Jump to content

Funnet båt og eier ikke funnet


Bm1981

Recommended Posts

Hei, fant en båt i fjor sommer. Jeg har selv prøvd å få tak i eier da det lå idkort(bankkort) i båten. Samt forsikrings papirer. Fikk ikke tak i eier og politiet ble ringt. De kom å de gikk med beskjed om at de skulle prøve å kontakte eier. Neste beskjed etter ca 2 mnd fra politiet var følgene: vi har forsøkt å kontakte eier via tlf og brev. Men uten å lykkes. Så de visste ikke mere hva de kunne gjøre så fikk beskjed om å gjøre det vi ville med båten. båten kommer laaaangt nord i fra å dette er 23 fots cabin cruiser. Båten så shabby ut da den hadde liggi å slått mot brygga på med baug og side lite tegn på vedlikehold den siste tiden. Men tabben jeg gjorde var jo at jeg ikke fikk dette skriftlig fra politiet. Er det noen som har opplevd det samme??? Iflg papirene har den en verdi på over 100000kr. Får min del lukter dette svindel. Så til det jeg egentlig lurer på er: hvis båten skulle bli meldt stjålet etterhvert å jeg da blir stoppet å jeg ikke kan vise med papirer fra politiet sakens gang, hva skjer da? Er det lagt inn i en slags database de kan finne ut av det eller er det rett i arresten får tyveri??? Å det rare er at jeg ikke finner noen Nr på båten eller noen ting om båten. Ikke plater med Nr eller noenting. Er en litt eldre båt. Tipper slutten av 80 eller tidlig 90. Så trenger litt råd her:-) setter pris på all hjelp og tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Politiet har ofte ting liggende som hittegods, og etter en viss tid blir dette solgt på auksjon. Kanskje du kan få til en avtale med politiet at du har/har hatt båten liggende som hittegods for politiet, og at du nå har kjøpt den for f.eks. 1 kr.

Er du helt sikker på at eier av id-kort(bankkort) er i live, det vet vel gjerne banken. Har det ikke vært bevegelse på konto siden i fjor sommer, så.......?

Link to post
Share on other sites

Er gjort da jeg fant den også. Eneste de kunne si var jo at den var ikke meldt stjålet og at de også skulle gi beskjed til eier. Sjekket nå igjen i vinter å da var det ikke forsikring på den brått. Tenkte mer på politiet om den skulle bli meldt der.glemte å nevne det i tråden:-) beklager. Men nå har jeg fått sagt det også.:-)

Link to post
Share on other sites

Wiking: ja det er vel kanskje en mulighet. Det skal sjekkes opp tror jeg. Den ligger da her. Etter beskjeden jeg fikk av politiet: gjør hva du vil med båten. Vi har gjort det vi kan. De sier vel egentlig har har du fått deg båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis den blir meldt stjålet så har du jo et problem, så uten noe skriftlig ville jeg vært forsiktig.

 

Politiet her rundt har også båter på hittegods som blir jevnlig solgt, men da får du en god kvittering etterpå. Du kan jo tinglyse og så få en dommer til å godkjenne tinglysningen og dermed ha 'nullstilt' eierforholdet. Omtrent som med registrering i Skipsregisteret. :)

Link to post
Share on other sites

Ja vet det høres ut som det. Men er ikke det. Da hadde jeg ikke postet det i det hele tatt. Ja det er nettopp det jeg mener er rart også. De kunne gitt meg noe skriftlig da de gjorde det, og jeg ble så paff at jeg ikke tenkte på det.

Link to post
Share on other sites

Å det rare er at jeg ikke finner noen Nr på båten eller noen ting om båten. Ikke plater med Nr eller noenting. Er en litt eldre båt.

 

Vel men hvem skal kunne gjøre hevd på denne da da.. Og at en 23 fots båt fra 80 tallet med store skader er verdt 100 000 høres meeget tvilsomt ut. Kansje det gjorde det engang i tiden men ikkje nå lenger.

 

Ellers sier lova om hittegods blant annet dette

§ 7. Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver. Reglane i tvangsfullbyrdelsesloven § 8-16 fyrste ledd gjelder ikkje i dette høvet. Gods som truleg ikkje kan vendast i pengar, skal gjevast til finnaren eller andre om vedkommande ynskjer det, eller det skal handsamast som avfall etter reglane i forurensningsloven.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, det er en tidsfrist i loven. Få det skriftlig når båten ble funnet osv så er båten din. Den er jo gitt til deg så det er jo i orden allerede, men for at du ikke skal få noen utfordringer frem i tid.

 

At noen ikke er å få tak i er ikke uvanlig, selv ikke over så lang tid som ett år. Men poenget er jo at eier ikke selv har gjort noe for å gjøre seg til kjenne og finne ut hvor båten er innen de 3 mnd som er beskrevet i loven, og da er loven på din side.

 

Hadde da ikke brukt noe mer tid på å spore opp eier.

Link to post
Share on other sites

Det er mye den ikke er verdt det lenger. Men den ser jo ut som et vrak så kan være de mente det var liten eller ingen verdi i den også,? Skal ringe de opp i morgen jeg tror jeg. Poster utvikling her etterhvert som noe nytt skjer:-) takker får alle svar å tips. Også så kjapt:-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens, beklager treg oppdatering . Men har ikke hatt tid til og få ordnet nå før for forrige uke. Så her er oppfølgeren. Etter å ha pratet med politiet og de fikk rotet seg til å finne igjen saken. (4dager og eks antall samtaler med diverse spørsmål og detaljer) så fant de den og kjørte overføring på ny eier. Papirer kom i posten idag. Å jeg er nå rettmessig eier av båten. Så da kan det bli en sommer med endel arbeid. Men hva gjør vel det;-) god sommer alle sammen;-) ha mange fine dager på sjøen;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...