Guest Kaptein Fredrik Startet 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2013 Hallo Når jeg demonterte og tok den ut av båten så måtte den ene motorlabben ofre livet. Mutteren hadde rustet fast til bolten så den måtte kappes av. Jeg brukte også muttertrekker for å denne av, men ingen bevegelse mellom mutter og bolt. Når jeg brukte muttertrekkeren ble også "stålkoppen" øverst vridd 90 grader rundt, og antakeligvis ødelagt gummien under. Alle andre ser stortsett brukbare ut. Jeg tror motorlabbene er ifra 1989(det står Vetus på dem hvis det hjelper noe) når motoren ble montert. Med tanke på at labbene har fått mye belastning gjennom årene så blir dem vel noe mykere/hardere? Motoren er en Sabb Mitsubishi 33 hk diesel. Den veier ca. 200 kg. Burde jeg bytte alle når jeg først er i gang med bytting? Motoren er ikke montert enda, men skal kanskje monteres på lørdag. Takk for alle svar! Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg ville ha byttet alle. Gummiene blir gjerne hardere med årene, så da blir det lett litt feil med tre gamle og en ny. De er dessuten greiest å bytte nå når motoren er ute.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Enig med index her, skift alle fire.. nå motoren først er ute.. labbene er jo snart 25 år, så de har nok gjort sitt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
taunus Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg hadde i tillegg vurdert litt andre ting. Beholder du feste når du skrur ut labbene? Er det franske skruer, eller er det støpt ned stål? Det var bare en tanke at det kanskje kunne bli en litt større jobb en du hadde tenkt, og det er ikke en speedbåt som må ha det ypperste...... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Det sitter to 90 graders vinkelstål på hver side. En til hver motorlabb. Disse er boltet til skroget og motorlabbene sitter boltet fast med M18 tror jeg. Beklager litt møkkete Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Har sett værre.......................... Her har du jo kjempeflott adkomst. Det er bare å løsne fra en kant her. Jeg for min del hadde bytta den ene som er kappet, for så å sammenlikne hardhet med de gamle. Det du da kan gjøre er derimot å bytte boltene på resterende fester, slik at de ikke sitter i sju stein om du må bytte de nærmeste år. Hva koster disse festene da? En kompis betalte 1000kr stk. på sin yanmar 90hk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Til min motor koster dem 655 kr hos Sleipner mener jeg. Det er uaktuelt å bytte dem senere, med mindre motoren tas ut enda en gang. Motoren har også hatt problemer med mye vibrasjoner som forplanter seg i skroget. Resonansen bygger seg opp under 1000 rpm veldig mye så den kan ikke gå lavere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 jeg ville bytta alle, gummien eldes, da demper den dårligere og den vill tilslutt revne, ikke velg for harde labber, det er vanlig å kategorisere labber etter hvor mye last hver labb skal ha: 200/4=50kg pr labb koster lite i forhold til alt arbeidet det vil være å måtte bytte neste sesong... mindre støy neste 10år er ikke det et godt argument Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg kjøpte 60 shore labber da jeg skiftet på min, men ville nok ha vurdert 45 shore om jeg hadde gjort det nå. Ser for meg at det ville ha dempet vibrasjonene noe mer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
taunus Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Ja hvis prisen er grei er det jo bare å bytte, grovjuster hjemme, og finjuster på vannet . Men vent en uke slik at motorlabbene får satt seg litt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Naboen har en ganske spesiell motorlabb. Den har to gummiklosser på hver labb noe som gjør at motoren kan vibrere enda mere uten at det påvirker skroget. Skal sende Sleipner mail nå og bestille 4 stykk. Mvh Kaptein Fredrik Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Bytt alle 4 da får du lik egenskap i alle labbene, de forandrer seg med årene.Jeg betalte ca500 for 4stk labber hos Tools butikken. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Sjekk hos bjarne johnsen teknisk i Bergen. De er billige og har peiling og leverer til maritim. Kjøp rett fra kilden, det lønner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.