Jump to content

Drivstoff priser i Sverige

Vedvards

Recommended Posts

Tror det är svårt att hitta något under 13.50 sekr/l. Du kan däremot på vissa marinor betala s 17.00 -18.00 sekr/l.

Till detta skall läggas att diseln är av betydligt sämre kvalitet i Sverige. Undantag på kvaliteten är om du tankar grön disel som är i närhen av norsk disel kvalitet men är "inte tillåtet".

Är vi i Strömstad och behöver fylla drar vi till Heföl.

Kungshamnsfislarna i Kungshamn mån - tors 06,30 - 15,30.

Norden på Smögen mån - fred 07.00 - 18,00

Lysekil södra hamnen tid??

Dyrön ??

Kungshamnsfiskarna har automat i Grebbestad?? eller om det är i Hamburgsund

och där kan du tanka med kort som du ansöker om och även fungerar i Kungshamn

För övrigt är det mest 16 -18 sekr/l som gäller.

Fråga ALLTID vad priset är då det finns de som tar upp till 22 sekr/l på sommaren

Båter over 12x4 meter, registrert i NOR fyller avgiftsfritt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei Svensk, dette er ikke den sk. avgiftsfrie som kun ligger ei krone eller så under vanlige priser. Kan du legge fram papirer på at du er registrert i NOR og er over 12x4 meter kan du tanke til avgiftsfrie priser tilsvarende de norske.

Selv har jeg aldrig hatt behov for å tanke i Sverige. Topper jeg tankene på Hærføl før jeg entrer broderlandet, kan jeg med den farten jeg holder i feriene gå 1400 Nm før neste tanking. Det holder med god margin.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Nei Svensk, dette er ikke den sk. avgiftsfrie som kun ligger ei krone eller så under vanlige priser. Kan du legge fram papirer på at du er registrert i NOR og er over 12x4 meter kan du tanke til avgiftsfrie priser tilsvarende de norske.

Selv har jeg aldrig hatt behov for å tanke i Sverige. Topper jeg tankene på Hærføl før jeg entrer broderlandet, kan jeg med den farten jeg holder i feriene gå 1400 Nm før neste tanking. Det holder med god margin.

Vel, nå er vel ikke "avgiftsfri" diesel det samme som diesel uten avgifter, hverken i Sverige eller Norge? I Norge er det kun veiavgiften en slipper når en tanker "avgiftsfri" diesel, og det er vel noe tilsvarende i Sverige skulle jeg tro?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt rätt Lars. Vi har 3 varianter.

Helt avgiftsfri disel som är grönfäfgad och som bara yrkesbåtar får fylla ca 7,00 sek/l.

Sedan har vi samma gröna disel som finns att köpa på tidigare angivna platser och denna kostar 12.50 -14.00 sek/l. Denna ör inte laglig att använda på svenska fritidsbåtar.

Tredje varianten är " vanlig" disel med alla avgifter och som inte är färgad. Normalpris på denna är 16.00 - 18.00 sek/l och på vissa marinor kostar den upp till 22.00 sek/l. Den sistnämnda varianten vill jag frånråda betämt då den oftast innehåöler rapsolja och andra tillsatser som kan orsaka tillväxt i tanken och andra problem.

Denna disel är dessutom så lätt att vissa mototer tappar 300-400 varv/min om man jämför med Herföl eller grön disel

Jeg avslutter denne diskusjonen fra min side. Som sakt har jeg aldrig hatt behov for å tanke i Sverige. Flere her inne har imidlertid tanket avgiftsfri Grøn diesel i Sverige med priser tilsvarende Grøn avgiftsfri i Norge ved å vise fram papirer på at båten er registrert i NOR og at båten er over det svenske minstekravet på 12x4 meter.

ad. planlegging:

Vi har aldri hatt behov for diesel i Sverige. Med vår Saga27 med tank på 360 liter har vi ingen problemer med å gå fra Son til f.eks. Källö Knippla og hjem igjen uten etterfylling. Men interessant å få vite litt om svensk diesel og priser likevel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Till detta skall läggas att diseln är av betydligt sämre kvalitet i Sverige.

Hvorfor er svensk diesel av dårligere kvalitet enn norsk diesel? Og hva er eventuelle konsekvenser for motoren? Jeg vil tro at det går mange Volvo Penta-motorer, tilsvarende min egen AD41P, i Sverige og som bare benytter svensk diesel. Hvis svensk (og dansk?) diesel er dårlig for motoren, bør man vel kanskje unngå å kjøpe båter som har gått i det området?

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...