GeirMartin Startet 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2013 Hei. Jeg har sett en 1961 seilbåt som er for salg men lurer på om det kan være noe lurt å tenke på? Hvordan skal en slik båt vedlikeholdes? Hva skal jeg se etter på en slik båt? På bilder ser den flott ut men hva kan skule seg under et fint ytre? MVHGeir Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Har du hatt trebåt før? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg tviler på at kaldbaking var noe man gjorde så tidlig som i 1961. Så mest sannsynlig dreier det seg om en gammel båt som har blitt plastret i senere tid, på grunn av problemer med å få den tett. Hvis dette stemmer så ville jeg vært rimelig skeptisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Har du link til en Finn-annonse eller bilder? Hvis det er en av BB11'ene som ligger på Finn så er ikke disse kaldbakt, de er kravellbygget (var de eneste båtene jeg fant som kunne minne om kaldbakt i overflaten). Ordet "kaldbaking" har blitt brukt om alt for mye av båtkonstruksjon. Det er forskjell på stripplanking og kaldbaking for eksempel, selv om begge metoder innebærer epoksy og oftest legging av glassfiberduk utpå. Kaldbaking er finer lagt i lag på tvers av hverandre, som kryssfiner, ikke som en flat plate, men med form som en båt eller annet. Er dette gjort riktig er finerern så gjennomimpregnert av epoksy at båten holder seg godt over lang tid (så lenge den beskyttes mot UV-stråler og varme). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.