Jump to content

Volvo d1-30 stopper ved høyt turtall

runes

Recommended Posts

Var på land i helgen for vårpussen og på vei hjem i dag så stopper motoren på høyt turtall under marsj. Den går som ei klokke opp til 2000 rpm og jeg får da gjort ca marsjfart, men når jeg drar på over dette så faller turtallet av seg selv og stoppet ved et forsøk eller 2. Den starter greit rett etterpå.

Testet også høyt turtall i fri når jeg kom i havn og det fungerte greit opp til iallefall 3500 rpm.

Hva kan være feil? Og åssen kan jeg feilsøke?

...håper ikke det er noe alvorlig....da vi skal på tur i morgen.....

Takk - bra tips, skal sjekke slanger og filter i morgen tidlig + at det er ett av to dieselfilter jeg vet jeg ikke har byttet.

Motoren er knapt brukt siden i høst, så det er slett ikke umulig at det er noe grums i et tett filter.

Hvordan sjekker jeg evt for "falsk luft"?

Dette kan ikke ha noe med vann i dieselen å gjøre? Antar at den da ikke ville gått så jevnt på lavere turtall???? Men kan lett se for meg at noen (f.eks kona) har vært litt overivrig med vannslangen under båtvasken.

Har nå:

- byttet dieselfilter

- sjekket at ikke slenger er i klem

- testet at utluftingen på tanken ikke er tett ved å kjøre uten tanklokket

....men med samme resultat: Den kjører veldig fint på 1800 rpm, men når jeg går over 2000 rpm så detter den ned på 800 rpm og dør ut. Jeg får ingen feilmeldinger i startdisplayet.

Noen jeg har snakket med på brygga mener at motoren har en innebygged mekanisme som drar den ned på lavt turtall om noe er feil, men jeg trodde ikke at disse motorene er så avanserte.

Enig i at det tyder på dirvstofftilførselproblemer, men jeg finner ikke hva som er feil???? HJEEEELP

Virker som om drivstoff-tilførsel blir totalt blokkert siden motoren stopper. Og at blokkering forsvinner umiddelbart etter stopp.

Har hørt om slanger som delaminerer og blir suget flate uten at det er synlig utenpå. I så fall vil det skje mellom tank og matepumpe.

Er installasjon så gammel at slanger kan være modne for utskifting?

Mener å huske fra min D2-55 at det satt en sil i innløpet på matepumpen.

Motoren er vel heller ikke selv-luftende, så luft i drivstoffsystemet vil vel føre til startproblemer etterpå.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Synes dette høres typisk ut for tett filter eller tett i tankens stigerør. Ved å øke turtall og forbruk blir det vakuum i filtere i stedet for overtrykk som det skal være, for lite drivstoff til høytrykkpumpa, med plutselig stopp som resultat. Etter stoppen utlignes vakumet og motor går greit så lenge den ikke bruker mer diesel (lavt turtall) enn det fødepumpa klarer å levere. Du skriver du har byttet filter, men gjelder det begge. Er det mye skitt i tanken går ett nytt filter fort tett, og da er det i vannutskiller (grovfilter) det først stopper. Det merkes også som regel ved lufting og bruk av håndpumpa om noe er tett. Men de andre forslagene er enklere å sjekke ut, så ta gjerne de først.

Tett sil i fødepumpa (hvis det er sil i den) er også en mulighet, men har du grovfilter før fødepumpa betviler jeg at silen er tett.

Saken er løst - vi er på tur og alle er happy!

Takk for hjelpen tror ikke jeg hadde funnet ut av det uten dere.

Dere har rett, jeg hadde bare byttet dieselfilteret på motoren og ikke det som var på vannutskilleren. Grunnen til dette var at de var tomme på Watski og at en luring på brygga mente at dette filteret bare hadde effekt ift vann, noe som nå er bekreftet feil.

Byttet i dag drivstofffilteret som står på vannutskilleren og nå maler den som ei klokke!

Nok en gang - takk - dette forumet er Norges beste!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...