Jump to content

Tønsberg skal få en ekte "Sundbåt"

Poseidon

Recommended Posts

Nå har jo Tønsberg hatt sånn båt før. Man husker "Kaldnesfærja" som gikk fra Pelagosgården over til Kaldnes. Det var to av dem. En åpen til sommerbruk, og en lukket til vinterbruk. De ble lagt ned på 70-tallet en eller en annen gang. Det var synd det ikke gikk å få tak i en av dem til farta på Østre Bollæren, og så kunne Nordsund vært der den hører hjemme, i Baillsund.

Store Norske Kullseilingskompani.

I Kristiansund så får vi nå i stedet en splitter ny sundbåt. Dessverre så er den bygd i Polen i stedet for ved et lokalt verft, men den kan vel bli bra for det.

Sundbåtene i Kristiansund er, for de som ikke vet det, verdens eldste transportmiddel/kollektivmiddel som har vært i kontinuerlig drift og som fortsatt er i drift.

Hei.

Kona, som er fra klippfiskbyen får tårer i øynene bare ordet "Sundbåt" blir nevnt.

Her et bilde der den ligger ved kai ved Kirklandet (fra webkamera). Og vil du se

den live, er det bare å kikke på et av de 3 kameraene som sender kontinuerlig

live video fra havnen. Spesielt flotte er bildene som tas fra branntårnet.

Der sveipes og zoomes det inn over hele byen med meget god kvalitet.

Adressen er: http://www.kristiansund.kommune.no/index.asp?nr=256

Bilde

Lars H.

(5 uker til sjøsetting)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Var det ikke i Brønnøysund da? Uansett,hun hører ikke hjemme i Tønsberg og kan for min del gjerne sendes ut av byen.

<{POST_SNAPBACK}>

ja det er möjligt du har rett, jag gillar gamla båtar, så för min del får hun gärna vara kvar,

tycker dock att man borde renovera tilbake henne o ta bort den der moderna bruen/kommandobryggan

hun har idag, tycker inte den passar in på ett sådant gammelt fartyg!

S/Y Gunga Din

.... nettopp det som er problemet Thor; når man ikke tar vare på sine egne båter (les: kulturskatter) så ender man opp med å måtte importere fra andre kanter av landet. I Tønsberg har man ikke engang klart å ta vare på den  :wink:

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

At de ikke har klart å ta vare på den er så sin sak. Hele skuta er et tragisk forsøk på å gi folk en smak på de gamle rutebåtene. Tåredryppene artikler i Koma Tidene om konstant pengemangel

får ikke meg til åpne lommeboka. Send Kysten tilbake dit hvor den har tilhørighet. Men de vil vel

ikke ha den de heller.

det er ju heller ikke kvar i TBg, det snodde ju Oslo-borna !! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja de gjorde det.

De stakk av med hele flåten. Oseberg, Gogstad, Klåstad.

Og klarer ikke å ta vare på dem.

Skipene står i hus uten klimakontroll og folk står og støtter seg til ripa.

Osebergskipet er på full fart mot å gå i oppløsning.

Dessverre.

Plus at det er sterke krefter som vil flytte det, jeg mistenker for å få tak i tomta.

Skal det flyttes mener jeg at et spesialhus i tilknytning til Midgard skal være målet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg skal til Kristiansund i påsken og dermed sikre meg noen foto av sundbåtene i daglig drift. Nå er jo disse båtene en institusjon i seg selv. Allikevel skal det bli artig å se dem igjen her nede i skjærgården på Østlandet. Sundbåten kommer til å bli et artig innslag i Tønsberg. Det er jeg ganske sikker på.

De har vel overlevd seg selv etter så mange år i daglig drift.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da må du ta turen bort på "gamleverket" der hvor de resturere gamle trebåter i dag. Der ligger den "gamle" Sundbåten. Ligger på land, helt ribbet. Er et trist syn. Vær gøy og fått en slik gammel dame i stand igjen.

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Den ene av Sundbåtene er vel i drift?

"Gamleverket" er det inn i Vågen?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Den ene av Sundbåtene er vel i drift?

Ja visst! Og vil du se den live,

er det bare å kikke på et av de 3 kameraene som sender kontinuerlig

live video fra havnen. Spesielt flotte er bildene som tas fra branntårnet.

Der sveipes og zoomes det inn over hele byen med meget god kvalitet.

Adressen er: http://www.kristiansund.kommune.no/index.asp?nr=256

Lars H.

(med kone fra Baillsund!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den var fin Amorosa, synd bara att dom ikke funnit en ångmaskin til henne !

'att åka ångbåt er nesten like bra som att segla'

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig, men de har bestemt at den skal settes tilbake til 1948 års utførelse.

Vi har et MEGET godt samarbeid med gjengen bak restaureringen og ifjor så var skorstenen på plass her under festivalen. Det er den orginale skorsten og det var mange som fikk tårer i øyekroken når de så den. Min generasjon er jo nesten oppvokst med denne båten i skjærgården her.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...