Jump to content

Båtførerprøven nå også på PC!


Syvert

Recommended Posts

Greit nok med båtførerprøven på nett, men hva med pensum? Er pensum fornuftig? Jeg mener nei, bakgrunnen for det er at etter 21 år med lystbåt tok jeg kurset og prøven ifjor. Det er nok alltfor teoretiskm.h.t. kurslinjer og posisjoner i kartet. Alltfor lite lagt opp med praktiske tips m.h.t. peilinger o.s.v. Min uærbødige påstand er at 90% av hva du lærer på kurset får de fleste ikke bruk for. Det er viktigere å lære folk hvordan man følger med i kartet når båten beveger seg, samtidig som man tar krysspeilinger for å sjekke posisjonen.

Som et eksempel kursinstruktøren på det kurset jeg gikk, mente at man skulle bruke ankerlanterne når man ligger til land i Middagsbukta. Argumentet hans var at det er så vanskelig å navigere store "cruisebåter" der om sommeren. :lol:

Mitt spørsmål blir da: Ankerlanterne skal føres foran på båten, og med baugen mot land, hva er da poenget? :lol::cheers:

Jeg er enig i at vi trenger maritim skolering, men er dette kurset fornuftig????????

Link to post
Share on other sites

Hei  :cheers:

Først et svar til Kåre_L.  Så lenge du har tatt vare på Båtførerbeviset ditt er det fortsatt gylding. Så til Mini: Uff og atter uff! Jeg har så vidt sett på opplegget fra Sjøfartsdirektoratet. Du vil nok glede deg over at dine innvendinger nå er fjernet fra eksamensoppgavene. Det ville vært fint å få en tilbakemelding fra deg etter at du har sett på informasjonen på www.sjovett.no

Teorien til Båtførerprøven kan du også få på nettet. Klikk deg inn på www.knbf.no så finner du linken der.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Mini påstår at 90% av det man lærer på Båtførerkurset får man aldri bruk for.

 

Det er jo en temmelig drøy påstand   -   og jeg vil i det minste gjøre et forsøk på å nyansere den litt.

 

For hva man vil legge vekt på i Båtførerkurset, hvordan man vil prioritere, presentere og fokusere, det er mest opp til den enkelte kursholder. Jeg holder kurs for noen hundre deltagere hvert år. Det spenner fra ungdomsskoleelever til pensjonister og både praktisk og teoretisk bakgrunn er høyst variabel.

 

Men allikevel har det vist seg mulig å legge opp kurset på en slik måte at man fletter inn mengder av praktiske råd og vink innimellom den nødvendige teorien. Det går også an å bruke praktiske eksempler til å gjøre teorien mer lett fordøyelig  -  hvis man selv har praktiske erfaringer det går an å ta utgangspunkt i.

 

Jeg har også funnet ut at det har noe for seg å la kursdeltagerne få anledning til å sjekke om teori og praksis stemmer overens når selve kurset er gjennomgått. Det gjør jeg ved at vi tar turer på sjøen. Elevene overtar "kommandoen" ombord i Poseidon, de navigerer selvstendig på en 2 - 3 timers rundtur på kryss og tvers mellom våre mange små øyer. Området er sterkt traffikert med ferger og lystbåter, med rikelig anledning til å teste ut det de har lært om vikeplikt.

 

Nå i helgen var jeg for eksempel ute med 6 mindre grupper på slike turer i løpet av lørdag og søndag   -   og når det samme kurset i dag ble avrundet, da vanket rikelig med skryt og takksigelser, avsluttet med stående applaus.....

 

Da er det morsomt å drive med sjøsikkerhetsarbeid!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon: Det er helt klart at når man tar et slikt utgangspunkt, blir resultatet et annet. I mitt selvopplevde tilfelle, ble en del av tiden brukt til å reklamere for instruktørens charterfirma i sør Europa og til å fortelle hvor håpløst det er å manøvrere stor båt/fjordcruisebåt i middagsbukta en sommerkveld. Mesteparten av tiden ble brukt til å regne misvisning og å sette kurser og pososjoner i kartet. Da blir min uærbødige påstand, 90% av de som gikk på det kurset vil aldri gå så langt ut at de vil miste land av syne. Da har du mer behov for å kunne krysspeile og du har mer behov for å kunne følge med i kartet. Dette ble det brukt svært liten tid på, det var flere på det kurset som ikke skjønte hvordan du skulle peile fartøy på kryssende kurs.

 

Dette har jeg snakket med folk i sjøvettkampanjen om og svaret jeg får er at det må bli slik for at pensum er slik?????????

 

Nok en gang, er pensum riktig????????????????

Link to post
Share on other sites

Hei Mini,

 

Om pensum er riktig er et spørsmål som det er vanskelig å svare konkret på, men alle som underviser til Båtførerprøven kjenner nok også til hvilke spørsmål som stilles til eksamen. I årets eksamensoppgaver er 2-3 spørsmål som omfatter korrigering for misvisning og deviasjon.

 

De fleste oppgavene konsentrerer seg om sikkerhet på sjøen, vikeplikt, lanterneføring  -  og i år er spesielt mange om sjømerkene. Det er etter mitt syn en riktig prioritering, det er nemlig meget viktig å være helt trygg på hvordan sjømerkene skal forstås  -  man må ikke være i tvil om hverken lateralmerker eller kardinalmerker, de møter man jo hele tiden ved seilas langs kysten.

 

Alt i alt; pensum er etter mitt syn "riktig" nok til at en erfaren og engasjert instruktør kan trekke frem det viktigste og dermed lage et matnyttig Båtførerkurs  -  men som sagt: det står og faller med instruktøren.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk til Poseidon for vettuge kommentarer. Sikkerhets- og utdanningskomiteen i Båtforbundet har gått gjennom hele pensumet og har gitt sine kommentarer til det som bør rettes opp i pensum. Disse kommentarene har Sjøfartsdirektoratet tatt til etterretning og pensum er løpende blitt forbedret og tilpasset til målsettingen om en forbedret båtførerprøve som skal fungere slik Poseidon beskriver. Poseidon har også helt rett i at kvaliteten på kurset står og faller med instruktøren.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Dette ser jo for så vidt vel og bra ut.... Men jeg sitter fortsatt med noen spørsmål  :smash: etter å ha sett på informasjonen som finnes på www.sjovett.no

 

1: Hva koster det å ta en slik test ?

2: Kan man ta prøven uten å ha deltatt på kurs ? Dvs gå opp som "privatist"

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Hei Lars_B  :smash:

Spørsmål 1: Jeg kan dessverre ikke svare. Det er nok opp til hvert enkelt teststed å fastsette prisen.

Spørsmål 2: Det er nettopp det at du kan gå opp som privatist på en lettvinn og grei måte som er den store fordelen med opplegget! Det er en utbredt misforståelse at man må gå på kurs. Det er jo gjennom eksamen at du skal vise at du har de nødvendige kunnskapene. Vi har allerede hatt en rekke privatister som har avlagt eksamen hos oss i KNBF.

Hilsen Jan  :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Muligheten for å gå opp som "privatist" har man alltid hatt og fra tid til annen har nok alle autoriserte sensorer noen henvendelser fra ivrige kandidater   -   som av en eller annen grunn ofte fletter inn en "Røkke-  kommentar".

 

Men jeg vil allikevel forsøke å legge inn et godt ord for de konvensjonelle kursene; man lærer meget av å være sammen, diskutere med andre, smile i fellesskap over tabber man har gjort og dermed også høste av andres erfaringer.

 

Det må også være tillatt å si at vi kan ha det "skikkelig løye" på kurskveldene  -  og som ekte Siddis forstår iallefall Lars hva jeg mener!

 

Ha en fin dag på sjøen   -   alle dere som har båten klar til bruk, og ikke er innesperret av is...

 

mvh

Poseidon

i helt nydelig vårvær

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Tore Kamfjord

Det er flott å registrere at Båtførerprøven skaper engasjement! Jeg har først lyst til å komme med et par avklaringer:

Båtførerprøven er en frivillig, teoretisk prøve som vi mener gir et godt teoretisk grunnlag for å føre mindre fritidsbåter. Båtførerbeviset er således ikke å regne som noe sertifikat - det gir ingen formell kompetanse. Prøven kan avlegges enten etter gjennomført kurs eller som privatist etter selvstudium.

 

Sjøfartsdirektoratet godkjenner eksaminatorer, ikke kurssteder. Derfor vil det nok være varierenede kvalitet på de kursene som tilbys. At en innskriver har negativ erfaring med et kurs, behøver derfor ikke nødvendigvis bety at pensumet til Båtførerprøven er feil. På www.sjovett.no ligger en oversikt over pensumet (retningslinjer) for Båtførerprøven. Både pensum og eksamensoppgaver er justert de siste årene etter konstruktive innspill fra Båtforbundet KNBF. Blant annet har det blitt lagt mindre vekt på utregning av deviasjon og misvisning, og mer vekt på forståelse av sjømerker og kartforståelse. Vi mener at pensum dekker de viktigste teoretiske elementene for småbåtførere, men er selvsagt åpne for innspill.

 

Det nye tilbudet om å avlegge prøven på en PC er etablert for å øke tilgjengeligheten, slik at enda flere ønsker å lære seg litt om sikkerhet og sjømannskap. Det er noe alle som ferdes på og ved sjøen vil være tjent med.

Siden oppstarten i 1965 har omlag 150.000 mennesker her i landet bestått Båtførerprøven, og jeg våger å påstå at det har bidratt til både økt sikkerhet og trivesl på sjøen.

 

Jeg anbefaler dere å prøve demoversjonen av den nye Båtførerprøven. Klikk dere inn på www.sjovett.no og videre til testen. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei Tore!  :smash:

Velkommen om bord! Det er fint at du tok tipset mitt om å bidra her på Baatplassen. Dette er et viktig og nyttig forum hvor vi som jobber med dette til daglig kan få verdifulle synspunkter og korrektiver som bidrar til at vi forhåpentligvis kan gjøre en enda bedre jobb!

Hilsen Jan

P.S.

Jeg blir med på skålen fra Ingar!  :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det som Poseidon sier om merker og lanterneføring, synes jeg er veldig bra. Fordi dette er etter mitt syn ting som alle må kunne. De aller fleste kommer på et eller annet punkt til å drøye kvelden ute på skjæret, og da har du bruk for disse kunnskapene, lanterneføring og merker. Det kurset jeg gikk ble det brukt mer enn 50% av tiden på kartarbeid, misvisning osv. Dette trenger du ikke så lenge du har holdepunkter rundt deg. Da er det viktigere å kunne krysspeilinger og kunne følge med i kartet. Så hvis pensum dreier mer mot praktisk sjømannskap for innenskjærs båtbruk, skal jeg være den første til å aplaudere.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kanskje få lov til å henge på enda en liten kommentar. For når det gjelder kursrettelser med misvisning og deviasjon så er det fortsatt pensum og det inngår som nevnt i prøven. Men om man lærer det full fart på et kurs og ikke bruker det jevnlig  -  så vet alle hvor fort det forsvinner, og man begynner å lure på plusser og minuser igjen.

 

Derfor har jeg med min praktiske tilnærming til saker og ting alltid passet på å presisere at deviasjonen er den samme i skodde som i klarvær, og den samme i lys som i mørke. Jeg understreker viktigheten av å lese av kompasset når man kanskje går sine vante ruter, i fullt dagslys og sjekke med kurslinjen i kartet. Her hos oss er den feilen som fremkommer egentlig bare deviasjon siden misvisningen er ca 1 grad vest, og minkende.

 

Mitt forslag til båtfolket er derfor: lag en lapp som klebes fast ved siden av kompasset. På den lappen skriver du:

 

På nordlige kurser viser kompasset xx grader for meget/for lite.

På østlige kurser viser kompasset yy grader for meget/for lite.

På sørlige kurser viser kompasset zz grader for meget/for lite

På vestlige osv, osv,

 

Denne metoden er enkel, pålitelig og bortimot idiotsikker, så lenge man ikke står i fare for å mixe fortegn, bli i tvil om det allikevel var riktig   -   og så raser hele logikken sammen.......

 

- - - -

 

Tipset er til for å brukes; nytt sjansen, ta noen peilinger og finn ut hvilken feilvisning du bør notere ved siden av kompasset   -   det kan være til avgjørende hjelp når havskodden plutselig kommer sigende etter en fin dag på sjøen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En liten sammenligning med "amerikanske tilstander":

Både Coast Guard Auxiliary og Power Squadrons tilbyr kurs som har mye til felles med båtförerpröven.  Fokus er sikkerhet, men kurset pröver å dekke det meste mht. godt sjömannsskap.  Kurset omhandler også riktig bruk av VHF, både mht. til bruk i nöd og i nytte.  (VHF-sertifikat er ikke påkrevet i USA).  Og, den störste fordelen  :smash:: Flere forsikringsselskaper tilbyr 10% rabatt til de som har tatt kurset.  Her ser jeg en klar utfordring til KNBF!!!!

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...