Jump to content

Dynamo på Volvo TAMD41P defekt?

-Luna-

Recommended Posts

Merket at dynamoen ikke ladet i dag på batteriene. Etter å ha feilsøkt måler jeg 5,7v på dynamoen. Er dynamoen defekt eller trenger den last for å lade? Strømmen går gjennom en ladac før den går til batteriene. Måler 5,7v på inngangen her også.

Er det bare å nappe ut dynamoen eller er det noen deler som kan byttes? Dynamo ca 10 år gammel...

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Det er jo vanskelig å forslå noe uten flere opplysninger om koblingene, men jeg syns dette kan tyde på brudd/dårlig kontakt et sted mellom batterier og dynamo (hovedbryter eller ladeskillerele/-dioder).

Hvis du er interessert i å lese deg opp på dette temaet, kan jeg anbefale følgende beskrivelse som Ingar har laget: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Lykke til!

Takk for gode tips! Har printet den beskrivelsen fra Ingar så er det bare til å begynne å feilsøke!

Har byttet batterier i båten og grislet på med ledninger. Ikke umulig at jeg finner feilen her en plass!

Ladac: Hadde jeg bare visst hvor den var montert :-) Her er det bare til å begynne å følge ledninger!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ahh, endelig litt medgang! problemet løst :-)

Ladelampen ville ikke lyse, kun når den ble jordet ved dynamo. Mao problemet var lokalisert ved dynamo. Demonterte børste og regulator. Målte ankeret og kontrollerte børstene. Alt så ut til å være i orden. Regulatoren hadde en gul ledning som jeg antok matte være "ekstern måling av spenning". Fulgte ledningen bak til batteriet og den var ikke koblet til. Må ha overset ledningen da jeg byttet batteriene.

Regulatoren leder ikke når denne lederen ikke er tilkoblet. Jeg antar dette er en LADAC, men var ingen påskrift. Fulgte papirer på en Ladac med båten, men den var ikke av typen som skal monteres på dynamo. Noen som vet?

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...