powerpuff Startet 6.Mai.2013 Del på Facebook Startet 6.Mai.2013 jeg har montert en 1500w Nordic inverter (maxbelastning 2500W) i båten, og ønsker en kaffemaskin for å få et par kopper RASKT om morgenen. Har forstått at nespresso sine maskiner ikke fungerer uten at det er en ren Sinus-Inverter man har installert, er det noen som har prøvd en kaffemaskin som fungerer på en vanlig inverter(firkantpuls) Og JADA, resten av dagen vil jeg koke opp vann på Wallasen og bruke presskanne, men trenger kaffen raskt om morgenen, da er jeg rimelig utålmodig Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Kan du ikke be kona(om du har) stå opp og lage kaffe til deg, slik at den er klar når du velger å stå opp?? Det er jo en grei løsning det, samtidig kan hun gjøre klar til frokosten ved å sette deig til baksten.. Men det å varme opp vann til en kopp kaffe og bruke en liten presskanne går vel raskt, selv om en bruker Wallas.. Redigert 7.Mai.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MajorAndy Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Jeg har ikke hørt at Nespressos maskiner skulle kræve ren sinus. Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Det er stort sett bare enkelte elektronikk apparater som er sensitive for firkantpulser (eller modifisert sinus som det vel heter), som de enkle konverterene lager. Resistive laster, som kaffetrakter, bryr seg neppe nevneverdig om dette. Kjører både LCD TV, mobilladere og annet på vår enkle modifisert sinus 12/220 konverter. Det kan jo likevel hende at det er noe elektronikk oppi den Nespresso maskinen, men en ren kaffetrakter bryr seg nok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Jeg trodde Nespresso maskinen hadde en pumpe for å trykke vannet gjennom kaffen med høyt trykk. Det innebærer vel at det er en motor en eller annen plass, og den kan muligens forlange noenlunde ren sinus ? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Jeg har selv prøvd en nespresso maskin og en Bosch kapsel maskin, disse virker ikke på "modifisert sinus" inverter . En ren kaffetrakter virker derimot helt uproblematisk, men en vanlig kaffetrakter er TREG og har en stor bakdel, den kan bli "glemt" i påslått stilling, slik at batteriene tappes ut. (jada, jeg vet at enkelte slår seg av 10-15 minutter etter at kaffen er traktet, og at enkelte har termoskanne som ikke har varmeplate under, men varme elementet til vannet står på helt til disse slår seg av eller at de manuellt stoppes.) En kapsel eller pute maskin for kaffe bruker bare strøm i et par minutter for å lage en kopp, så det er mye tryggere når det gjelder å sikre at man ikke tapper batteriene, og jeg selv får kaffen raskt Kona kan nok stå opp før meg av og til, men ho er like utålmodig som meg med å få morgenkaffen Redigert 7.Mai.2013 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Varmeelementet på en moccamaster slår seg av med en gang vannet er ute av beholderen, flottørbryter her... Moccamaster med termoskanne vil vel da være den raskeste og rimeligste måten til nødkaffen om morgenen. I tillegg er jo dette en kaffetrakter som gir god kaffe, og som ren bonus overlever alle andre traktere, gange ti. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Ikke dumt tips, ser at Moccamaster har en slik maskin du nevner til 1999,- hos expert, elkjøp har også en til ca 1700 men denne mangler selvsagt automatisk stopp av varmeelementet......derfor billigere og ubrukelig for meg. Skal sjekke ut denne når jeg kommer iland, om denne moccamasteren virkelig slutter å bruke strøm med en gang den er ferdig traktet (6 minutt på 1,25 liter) så vil den være perfekt. Regner med at om jeg fyller den halvfull med vann (0,6 liter) vil den bruke 3 minutter og deretter slå seg av Om noen kjenner til andre merker som har samme funksjon til en billigere penge, gi meg gjerne ett tips Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Ingenting er som en tidlig morgen ombord, med lukten av propanbluss og nymalt kokekaffe. På sjøen ser ikke jeg på klokka ihvertfall, så for min del blir der enten kokekaffe etter bestefars oppskrift eller presskanne. Tar nok noe lengre tid en plastkapselkaffe - men du verden for en mye bedre sanseopplevelse! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 (redigert) Du skal kjøpe en Moccamaster med termokanne i stedet for plate. Denne trakter ferdig, du setter på lokket og har varm kaffe i maaange timer fremover. Bruker det selv og er meget godt fornøyd ! Pris hos Komplett: Kr. 1290,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645908&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 Som andre har nevnt tidligere, her slår elementet seg av ved hjelp av flotør-bryter i vannbeholderen. Redigert 8.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
powerpuff Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Du skal kjøpe en Moccamaster med termokanne i stedet for plate. Denne trakter ferdig, du setter på lokket og har varm kaffe i maaange timer fremover. Bruker det selv og er meget godt fornøyd ! Pris hos Komplett: Kr. 1290,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645908&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 Regner med at jeg går for en Moccamaster, men denne som selges hos komplett har vel ikke den funksjonen med at den slår seg av med en gang den har traktet ferdig? Dvs denne har vel ikke flottørbryter? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 (redigert) Joda, det har den. Hadde den ikke hatt det ville man fått overoppheting i varmeelementet når den var tom. Jeg har samme trakteren selv. Det er også en bryter i forkant som gjør at om termokanna ikke er plassert helt inntil så vil den heller ikke starte(unngår søl). MPX har også samme trakter til samme pris. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=645908 Redigert 8.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tb55 Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 (redigert) Mener bestemt at alle Moddamaster har flottørbryter, og egen varmeplate. Untatt de med termokanne, her er vel varmeplaten fjernet. Ellers er vel konstruksjonen den samme. Ifølge stedets service-verksted er moc.m. den eneste kaffetrakter som repareres ved ev. feil. De fleste andre går i elcontaineren på gjenvinningsstasjonen. Redigert 8.Mai.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.