Jump to content

Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo


Walter_S

Recommended Posts

:seeya: Kommer til å trenge litt veiledning utover nå mens jeg holder på med dette, folkens!

 

Skal omsider montere (klissny!) dynamo som fulgte med sjarken. Årsaken til forsinkelsen er diverse omgjøringer av tverrbjelker på beddingen som stengte for enkel adkomst til dynamorem rundt svinghjulet. Trangt som bare f.....! Måtte kutte hull i en forsterknings-U-bjelke, på tvers, rett foran svinghjulet.....

 

Slik ser det ut i dag. Dynamo'en skal festes ved rød pil i bildet.

 

Dagens opplegg: Plussledning fra batteriet går - via hovedstrømbryter (sort hendel under rød ledning) til starteren. Konstant / permanent minusledning, som er godt synlig (gul/grønn) fra batteriets minus til gods / starterbrakett.

Bilde

 

Dynamo'en - med merking - ser slik ut. Kontaktpunkt, nederst til høyre (kl. 5) er ikke merket, men jeg går ut i fra at det er MINUS ?? Bekreftelse fra strøm-guru'er her på 'plassen? 75 amp. Type: Valeo 9 AR 2738 P // 9RC7054 (Sabb 964.079)

Bilde

 

Ifg. koblingsskkjema til SABB, skal det brukes en 10¤ ledning fra B+ til batteri+ og en 4¤ ledning fra Dynamo Minus til batteri minus. Personlig synes jeg kanskje at 10¤ er litt i det minste (+) laget? Hva med 4¤ for minus?

 

1 - Hva synes om 10¤ til plussledningen?

2 - Har vel valget mellom å trekke PLUSS fra B+ (dynamo) enten til + direkte på selve starteren (kortest avstand) eller til koblingsboksen for hovedstrømbryter. Hva er beste / enklest / sikrest?

 

 

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, men først skal jeg gå til innkjøp av riktig dimensjonerte kabler, med pressede terminaler. Noen som vet om et sted i Fredrikstad som lager tykke kabler, på mål, med terminaler?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei !!

 

Husk å sjekke at rotasjons-retninga er den samme som SABB`n da den ikke er som alle andre.

i verste tilfelle er det bare å snu dynamoen (att fram)

Ang kabelstørrelse så er 10 kvadrat nok , men pass på å bruke samme størrelse på begge (+ og - )

og gå med + til starteren .

Det er også lurt å få tips ang 2polt anlegg .(Elektrokjemisk lut-råte på trebåter) :sailing:

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

........Husk å sjekke at rotasjons-retninga er den samme som SABB`n da den ikke er som alle andre.

 

....... men pass på å bruke samme størrelse på begge (+ og - ) og gå med + til starteren .

hei teisten, og takk for svar!

 

".......sjekke at rotasjons-retninga" Oi! dette tenkte jeg ikke på! Stoler på at Sabb i Bergen har gjordt denne jobben - dynamo'en lå i originaleske med pakkseddel fra Sabb, og delenummer til Sabb G-modell og den på pakkseddelen er identisk. Men for sikkerhets skyld skal jeg sjekke i morgen.........forresten, pleier rotasjonsretning være avmerket på dynamo'n?

 

Skal bruke samme tverrsnitt på både + og - :wink:

 

Takk!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du har vel ikke store avstandene, så 10 kvadrat (på både pluss og minus) er vel OK. Men det skader jo ikke med 16 kvadrat! Du nevner hovedbryter. Kobler du inn der, må det være på batterisiden så du ikke risikerer å koble fra generatoren under gange. Den liker så absolutt ikke det! Jeg ville imidlertid trukket kablene, både pluss og minus direkte fra generator til batteri. Jeg fikk kjøpt både kabel, kabelsko og fikk de presset på hos et bilelektisk verksted.

 

forresten, pleier rotasjonsretning være avmerket på dynamo'n?

Ja, ofte. Gjerne ved kjøleviften som en pil.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kun kjølevifta som bestemmer rotasjonsretningen. Den skal ha rette(radielle) skovler eller bakoverbøyde.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha! Hvordan er dette her da, TMe?

 

Som du vet så er rotasjonsretningen på Sabb'en - til venstre (sett fra akselen, forover) - eller MEDURS, sett forfra. Så, dynamo'en vil svive medurs / medsols, slik vi ser på dette bilde........nå er jeg spent!

Bilde

:blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lekkert, men er ikke 75A litt overkill?  Eller er dete mye elektretisk utstyr ombord?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, elektrisk utstyr ombord begrenser seg til navigasjonslysene, dekkslys, lensepumpe, ekkolodd og (om ikke så alt for lenge) en VHF. Så, ja - det er overkill så det holder. Men, fikk nå med denne klissnye dynamo'en - i originaleske fra Sabb sammen med rem og brakett (+ en pakkseddel pålydende kr. 3.600,-!! :eek: ) når jeg kjøpte sjarken. Tidligere eier hadde kjøpt alt dette for 2 år siden fra Sabb i Bergen, men aldri fått somlet seg til å montere dette.

 

Jeg fant fort ut hvorfor han ikke hadde montert dynamoen! Klin inntil svingjulet, på tvers foran var det montert en u-bjelke i stål som avstivning for motorbeddingen. Så nære var den at det var umulig å få tredd drivremmen til dynao'en på svingjulet.

Bilde

 

Etter litt jobbing og innkjøp av en vinkelsliper ser det nå slik ut.

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så kom dagen til testing av dynamo'en........ :rolleyes:

 

Installasjon ble foretatt "etter boken" - Remskiven på dynamo og svinghjulet er perfekt "in-line" (godt norsk - hva?) - nyinnkjøpte 10¤ kabler til + og minus med pressede terminaler fra Fredrikstad Vikleverksted på plass. All kobling foretatt FØR drivremmen ble satt på - og så starte motoren.....

Bilde

 

Øyne var klistret til voltmeteret som var festet til batteriet. Ingenting skjer....... Spenningen forble den samme i et halvtomt batteri. Hadde liksom forventet at voltmeteret ville hoppe opp til minst 13,8 V eller deromkring, men, nei - ingenting.

 

Panisk målte jeg + på dynamoen - samme spenning som på batteriet. Koblet så + om. Fra starter-pluss til +-polen på batteriet (i tilfelle noe av strømmen skulle være "på avveier" - same shit........

 

Man forventer liksom ikke at en klissny dynamo ikke lader? Dynamo'en ble heller ikke varm (noe som skulle antyde at den produserte strøm?). Det luktet ikke svidd - ingenting tilsier at noe er galt! Farsken! Hva kan jeg ha oversett?

 

Har nå plukket dynamo'en av igjen, og må vel ta den tunge turen inn til Fredrikstad Vikleverksted for å kjøre den i testbenk.

 

Hva kan være galt? Går ut i fra at det er 1000 ting som kan være feil.......

 

Etterpå kom jeg til å tenke på D+ - det er vel der man kobler ladelampe (noe jeg ikke har). Men hvordan virker D+ ??

 

Er det slik at D+ egentlig er pluss - FØR man starter (og lampa lyser) - og når dynamoen lader så blir det minus i den (lampa slokner)? Eller hva er det som får ladelampa til å lyse på en ikke-ladende dynamo? Kunne jeg ha kontrollert noe der, på D+ ??

Noen forslag?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ladelampa er vel til for at det skal gå littegrann strøm igjennom dynamoen slik at denne begynner å produsere selv. Husk bare på at lampa ikke må være for liten, 5w tror jeg er passelig.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ladelampa er vel til for at det skal gå littegrann strøm igjennom dynamoen slik at denne begynner å produsere selv. Husk bare på at  lampa ikke må være for liten, 5w tror jeg er passelig.

<{POST_SNAPBACK}>

har du ikke ladelampe, lader ( som regel ) ikke dynamoen.

Inn igjen me`n, snekre sammen en ladelampe ( jeg har en posisjonslampe fra en biltilhenger ) og kjør på.

<{POST_SNAPBACK}>

O.K. folkens - TESKJEMETODEN, og bare den er det jeg, som strøm-amatør, forstår!!

 

Ut i fra bmo's og Suzuki's innlegg kommer jeg til at en ladelampe er et absolutt MUST? - Altså uten ladelampe ingen strøm fra dynamo'en?

 

Har ingen startnøkkel / tenningslås. Kun en trykkbryter som gir innslagsstrøm for start. Hvis jeg skal koble / mekke en startlampe - HVORDAN skal den kobles til dynamo'en sin D+ ??

 

Ei lampe må ha både + og minus. Hvor henter jeg disse fra? En av de må nødvendigvis komme fra D+

 

Er liksom slik sammenskrudd at jeg må vite hvorfor og hvordan før jeg risikerer en kortsluttet dynamo...... :blush: ...kall meg gjerne pyse, men sånn er det! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter !

 

Ta en kabel fra + utgangen på hovedbryteren til en trykknapp lik den du starter med. Ny kabel ut av trykkbryteren og inn på passende lampe. Ny kabel ut av lampa og til ladelampeinngangen på dynamoen.

 

Start motoren som før og trykk inn den nye "ladestartbryteren" noen sekunder. Dynamoen begynner å lade og du kan slippe bryteren.

 

Når motoren stopper er det ingen rød lampe som lyser.

 

Trykk inn bryteren uten at motor er i gang og lampa lyser.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til Arvid_A for Teskje-vedlegg om dynamo'ens virkemåte! :seeya:

 

Ta en kabel fra + utgangen på hovedbryteren til en trykknapp lik den du starter med. Ny kabel ut av trykkbryteren og inn på passende lampe. Ny kabel ut av lampa og til ladelampeinngangen på dynamoen. Start motoren som før og trykk inn den nye "ladestartbryteren" noen sekunder. Dynamoen begynner å lade og du kan slippe bryteren. Når motoren stopper er det ingen rød lampe som lyser. Trykk inn bryteren uten at motor er i gang og lampa lyser.

<{POST_SNAPBACK}>

Og så var det deg, TMe - med aldri sviktende bistand! Takk skal du ha!

 

Ut i fra det jeg kan lese mellom linjene - og ut i fra TMe's glimrende anvisning, så er det altså slik at ladelampa lyser (før start) p.g.a. av at den har + fra tenningslås og minus fra D+ på dynamo'en - men, når dynamo'en begynner å lade, så får ladelampe + også fra ander siden (D+), noe som gjør at lampa slukker. Pluss i begge polene på lampa gjør at lampa ikke lyser?

 

Når man så stopper motoren, blir D+ på dynamo'em igjen til minus - og lampa lyser? Er dette en riktig fundering?

 

Takk til alle gode forslag - hva skulle en ha gjordt uten baatplass.no!!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter !

 

En liten detalj i tillegg. Vær nøye med klamring/stripsing av kabler slik at disse ikke kommer nærme varme og og roterende detaljer. Klamre/stripse slik at gnag og vibrasjon unngåes. Sprøyte Tectyl 506 inn i alle terminaler. Tørk vekk overskudd slik at griseri unngåes. 506 tørker til vokskonsistens med tiden.

 

Ellers ser jeg at du må til å skrape og male på motoren. Dette er et typisk evighetsarbeide som lønner seg å ta over flere omganger.

Link to post
Share on other sites

Så var vi igang! :o)

 

Brukte "teskje-oppskriften" til TMe. Det funker! En liten støm-dæsj på D+ og ladingen var i gang. Den røde plussledning er 20 cm over svinghjulet, men skal stripses bedre. Det var så j***** kaldt i dag - med noen snøflak innimellom......

Bilde

 

Provisorisk montert "ladelampe" på 5W - den lyser og slukner når den skal:

Bilde

 

I løpet av en par timer krøp voltmeteret opp fra 13,90 til 14,40 / 14,41 - da gikk jeg fornøyd hjem!

Bilde

 

En hjertelig takk til alle bidragsytere - har lært utrolig mye om dynamo / lading i det siste! :seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cheers:

Helt glimrende hjelp her på forumet.

Monterte idag en dynamo på min Sabb, og fikk det da ikke til å fungere i det hele tatt - noen timer med mindre fine ord og masse kaffe, setter jeg meg ned og leter litt på nettet - og måtte jo bare registrere meg med en gang - her var jo løsningen jeg trengte! Kan nesten ikke vente til å komme meg ut i havna imorgen tidlig å teste dette her ut - men jeg hadde heller ikke koblet noe som helst ladelampe på plass - få "raide" biltema imorgen tidlig, kjøpe en liten rød lampe, trykkbryter - så regner jeg med at saken skal være klar

 

 

"There is only one...."

 

David

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...