Jump to content

Kr.180,- pr tennplugg - er dette normal pris?

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Nå er jeg klar over at Yamaha produkter/delepriser er dyre, men kr.180,- pr tennplugg ( 6 stk) er litt dyrt. Har kjøpt plugger både til bilder, båter, motorsykler, gressklippere og motorsager tidligere og prisen har ligget på ca kr.50,- pr stykk.

Yamaha leveres original med NGK plugger.

Hva synes dere om å betale kr.1200,- for et sett med tennplugger. :eek:

Iht instruksjonsboken så er det ikke noe kart skille på når disse pluggene skal skiftes, motoren har gått totalt 40 timer.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

......Hva synes dere om å betale kr.1200,- for et sett med tennplugger.

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod: Horribelt, spør du meg! :smash:

Da er det på tide at søkelyset som har "skinnt på" Tine Meierier, i det siste, og som er i ferd med å "lyse nedpå" Gilde - må ta seg en tur innom slike importører. :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

NGK plugger kjøpt hos Yamaha forhandler.

På min tidligere Johnson motor så fikk jeg nesten forbud å bruke andre plugger en originalpluggene. Her var det snakk om støydemping som var svært viktig når man tenker på forstyrrelser av egen elektronikk i motoren.

Jeg som kunde må jo bare si - javel.

Lytter jeg ikke til leverandøren og jeg får motorstopp ute på havet, hva da?

Nei, kr.1200,- for 6 stk plugger er litt i overkan, men hva gjør jeg da? Kjøpe noe skrotplugger hos biltema, hmmmmm..... nei det blir ikke aktuelt. Husk dette er en motor som koster kr160.000,-.

kan du ikke bare se på betegnelsen på de som står i da? så er det bare å kjøpe makene på en hvilken som helst forhandler av NGK til en 50lapp pr stk...

(Ngk husker jeg foresten som det eneste saliggjørende når man hadde totaktere som hadde lett for å få pluggstein. Bosch var det værste, da de hadde en stygg tendens til å slutte å virke etter en tids skyving med påfølgende våte plugger....)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Vil ikke en vanlig velassortert bilrekvisitasjappe ha disse pluggene da? Det er vel denne typen du skal ha : BKR6EKU.

Hvis ikke de har den i sjappa, kan den sikkert bestilles. Enten det, eller så er dette en superelektroniskdataplugg, som det kun leveres noen få stk av. Da blir prisen selvsagt deretter. Men en tur til nærmeste rekvisitaforretning vil kunne gi deg svaret, og kanskje noen kroner spart.

mvh

M.

PS For øvrig kan du kikke litt her: http://www.ngk.se/Default.aspx?id=3 Mye å more seg med :-)

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Vil ikke en vanlig velassortert bilrekvisitasjappe ha disse pluggene da? Det er vel denne typen du skal ha : BKR6EKU.

Hvis ikke de har den i sjappa, kan den sikkert bestilles. Enten det, eller så er dette en superelektroniskdataplugg, som det kun leveres noen få stk av. Da blir prisen selvsagt deretter. Men en tur til nærmeste rekvisitaforretning vil kunne gi deg svaret, og kanskje noen kroner spart.

mvh

M.

PS For øvrig kan du kikke litt her: http://www.ngk.se/Default.aspx?id=3 Mye å more seg med :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt denne pluggen snakker vi om - BKR6EKU.

Har spurt på flere NGK leverandører, de sier at de selger ikke "BK" plugger. Hva nå dette betyr i praksis.

Dette høres merkelig ut. B betyr vanlig 14 mm gjengediameter, K betyr mindere nøkkeldiameter, det går mao ikke å bruke std, pluggnøkkel.

Min lokale NGK.pusher har hittil ikke sviktet. Kan du ikke ringe til Kvikk i Tønsberg og høre om de har pluggen? Hvis ikke de kan sende, eller det blir for dyrt, så gi meg et hint og jeg kan stikke og kjøpe de for deg, og sende med posten.

mvh

M.

Marna

Dette høres merkelig ut. B betyr vanlig 14 mm gjengediameter, K betyr mindere nøkkeldiameter, det går mao ikke å bruke std, pluggnøkkel.

Min lokale NGK.pusher har hittil ikke sviktet. Kan du ikke ringe til Kvikk i Tønsberg og høre om de har pluggen? Hvis ikke de kan sende, eller det blir for dyrt, så gi meg et hint og jeg kan stikke og kjøpe de for deg, og sende med posten.

mvh

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var jo bra servica da....

Men jeg kjøpte pluggene jeg i dag, men dersom du har god kontakt med dette firma så ber jeg så pent om du kunne sjekke prisen for meg. Jeg blir desverre ikke tilgjengelig på telefonen selv i morgen.

Så får jeg vurdere hele dene saken på nytt når jeg har fått høre hva du måtte gi.

:seeya:

Iht instruksjonsboken så er det ikke noe kart skille på når disse pluggene skal skiftes, motoren har gått totalt 40 timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg ingen erfaring med 4-takts påhengere, men 40 timer kan da vel ikke være mye for et sett tennplugger? Hvis man skjeler litt til hvor ofte pluggene skal byttes i en bilmotor (hver 45000km på Volvoen min f.eks.), så skulle dette i hvert fall tilsi 600-700 timers drift. Er klar over at en båtmotor gjennomsnitlig snurrer rundt på et adskillig høyere turtall enn i hvert fall bilmotoren min gjør, men hvis vi nå sier 150-200 driftstimer for pluggene i en båtmotor, så burde det likevel være god margin. Min egen påhenger har forøvrig gått 5 sesonger med samme pluggsettet. Siden dette er en god gammel 2-takts "oljebrenner", så har jeg planer om å bytte pluggene til våren.

Prisen skjønner jeg godt at du er litt misfornøyd med :cryin:

Dette var jo bra servica da....

Men jeg kjøpte pluggene jeg i dag, men dersom du har god kontakt med dette firma så ber jeg så pent om du kunne sjekke prisen for meg. Jeg blir desverre ikke tilgjengelig på telefonen selv i morgen.

Så får jeg vurdere hele dene saken på nytt når jeg har fått høre hva du måtte gi.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare hyggelig John-Kr. Jeg skal innom en av dagene for å kjøpe nye plugger til Mærsa, kan sjekke prisen på de du bruker da.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

jobber selv på en bensinstasjon som selger NGK plugger. Vet ikke akkuratt hva denne pluggen som du skal ha koster, men ikke 180kr!

<{POST_SNAPBACK}>

Opplevde selv for noen år siden at prisen på plugger til min Plymouth Grand Voyager kostet 90,- hos merkeforhandler. Men hos Mitsubishi, som har levert motoren (3 l. V-6) Skulle ha 24,- for samme pluggen. De var selv (Mitsubishi) forundret over at noen kunne tå så mye som merkeforhandler for en plugg.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du har blitt lurt. Det verste av alt er at du gikk på med begge beina. Synes egentlig det er skremmende hva mange godtar. Hadde flere protestert, hadde ikke verstingene kunnet drive på slik. Problemet er at det alltid er noen som kjøper likevel og sier ja, ja, det var jo dyrt, men det er jo originalplugger. Du bidrar til å ødelegge for alle oss andre ved å godta slikt. Når butikkene tenker at det er bare en av ti som er villig til å betale dette, men likevel setter prisen så høyt fordi de bare trenge den tiende kunden for å oppveie 9 andre salg til normalpris.

Her har du pluggen din til 40 kroner! Kjøper du 10, får man de for 30 kroner stykket. Du har all grunn til å føle deg litt dum. BoatFix har den til $5,93. I Norge koster den da normalt ca 70 kroner med moms hos nærmeste NGK-forhandler. (bilutstyrsforhandler) Selv bensinstasjoner kan selge deg denne for halve prisen av det du nå har betalt.

Lotus

PS: Hvorfor kødder du med dette når pluggene har gått 40 timer? Dette er plugger som er en del dyrere enn gjennomsnittet. For bil skal de skiftes etter 60.000. I din båtmotor? 1000 timer? Kanskje bare 800? Vet ikke helt hvor mye du bruker båten, men de fleste kjører vel i snitt omlag 150 timer pr. sesong. Kom igjen om 5 år. Du får heller inspisere, rense og justere åpning en gang i året.

Redigert av Lotus (see edit history)

NGK plugger kjøpt hos Yamaha forhandler.

På min tidligere Johnson motor så fikk jeg nesten forbud å bruke andre plugger en originalpluggene. Her var det snakk om støydemping som var svært viktig når man tenker på forstyrrelser av egen elektronikk i motoren.

Jeg som kunde må jo bare si - javel.

Lytter jeg ikke til leverandøren og jeg får motorstopp ute på havet, hva da?

Nei, kr.1200,- for 6 stk plugger er litt i overkan, men hva gjør jeg da? Kjøpe noe skrotplugger hos biltema, hmmmmm..... nei det blir ikke aktuelt. Husk dette er en motor som koster kr160.000,-.

<{POST_SNAPBACK}>

Prisen er vanvittig høy, vanligvis så koster NGK-pluggene under 50-lappen. Nå husker jeg ikke i farta hvor det lønner seg å kjøpe disse pluggene, jeg var hos en forhandler som hadde SVÆRT gode priser på NGK. Hos Yamaha koster de garantert det dobbelte eller tredobelte bare fordi det er en yamahaforhandler. Spør de hva innkjøpsprisen er på disse pluggene, jeg tipper rundt 20 kroner.

Ang. biltema-plugger, så har jeg stående en komplett mercedes 2,8 liter i garasjen med mindre enn 200km på telleverke. Den har havarert fordi innmaten fra en av tennpluggene løsnet og falt ned i den ene sylinderen og slo istykker ventilene og lagde styge riper i sylinderen. Det var plugger fra biltma, er ikke så sikker på om det er verdt å risikere å havarere motoren for å spare 20 kroner per tennplugg. Ellers vil jeg si at de har mye bra på biltema også, men med mercedesmotoren som eksempel, så styrer i hvertfall jeg langt unna biltema-plugger.

Hei Lotus

Takker for ditt innlegg, det er jo slike innlegg som kanskje gjør at vi våkner.

Spørsmålet er hvor mye disse pluggene koster i andre butikker i Norge. Dersom disse koster stort sett det samme over hele Norge så har jeg kun 2 valg. Kjøpe de i Norge eller bestille på postordre fra utlandet.

Må si at den prisen du har fremskaffet er en normal pris på en plugg.

Hei Folkens

Nå er jeg klar over at Yamaha produkter/delepriser er dyre, men kr.180,- pr tennplugg ( 6 stk) er litt dyrt. Har kjøpt plugger både til bilder, båter, motorsykler, gressklippere og motorsager tidligere og prisen har ligget på ca kr.50,- pr stykk.

Yamaha leveres original med NGK plugger.

Hva synes dere om å betale kr.1200,- for et sett med tennplugger. :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

:eek:

180kr. pluggen. Ooops...! Det var en kunstig høy pris, mildt sagt. Nå har jeg ikke bytta plugger på HPDI'en enda. Men skal hvertfall ikke bestille fra Yamaha-sjappa.

40t. Er ikke det hakket tidlig for å bytte???

Redigert av Brutus (see edit history)

Var en fæl pris for plugger.... Kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å skaffe dem billigere.

Jeg hadde min Suzuki 4-takter DF 115 på service på merkeverksted sist høst, de skiftet 4 plugger (BPR6HS) a 39 kroner, sum 156 kroner for alle fire pluggene, det blir billigere enn bare én av John_Kr sine. Kreves det SÅ spesielle og dyre plugger til avanserte totaktere? Fristende å nevne diskusjonen som av og til går angående kostnadene på totaktere vs. firtaktere. Firtakterne påstås å skulle være så mye dyrere service på??? Jeg fikk i alle fall skiftet både 4 plugger og 4 liter olje på Suzuki'n til halve prisen av bare pluggene på denna totakter'n din... :wink:

Nåja, skal ikke dra det lenger, men jeg håper du finner noen som kan selge disse pluggene til en rimeligere pris! Hvis ikke så kan du i alle fall drøye intervallene mellom pluggskifte en del lenger, så du slipper å bli ruinert!

Ikke direkte billig nei.. Men jeg mistenker at det her er snakk om plugger med spesielt lang levetid, som ikke skal skiftes i tide og utide. Jeg har slike i min Toyota, og disse er oppgitt til skifte etter 120.000 kilometer. Så selv om de er dyre så blir totaløkonomien ganske OK da. Har også en Golf, der er det oppgitt skiftintervall 70.000 kilometer. Så hvis det er denne typen plugger du har så trenger du nok ikke å skifte på mange år ennå.

Siden du allerede har kjøpt nye så tror jeg at jeg bare hadde hatt disse liggende i båten som reserve. Eventuelt skiftet og beholdt de gamle i reserve. Kan ikke se noen grunn til å skifte disse hvert år med mindre du bruker motoren svært mye.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...