terje w Startet 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2013 Hei. Jeg kjøpte en 20" Ryds 620GTS ifjor høst, båt og motor er fra 2001. Har dessverre lite peiling på båt(enda ), men trenger ikke å være ekspert for å se at propellen har sett sine beste dager. Motoren er en 125HK Mercury, 2takter, ELPTO tror jeg betegnelsen er. Har prøvd å lese meg litt opp på propeller men ser at det krever litt mere erfaring. Jeg er ute etter en propell som først og fremst gir best fart og drivstofføkonomi i marsjfart, aks og toppfart kommer i andre rekke. På den jeg har nå står det A45 og 19P hvis det betyr noe. Noen som kan komme med noen anbefalinger av hva som kan passe? Vil det være "smartest" å kjøpe en orginal propell? Og så lurer jeg på hva som er så mye bedre med en rustfri propell kontra en alupropell iom at prisen er vesentlig forskjellig? Er 4 blader bedre enn 3? Masse spørsmål dette vart, hehe, men håper noen med peiling kan gi meg noen tips. Toppfarten på min er 30-32knop(hvis måleren stemmer). På tilsvarende båter/motor ser jeg de er oppgitt til rundt 40 i annonser. Noen som har lignende oppsett og kan si hva toppfarten deres er? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 (redigert) Stålpropell får du relativt rimelig fra USA eller på finn.no så det kan jo være verdt det, om så bare for at det ser fint ut Solas og Michigan Apollo er bra og rimelige stålpropeller, men finnes jo mye fint fra Mercury selv. Måleren stemmer sjelden, der må du nok fram med GPS'en. Hva sier turteller da ? Redigert 7.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
terje w Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Problemet er at jeg har litt trøbbel med målerne, fart, tilt og turtall. De sto litt i ro og så rørte de litt på seg når de fant det for godt, sannsynligvis kontaktfeil eller noe? Men jeg innbiller meg at turteller viste litt under 6000. Kjøpte den på høsten og fikk ikke brukt den så mye så jeg husker rett og slett ikke:( Men skal sjøsette en av de nærmeste dagene så da får jeg sjekket litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.