Erik Startet 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2013 Hei. Hvert år når jeg har bytta dieselfiltrene mine så er det ett himla styr for å få tilbake diesel i slangene helt frem til motor. Det er en manuell diesel pumpe på motor, men denne 'tar' ikke før det er diesel frem til den. Å kinne på motoren hjelper heller ikke før det allerede er diesel frem til pumpa. Så jeg ender hvert år med å ty til det gamle tjuvtrikset med å suge med munnen, men det er jeg ikke komfortabel med. Blir mye søl, og smaker diesel i kjeften i dagevis etterpå Så tenker jeg, hva om jeg monterer en slik jolletank bensin slange med blære pumpe inn i drivstoff kjeden. Enten fra grovfilter frem til pumpe, eller kanskje tilogmed etter pumpa, så jeg kan pumpe helt frem til finfilter med blærepumpa på slangen ? Er det noen grunn til ikke å gjøre dette ? Vil pumpa kunne generere bobler/luft i drivstoff kjeden, eller er det andre grunner til å la dette være ? Vet av erfaring at det passer på diameteren, da jeg har brukt jolle tank med diesel rett på pumpa under testing av motoren tidligere.... Ka dokk trur ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Har sett at flere her på forumet har fastmontert en slik pumpe på dieselslangene for å lette lufting, så det burde være helt kurant. Selv har jeg nåelektrisk matepumpe, noe som gjør luftingen til en ren fornøyelse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Hadde ei slik på gamlebåten og går helt greit. Hadde den mellom tank og vannutskiller. Få den helst på utsiden av motorrom slik at det ikke blir for varmt. Ha gjerne en i reserve. Blære blir hard etter hvert som den eldes eller når det er kaldt. Ikke monter den etter fødepumpa. Da er det ikke sikkert den hjelper deg noe, for så mye bedre enn fødepumpa er den ikke, og det kan kanskje ødelegge ventilene i pumpa også . Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Eller så kan du montere en pumpe fra Hengst, jeg har en slik en mellom tank og filter/utskiller Jeg handlet denne på Bilxtra Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Hos meg blir det inne i motorrommet, da stussen fra tanken kommer ut her. Jeg bruker båten hele året, kaldt om vinter og varmt under drift, så kanskje ikke så lurt likevel da.... ? Den pumpa fra Hengst, er den manuell ? Krever den mye armrom på oversiden (for det er trangt inne i motor rommet mitt under trappa i seilbåten) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 (redigert) Manuell ja, hsuker ikke helt slaglengden, 5-6 cm muligens Litt mere info i pdf filen Redigert 8.Mai.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Eg hadde slik ballongpumpe i forrige båten. Mellom tank og grovfilter/vannutskiller. Pumpa kosta berre eit par tiere, så eg kjøpte 1 i reserve i tilfelle den blei så stiv som mange tipsa om. Den var 3 år uten antydning til å bli stiv når eg solgte båten. Eg kjøpte løs pumpe uten slanger på Mekk og kutta dieselslangen. Enkel løsning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ut mot havet Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Har montert ei slik blærepumpe mellom tank og grovfilter. I vinter tømte eg tanken for reigjering. Når eg no skulle pumpe fram dieselen vart eg overraska, blærepumpa klarte ikkje å pumpe fram. Den må ha diesel før den pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jeg tenker på å montere et ekstra dieselforfilter før vannutskilleren og tenkte at det beste ville være en slik dobbelt filtersats der man slår over en vender for å skifte filter, og bytter det som ikke er i drift. Kan være viktig hvis man er avhengig av å holde motor og propell i gang, samtidig som filteret går tett. -Men denne tråden fikk meg til å tenke følgenede: Hva hvis man monterer en slik pumpeblære ETTER filtersatsen. Vil innholdet i blæra være nok til å forsyne motoren mens man bytter filteret, tro? Det er selvsagt avhengig av forbruket hvor lenge motoren kan gå på denne blæra. Men kanskje det er en god ide for mindre motorer? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Eller så kan du montere en pumpe fra Hengst,................ Jeg handlet denne på Bilxtra Bilxtra Stavanger har ikke den, men Varhaug Diesel Elektro Lura selger. Hentet en der på mandag. ................ Den pumpa fra Hengst, er den manuell ? Manuell og slaglengde ca 7 cm De måtte bestille, men det tok bare ett par dager. Han bestillte to, så er du heldig så har de fortsatt en i butikken. Husk å få med slangenippler. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Må se om jeg finner en plass under en luke så jeg kommer til. Ca pris ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hafrsfjord Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Må se om jeg finner en plass under en luke så jeg kommer til. Ca pris ? Du har vel luka åpen når du pumper............ ? Pris på pumpe fra Hengst..........? Inklusiv to slangenippler kr 783.- ( klart det blir myyye billigere å sette på en "blære-pumpe" fra Biltema på slangen ). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Når jeg skrev dette med blærepumpe i motorrommet var det med tanke på sikkerheten. Selve pumpa fungerer utmerket den om det er litt varmt og tåler nok en del varme, men det blir opp til hver enkelt og vurdere om det er en farlig plassering eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Diesellekasje vil jeg ikke ha! Men er det større fare for at denne løsningen begynner å lekke enn en vanlig dieselslange? Er det alder, temperatur eller mekanisk påvirkning den evt tåler dårligere? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.