sap_2000 Startet 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2013 Hei. Vi har en liten krise med 2 VP D12 800 her på Aker Brygge nå. Midten av 2006 modell med EVC panelet med vribryter. Vi får ikke start på den ene motoren. Får feilkode "kolla motoren" på SB side og lydalarm. Motor vil ikke dra rundt og voltmeter og tempmåler går heller ikke opp slik som på BB motor (som funker perfekt). Får dog ikke opp noe mer spesifikt. Alt fungerte 100% når vi kom hit for 2 timer siden. Har sjekket følgende: Spaker i null. Grønt lys på N Nøkkelsymbol aktivert på begge. Det er strøm (kontrollert med multimeter) Resatt alt av strømbrytere samtidig i flere minutter. Bladd i EVC og prøvd det jeg kan for og lese mer eller resette feilkoder. Sett etter sikringer i motorrom Aggregat og den andre motoren i gang. Alle kombinasjoner av hvilken tenning først på etc. Har hørt noen rykter om at det finnes en uoffisiell måte og resette feilkodene på.....? Trenger litt hjelp og tips da gutta bak på akterdekket gjerne vil på tur. Noen som har vært borti dette? Takker for hjelp :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Har nå nappet ut kablene til hjernen. Dette er EVC-C Lar de stå frakoblet en liten stund, så prøver jeg på nytt om 5 min. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Funket ikke :-( Har koblet fra EVC hjernene og alle kontakter jeg fant på motorene. Ingen forandring. Frykter det må et diagnoseapparat til, men det hjelper ikke gutta i kveld. Jeg er tom for ideer. Har hørt om en måte og resette feilkodene via en kombinasjon av knappetrykk. Noen som vet noe om det? Vi ligger innerst utenfor retauranten på Aker Brygge. Blir nok til at jeg tusler til LaSa for én maskin i kveld og legger båten der om ingen har noe annet jeg kan prøve? Gutta skal videre etterpå, så det blir alene. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Prøv å koble fra startbatteriet litt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Takk for tips! Har gjort det samme ved og ta alt av strøm på alle kretser samtidig som hjernene var koblet fra og de kontaktene jeg fant på motorer. Mener og erindre at EVC-C var den første generasjonen som lagrer feil (dessverre) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fjellbonden Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Jeg har D 12 med EDC, og der blir feilkodene lagret til problemet er løst og deretter slettet automatisk. Får du ikke ut feilkoder? Hos meg er det to serier blink som danner feilkoden. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Hei SAP. Send meg en im med e-post adresse så kan jeg sende evc manualene jeg har. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Å lese ut feilkodene kan du vel gjøre om du går i OBD modus på EVC displayet? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Takker. Ser feilkodene, men de er ikke spesifisert. Kvitterer de, og alarmen slukker, men no go. Finner de igjen i menyen, men får ikke resatt :-( Nå er nok løpet kjørt for gutta uansett. Har funnet en evc diagnostic manual på nettet jeg sitter og leser i nå. Jeg prøver div til gutta går litt senere. Vi ligger helt innerst der det er så trangt at jeg ikke får snudd båten, så får bakke ut med hjelp av thrustere (dessverre) og én motor. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Dette er feilkoden vi får. 3 stk like meldinger som må kvitteres. Ingenting hjelper hittil :-( Takk for tips :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) Høres elektrisk ut. Et skudd i blinde, hadde ikke du et problem med gasspådraget under turen din? Sjekket kontaktene osv? Og en annen ting, er det mulig å bytte kontaktene på ecuène for å se om du overfører problemet til den andre motoren? Redigert 7.Mai.2013 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Har røsket ut alle kontakter jeg fant på motorer. Også på hjernene. Får ikke kryssbyttet da kabler etc ikke er lange nok. Tror det hadde blitt kluss uansett. Ser ut som VP får ta seg av dette i morgen. Gutta stikker videre etterpå jeg drar herfra alene og legger nok båten på LaSa i kveld. Bilen min står på Bygdøy, så får ta en taxi dit. Dette årnær seg nok. Bare synd jeg ikke fikk orden på det her inne så gutta kunne fått litt vind i håret. Blir nok flere turer tenker jeg :-) Eieren fikk den for 2 dager siden, så vet ikke mye om tidligere problemer. Det er et lokk som skjuler noen kontakter og el bokser på problemmotoren som manglet en festeskrue, så jeg ar mine mistanker til at noen har vært der før..... Tusen takk for tips og råd :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Flott båt da :-) Er spent og nyskjerrig på utfallet, så skal rapportere tilbake da dette nok er et problem på EVC-C systemet som sitter i mange båter. Skulle gjerne hatt meg et diagnoseapparat nå.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Kanskje et skudd i blinde men jeg har vært borti hovedstrømbrytere som kan stelle istand ugagn særlig etter vinteropplag. Er det full spenning på systemet ved startforsøk eller dropper det? Mål på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Spenningsfall giret egen feilkode iflg manualen. Dette er "system error" som vist over. Takk for alle bidrag. Har dratt fra Aker brygge nå. Passerer dyna fyr i skrivende stund. Trenger 95% ror for og holde rett kurs. Håper det ikke er låste porter på LaSa, ellers har jeg et problem. Gutta dro videre på fest, lol :) Igjen, tusen takk for alle bidrag :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Portene på LaSa var selvfølgelig låste og godt med piggtråd rund, så da blir jeg nok her i natt. Får ta en ny kikk i det aller helligste før det blir natta :-) Takk for all hjelp. Skal oppdatere når problemet er lokalisert. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Deal Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Samme problemet på min BB motor D11 2009 mod , mangler kommunikasjon mellom EVC og motor, LA-SA er på saken. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Takker for info! LaSa mannen kom nå. Jeg hadde skrudd ut plotter etc så han kom fortere inn i dashen. Diagnose starter nå. Spent.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Polarn Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Feil på sensor manifoil? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Her er en liten oppdatering. EVC systemet er ok. Problemet virker og være selve hjernen som sitter på motoren. Diagnoseapparatet får kontakt, men hjernen er blank. Null programmering i den. Ny software forsøkes lastes inn, men etter ca 4 minutter når prosessen er kommet til ca 90% henger systemet seg. Det ble gjort 3 forsøk med samme resultat. Tyder på at det er en fysisk feil i selve hjernen. Ny hjerne er ikke på noe hovedlager i Sverige eller Europa, men det er sendt ut en hastemelding og noen jobber med og finne den et annet sted i verden, hos en forhandler etc. Ørlite håp om at den dukker opp på fredag, men mest sannsynlig til uka. Skal bli spennende og se. Tusen takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Da har vi kommet litt videre. Ny hjerne er på plass og motoren går. Alt skulle være i orden nå...... Jeg var ute i et par timer for og teste at det virkelig var over, da jeg hadde et par tanker ang software bl.a som muligens var ulik. Etter ca 1 times kjøring kom det opp en feilkode som systemet ikke hentet frem, samt motorlampen. Tuslet inn til VP i håp om de kunne lese av koden mens motorene gikk og lampen lyste, men de med IT kunnskaper var gått hjem. Fikk pratet med mekanikern på tlf og vi ble enige om hva som skal gjøres i morgen (har et par teorier). Så i morgen når VP er ferdig skal jeg ut og teste et par timer til. Overlever nok det ;-) Håper dette er ute av verden i morgen og alle er glade.... Flott vær :-) Nymotens elektronikk på sitt beste.... ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Har glemt og oppdatere tråden. Nå har det gått noen uker og problemet virker å være løst med hjernetransplantasjon og ny lærdom (software). Dette var hjernen på selve motoren som styrer bla innsprøytningstider etc. Det var litt hikke med gammel software på de andre resterende komponentene, men etter at alt av motorer og EVC fikk siste og samme software, så ble det bra. Jeg har kjørt den noen timer og eieren har vært ute et par ganger uten flere problemer. Skal være sjåfør på den nå i kveld igjen. Regner med denne kvelden går glattere enn sist hvor jeg stort sett gikk som en strikkball mellom førerplass og motorrometmed multimeteret mitt. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Var ombord i tilsvarende båt her i sommer. Antakelig norges mest strøkne Windy 52, dog med D9 maskiner. Voldsom god plass i motorrom. Hadde vel hørt til i Bygdøy-området tidligere. Man kunne praktisk talt spankulere rundt motorene. Er det tilsvarende god plass på W52 med D12 slik at "vandring" rundt motorene og dertil tilkomst til ulike komponenter slettes ikke er noen problem uansett gjøremål? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.