Sleipner93 Startet 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2013 Hei. Driver å suller litt med ett "overmotoriserings" prosjekt. Har en jolle 10fot av merke Siddis Trippel 3. Har fått tak i en 40hk langstammet motor som vi idag prøvde på båten. Opplevde at med en gang vi kom opp i litt fart og motoren ble "rikket" litt på så ble båten ekstremt vinglete / holdt på å kveltre. Er dette noe som kommer av at motoren er langstammet og burde vært kortstammet eller er motoren rett og slett ALT for stor? Jeg vet jo selvsagt at motoren er ALT for stor sånt sett, men jeg syns bare båten ble veeeldig vinglete iforhold til hva jeg hadde regnet med. Noen som har prøvd lignende og opplevd lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Bør vel forsterke akterspeilet. Du bruker vel gjennomgående bolter ? Om stammen er for lang så bør jo akterspeilet heves eller montere alu U-profiler med nye tull til motoren. Og med styrekult istedenfor ratt blir den jo livlig/farlig.... du har vel ratt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sleipner93 Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Er ikke gjennomgående bolter, vanlig slike "håndskrudde". Akterspeilet var planen å heve ja, derfor jeg er litt interessert i å høre om andre har erfaringer med at båten blir mer stabil. Har ikke ratt nei sitter bak med rorkult.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 har flere kamerater som melder om slik vingling ved bruk av for lang stamme. Hev motor - og bolt fast. Surt å miste motor av hekken. Har du bilder av jolla forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes. Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 (redigert) Du bør nok heve speilet ja. var i samme situasjonen for et par år siden, synes ikke den var nevneverdig vinglete men du dobbler nesten bensinforbruket med lang stamme på båt beregnet for kort *Motoren jobber mye hardere og bruker mye krefter på å "løfte båten" isteden for og skyve den fremover. noe som også gjør at du heller ikke får utnyttet motorens fartspotensiale fullt ut Redigert 6.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Sleipner93 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Ser ut som en avart av With... har du kanskje bilde som viser bunnen også? Tror også den vil bli litt tryggere å kjøre med styrekonsoll Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sleipner93 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 De ligner veldig på with ja men heter sidene trippel 3 . Ble støpt på siddis plast her lokalt . Men var planen å ha styrekonsoll etterhvert men vil først teste om det er mulig å bruke båten først . Får prøve å heve akterspeilet 5 tommer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Så skummelt overmotorisert ut den der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 bare blåbær i forhold til denne 58-knops jolla Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) her er en løsning jeg brukte på en båt med litt for lavt akterspeil og en E-tec 50 (fikk dem fra USA, max 200 hk, men så kraftige trengs ikke for 40 hesteren da). Redigert 7.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.