som kjernemateriale, så er en sikret en kjerne som ikke trekker vann, ikke sveller og dermed ikke er så kritiskt til plastjobben.

 

Mitt øvrige spørsmål er hvor stort trimplanet skal være, hvor mye under vannlingjen det skal monteres samt hvor lang fremover sidene det bør gå. Jeg har en relativt spiss hekk på båten, og regner med stor endring i oppførselen ved at båten ikke graver seg ned ved litt pådrag. Frykter imidlertid effekten av sjøgang bakfra.......

Oso

Link to post
Share on other sites

Trimplanet på Gygra er av alum. og festet med gjennomgående bolter. Vet ikke hvor mange år det har stått på, men det er ingen lekkasjer.

Tror nok oppskriften fra BigCatch er grei nok.Vær forberedt på at båten nok kommer til å endre oppførsel , særlig med sjøen inn på låringa!

Men du får sikkert også bedre bæring akter.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har vært med på dette på en Scand 25 før,

heisan BigCatch!

mener du at det holder m å støpe den fast uten noen andre for for forankring.

j vet ikke hvor store krefter det blir på denne både fra undersiden ved fart og ovenifra pga bølger etc.

med vennlig

Link to post
Share on other sites

Har laget noen flaps til bl.a carat 7400 og de ble støpt på båten med skroget som mal. Det funker kjempefint og den er faktiskt boltet til akterenden med mange M8 bolter med store skiver på. Hvis dette limes med sikaflex og boltes med bolter så må man skjære trimplanet løst fra skroget. Hvis der er noen som ønsker noen strektegninger og bilder så kan jeg få mailet dette over.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt kontakt med Scand og forespurt dem. Kan jo hende de har noen gode tips. Her finner du hjemmesiden deres med div. tlf nr og mail-adresse.

<{POST_SNAPBACK}>

hei jada!

j har kontaktet scand og de har flaps til salgs til denne båten, men denne må j i såfall endre pga at min badestige kommer i konflikt med flapsen.

derfor tror j det er billigere og enklere å kjøpe finerplater og støpe alt i ett.

og denne er festet med treskruer innenfra, noe j ønsker å unngå pga vanskelig å komme til og få tilpasset.

skal j bore hull i skroget ønsker j å gjøre dette på en måte som er oversiktlig og greit utenifra. eventuelt kun med skiver og muttere på innsiden.

med vennlig

firefighter

Link to post
Share on other sites

Bruk gjerne divinycell i 1cm tykkelse som kjernemateriale, så er en sikret en kjerne som ikke trekker vann, ikke sveller og dermed ikke er så kritiskt til plastjobben.

 

<{POST_SNAPBACK}>

heisan ooma!

jeg er enig m deg om at forslaget til bigcatch høres ut som den beste måten å feste dette på, men lurt litt på om dette med divinycell.

-hva er dette

-hvor får man tak i det?

-er d mulig å støpe inn i glassfiber/polyester

med vennlig

firefighter

Link to post
Share on other sites

Det du gjør er jo egentlig å gjøre båten lenger i vannlinjen.

Den teoretiske skrogfarten vil dermed øke.

Så vidt jeg vet har denne båten en markert avslutning av bunnen helt akter for bedre å slippe vannet.

Da ville jeg laget meg en flap slik at selve bunnen ble lenger. Da ble det ikke noe område mellom bunnen og flapsen som lager turbulens.

Jeg ville også utformet flapsen med litt reis slik at båten ikke utilsiktet svinger når vekt blir flyttet.

 

Som materiale ville jeg valgt Divinycell eller lignende, 75 mm. tykt.

Grovskjær flapsen og fest den til skroget med limsparkel.

Nå kan den formes til slik man vil.

Sparkl opp hulkiler i alle sammenføyninger, og laminer den på plass, puss og mal.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

takk for hjelp alle sammen, nå beggynner ting å falle på plass. :cool:

tror det blir støping uten boring i skrog, men er ganske uvitende om disse platene (divinycell)

-hvor få tak i

-hvordan de er å skjære

-hvordan er pris i forhold til finer

med vennlig

:flag:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Divinycell

 

- DIAB i Asker.

-Med sag eller kniv, litt avhengig av tetthet. HD80 holder lenge til dette.

-De selges pr. kubikk.

 

Skulle du brukt finer, måtte du brukt boilfast kvalitet, så prisen blir det samme.

Hør med en båtbygger om han har noe kapp.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet har denne båten en markert avslutning av bunnen helt akter for bedre å slippe vannet.

:nonod: På Scand 25 Classic er det ingen slik markert avslutning. Her er det et "gammeldags" skrog (unnskyld Classic-eiere), som på en sjekte. Så det er mange slike båter som har påmontert en flaps. Jeg ville ha kontaktet en som har montert slike for å få erfaringer/bilder, og ikke montert helt ukritisk.
Link to post
Share on other sites

Flaps ble montert som en forlengelse av bunn, som flater ut bak, husker ikke hvor stor men den

tipper den begynte bortimot en meter frem på siden, men skrådde litt innover for ikke å få altfor stor flate. Gikk akkurat under badestigen. <Divinycell er sikker helt OK, men finer er billig og lettvint, og så lenge man ikke skruer i den er det ikken noe problem med svelling.

 

Hulkilen mot skroget er nok et viktig poeng, for knapp overgang gir mindre styrke! (Og vanskeligere å få pen.) Den var stabil som bare det, om det er en bekymring så er det bare å støpe inn en trekant inn mot skroget som støtte, fremdeles slipper du hull.

 

En vinterlig spasertur på en båtopplagsplass (med kamera?) vil nok gi rikelig med ideer til størrelse og form

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående bolter under vannlinjen.... :nonod:

Innstøpt treverk under vannlinjen.... :nonod:

 

Hvis nødvendig kan man bruke divinycell, men sannsynligvis vil trimplanet på en Classic ikke være større enn at det kan bygges i massivt laminat.

Sitter det så dypt at du får litt avstand opp til vannlinjen kan du feste det med vertikale avstivninger.

Slik som på salige Snorkel-2 i denne tråden.

Her finnes også eksempeler på trimplan på en båt som ikke har en utpreget avslutning av bunnen (Sjømann).

Link to post
Share on other sites

:nonod:  På Scand 25 Classic er det ingen slik markert avslutning. Her er det et "gammeldags" skrog (unnskyld Classic-eiere), som på en sjekte. Så det er mange slike båter som har påmontert en flaps. Jeg ville ha kontaktet en som har montert slike for å få erfaringer/bilder, og ikke montert helt ukritisk.

<{POST_SNAPBACK}>

D var rart for j har en scand classic fra 83 og den har en markert avslutning av skroget som krapyl nevner i sitt innlegg.

og meg bekjent er ikke skroget til classicen endret noe før den nye utgaven kom

med vennlig

Link to post
Share on other sites

mener du at det holder m å støpe den fast uten noen andre for for forankring.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan , bare sånn for og nevne det da det er snakk om det holder bare med og støpe uten noen form for feste/skruer . Har en Sandvik 28 m/ac , det er jo en ganske stor og tung båt .Men det er kun støpt på flaps hos meg også , og det har holdt i mange år .Så sette fast med bolter osv trur jeg ikke er noe lurt i lengden .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Å laminere fast en slik dings er bedre enn å skru.

Kreftene blir fordelt over en mye større flate.

Slip og gjør godt rent, og sett den fast med limsparkel.

Laminer den fast med 5 cm. overlap utover, altså ytterste laget er lengst.

Synes du det ser spinkelt ut, så sett et par knær opp i skroget.

Husk radier der du laminerer hjørner. 20 mm eller mer. Ellers knekkes for mange fibre og styrken går ned.

Minst 18 grader, høyst 65% fuktighet og ikkenoe UV-lys slik som sol eller lysrør.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

hei jada!

j har kontaktet scand og de har flaps til salgs til denne båten, men denne må j i såfall endre pga at min badestige kommer i konflikt med flapsen.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan, jeg har selv en Classic med flaps. Denne er montert av forrige eiger og fungere greitt. Jeg vet ikke hvor mye den har å si for fart og egenskaper da jeg ikke har prøvd båten uten. Men jeg mener den skal være laget av etter modell av orginal Scand flaps. Badestigen min er kappet av slik at den ender på flapsen, denne er så kraftig at jeg kan bruke den som nederste trinn!!! Her er det komromiss, tror nok at jeg ville satset på en orginal sak (eller iallefall brukt den som mal)

Jeg skal ta bilder og mål samt sjekke innfestning på min båt og sende deg slik at du kan se hvordan det er gjort her. Men dette må vente til våren (båtpuss) da båten ligger på sjøen enda!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...