Jump to content

Bruke langstammet motor på kortstammet båt, vinglete?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

 

Driver å suller litt med ett "overmotoriserings" prosjekt. Har en jolle 10fot av merke Siddis Trippel 3. Har fått tak i en 40hk langstammet motor som vi idag prøvde på båten. Opplevde at med en gang vi kom opp i litt fart og motoren ble "rikket" litt på så ble båten ekstremt vinglete / holdt på å kveltre.

 

Er dette noe som kommer av at motoren er langstammet og burde vært kortstammet eller er motoren rett og slett ALT for stor? Jeg vet jo selvsagt at motoren er ALT for stor sånt sett, men jeg syns bare båten ble veeeldig vinglete iforhold til hva jeg hadde regnet med.

 

Noen som har prøvd lignende og opplevd lignende?

Link to post

Bør vel forsterke akterspeilet. Du bruker vel gjennomgående bolter ?

Om stammen er for lang så bør jo akterspeilet heves eller montere alu U-profiler med nye tull til motoren.

Og med styrekult istedenfor ratt blir den jo livlig/farlig.... du har vel ratt ? :pray:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

har flere kamerater som melder om slik vingling ved bruk av for lang stamme. Hev motor - og bolt fast. Surt å miste motor av hekken.

 

Har du bilder av jolla forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du bør nok heve speilet ja. var i samme situasjonen for et par år siden, synes ikke den var nevneverdig vinglete men du dobbler nesten bensinforbruket med lang stamme på båt beregnet for kort :worry: *Motoren jobber mye hardere og bruker mye krefter på å "løfte båten" isteden for og skyve den fremover. noe som også gjør at du heller ikke får utnyttet motorens fartspotensiale fullt ut

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

bare blåbær i forhold til denne 58-knops jolla :giggle:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

her er en løsning jeg brukte på en båt med litt for lavt akterspeil og en E-tec 50 (fikk dem fra USA, max 200 hk, men så kraftige trengs ikke for 40 hesteren da).

 

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...