Jump to content

Kan mann montere bensinslange med blærepumpe på diesel motor?

Erik

Recommended Posts

Hei.

Hvert år når jeg har bytta dieselfiltrene mine så er det ett himla styr for å få tilbake diesel i slangene helt frem til motor. Det er en manuell diesel pumpe på motor, men denne 'tar' ikke før det er diesel frem til den.

Å kinne på motoren hjelper heller ikke før det allerede er diesel frem til pumpa.

Så jeg ender hvert år med å ty til det gamle tjuvtrikset med å suge med munnen, men det er jeg ikke komfortabel med. Blir mye søl, og smaker diesel i kjeften i dagevis etterpå :worry:

Så tenker jeg, hva om jeg monterer en slik jolletank bensin slange med blære pumpe inn i drivstoff kjeden. Enten fra grovfilter frem til pumpe, eller kanskje tilogmed etter pumpa, så jeg kan pumpe helt frem til finfilter med blærepumpa på slangen ?

Er det noen grunn til ikke å gjøre dette ? Vil pumpa kunne generere bobler/luft i drivstoff kjeden, eller er det andre grunner til å la dette være ?

Vet av erfaring at det passer på diameteren, da jeg har brukt jolle tank med diesel rett på pumpa under testing av motoren tidligere....

Ka dokk trur ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har sett at flere her på forumet har fastmontert en slik pumpe på dieselslangene for å lette lufting, så det burde være helt kurant. Selv har jeg nåelektrisk matepumpe, noe som gjør luftingen til en ren fornøyelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde ei slik på gamlebåten og går helt greit. Hadde den mellom tank og vannutskiller. Få den helst på utsiden av motorrom slik at det ikke blir for varmt. Ha gjerne en i reserve. Blære blir hard etter hvert som den eldes eller når det er kaldt. Ikke monter den etter fødepumpa. Da er det ikke sikkert den hjelper deg noe, for så mye bedre enn fødepumpa er den ikke, og det kan kanskje ødelegge ventilene i pumpa også .

Hos meg blir det inne i motorrommet, da stussen fra tanken kommer ut her.

Jeg bruker båten hele året, kaldt om vinter og varmt under drift, så kanskje ikke så lurt likevel da.... ?

Den pumpa fra Hengst, er den manuell ?

Krever den mye armrom på oversiden (for det er trangt inne i motor rommet mitt under trappa i seilbåten) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eg hadde slik ballongpumpe i forrige båten. Mellom tank og grovfilter/vannutskiller. Pumpa kosta berre eit par tiere, så eg kjøpte 1 i reserve i tilfelle den blei så stiv som mange tipsa om. Den var 3 år uten antydning til å bli stiv når eg solgte båten. Eg kjøpte løs pumpe uten slanger på Mekk og kutta dieselslangen.

Enkel løsning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg tenker på å montere et ekstra dieselforfilter før vannutskilleren og tenkte at det beste ville være en slik dobbelt filtersats der man slår over en vender for å skifte filter, og bytter det som ikke er i drift. Kan være viktig hvis man er avhengig av å holde motor og propell i gang, samtidig som filteret går tett.

-Men denne tråden fikk meg til å tenke følgenede: Hva hvis man monterer en slik pumpeblære ETTER filtersatsen. Vil innholdet i blæra være nok til å forsyne motoren mens man bytter filteret, tro? Det er selvsagt avhengig av forbruket hvor lenge motoren kan gå på denne blæra. Men kanskje det er en god ide for mindre motorer?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Eller så kan du montere en pumpe fra Hengst,................

Jeg handlet denne på Bilxtra

Bilxtra Stavanger har ikke den, men Varhaug Diesel Elektro Lura selger. Hentet en der på mandag.

................

Den pumpa fra Hengst, er den manuell ?

Manuell og slaglengde ca 7 cm

De måtte bestille, men det tok bare ett par dager. Han bestillte to, så er du heldig så har de fortsatt en i butikken. Husk å få med slangenippler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...