Arnstein Startet 7.Februar.2005 Del på Facebook Startet 7.Februar.2005 (redigert) Her i Stavanger-området og sikkert mange andre steder også, er det et skrikende behov etter båtplasser. Etter å ha studert bruksmønsteret til brukerne i de nærmeste havnene ser jeg at langt på vei de fleste båtene sjelden er i bruk. De ligger i havnen sommer som vinter og er utpå noen få ganger om året. Noen er aldri løst fra fortøyningene bortsett fra at de er på land for spyling bunnsmøring. Det koster mye penger å tilrettelegge skikkelige havner. Med den stadig økende størrelsen på båtene og krav til fasiliteter, blir denne kostnaden enda større, samt at det er arealknapphet i nærområdene. Da kan man spørre seg, er det rett at veldig mange nesten "gratis" skal ligge og sperre dyre plasser? Jeg stiller herved det kontroversielle spørsmålet - Er båtplassene blitt for billige i Norge? Redigert 7.Februar.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Frissy Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Er ikke enig med deg. Kjenner ikke tykkelsen på lommeboka di, men for min egen del så er jeg så heldig at jeg har fått meg båtplass gjennom en bekjent og har derfor råd til å ha båten på vannet. Hvis ikke så måtte jeg hatt den på henger og slept den med meg etter behov. Med to bittesmå unger kan du jo tenke deg om hvordan det hadde gått, og hvor ofte jeg hadde fått meg en tur ut. Synes at det heller bør opprettes flere plasser, så kan det bli plass til alle som vil. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Spørsmålet er kontroversielt, ja, og jeg mener svaret er NEI! Selv har jeg moderat inntekt og høy gjeld, og med en økning av prisene hadde jeg blitt utestengt fra båtlivet, i alle fall om jeg skulle bruke egen båt. Dyrere båtplasser mener jeg ville til en viss grad redusere båtlivet til en aktivitet for de velbemidlede, og det er en utvikling jeg ikke vil være med på. Det er heller ikke sagt at det er de rikeste som bruker båten mest (og det mente du nok ikke heller), kanskje er det heller tvert imot. Så tilgang på rimelige båtplasser er noe som må kjempes for, spør du meg. Men det er absolutt på sin plass med en debatt om hvordan en skal sikre båtplasser til folk som er interessert i å komme seg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Her i Stavanger-området og sikkert mange andre steder også, er det et skrikende behov etter båtplasser. Etter å ha studert bruksmønsteret til brukerne i de nærmeste havnene ser jeg at langt på vei de fleste båtene sjelden er i bruk. De ligger i havnen sommer som vinter og er utpå noen få ganger om året. Noen er aldri løst fra fortøyningene bortsett fra at de er på land for spyling bunnsmøring. Da kan man spørre seg er det rett at veldig mange nesten "gratis" skal ligge og sperre dyre plasser? Jeg stiller herved det konrtroversielle sprøsrmålet - Er båtplassene blitt for billige i Norge? <{POST_SNAPBACK}> Er jo enig om at behovet for båtplasser er stort, men å trekke paraleller til folks båtvaner (eller ikke båtvaner) i form av hvor ofte båtene blir brukt, vel.Dette blir for meg en form for overformynderi som jeg ikke ønsker. Har vi ikke nok av dette......... Og så vidt j vet betaler vel også disse som aldri bruker båtene for å ha dem liggende. Det interreserer ikke meg om hva de bruker pengene sine til. Er jo helt enig i at prisene på båtplasser er dyre, men det er jo til enhver tid markedet og etterspørsel som bestemmer dette. Med vennlig Redigert 7.Februar.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Nei, det synes jeg ikke. Slik vi i stor grad praktiserer dette ved at en forening driver en småbåthavn på offentlig område sikrer vi at flest mulig får adgang til båtliv uten at det koster skjorta. Jeg ligger selv i en havn som eies av kommunen. Det koster meg 1100.- i året (9.75 x 3.30) for plassen, og 500.- for opplag. Til gjengjeld må jeg gå nattevakt, og delta på dugnad. Helt OK. Vi driver også parkeringsannlegg for friområde. At noen ikke bruker båten like mye som andre må vi leve med. Folk har et bredt spekter av fritidsinteresser. Det skal jo spilles golf også. Men her på Solkysten begynner det å bli ganske fullt. Vår lille havn med 250 plasser har 120 på venteliste, uten at noen kan komme opp med planer. Men jeg er redd for at noen prisøkninger ligger i korta. Siden en viss frue fra Bergen har begynt å insistere på at alle midler skal innom hennes kontor før det går tilbake til kommunene i små porsjoner letes det med lys og lykte etter andre inntekter. Jeg frykter vel at dette kan gåutover disse ideelt drevne båthavnene etterhvert. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Nå er vel ikke båtplasser generelt dyre i Norge, med unntak av noen havner i indre Oslofjord. Det er vel her som andre steder i samfunnet, markedet avgjør hva prisene bør være. Vanlig tilbud og etterspørsel. Hva som betales i andre land er vel litt forskjellig, men her i Qatar s er det stort sett like priser over alt. Det er lengden på båten som avgjør prisen, ennå det er samme båser som hjemme i Norge. Prisen for en 33 foter som er litt under 3m bred koster 1800$ pr år, ca. 11500 kroner med dagens kurs. Da er ingenting inkludert bortsett fra at det finnes ferskvann i nærheten. Man kan jo selv vurdere om dette er dyrt eller ikke. Dette er i et alnd helt uten båttradisjoner eller andre ting, og med en minimal fritidsbåtflåte. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fenix Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Etter å ha studert bruksmønsteret til brukerne i de nærmeste havnene ser jeg at langt på vei de fleste båtene sjelden er i bruk. De ligger i havnen sommer som vinter og er utpå noen få ganger om året. Jeg stiller herved det kontroversielle spørsmålet - Er båtplassene blitt for billige i Norge? <{POST_SNAPBACK}> Skulle jeg driste meg til en spekulativ analyse, gjetter jeg at mange av dem som Arnstein sikter til, neppe vil selge båten fordi båtplassen blir dyrere. Jeg ser ofte denne underlige kombinasjonen av travle jobber, båt, bil, og hytte både ved sjøen og på fjellet - som nødvendigvis også må gi seg utslag i lite tid til å nyte alle godene. Men i slike tilfeller er det ikke pengene det står på. Og vi kan jo nesten ikke innføre en slags kvalifisering hver sesong, der båtplassen ble fornyet bare for dem som brukte båten minst 20 dager i løpet av sommeren... Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Mange båter i havn gir større plass i fjorden Hilsen egoet meg Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Da kan man spørre seg, er det rett at veldig mange nesten "gratis" skal ligge og sperre dyre plasser? Nesten gratis?? Mener du at disse har en form for rabatt? Hva priser angår er de vel høye nok. Sitér dette innlegget Link to post
Manito Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) det er store sprik på båtplasspriser da . De som er så heldige at bestefaren meldte seg inn i en båtforening for xx år siden og har arvet plass betaler en slikk og ingenting mens vi som er relativt ferske båteiere (7år med båt) ikke har ansinitet nok der vi bor eller bor i feil kommune for å bli medlemmer Jeg bor i Oslo og søkte medlemskap i båtforeninger i Mosse omr. Men da fikk jeg beskjed om at jeg bodde feil sted så da fikk jeg meg plass i komersiell havn = dyr plass Men jeg er fornøyd med plassen min jeg å vil ikke bytte slik det er nå Redigert 7.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Jeg er enig i problem stillingen, men ikke i løsningen Dyrere båtplasser ville neppe stimulert til hyppigere utskiftning / mer ledig kapasitet i de eksisterende havnene. Private utbyggere ville kanskje bli stimulert dersom inntekts potensialet ble større, men disse kan vel i praksis bestemme prisen sin selv , uansett (så lenge de får kunder som er villige til å betale)? Nei, jeg tror løsningen på båtplass mangel, er å bygge ut flere havner, etter samme modell som i dag. Men hvordan påvirke viljen til det da Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Manito Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Jeg tror problemet ligger i det at båtforeningene ikke har mer plass for utbygging da båtene blir større og større, der alle før greide seg med 2 breddemeter trenger de fleste i dag 3-3,5 breddemeter . Og der det er mulighet for utbygging er kostprisen så høy at det må private investorer til og disse forventer avkastning Så båtplasser finnes bare man er villig til å betale det det koster Redigert 7.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Hvis båtfolket betaler innskudd (kjøpt båtplassen) og i tillegg punktlig overholder sine forpliktelser som f.eks. dugnad og betaler årlig havneavgift - ja, så mener jeg dere må holde dere for god til å vurdere hvor ofte de er utpå eller annet OVERFORMYNDERI! Ta vare på friheten vi alle har til å nyte sjølivets gleder når og hvor vi ønsker og til den pris som markedskreftene til enhver tid setter på det vi ønsker å holde på med. Er det fullt i havna - gå på med krum hals og prosjekter nye alternativ for dere selv - og aldri prøv på å presse andre ut fra sine plasser. (selv om de ALDRI kaster loss og bruker båten slik f.eks. andre ville ønsket) NB! Har førstehånds kjennskap til hvor ødeleggende det er med slike holdninger / overformynderi, utført av noen maktpersoner i havnestyret og med et ganske avslørende bakteppe av bl.a. kameraderi. (Velformuende NYE medlemmer, som mener de har rett foran andre!) HUFF og HUFF - nei karer, kom dere ned i båtene og nyt den fine tiden som ligger foran oss..........! Ship 'O' Hoi! PS Joda, det er nok riktig - de greide det ikke hos oss, og måtte dra til seg "de klamme lankene" - og siden jeg var en av de som bl.a. ble utsatt for dette, ja så nyter jeg EKSTRA godt av sjølivets gleder om dagene! Redigert 7.Februar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) å bare la båten ligge ubrukte i havna synes jeg i utgangspunktet er tullete. men så kommer jeg selvfølgelig på at vi er jo forskjellige; noen seiler alltid, noen seiler skjelden. og det må være greit; vi er forskjellige, og forskjellighet må det være rom for. holdninger i retning av "å seile mest mulig er det eneste som teller" er tull; båtliv er ingen konkurranse! barx Redigert 7.Februar.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 båtliv er ingen konkurranse! barx <{POST_SNAPBACK}> Det var jo meget godt sagt, barx, så jeg er enig i at vi må prøve å gjennomføre det i praksis! Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Og vi kan jo nesten ikke innføre en slags kvalifisering hver sesong, der båtplassen ble fornyet bare for dem som brukte båten minst 20 dager i løpet av sommeren... <{POST_SNAPBACK}> Nei, det har du helt rett i. Jeg syns ikke båtplass er billig, selv om jeg kanskje er heldig i forhold til endel andre. NOK 6920,- for helårsplass (boblehavn) er vel ikke av de billigste plassene for 37 fot, men heller ikke av de dyreste. Dyrt nok etter mitt skjønn. Hvor mye jeg, eller andre bruker båten(e) min(sine) har ingen noe med, så lenge vi betaler for oss. La oss ikke innføre "storebror ser deg" tilstander. Selv bruker jeg båten mere enn de fleste, så er det sagt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Manito Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Slik jeg ser det er det ikke de som allerede har båtplass som er problemet, men utbyggingshastigheten og uviljen i enktelte båtforeninger for å tegne nye medlemmer som ikke bor på stedet. Selv har jeg hørt at en båtforening hadde ledige plasser men de tok kun inn nye medlemmer bosatt i kommunen og ikke andre selv om vi har sommer "residens" på stedet Redigert 7.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Mange innlegg som vitner om at dette er en kjenslevar sak. Forstår at mange føler seg provosert av spørsmålet. Er ikke ute etter å lage misstemning. men heller å få luftet hva den menige mann foreslår for og forbedre situasjonen. Mitt håp er selvsagt at alle som ønsker det skal ha mulighet til et båtliv uten at det skal koste skjorta. Hvordan kan dette gjøres? Hensynet til frimområder i tettbebyggelse er en begrensende faktor til utbyggingstakten i tillegg til kostnaden med selve utbyggingen. Tror neppe at vi kan forvente at kommunen skal opparbeide småtbåthavner for utleie til kr 15oo per år per plass. Kanskje vi da må innse at vi i gjennomsnitt må betale litt mer for at flere skal få plass. På samme tid er det vel urimelig at det skal være så billig at det ikke hefter noe ved og okkupere en plass til flere hundre tusen uten ativt og bruke den. Noen ligger der med båten og okkuperer i påvente av at livssituasjonen skal endre seg og et nytt båtliv oppstå, andre spekulerer kanskje i verdien av båtplassen. Er dette alright for småbarnsfamilien, som kniper inn ekstra for å få utøve båtlivet? All ekstra beskatning ala Bergen kommune og andre lignende fremstøt er en uting. Ønsker vi å diskutere dette, eller skal vi la det ligge? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Syvert Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Mange innlegg som vitner om at dette er en kjenslevar sak. Forstår at mange føler seg provosert av spørsmålet. Er ikke ute etter å lage misstemning. men heller å få luftet hva den menige mann foreslår for og forbedre situasjonen.Det er en interessant problemstilling som Arnstein tar opp. På den ene side er det irriterende for dem som ikke får båtplass å se på båter som bare ligger der og tar opp plass uten å bli brukt. På den annen side kan det jo også være irriterende for dem som bruker båtene mye og som betaler i dyre dommer for en båtplass som ligger ubrukt fordi båteieren er mer på tur enn i havn. Hvis man fikk et system hvor prisen på båtplassen ble beregnet etter liggedøgn, ville dette kanskje være en stimulans for utleie av båtplassene når de ikke er i bruk. Mange tar jo også med båtene sine til hytter og landsteder hvor båtene ligger fra forsommeren til ut på høsten.I KNBF har vi forsøkt å få til en ordning hvor medlemmene får gjesteplasser i andre båtforeninger. Enkelte av medlemsforeningene gir dette tilbudet, mens andre velger å la båtplassene ligge tomme. Det er helt klart ingen kan tvinge noen til noe som helst, men den gode regelen om at "det er alltid plass til en til" burde invitere til litt kreativitet når det gjelder bedre utnyttelse av båtplassene. Ovenstående er ikke særlig gjennomtenkt, men er først og fremst ment som et innspill i håp å stimulere alle de kreative båthjernene her på Baatplassen til å klekke ut noen gode løsninger. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Seastar Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Det er helt klart ingen kan tvinge noen til noe som helst, men den gode regelen om at "det er alltid plass til en til" burde invitere til litt kreativitet når det gjelder bedre utnyttelse av båtplassene. Hilsen Syvert <{POST_SNAPBACK}> Jeg forstår selvfølgelig utgangspunktet til Arnstein......., og Syvert sitt innspill også........, men i vår havn utartet det på den måten at noen som nettopp hadde kjøpt seg inn på noen av de ledige "små plassene" bare gikk hen å kjøpte seg store båter etter en stund, uten å ha plass for den. De var så frekke at de bare la den fra seg på felles Diesel /gjestebrygge i havna og bl.a. på den måten forsøkte de å "presse til seg" en stor plass, på bekostning av de som hadde satset motsatt og betalt et høyere beløp for en stor plass i flere år, men enda ikke hadde funnet seg sin "store drømmebåt" - foreløpig. Dette er en havn som ikke har utvidelsesmuligheter, og folk som har vært med fra starten, hadde kjøpt seg "stor plass", selv om de i perioder har hatt mindre båter, eller ikke båt i det hele tatt noen sesonger. Jeg er altså en av disse, og som mente det var greit å ordne seg med egnet båtplass først - og så kjøpe båt etter båtplassen - og ikke omvendt! Syvert - jeg har også praktisert i alle år siden vi startet opp og laget denne båthavna på dugnad, dette med å byttelåne eller leie ut i perioder til trengende. Absolutt ingen problemer med dette - det er jo bare rein og skjær fornuft - jeg kan tenke meg å "byttelåne" plass i forbindelse med ferieavvikling f.eks. - så her har vi et potensiale å utnytte MEN - det er langt fra dette og til at "noen har snakket sammen"i havna og vil frata meg min "store plass" - og henvise meg til en helt ubrukelig plass for stor båt - p.g.a. at jeg da fortsatt hadde kun min gamle 19-foter Tustna-sjark! Jeg ble "eitrande sinna" selvfølgelig og godtok ikke dette - og planmessig og målrettet sparing i mange år har da også resultert i "stor båt" etter mine ønsker og behov og da var plassen god å ha gitt! For som nevnt tidligere - det er her problemet ligger- havna er fulltegnet og uten utvidelsesmuligheter! Løsning på problemet for de som ikke har egnet plass og dårlige utsikter til å komme i betraktning de første årene - gjør som vi måtte, frem med pågangsmotet og sett igang og utrede/prosjektere - med en stor fare for at dere blir følelsesmessig sterkt belastet hvis noen urettmessig vil ta fra deg plassen din!!!!!!!!! Ærbødigst Seastar Redigert 7.Februar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Interessant diskusjon Arnstein. - Jeg har plass i en havn lokalt hvor det koster 1000,- året for medlemskap, båtplass, og opplag. Dette er jo meget billig, men hvis prisen hadde øket til 2000,- hadde noen skreket over en økning på 100%. - I Skjebergkilen marina ble det også liv og røre når det ble vedtatt en økning på 50% noe som ville blitt en økning på en 3 meters plass fra 3100,- til 4650,- Sammenlignes dette med en plass i Oslo hvor det både er innskudd og høy leie virker dette kanskje smålig. Hva med plass leie for de som har Campingvogn f.eks i Strømstad, hvor det koster 10-15.000 pr.sesong for ei vogn som står på samme sted hele året??? Hvis man fikk et system hvor prisen på båtplassen ble beregnet etter liggedøgn, ville dette kanskje være en stimulans for utleie av båtplassene når de ikke er i bruk. Mulig det Syvert, men hva med administrering av et slikt system, og kostnader rundt dette? Det som er viktig syntes jeg er at ikke prisene stenger ute de som ikke har det like godt stelt som oss, og som kanskje trenger dette avbrekket enda mer enn oss. Vil vi at skjærgåden skal bli en rikmanns lekeplass? mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Det som er viktig syntes jeg er at ikke prisene stenger ute de som ikke har det like godt stelt som oss, og som kanskje trenger dette avbrekket enda mer enn oss. Vil vi at skjærgåden skal bli en rikmanns lekeplass? Hei. Som jeg vel har nevnt tidligere trenger jeg båtplass i Stavanger når jeg flytter dit i 2006. Men det blir nok ikke lett. Fant lappen på bildet nedenfor på oppslagstavlen i Lundsvågen båthavn da jeg var der en tur forige helg! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sigurd Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Er båtplassene blitt for billige i Norge? Betaler 11-12.000 i året pluss noen tusen i gjestehavner. Billig???? Nei!!! Men dette er omtrent standard pris, og da er det greit for meg. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 " Da kan man spørre seg, er det rett at veldig mange nesten "gratis" skal ligge og sperre dyre plasser?" Skjønte ikke helt hva du vil etterspørre her jeg? De som ligger mye i havn har vel betalt det samme som de som er mye utpå??? Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jeb Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 jeg er ikke enig i at prisene skal bli høyere enn de allerede er , maks pris på båt plass skulle ikke overstige 3000 for sesongen , dersom man deltar i dugnads arbeid og tar i et tak for miljøet i havna. :nono: http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...e=5064903&pos=5 dette kan ikke være riktig vell Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.