Jump to content

Storseilfall, utveksling eller ikke?

Framtia

Recommended Posts

Har et dyneema storseilfall som bør skiftes grunnet slitasje ved avlasteren. Vurderer i den anledning å gå fra enkelt fall til dobbelt. Fordelen er at belastning på fall og avlaster/winsj halveres. Siden jeg har elektrisk winsj er det imidlertid ikke noe problem med selve heisingen, snarere er jeg redd for at en utveksling kan medføre at man trekker for hardt. Mer tauverk i cockpit blir det jo også.

Ps, hvor kjøper dere dyneema tauverk?, ser det er store prisforskjeller...

...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

:-). Planen er å korte inn 0,5 meter hver sesong, for å fordele slitasjen. Men jeg er uansett i toppen hver vår for å sjekke at alt er OK i riggen, så dette gjør jeg i samme slengen. Men jeg er usikker på hvor greit det blir å få plass til en blokk over seilet. Fra bilder ser det ut til å være tilstrekkelig med plass, må bare sjekke ut at det ikke blir slitasje når seilet slippes helt ut til siden.

bilde

Framtia på AIS

Eneste ulempen med dobbelt fall som jeg kan se er pris og mer tau i cockpit. Utover det får du mindre kompresjon i masten, bedre grep i avlasteren ( sjekk at kammstørrelsen er riktig om du går ned til 8mm) og dermed også lettere å holde busen fremme i seilet. Jeg vurderer å gjøre det samme da fallet slipper i avlasteren og dermed okkuperer en vinsj unødig.

Vurder å sy på ekstra strømpe på den delen som avlasteren fester i så får du en holdbar løsning. Kan da skifte den ekstra strømpen istedet for å skifte eøler korte ned fallet.

Admiral dyneema er et helt OK tau å bruke.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Winsjavlasteren skal takle 8-12mm, og evt kan jeg også sy på ekstra strømpe.

8mm fall er såpass mye rimeligere (39 kr jfr 69 kr) at det blir nesten en båtlapp til overs som kan brukes til å kjøpe en blokk. Så prisen er ikke et argument denne gangen. Men hva slags blokk bør en velge tro, må vel være en som ikke blir for stor, men som samtidig gir mulighet for en hurtigsjakkel? Er en slik egnet?:

http://www.maritim.no/seil/blokker/enkelblokk/rutgerson-snap-sjakkel-blokk-60mm

Framtia på AIS

Om du har Spinlock avlaster, så er kam med 8-14mm egentlig feilmerket. Bør da skifte til mindre kam 6-10mm. Gir teoretisk mindre holdekraft, men i praksis bedre grep. Alternativt bør du sy på strømpe utenpå. Storseil detter ofte for fort ned så litt friksjon i blokka ved nedtak gjør nok ikke så mye. Vurder også Kohlhoff dyneema-blokker.

Heller lite, men lekkert laget

Det er ikke mange ulemper med utveksling, bruk en blokk som Kristian linket til. Du trenger ikke Dynema hele veien. Jeg ville brukt 10mm Dynema uten strømpe på den delen av tauet som går fra avlasteren og til toppen av seilet når seilet er satt. Resten av tauet kan du bruke ett billigere tau som griper godt om vinsjen og som det er bra å holde i. tauene spleises lett sammen.

takk for mange gode tips. Tylaska H5 ser jeg man får kjøpt hos With: http://www.withmarine.no/?pageID=141&itemID=104 for 825,- så det er akseptabelt. Siden jeg har elektrisk fallvinsj er det det ikke noe problem om fallet er litt tynt å holde i, så jeg regner med at 8 mm vil gå greit.

PS1: har Lewmar avlastere.

PS2, kjenner til Opus/Anders fra før og vet han har aktiv annonse på finn nå (men ikke noe dyneemafall for slag akkurat nå).

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...