Knutzen1 Startet 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2013 Jeg har oppgradert batteribanken med følgende: 2 x optima redtop til motorer 1 optima redtop hekkthruster 1 optima redtop baugthruster 2 x Concorde PVX2580 til forbruk Jeg trenger forslag på hvordan dette bør lades og hvilken lader som er det beste valget for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Atle Martinsen Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Jeg bruker http://www.ctek.com/no/no/chargers/M%20300 på tilsvarende bank.. Står tilkoblet vender`n så jeg kan velge hva som skal lades når.. Ligger en fornuftig bruksanvisning i følge med lader`n som forteller hvordan den bør brukes.. Koster noen kroner, men føler jeg har fått igjen får penga.. Kjøpte den hos Meca Sitér dette innlegget Lykkelig båteier igjen :D Link to post
Knutzen1 Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Så den kan lade ulike teknologier samtidig? Agm og gel ? Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 "Alle typer 12V bly-syrebatterier (VåTE, MF, Ca/Ca, AGM og GEL)" Det er kun en utgang, så om du skal lade flere batterier samtidig må du paralellkoble de. Og det er vel ikke anbefalt hvis ikke batteriene er av samme type. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 En Victron 80 - 100 Amp lader eller en Victron Combi. Ikke kjøp noe leketøy. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Det er ofte 2 eller flere utganger på laderne, som gjør at du kan lade flere banker. Men kan man lade flere typer batteri på de ulike utgangene? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Ikke noe svar her?Man kan, Knutzen1, men nesten alle ladere leverer bare 1 ladekarakteristikk samtidig på alle uttak.Og siden det finnes mange forskjellige batterier, tilsvarende flere krav på ladespenning, floatspenning og ikke minst ladetidburde man i hvert fall undersøke om laderen passer til alle batterier som skal tilkobles.For å sjekke det skal man lese databladene til både batteriene og laderen man har, men helst ikke gjette.T.o.m. det samme overbegrep (f.eks. AGM, lokkete eller åpne bly-syre, Gel, Litium) sier absolutt ikke noe om noe lade-karakteristikk som batteriene trenger eller tåler. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.