Jump to content

Hvilken er god kart til kartplotter?

At-le

Recommended Posts

Dette er et interessant diskusjonstema - som du sikkert ser av alle kartdiskusjonene som har vært her på forumet.

Jeg vil ikke dømme på hva som er bra eller dårlig. Ut i fra diskusjonene ser det ut til at det er mange synspunkter på dette området, og kan ikke komme med anbefalinger. Men jeg kan si hva jeg har egen erfaring med.

Jeg har hatt Garmin plotter i et par år - brukte Bluechart her - og var veldig godt fornøyd. Jeg hadde da kart som dekket Oslo-Kristiansand, Oslo-Strømstad. Jeg har også seilt Oslo-Marstrand -Olso med en Garmin plotter med Bluechart ombord - var veldig godt fornøyd med den også.

I Bitteliten III setter vi nå inn en Simrad plotter med C-map. jeg håper det blir bra også. Bakgrunne for at jeg valgte Simrad var at utvalget av utstyr var bedre til Simrad enn til Garmin.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg skal kjøpe kartplotter snart (mulig i båtmesse lillestrøm?). Hvilken sjøkart , skarp bilde, farve,dyp, merke,osv ?

C-MAP eller NAVINONICS eller BLUECHART? Noe har god råd til meg?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ofte ikke selv velge hvilken kartløsning du vil ha. Noen plotterprodusenter bruker C-map, andre Navionics osv. Jeg anbefaler deg å studere hva som er skrevet her på Baatplassen for å danne deg et inntrykk, og så få demonstrert aktuelle produkter under messa. Hva som er mulig å få er jo også et spm om prisklasse - størrelse/type skjerm ikke minst. Vær også oppmerksom på utgående profukter som kan framstå som et godt tilbud, men det er ofte en hake ved det.

Og husk - du trenger ikke nødvendigvis handle på selve messa. Få med deg noen skriftlige gode tilbud som har varighet noen uker etter messa, så får du tid til å tenke deg om i ro og mak. Og trenger du profesjonell hjelp til monteringen kan det være lurt å få med det som en del av tilbudet.

Lykke til.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei..

Jeg hadde C-MAP i min gamle båt, kartplotter og kart ble kjøpt nytt i 2003, jeg var ganske fornøyd med kartsystemet. Den største feilen var at grunner ikke var dybde bestemt, noe som iriterte meg MYE. Kartene var brukbart nøyaktige, men i enkelte områder så stemte ikke kartet med hvor båten lå i leia.

Når kjører jeg Bluechart og her er ikke det noe problem. Men jeg har en "magefølelse" av at noen skjær ikke er med på kartet mitt fra 2004.

mvh

Kent

I Bitteliten III setter vi nå inn en Simrad plotter med C-map. jeg håper det blir bra også. Bakgrunne for at jeg valgte Simrad var at utvalget av utstyr var bedre til Simrad enn til Garmin.

<{POST_SNAPBACK}>

Her ble jeg litt nyskjerrig, hvilket utstyr er det som ikke er tilgjengelig hos Garmin men som Simrad leverer ? Må passe på så jeg ikke går i fella, er akkurat i disse dager klar til å hente Garmin 3010C med ekkolodd modulen. Kan ennå velge Simrad så toget er ikke gått :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er du i tvil Sydvesten så kan du prøve Dana 5000. Den fungerer ypperlig som varmeapparat også,og den får deg til å skjønne at alt er bedre enn veteran plottere :lol: Men som at-le nages jeg av tvilen....

Har ihvertfall lært å se nytten av plotter om ikke noe annet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva i huleste hel... er Dana 5000 ??? Her har jeg atter engang gått glipp av noe... :eek: Er det Garmin sin 3010 som er veteran plotter eller er det noe annet ??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Her ble jeg litt nyskjerrig, hvilket utstyr er det som ikke er tilgjengelig hos Garmin men som Simrad leverer ? Må passe på så jeg ikke går i fella, er akkurat i disse dager klar til å hente Garmin 3010C med ekkolodd modulen. Kan ennå velge Simrad så toget er ikke gått  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet at Garmin har kommet med en ny serie med radar, ekkolodd, plotter, men denne har jeg ikke sett.

Jeg valgte Simrad pga:

1. Bedre (??) skjerm i sterk sollys (Sun View skjerm). Jeg har ikke testet Garmins nye skjermer så jeg må ta forbehold om det

2. Mulighet for innfelling av plotter i vippebrakett (Ola Vipp) slik at plotteren ikke dekker så mye av sikten fremover samt at plotteren blir fastmontert (da slipper jeg å demontere og ta den med hjem hver gang jeg ikke er i båten)

3. Kobler radar, plotter, tridata og VHF sammen i ett nettverk der alle instrumentene utveksler data

4. Mulighet for å bygge videre med autopilot i samme system med enkel datautveksling

Jeg kan ikke si 100% sikkert at Garmin ikke har disse egenskapene. Det er å tillegge at Simrad har senket prisene ganske så mye på noen av sine plottere (en 2005modell CX 44 koster mer enn 10.000 mindre enn en CR 44 som er tilsvarende 2004 modell)

Hva i huleste hel... er Dana 5000 ??? Her har jeg atter engang gått glipp av noe... :eek:  Er det Garmin sin 3010 som er veteran plotter eller er det noe annet ??

<{POST_SNAPBACK}>

Gammel dansk plotter fra 80 tallet. Det merkelige er at den utvilsomt har sin verdi selv om den er langt fra særlig avansert etter dagens målestokk. Den har sine helt klare svakheter men av en eller annen grunn så liker jeg den. De to største svakhetene er at den ikke viser kurs fra nåværende posisjon og skjermen kan ikke leses i sollys. Og noen ganger har den en forbausende god nøyaktighet.

Når en tar i betraktning atdet er ur-teknologi og en antikvitet en har med å gjøre så er posisjons indikikeringen forbausende god.

Kjøpte den for å få et lite innblikk i hva kartplotter er for noe,men trenger nok en eller to sesonger til før jeg kan indikere eget behov. Var særs lite lysten på å legge tusenvis av kroner i noe jeg ikke vet hva er og så ende opp uten å bruke den.

Jeg vet at Garmin har kommet med en ny serie med radar, ekkolodd, plotter, men denne har jeg ikke sett.

Jeg valgte Simrad pga:

1. Bedre (??) skjerm i sterk sollys (Sun View skjerm). Jeg har ikke testet Garmins nye skjermer så jeg må ta forbehold om det

2. Mulighet for innfelling av plotter i vippebrakett (Ola Vipp) slik at plotteren ikke dekker så mye av sikten fremover samt at plotteren blir fastmontert (da slipper jeg å demontere og ta den med hjem hver gang jeg ikke er i båten)

3. Kobler radar, plotter, tridata og VHF sammen i ett nettverk der alle instrumentene utveksler data

4. Mulighet for å bygge videre med autopilot i samme system med enkel datautveksling

Jeg kan ikke si 100% sikkert at Garmin ikke har disse egenskapene. Det er å tillegge at Simrad har senket prisene ganske så mye på noen av sine plottere (en 2005modell CX 44 koster mer enn 10.000 mindre enn en CR 44 som er tilsvarende 2004 modell)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal ikke si hva Garmin og Simrad kan og ikke kan, men tror nok at de fleste av Simradsfunksjoner også finnes på den nye Garmin 3000 serien. Jeg velger nok en 3010C med GSD 20 ekkolodd modul, har lyst på Rararen, men min lokale pusher vil ikke gi meg god nok pris. Prisen jeg får på plotteren er meget god, men ikke på radaren, så da venter jeg til det blir en tur til "uniten" en eller annen gang.

Litt infor om den serien fra Garmin: Garmin 3010C

Jeg har også vurdert dette med infelling av utstyr, men er litt bekymret siden det er litt vel mange langfingrede personer som ikke skjønner forskjell på ditt og mitt. Derfor blir nok plotteren undert armen hver gang man forlater båten. Er plotteren innfelt så ødelegger de vel bare mere i båten. Nå har jo jeg skyvedrør med gode muligheter til låsing, men det hjelper vel lite det også.

Når det gjelder autpilot så tviler jeg på at Garmin har dette, men det er ikke umulig at dette kommer en gang, det legger jo opp til et slags datanettverk og det kan sikkert bygges ut.... Tror nok at det finnes på markedet innen jeg får råd til å kjøpe det eller bruk for det.

Når det gjelder autpilot så tviler jeg på at Garmin har dette, men det er ikke umulig at dette kommer en gang, det legger jo opp til et slags datanettverk og det kan sikkert bygges ut.... Tror nok at det finnes på markedet innen jeg får råd til å kjøpe det eller bruk for det.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det ikke finnes noen Garmin autopilot, er vel ikke det noe problmem. Den har jo 3 com-porter for NMEA, og da kan hvilken som helst autopilot tilkobles. (og hva som helst annet også som tar imot NMEA) Ellers ser jeg at den har RISC prosessor (som er lynrask) + egen grafikk kontroller. Dette høres bra ut. Så dersom en vil ha en plotter for Bluechart, er det vel ikke noe dumt kjøp.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal kjøpe kartplotter snart (mulig i båtmesse lillestrøm?). Hvilken sjøkart , skarp bilde, farve,dyp, merke,osv ?

<{POST_SNAPBACK}>

Et par momenter som ikke er nevnt er hvor du skal ferdes. (noen har bedre dekning på visse områder av kysten enn andre)

I fjor var Navionics svært mye rimeligere enn de andre kartleverandørene for de som ferdes mellom sunnmøre og svenskekysten(om man ser kartstørrelse ift. pris) samtidig som Raymarine kom med mange nye flotte og moderne kartplottere.

Med lavere priser på nye C-Map kart (som tradisjonelt sett er kjent som den beste kartleverandøren av elektroniske kart) og nye og rimeligere C-Map plottere er forskjellen ikke fult så stor.

Er prisen det viktigste så bør du se nærmere på tilbudet vi har på Navman 5500 og c-map.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hentet tema fra havna.com.dato 25.01.2005.

Det er selvsagt an på hva den er tenkt å brukes til men generelt vil jeg si at de minste

håndholdte kartplotterene har liten hastighet enn seilbåt. Problemet er at det blir dårlig forhold mellom hvor langt frem på kartet du kan se og detaljeringsgraden. Innlegging på ruter,waypoints etc. blir også

lettere med større skjerm som gir bedre oversikt og større kartutsnitt. Har selv Raymarine RC 435 6". Jeg ville ikke hatt mindre enn skjerm enn dette. Den fungerer meget bra, lett å se i daglys, gode kart

(Navionics). Har sett og dels brukt C-map og Blue-chart på andre kartplottere, men foretrekker selv Navionics. Forskjellen er ikke veldig stor, men man har litt større muligheter til å bytte mellom ulike kartplottere med andre. (Raychart har egen stanard).

NB!NB! Vær oppmerksom på at selv om posisjoneringsnøyaktiget fra GPS er veldig god er det dels store på feil på kartgrunnlaget som brukes til digitaliseringen. I tillegg kommer skaleringen. Husk at med et kart på 1:50000 merkes et skvalpeskær med et som er ca. IXI mm. på kartet. I terrenget blir dette 50X50 m eller 2,5 mål. Når man zoomer inn med et vektorisert kart blir dette forholdet misvisende.

Har selv opplevd ca 200 m. feil i forhold meoom virkelig posisjon og kartplotter visning i forholdt til land. Ved kjøring på ukjente steder bør man ha meget stor feilmargin til grunner og skjær dersom man ikke kan ta peilinger som på "gammel-måten".

Et annen moment er man fort blir veldig avhengig av denne nye boksen.Gamle, analoge ferdigheter ruster og man gidder ikke følge med på papirkart (som man selvsagt har med). Alle elektroniske installasjoner kan og vil feile en dag så man bør ha en backup. :yesnod:

Hei Bitteliten

Jeg ser at du er i ferd med å montere Simrad CX44 med radar. Har du passet på å få den nye DX radarantennen?

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det har jeg ikke. Jeg fikk et hyggelig tilbud på en annen variant som jeg slo til på.

Jeg ringte til leverandøren "min" - Gemotech - og spurte om dette. Han sa at de nye antennene til Simrad stort sett er samme teknikk i ny boks. Det nye er at de nye antennene har det Simrad kaller en adaptiv antenne - dvs. at hastigheten på radarantenne justeres med båtens hastighet. Så jo fortere man kjører jo fortere går antenna. Om man kjører mye fort da vil det si at antenna slites fortere (!)

Funksjonaliteten med to radarbilder i ulik skala ligger i CX plotteren - ikke i antenna.

Hei Bitteliten

Du har sikkert rett i at nyhetene i antennen ikke er så revolusjonerende, og at det er i plotteren det ligger. Jeg gikk likevel for den nye antennen, men det kan sikkert regnes som helgardering fra min side ettersom jeg holdt på å gå i fella med selve plotteren. Simrad hevdet hårdnakket at det ikke fantes tekniske endringer fra CA44 til CX44. Det var kun snakk om opprydding i betegnelsene hevdet de. Jeg var på nippet til å kjøpe en CA44, men nølte heldigvis lenge nok til å finne ut at det er stor forskjell, (revolusjon)og endte opp med å bestille en CX44.

I Simrad`s nye brosjyre står det følgende om de nye antennene:

Sitat:

”Simrad har kommet et langt skritt videre innen radarantenne teknologi, noe som har forsterket mulighetene for den nye Navstation serien. Utviklet på Simrad sitt designsenter kan den nye radaren levere raskere oppdatering, klarere bilde og det unike multi Vision systemet samtidig med to visninger samtidig. Når båthastigheten øker vil rotasjonshastigheten for radarantennen automatisk øke og gi raskere oppdateringer for optimal sikkerhet til en hver tid. Den nye radarsenderen er Simrad`s egen teknologi. Den har bedre evne til å skille objekter fra hverandre og gir et mye klarere bilde som er enklere å tolke. Bevegellige fartøyer kan settes som radarmål og kan enkelt skilles fra faste mål eller land med bruk av ekkohale funksjonen.”

Sitat slutt.

Hva som ligger i plotteren og hva som ligger i antennen har jeg ikke forutsetninger for å mene så mye om.

Mvh Bern

Et par momenter som ikke er nevnt er hvor du skal ferdes. (noen har bedre dekning på visse områder av kysten enn andre)

I fjor var Navionics svært mye rimeligere enn de andre kartleverandørene for de som ferdes mellom sunnmøre og svenskekysten(om man ser kartstørrelse ift. pris) samtidig som Raymarine kom med mange nye flotte og moderne kartplottere.

Med lavere priser på nye C-Map kart (som tradisjonelt sett er kjent som den beste kartleverandøren av elektroniske kart) og nye og rimeligere C-Map plottere er forskjellen ikke fult så stor.

Er prisen det viktigste så bør du se nærmere på tilbudet vi har på Navman 5500 og c-map.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Har lest om navman 6600. Synes det er meget bra plotter og lodd. Den kan tillegg driver

diesel kontroll liter/forbruk. Den bruker c-map. Skal se den i båtmesse i lillestrøm løpet av helga. :smash:

:yesnod:

Hei. Meget intresserter kartplotter og lodd "6" Simard m/EGNOS SDGPS, TFT SunView koster idag kr 20476. Messepris kr 18429. Det er helt nytt i år. Er det bra nok?

<{POST_SNAPBACK}>

I utg.pkt. bra nok (Simrad er veldig bra), hvis du synes skjermen er stor nok. Med sunview ser du fint i sollys. Hvor god prisen er får du vurdere selv opp mot konkurrentene - Simrad har gjennomgående vært dyr, men er billigere i år. Kanskje kan du få en god pirs på montering, i tillegg til de 10% de gir på utstyret.

MEN - siden du ikke sier noe om modell. Påse at denne modellen (hvis du skal kjøpe den) kan lese de nye C-map MAX kartene. Jeg er litt usikker på om alle Simrad's plottere kan det, eller om det bare gjelder CX-modellene. De har nemlig også lansert en "økonomi-modell" i år. Jeg ville ikke kjøpt en plotter i dag som ikke leser de nye kartene, med mindre Simrad skriftlig garanterer kostnadsfri oppgradering innen en definert dato. Kjøper du plotter som bare håndterer NT+ (som jeg gjorde i 2004) så kjøper du utgående teknologi.

Selv har jeg en "høne å plukke" med Simrad, da jeg synes det uakeptabelt at de ikke tilbyr oppgradering for nyere eksisterende produkter, slik konkurrentene gjør (Seiwa tilbyr kostnasdfri oppgradering til MAX-kart for 2003- og 2004 plottere med tilstrekkelig prosessorkraft).

Redigert av KOB (see edit history)

I utg.pkt. bra nok (Simrad er veldig bra), hvis du synes skjermen er stor nok. Med sunview ser du fint i sollys. Hvor god prisen er får du vurdere selv opp mot konkurrentene - Simrad har gjennomgående vært dyr, men er billigere i år. Kanskje kan du få en god pirs på montering, i tillegg til de 10% de gir på utstyret.

MEN - siden du ikke sier noe om modell. Påse at denne modellen (hvis du skal kjøpe den) kan lese de nye C-map MAX kartene. Jeg er litt usikker på om alle Simrad's plottere kan det, eller om det bare gjelder CX-modellene. De har nemlig også lansert en "økonomi-modell" i år. Jeg ville ikke kjøpt en plotter i dag som ikke leser de nye kartene, med mindre Simrad skriftlig garanterer kostnadsfri oppgradering innen en definert dato. Kjøper du plotter som bare håndterer NT+ (som jeg gjorde i 2004) så kjøper du utgående teknologi.

Selv har jeg en "høne å plukke" med Simrad, da jeg synes det uakeptabelt at de ikke tilbyr oppgradering for nyere eksisterende produkter, slik konkurrentene gjør (Seiwa tilbyr kostnasdfri oppgradering til MAX-kart for 2003- og 2004 plottere med tilstrekkelig prosessorkraft).

<{POST_SNAPBACK}>

Et moment som kan være interessant å vurdere er hastigheten på de forskjellige kartene.

Jobber Max kartene med flere sekunders oppdateringshastighet på zoom på nye modeller så er det vel ikke så interessant å bruke det på gamle modeller ihvertfall. Etter hva jeg vet jobber NT wide kartene en del raskere.

<{POST_SNAPBACK}>

unnskyld meg at jeg har glemt skrive modell.

Simrad CX33-E. Den har også nye C-map MAX kartene.Har sett den i båtmesse og veldig bra plotter m/lodd.

Et moment som kan være interessant å vurdere er hastigheten på de forskjellige kartene.

Jobber Max kartene med flere sekunders oppdateringshastighet på zoom på nye modeller så er det vel ikke så interessant å bruke det på gamle modeller ihvertfall. Etter hva jeg vet jobber NT wide kartene en del raskere.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er selvsagt et godt poeng, Stavanger Seil, som jeg glemte. Veldig viktig å sjekke, dog er dette med rask oppdatering viktigere jo raskere båt du har.

Det jeg kan si når det gjelder Simrad er at mens CP42 slet med NT+ kartene (det gikk forsåvidt greit, men den leste fortløpende inne neste skjermbilde i minnet mens du flyttet deg på det eksisterende, greit helt til du skulle zoome inn/ut, da tok det tid før alt var tegnet opp igjen) så er CP44 en annen verden. Der flytter kartet seg fortløpende med rundt 2/3 av kartet foran deg mens båten står mer eller mindre i ro. Også zooming går veldig raskt.

Max-kartene er nok mye mer krevende hva gjelder prosessorkapasitet, så det er nok viktig å teste dette ut. Jeg hørte forøvrig at Max-kartene var forsinket (noen som er overrasket?), og at de de som vises på messa bare er demo-kart. Dette kan jo påvirke hastighet på oppdatering både positivt og negativt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...