Syvert Startet 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2005 Klare svar fra statsråd Ludvigsen om fritidsbåthavner! Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ga klare svar i Stortingets Spørretime i dag på følgende spørsmål fra Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Kenneth Svendsen: ”Det hersker i dag stor usikkerhet i kommunene og Kongelig Norsk Båtforbund, som er Norges eneste landsomfattende båtorganisasjon, om en fritidsbåthavn er å anse som en havn i henhold til havne- og farvannslov. Stadig flere kommuner bruker fritidsbåthavner som inntektskilde for kommunekassen. Har Fiskeri- og kystdepartementet vurdert om dette er i strid med § 23 i Havne- og farvannsloven som bestemmer at inntekter fra havner skal gå i egen havnekasse som kun skal brukes til drift av havnen og havneleden?” Referatet fra Spørretimen ligger ennå ikke på nettet, men i følge Kenneth Svendsen svarte statsråden følgende i kortversjon: Kommunale havner som er anlagt for kommunale midler, og som kommunen selv eier, kan det innkreves leie og avgifter til inntekt for kommunekassen etter satser som kommunen selv bestemmer. Private havner, marinaer og båtforeninger som er i privat eie kan ikke være leie- og/eller avgiftsobjekt for kommunekassen. Havnevesenets fritidsbåthavner, det vil si havner som er helt eller delvis finansiert av midler fra havnekassen, skal inntektene godskrives havnekassen og kan ikke brukes til inntekt for kommunekassen. Kenneth Svendsen tok også opp havnesituasjonen i Soon og Skjeberg. Det er grunn til å anta at kommunenes fremgangsmåte i disse tilfellene er i strid med gjeldende lov- og regelverk. Når det gjelder situasjonen i Vågan, er kommunens fremgangsmåte trolig direkte ulovlig fordi det er lovstridig å benytte offentlige registre på den måten som Vågan kommune har gjort. Det gleder oss i KNBF at vårt samarbeid med Kenneth Svendsen har gitt en avklaring på gjeldende lovverk. Båtforeninger og andre som utsettes for ”leie eller avgiftsovergrep” fra kommunenes side anbefales å anke slike saker inn for Fylkesmannen med henvisning til bestemmelsene i Havne- og farvannsloven og til Fiskeri- og kystministerens svar i Stortinget i dag. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Marna Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Men fikk vi svar på om en kommunal fritidsbåthavn omfattes av havne- farvannsloven, og altså er å betrakte som hvilken som helst kommunal havn, endog kommersielle sådanne? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Syvert Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Men fikk vi svar på om en kommunal fritidsbåthavn omfattes av havne- farvannsloven, og altså er å betrakte som hvilken som helst kommunal havn, endog kommersielle sådanne?Etter min mening ga Ludvigsen et klart svar også på dette. Hvis havnen er bekostet/finansiert av kommunekassen, står kommunen fritt til å kreve inn leie/avgifter etter eget skjønn. Det betyr altså at det er full anledning for kommunene til å drive "butikk" på drift av havner som kommunen selv eier. Dette kan selvfølgelig skape svært kostbare havneforhold i de mange kommunene hvor etterspørselen etter havneplass er større enn tilbudet og hvor kommunene kan være direkte prisdrivende. Dette er imidlertid en lokalpolitisk sak hvor båtfolket eventuelt må legge press på de politiske partiene i kommunen på samme måte som andre saker som opptar lokalbefolkningen.På dette området kan bistand fra KNBF's regioner være av stor betydning for å legge press på kommunene. Vi har flere eksempler på det. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
FredT Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Etter min mening ga Ludvigsen et klart svar også på dette. Hvis havnen er bekostet/finansiert av kommunekassen, står kommunen fritt til å kreve inn leie/avgifter etter eget skjønn. Det betyr altså at det er full anledning for kommunene til å drive "butikk" på drift av havner som kommunen selv eier. Dette kan selvfølgelig skape svært kostbare havneforhold i de mange kommunene hvor etterspørselen etter havneplass er større enn tilbudet og hvor kommunene kan være direkte prisdrivende. Dette er imidlertid en lokalpolitisk sak hvor båtfolket eventuelt må legge press på de politiske partiene i kommunen på samme måte som andre saker som opptar lokalbefolkningen. På dette området kan bistand fra KNBF's regioner være av stor betydning for å legge press på kommunene. Vi har flere eksempler på det. Hilsen Syvert <{POST_SNAPBACK}> Hei, Men - kan en havn/marina (ja da det er Skjebergkilen jeg tenker på) sies å være bekostet av kommunen når det bare er investert kr 300.000,- ? Hele merverdien - bortimot kr 10mill er da vitterlig innbetalt "for mye" fra alle oss båteiere i årenes løp - og det er disse pengene som løpende er investert i en stadig bedre marina. Nå krever altså kommunen attpåtil 1mill i årlig avkastning på de beløp vi båteiere har innbetalt "for mye". Lovlig muligens - og muligens ikke - men du verden så umoralsk spør du meg. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Syvert Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) Men - kan en havn/marina (ja da det er Skjebergkilen jeg tenker på) sies å være bekostet av kommunen når det bare er investert kr 300.000,- ? Hele merverdien - bortimot kr 10mill er da vitterlig innbetalt "for mye" fra alle oss båteiere i årenes løp - og det er disse pengene som løpende er investert i en stadig bedre marina. Nå krever altså kommunen attpåtil 1mill i årlig avkastning på de beløp vi båteiere har innbetalt "for mye". Lovlig muligens - og muligens ikke - men du verden så umoralsk spør du meg. Hei FredT Dette er et typisk eksempel på hvor galt det kan bli når kommunen grovt utnytter sin eiendomsrett, kombinert med "loven" om tilbud og etterspørsel, for å "melke" båtfolket. Det er i slike tilfeller at båtfolket bør organisere protestaksjoner, legge press på politikerne, engasjere media o.s.v. Båtforeningene i området bør være solidariske med båtfolket i Skjebergkilen og gå sammen om aksjoner. En felles klage til Fylkesmannen kan kanskje også vinne frem. Det er i alle fall verdt et forsøk. Lykke til! Hilsen Syvert Redigert 2.Mars.2005 av Syvert (see edit history) Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.