Alternes. Startet 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2013 (redigert) På batteriene mine har jeg et "kikkehull" der det enten vises svart= lade batteriene. hvit= skift batteriene. og grønn som indikerer at batteriene er toppladet/ godt ladet. Nå har fargen vist svart i flere dager, har toppladet de flere ganger og laderen viser at batteriet er helt oppladet, prøvd annen lader også men fargen rikker seg ikke fra svart. før så har fargen slått over til grønt med en gang jeg har ladet, voltmeteret er greit også og batteriene er bare noen måneder gamle. Hva er det som er galt? Redigert 8.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Kikkhullet, det er først og fremst noe du ikke burde stole på. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Alternes. Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 (redigert) så det er altså vanlig at dette tar kvelden rimelig kjapt uten at det nødvendigvis er noe galt med batteriene? kikkehullene har jo fungert utmerket hittil, så er jo litt rart at begge tar kvelden på samme tid om alt er ok med batteriene ellers Redigert 8.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jeg sa bare at du ikke burde stole på det.Det finnes bare mange tilfelle der den viser feilaktig. Det eneste som kan gi deg ordentlig svar er en ordentlig test av batteriene du har. Begynn f.eks.også med undersøke hvilespenningene av begge to en stund etter toppladingen, så med litt belastning på for å se om spenningen raser.Alternativ og hvis du har tid da kan du kjøre en utladingstest, men hvis du ikke vet er det bedre hvis du setter oppdraget bort.F,eks. ved å bare batteriene til en forhandler med testutstyr. Ellers burde du uansett undersøke om både ladespenningen, utjevningsspenningen og ladetider passer.Det burde du kunne lese og sammenlikne på begge to brukerveiledningene til laderen og batteri.Og hvis det er riktig da sjekker du om det også er som det er beskrevet, det er så klart også temmelig viktig. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Alternes. Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Takk for god info Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Bare hyggelig.Glemte bare å skrive at du etter ladingen må sjekke batterispenningene hver separat, ikke mens de er koblet sammen. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mah Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Batteriene må etterfylles med destillert vann i ny og ne står det konstant på lading? En stoppskive er fin å åpne batteriproppene med. Glemte det viktigste Husk vernebriller, helst visir! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Mest vanlig med for lavt syrenivå når det er svart nedi hullet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Alternes. Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Okei. Men dette skal vist være vedlikeholdsfrie batterier uten mulighet for etterfylling av vann.. så da kan det vel ikke være lavt syrenivå? batteriene står nesten konstant på lading. målte med multimeter nå og det var 13.5 v på beggebatterine etter topplading.. kan jeg utifra dette anta at batteriene er ok? batteriene ble kjøpt i oktober i fjor så det er lang tid igjen av garantien på disse. kan jeg kreve nye batterier på garantien pga at kikkehullene ikke fungerer? Det må jo regnes som en defekt når begge disse tydeligvis har tatt kvelden Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 ..mh, denne spenningen sier ikke noe akkurat nå.Enten har du laderen fortsatt på (den skal selvfølgelig slås av og batteriene skal frakobles av hverandre), eller du måler nå overflatespenningen rett etter ladingen. Nå må batteriene først stå i noen timer (gjerne 4 til 6 uten noe belastning), så måler du hvilespenningen, som da skal være helst like på begge to batteriene.Og først deretter setter du på litt belastning for å se om spenningen synker rask, eller om det går sakte og i forhold til strømmen du trekker.Siden du sier at du har nye batterier er det kanskje desto viktigere at du får et klart resultat.Men jeg føler litt at du ikke riktig vet hva en utladetest betyr og hvordan man skulle gjøre dette.Derfor mener jeg at det ville være greit hvis du henter noe faglig vurdering av folk som kan det litt bedre enn du akkurat nå.Spør kanskje naboer i havnen, fire øyne ser mer enn to. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Alternes. Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jepp. stemmer det at jeg ikke har helt har peiling på dette tipper jeg tar ditt råd til følge og olg like godt leverer inn batterien og krever og få nye uansett. om de er ok så er fortsatt kikkehull funksjonen ikke det, dette er jo en del av batteriet så det må være nok til å kreve nye batterier. leverer de inn i morgen. Takk så mye for tips og råd. ha en fin kveld Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Polarvik Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jeg trodde også jeg hadde vedlikeholdsfrie batterier med kikkehull, men det er vanlige syrebatterier som må etterfylles med destilert vann. På mine var lokket i midten i hele batteriets lengde. Går fint opp med en litt stor skrutrekker. Destilert vann tar du fra tørketrommelen til mor. Kan uansett være greit å teste dem. Er vel også en fordel å lade med digital lader for å ungå overlading og koking. mvh Polarvik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.