Jump to content

Motorlabber fra 1989. En er ødelagt. Bytte alle samtidig?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo

 

Når jeg demonterte og tok den ut av båten så måtte den ene motorlabben ofre livet. Mutteren hadde rustet fast til bolten så den måtte kappes av. Jeg brukte også muttertrekker for å denne av, men ingen bevegelse mellom mutter og bolt. Når jeg brukte muttertrekkeren ble også "stålkoppen" øverst vridd 90 grader rundt, og antakeligvis ødelagt gummien under. Alle andre ser stortsett brukbare ut.

 

Jeg tror motorlabbene er ifra 1989(det står Vetus på dem hvis det hjelper noe) når motoren ble montert.

 

Med tanke på at labbene har fått mye belastning gjennom årene så blir dem vel noe mykere/hardere?

 

Motoren er en Sabb Mitsubishi 33 hk diesel. Den veier ca. 200 kg.

 

Burde jeg bytte alle når jeg først er i gang med bytting? Motoren er ikke montert enda, men skal kanskje monteres på lørdag.

 

Takk for alle svar! :thumbsup:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Link to post

Enig med index her, skift alle fire.. nå motoren først er ute.. labbene er jo snart 25 år, så de har nok gjort sitt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har sett værre..........................

Her har du jo kjempeflott adkomst.

Det er bare å løsne fra en kant her.

 

Jeg for min del hadde bytta den ene som er kappet, for så å sammenlikne hardhet med de gamle.

Det du da kan gjøre er derimot å bytte boltene på resterende fester, slik at de ikke sitter i sju stein om du må bytte de nærmeste år.

 

Hva koster disse festene da? En kompis betalte 1000kr stk. på sin yanmar 90hk.

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Til min motor koster dem 655 kr hos Sleipner mener jeg. Det er uaktuelt å bytte dem senere, med mindre motoren tas ut enda en gang.

 

Motoren har også hatt problemer med mye vibrasjoner som forplanter seg i skroget. Resonansen bygger seg opp under 1000 rpm veldig mye så den kan ikke gå lavere.

Link to post

jeg ville bytta alle, gummien eldes, da demper den dårligere og den vill tilslutt revne, ikke velg for harde labber, det er vanlig å kategorisere labber etter hvor mye last hver labb skal ha: 200/4=50kg pr labb koster lite i forhold til alt arbeidet det vil være å måtte bytte neste sesong... mindre støy neste 10år :wink: er ikke det et godt argument :thumbsup:

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Naboen har en ganske spesiell motorlabb. Den har to gummiklosser på hver labb noe som gjør at motoren kan vibrere enda mere uten at det påvirker skroget.

 

Skal sende Sleipner mail nå og bestille 4 stykk.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...