Jump to content

120 V Kokeapparat / 220 V tilkobling


sirius

Recommended Posts

Har sprit / 120 V kokeapparat i båten. Er det noe problem å kjøre 220 V på elementene, her er mange "trikkere" på forumet som kanskje kan svare meg på dette. Bryterene o.l. mener jeg takler dette da de er beregnet på 120V / opptil 20 A . Når jeg evt. bruker 220 V så har jeg vel ikke mer enn ca 10 A teoretisk. GÅR DETTE???

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Sorry, det går nok rett til hel . . .

 

Brytere og kabling vil nok ikke ha problem, men selve glødetråden i elementene vil nok lyse opp et kort øyebligg, for så å brenne opp. Dersom det ikke er mulighet for et valg 230volt/110volt, må du nok til med en kostbar transformator for konvertering fra 230volt til 110volt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for hurtig svar. :cheers:

Det var dette jeg fryktet, men har alternativ å bytte elementene. Mener at de er like med origo sine element. Apparatet mitt heter Kenyon model 406. (USMARINE). Etter det jeg kan se på tegninger / bilder så er de like. Får prøve å skaffe meg et element for å prøve.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Har hørt at det er mulig å sende inn kokeapparatet og få skiftet elementene hos produsenten eller en reparatør(Origo) :yesnod: . Jeg kjøpte transformator fordi jeg ellers måtte skiftet ut kokapp, kjølesk, varmtvannsbereder, lader og aircondition. Sparte mye på det :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

. . .men har alternativ å bytte elementene. Mener at de er like med origo sine element. Apparatet mitt heter Kenyon model 406. (USMARINE). Etter det jeg kan se på tegninger / bilder så er de like. Får prøve å skaffe meg et element for å prøve.

Får du tak i dette, så er vel det en grei løsning? Søkte litt på nettet og fant en manual der det i dellisten jo er delnummer for både 110volt og 230volt elementer. Lykke til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at det er mulig å sende inn kokeapparatet og få skiftet elementene hos produsenten eller en reparatør(Origo) :yesnod: . Jeg kjøpte transformator fordi jeg ellers måtte skiftet ut kokapp, kjølesk, varmtvannsbereder, lader og aircondition. Sparte mye på det :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan

Jeg ser du har montert trafo i båten. Jeg har har samme utstyr som du ramset opp. Hvordan fungerer A/C annlegget ditt? I statene har de jo 60hz i stedenfor 50hz som vi har her. Var i kontakt med Mermaid, som annlegget mitt heter. De mente det ville fungere, men med litt svakere effekt pga frekvensen. De mente også att det var lurt å skifte kjølevanspumpen til annlegget av samme grunn.

Noe jeg tror kunne vært interesant, var å fått tak i ett 110v/60hz agregat til å ha i båten. Det ville jo løst de fleste behov. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Amerikanere, amerikanere. Ikke klarer de standardisere spenning, ikke frekvens. Ikke bolter, muttre, lengde, volum eller vektmål heller. For oss som leverer til industri av mange slag, er USA rett og slett en plage... Hvem f**n leverer tommesaker i 2005 ? ( bortsett fra USA`s våpendrager i Europa, nemling England.. )

 

Særinger...

 

Men for å svare på det du spør om, så vil en motor viklet for 110V / 60 Hz trolig kunne benyttes på 220V 50Hz. Koble den over fra D til Y på brettet, og lev med dårlig effektivitet, grunnet omlag 20% lavere turtall.

 

Eller bytt motoren, sikkkert ikke dyre saken. Kan trolig rappes fra et defekt kjøleskap elns, som regel er det pressa som gir opp, ikke motoren..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Amerikanere, amerikanere. Ikke klarer de standardisere spenning, ikke frekvens. Ikke bolter, muttre, lengde, volum eller vektmål heller. For oss som leverer til industri av mange slag, er USA rett og slett en plage... Hvem f**n leverer tommesaker i 2005 ? ( bortsett fra USA`s våpendrager i Europa, nemling England.. )

 

Særinger...

 

Men for å svare på det du spør om, så vil en motor viklet for 110V / 60 Hz trolig kunne benyttes på 220V 50Hz. Koble den over fra D til Y på brettet, og lev med dårlig effektivitet, grunnet omlag 20% lavere turtall.

 

Eller bytt motoren, sikkkert ikke dyre saken. Kan trolig rappes fra et defekt kjøleskap elns, som regel er det pressa som gir opp, ikke motoren..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg tenkte på var vel hvordan effekten var når han brukte trafo. Jeg var inne på å bruke frekvensomformer. Der kan du vel justere både spenning og frekvens. Fant ut at det kostet mere en det smakte. Når det gjelder motorer i A/C annlegget er det kun 2 motorer. En pumpemotor til kjølevann og vifte motor til luften. Disse er vel ikke omkoblbare fra 3kant til stjerne.Ser ut som det er rene 1 fase motorer uten kondensator. Når det gjelder kjølesiden er det vel kun et varmeelement som ordner det. Dette A/C systemet er mere som et kjøleskap en slikt du finner i f.eks en bil.

Men jeg er helt enig at de er rimelig sære der borte. :flag:

Link to post
Share on other sites

er det sleperings motorer som sitter i utstyret ? Hjelpe og trøste..

Sjekker du ut hva slags fysiske mål motorene har ( typebetegnelse, effekt, turtall aksedia, monteringsform ) så skal du få noen bra tips.

 

Ikke tro blindt på at en sånn motor koster en formue heller. Veil. katalogpris er det neppe noen som betaler..

 

( er som regel laget av små, flittige barnehender i Kina, blir billige saker av sånt... )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var vel hvordan effekten var når han brukte trafo. Jeg var inne på å bruke frekvensomformer. Der kan du vel justere både spenning og frekvens. Fant ut at det kostet mere en det smakte. Når det gjelder motorer i A/C annlegget er det kun 2 motorer. En pumpemotor til kjølevann og vifte motor til luften. Disse er vel ikke omkoblbare fra 3kant til stjerne.Ser ut som det er rene 1 fase motorer uten kondensator. Når det gjelder kjølesiden er det vel kun et varmeelement som ordner det. Dette A/C systemet er mere som et kjøleskap en slikt du finner i f.eks en bil.

Men jeg er helt enig at de er rimelig sære der borte. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

AC'n min blåste veldig kraftig når jeg prøvde den, men fikk verken varme eller kjøling. Det viste seg at noe var ødelagt i sjøvannspumpa sånn at impelleren ikke gikk rundt. Har fikset det, men har ikke fått testet det fordi båten står på land. Jeg har en ganske "stor" trafo på 3,3 kva med to 115v uttak sånn ar det ene går til ac'n og den andre til resten av utstyret. Skal en tur i båten i ettermiddag, så skal jeg sjekke om der står noe om frekvens/hz.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

er det sleperings motorer som sitter i utstyret ? Hjelpe og trøste..

Sjekker du ut hva slags fysiske mål motorene har ( typebetegnelse, effekt, turtall aksedia, monteringsform ) så skal du få noen bra tips.

 

Ikke tro blindt på at en sånn motor koster en formue heller. Veil. katalogpris er det neppe noen som betaler..

 

( er som regel laget av små, flittige barnehender i Kina, blir billige saker av sånt... )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok motorer med slepering og børster. Det som ville vært interesant er denne kjøle delen som er på 110v. Jeg vet hvordan et vanlig A/C annlegg virker i en bil. Med Kompressor som skaper høytrykk før "orfisen". Men etter som jeg har forstått er dette systemet helt lukket som et kjøleskap og basert på oppvarming av kjølemedie med varme element. Det må vel være forskjellen mellom varme og kulde som får det til å sirkulere mellom høy og lavrtykk. Jeg vet ikke men det blir kansje å tilføre varme og så skape trykk istedenfor å lage trykk med en kompressor for så å få varme. Er det noen som kan si noe om det? Ellers så skal jeg titte litt på mororene. Fint med alle tips om levrandører. Når det gjelder ut priser og hva ting egentlig koster kan man jo få bakover sveis... :crazy:
Link to post
Share on other sites

AC'n min blåste veldig kraftig når jeg prøvde den, men fikk verken varme eller kjøling. Det viste seg at noe var ødelagt i sjøvannspumpa sånn at impelleren ikke gikk rundt. Har fikset det, men har ikke fått testet det fordi båten står på land. Jeg har en ganske "stor" trafo på 3,3 kva med to 115v uttak sånn ar det ene går til ac'n og den andre til resten av utstyret. Skal en tur i båten i ettermiddag, så skal jeg sjekke om der står noe om frekvens/hz.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva heter annlegget ditt? Er det både varme og kjøling? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Ikke tro blindt på at en sånn motor koster en formue heller. Veil. katalogpris er det neppe noen som betaler.. ( er som regel laget av små, flittige barnehender i Kina, blir billige saker av sånt... )

Hei.

 

Et eksempel på dette er motor til min Autohelm autopilot. Motoren der, 12volt streiket og det var børstene/holderen som sviktet. Stor overraskelse da den nye ikke kostet mer enn kr.120,- ink. moms fra Belamarin! Men selvfølgelig: Made in China!

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

AC'n min blåste veldig kraftig når jeg prøvde den, men fikk verken varme eller kjøling. Det viste seg at noe var ødelagt i sjøvannspumpa sånn at impelleren ikke gikk rundt. Har fikset det, men har ikke fått testet det fordi båten står på land. Jeg har en ganske "stor" trafo på 3,3 kva med to 115v uttak sånn ar det ene går til ac'n og den andre til resten av utstyret. Skal en tur i båten i ettermiddag, så skal jeg sjekke om der står noe om frekvens/hz.

<{POST_SNAPBACK}>

Her fant jeg en gammel mail fra Mermaid. Er kansje av interesse for fler.

 

Dear Mr.

 

The price to change the 110 Volt components to 230 Volt components is so prohibitive, it would be cheaper to just purchase a new unit. A 208/240Volt 50/60hz M12, 12,000 BTU unit new is $1,445 plus about $250 for shipping.

 

Rather than do that, I would suggest that you look into purchasing a converter that takes the the power and converts it to 115 Volt. Your unit will run at 115 Volts 50hz. It is designed to run at 60 hz, but if your converter is just converting voltage and still leaves it at 50hz, the unit will run but it will run about 18% slower. Your 12,000 BTU unit becomes a 9,000 BTU unit. The compressor will run slightly hotter at the lower HZ setting. The usual problem we see is that the water pump, operating at 18% slower may not be getting enough water flow for the unit. If that happens then the high pressure switch will shut the compressor down rather than allowing the unit to be damaged. It varies from boat to boat, some pumps and some installations will still get enough water to the unit to run just fine.....I would try it first. On boats where the water pump operating at 50hz did not get enough water to the unit, we have just replaced the water pump.....cheaper still than replacing the whole unit.

 

Another alternative we have seen done is to purchase a 3,000 watt or greater inverter and run the unit thru the inverter off battery power. In the meantime, as you are drawing down the batteries, your battery charger hooked up to shore power is repowering them.

 

This power compatibility issue is always a challenge for cruising boats.

 

I hope this helps, unfortunately there are no easy answers.

 

Regards,

Bill Banfield

Mermaid Marine Air

2651 Park Windsor Dr., Suite 203

Fort Myers, FL 33901

Ph: 239 418-0535 or 800 330-3553

Fax: 239 418-0538

Web: http://www.mmair.com

E-mail: BBanfield@mmair.com

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er både varme og kjøling. 9000 btu. Heter Vector.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil jo tro det er noe i likhet som jeg har.

En annen faktor er vel at det er få havner som kan forsyne slike strømforbrukere. Synes ofte at de har en 10A kurs på hele brygga. Er vel ikke så mye mer enn en lader i hver båt. Skulle nok hatt ett 110v agregat. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at amerikanerene har mange sære enheter som 110V, tommeskruer, annet antall linjer på TV apparatet etc er at de oftest er først ute med ny teknologi, dermed får de alltid det dårligste og kostnadene med å skifte til annen generasjon blir for store. Her kommer vi litt senere på banen og da har tingene utviklet seg...

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at amerikanerene har mange sære enheter som 110V, tommeskruer, annet antall linjer på TV apparatet etc er at de oftest er først ute med ny teknologi, dermed får de alltid det dårligste og kostnadene med å skifte til annen generasjon blir for store. Her kommer vi litt senere på banen og da har tingene utviklet seg...

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det kostet litt da store deler av de nordre statene og deler av Canada falt ut i fjor vinter pga en trafo som røk. Det er vel en "liten" følge feil pga gammelt nett og system..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei,,

 

Har vært borti enkle spenningshalverere for bruk i kretser med ohmsk last.(Varmeelement)

Den består i sin enkelhet en kraftig diode som "fjerner" ene halvperioden i sinuskurven til vekselstrømmen og på den måten halverer spenningen.

For et varmeelement som en kokeplate hadde kanskje dette vært noe og prøve.

 

Steve Cooling

Link to post
Share on other sites

En annen faktor er vel at det er få havner som kan forsyne slike strømforbrukere. Synes ofte at de har en 10A kurs på hele brygga. Er vel ikke så mye mer enn en lader i hver båt.

Øhh; hæ ? selv om du har 10 A lader, vil det ikke si det samme som at den trekker 10A i 220V..

Isåfall har du en bautadiger lader, omlag 183A om ikke hoderegningen tar helt feil...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Øhh; hæ ? selv om du har 10 A lader, vil det ikke si det samme som at den trekker 10A i 220V..

Isåfall har du en bautadiger lader, omlag 183A om ikke hoderegningen tar helt feil...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager om det var til å misforstå. Det jeg prøvde å si var at det stort sett kun er strøm til en lader i hver båt som ligger på brygga. Det ligger jo ofte mange båter i en slik gjeste brygge som hekter seg inn på det ene stikket som er . De fleste har vel opplevd hva som skjer om en frue i en eller annen båt skal tørke håret. :wink:
Link to post
Share on other sites

Har sprit / 120 V kokeapparat i båten. Er det noe problem å kjøre 220 V på elementene, her er mange "trikkere" på forumet som kanskje kan svare meg på dette. Bryterene o.l. mener jeg takler dette da de er beregnet på 120V / opptil 20 A . Når jeg evt. bruker 220 V så har jeg vel ikke mer enn ca 10 A teoretisk. GÅR DETTE???

 

Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

En kondensator i serie med elementene gjør susen. Det geniale med dette, er at du får halve spenningen uten å sløse med effekt.

 

Beregn hvilken motstand det er i elementene dine - denne skal være lik 1/(2*PI*f*C) eller 1/(314*C)

-> eller C=1/(314*R_elementer).

 

Når våre elektro(nikk)-eksperter får tenkt seg om, håper jeg de kan bekrefte at jeg ikke husker helt feil.

 

Ellers har jeg benyttet en diode for å halvere effekten til noen utelys. Årsaken var at de måtte skiftes ofte. Etter dioden har de ikke vært skiftet, og jeg ser ikke forskjell på lyset!

 

mvh

Trond M.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...