Jump to content

Redningsflåte, hva trenger jeg?

hschrde

Recommended Posts

Jeg har tenkt meg en tur eller to til Danmark denne sommeren.

Lurer pŒ om noen av dere kan anbefale hva slags flŒte jeg b¿r ha med, og om dere har gode eller dŒrlige erfaringer med de forskjellige forhandlerne.

Jeg seiler en Albin Vega, og har ikke tenkt Œ seile den i senk eller gŒ ut i stiv kuling eller slikt. Det er mer snakk om Œ ha en flŒte som sikkerhet i tilfelle jeg skulle treffe vrakgods eller noe slikt (:diving). Vil en liten flŒte for kystbruk i sŒ fall v¾re nok for Skagerrak og Kategat?

Det er kanskje litt vanskelig Œ komme med anbefalinger pŒ utstyr man aldri har brukt eller hŒper aldri Œ mŒtte bruke, men det er sikkert noen av dere som vet noe!

Leste i Moss Avis for en ukes tid siden at man nå kunne leie HH's overlevningsdrakter på brannvakta. Disse er pakket små og lette, og du må kjøpe drakten hvis du åpner den. Men det får en håpe du ikke trenger. Dette er vel en meget bra ordning, som flere "langfarts-seilere" og andre, burde kunne dra nytte av. Det er sikkert bra med en flåte i båten, jeg vet ikke nok om dette, men i avis-artikkelen var disse draktene beregnet netopp på slike som deg. Hvis de duger på platfomene i Nord-sjøen, må de jo være bra! Eller?

Takker for tipset! Har leid vester pŒ brannvakta f¿r - det er jo glimrende at det er mulig Œ leie overlevningsdrakt ogsŒ! Kommer nok til Œ skaffe meg flŒte uansett - sŒ kan jeg jo ta leie overlevningsdrakt i tillegg hvis jeg skal pŒ lengre turer. Kan jo v¾re godt Œ ha i tillfelle skikkelig uv¾r ogsŒ - da er det sikkert godt Œ v¾re noenlunde t¿rr og varm nŒr man sitter der fastspent og tar imot det som kommer av uv¾r....

Om du forutsetter nydelig vær og det er kun mht. vrakgods du skal beskytte deg så kan du jo bruke ei gummijolle som flåte.

Men å gardere seg mot stiv kuling på en slik distanse vet jeg ikke om du klarer så slik sett er det kanskje best med en flåte uansett.

Været skifter ofte fortere enn du seiler over skagerak vet du.

Du kan kanskje leie en flåte i stedet for å kjøpe?

Det er sikkert mange meninger om hva du bør ha og skulle de samme som har fastsatt sikkerhetsregler i oljeselskaper bestemt (nå skal man etter regel holde seg i rekkverket når man går opp og ned trappene på Forus etter hva jeg vet) så ville de nok fraråde hele turen.

Selv bruker jeg en offshoreflåte da prisforskjellen er ganske liten. (flåten er ekstra isolert og har signalbluss samt sjøsyketabl.) i tillegg kan man legge oppi en "vanntett" VHF osv.

Det er sikkert noen som synes det er forsvarlig å legge ut på tur uten redningsflåte om man har overlevingsdrakt i stedet osv. Går du ut på bolten ved Kjærag eller driver med farlig ekstremsport så trenger du ikkeno?

Jeg har en Viking 6 manns flåte. Avon er det vel egentløig, men det er et Viking klistremerke på den i Norsk versjon.

Om jeg er fornøy med den? Aner ikke. Den kommer jo (selvfølgelig?) aldri til å bli brukt  :wink: Noen som har hørt om en seilbåt som sank? Jarle Andhøy sin Vega (hschrde: statistisk sett er det sikkert 1000 år til den neste Vega'en synker, så du burde være helt trygg), dessuten et par regatta-tragedier: Fastnet race i -79 og Sydney - Hobart i -98 (?).

Viking flåten er imidlertid j****ig tung. En skikkelig ryggknekker når den skal i land og på loftet under vinteropplag. Føler jeg meg tryggere? Muligens? Men en av konklusjonene fra granskningen etter Fastnet i -79 var at folk var for raske til å gå i flåten. Ved et par av havariene hadde mannskapet gått i flåten og drukna der, mens seilbåten ble funnet flytende dagen etter.

Har hørt at man ikke trenger vurdere å gå i flåten før man står på toppen av masta med vann til brystet. Da er flåten løsningen.

S/Y Surprise

Etter min mening er det bedre å bruke pengene på VHF, nødraketter, en skikkelig lensepumpe og ellers å holde båt og utstyr i god stand - så slipper du å gå i flåten.

Kraftige kollisjoner med gjenstander i vannet er ganske så sjeldne, og de aller fleste som drukner fra seilbåt drukner fordi de faller overbord.

Husker jeg riktig, så seiler du alene, og da er det i allefall viktigst av alt å holde seg ombord. Sele har du vel, og jeg tror det kan være lurt å bruke litt tid og energi på å lage jackstays og selefester som gjør utstyret praktisk og komfortabelt i bruk.

GeirKS

Lurer oxo på o kjöpe reddningsflotte!

Vilka fabrikat skall man se efter, o vilka skall man undvika!

priserne varierer ju stort!

Att kjöpe begagnat burde ju ikke vare så dumt heller för den delen,

om den er 'ompakkad' !

en följdfråga, var skall man plassere den, på dekk eller hengende i pushpit?

S/Y Gunga Din

• 1 år senere...

Hei!

Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan få tak i en oppblåsbar redningsflåte for 4-6 personer?

Jeg planlegger seilas over lengre åpne strekk.

Mvh Torgeir

kaptein@viljami.org

www.viljami.org

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har 2 flåter i containere.(6 personer og en 4 personer)

Kjøp ALDRI flåte i bag. Disse holder ikke lenge....

Zodiac Racing 6 personer flåte fra Søgne ; Safe Marin kostet litt, men den dagen du trenger flåte kommer du ikke til å angre.

Flåte uten tak er f.eks helt nytteløst. :puke:

Seatronic i Moss har flåter som holder bra priser. Det er også kommet enkle åpene flåter på markedet beregnet på mer

lukket kystfarvann.

Desse flåtane (Plastimar) er ikkje av spesielt god kvalitet. Det er òg ein grunn til at dei er rimelege. Det er vanskeleg og dyrt og få utført service. Det er nesten som VP. Utsalgsprisen er satt ned. Dei tek det att på etterarbeid/deler.

Ja, eg har hatt ein slik flåte, men fekk aldri behov for å gå OPP i denne.

Ask

Jeg har 2 flåter i containere.(6 personer og en 4 personer)

Jeg har to stk 16-mannsflåter, i containere, som jeg i et anfall av "kjekt å ha" kjøpte fra et Statoil-lager nå i vår. Disse kan jeg gjerne selge hvis de kan være til glede/nytte for noen . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Lurer på om det er plass til ein slik mellom sprayhooden og masta på ein 28 fots båt? :crazy:

Det tør jeg ikke si, men de ligger i vanlige plastkapsler. Lengden anslår jeg til ca 1 meter og diameteren sånn ca 70 cm. Krybbe følger ikke med, men du ville nok uansett lage en spesialkrybb ombord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

. :puke:

--------------------------------------------------------------------------------

Det er ikke riktig - flåte i bag og boks er av samme kvalitet, men flåte i bag er beregenet å ligge i en lukket rum, f.eks copitbenk eller et lukket dekksrom.

Jeg vil ikke råde noe til å seile over Kattegatt uten flåte, selv og jeg har gjort det mange ganger, men medbrakt en god gummibåt. Er båten din for øvrig bra og i sjødyktig stand er nok turen når du kjører eller sykler til båten den farligste delen av reisen. Og når du skal ombord ut på natta i Skagen.

Du har rett i at det er samme flåten som ligger innepakket, men containeren oppbevarer flåten bedre. Det er grunnen til at flåten holder flere år. Selve flåten ligger vakumpakket inne i containeren eller bag'en.

En gummibåt tåler ikke storm i Skagerrak. Ville aldri gått over dammen uten følgebåt eller flåte. :nonod:

Du har rett i at det er samme flåten som ligger innepakket, men containeren oppbevarer flåten bedre. Det er grunnen til at flåten holder flere år. Selve flåten ligger vakumpakket inne i containeren eller bag'en.

En gummibåt tåler ikke storm i Skagerrak. Ville aldri gått over dammen uten følgebåt eller flåte. :nonod:

Hva har du ute å gjøre i storm?? Det er noe som heter værmelding. Lytt på den den når skal

ut på tur så blir" alt så meget bedre", Lano, og du og blondinen kan nyte både solnedgang og soloppgang :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...